bestuurdersstoel demonteren

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
volvo limbo
1st Gear member

Ik wil de bestuurderstoel van mijn V40 (2001) van nieuw schuim voorzien omdat deze is doorgezeten.
De stoel is niet elektrisch verstelbaar.

Wie heeft een "handleiding" hoe te werk te gaan.
Ik heb her en der gelezen over kabels, een luchtuitlaat en airbag triggers (?) die onder de stoel zitten.

Waarschijnlijk zijn er wat handigheidjes die iemand met me wil delen?

Thx
dutchlimits
5th Gear member

Is simpel, geen handleiding nodig. Wel je accu los halen anders krijg je een airbag foutmelding achteraf.

- Kapjes verwijderen van moeren onder de stoel (linker voor en achter zijde)
- Midden console los halen voor makkelijkheid (deed ik wel tenminste), er zitten 2 schroefjes onder een kapje die je eraf kan wippen met een schroevendraaier onderin het opslag bakje van je armsteun, ook even de 2 schroefjes onder het kapje van je schakelpook verwijderen, dit kapje verwijder je onder het rubberen matje met een klik systeem
- gordel los maken van stoel (kapje kan je eraf trekken)
- alle bouten/moeren los (5 stuks geloof ik)
- alle kabels los

noteer voor de zekerheid je kabels waar ze zaten, kan het ook niet mis gaan. bij mijn auto zijn 2 kabels het zelfde dus pas op.

het is niet echt duidelijk getypt maar als je oplettend leest dan begrijp je het vast wel.
RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60

EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
MarioC70
6th Gear member

Denk om je vingers met de gordelspanner!
Die kun je deactiveren doormiddel van een rood knopje,ligt aan het modeljaar,maar pas er goed mee op,het doet erg pijn als hij uit elkaar springt en je vingers zitten er tussen!
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
volvo limbo
1st Gear member

Oke, dat moet gaan lukken zo. Bedankt voor de tips. Mocht iemand nog meer tips hebben...alles is welkom.
Gr
volvo limbo
1st Gear member

Nou het is gisteren dan gelukt om het zitkussen van de bstuurdersstoel te vervangen door een nieuwe.
Het grootste probleem was eigenlijk de metalen oogjes van de beklding aan het schuim verwijderen en weer erin prutsen en daar heb ik meteen een vraag over.

Een groot aantal oogjes heb ik vervangen door tieraps. Veel gemakkelijker. Maar nu zit ik me af te vragen, hebben die oogjes iets te maken met bijv de side airbag. M.a.w. Mocht de side airbag ontsteken, worden de oogjes opengereten om de airbag eeuit te laten ploppen? zal met de tieraps niet gebeuren.
snorremans
5th Gear member

volvo limbo schreef:Nou het is gisteren dan gelukt om het zitkussen van de bstuurdersstoel te vervangen door een nieuwe.
Het grootste probleem was eigenlijk de metalen oogjes van de beklding aan het schuim verwijderen en weer erin prutsen en daar heb ik meteen een vraag over.

Een groot aantal oogjes heb ik vervangen door tieraps. Veel gemakkelijker. Maar nu zit ik me af te vragen, hebben die oogjes iets te maken met bijv de side airbag. M.a.w. Mocht de side airbag ontsteken, worden de oogjes opengereten om de airbag eeuit te laten ploppen? zal met de tieraps niet gebeuren.
Oogjes zijn alleen maar om de bekleding aan het schuim te monteren, en het schuim aan het ijzeren frame te monteren, daar is een speciaal tangetje voor met nieuwe oogjes uiteraard, als de airbag klapt dan zal de bekleding op de naad openscheuren
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
volvo limbo
1st Gear member

Ok, thanks
Een paar ringetjes heb ik opnieuw gebruikt, op het zitgedeelte. Alles rondom met tieraps ging prima.
Zonder die tang is het echt een crime.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”