http://www.autoweek.nl/weblog/2594/paar ... j-voor-v50
Ik ben het er helemaal mee eens!
Als ik er een zie rijden, en dat gebeurt gelukkig meerdere keren per dag, geniet ik ervan. Wat is de Volvo V50 toch een mooie, tijdloze stationwagon. Vanaf zijn aantreden in het voorjaar van 2004 ben ik er fan van. Die stompe neus, de lichte welvingen in de achterschermen en de lekkere achterkant. Je vergeeft ‘t ‘m gewoon dat –ie vanbinnen best krap is. Wat wil je, met een bodemplaat die van de Ford Focus stamt. Dat het daarmee feitelijk een compacte middenklasser met kapsones is, heeft ‘m qua verkopen nooit gehinderd. De eerste die ik reed was een vette T5. Snel, lekkere vijfcilinder, maar goede herinneringen koester ik ook aan de 2.0D. Een heerlijk smeuïg dieselblok van PSA en met de krachtigste viercilinder zelfontbrander is zo’n V50 nog serieus snel ook. Misschien wel de lekkerste V50 die ik ooit een week tot mijn beschikking had, was de D5 met handbak. Onderin veel soepeler dan de geblazen vijfcilinder benzine. We praten over lang vervlogen tijden waarin we nog over veel koppel en pk's schreven in plaats van over minder bijtellen en CO2-uitstoot.
Zie je een V50 van twee jaar of minder oud rijden dan is het doorgaans een bescheiden 1.6 diesel, of D2 moet ik eigenlijk schrijven. Een Drive, een auto die meelift op de 20 procent bijtellingshype. En ik moet zeggen, ook dan heb je gewoon een hele fijne auto. Omdat hij op zijn laatste benen loopt lekker compleet uitgerust en krachtig genoeg.
Maar dan komt straks de V40. De nieuwe vijfdeurs hatchback van Volvo. Samen met de komst van de V60, nu ruim een jaar geleden, betekent het dat de V50 met pensioen mag. Die twee überhippe V’s moeten het wegvallen van de stationbroer van de S40 op kunnen vangen maar bij mij blijft er straks, wanneer hij uit productie gaat, ongetwijfeld iets knagen. Die twee nieuwkomers zijn wel erg gladde jongens, de V50 heeft nog iets robuusts over zich. En dat past zo goed bij Volvo. Misschien een idee om ‘m à la Skoda Octavia Tour, nog een paar jaar als budget alternatief in productie te houden? Alleen als 2.0 benzine en 1.6 diesel, geen fratsen, geen ingewikkelde techniek, gewoon omdat het kan! Productieplek komt er vrij in Uddevalla, zodat de V50 een paar jaar aan zijn carrière vastplakt en zijn loopbaan als echte Zweed kan afsluiten in plaats van als halve Belg. Weet zeker dat ze 'm in Born ook met open armen ontvangen.
V50 kan nog even mee!
- Summum
- 6th Gear member
- Berichten: 4857
- Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
- Locatie: Midden Nederland
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 04.07.2010 - 13:09
- Locatie: 't Harde
- Contacteer:
Leuk artikel!
- Elveka
- 2nd Gear member
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 17.12.2008 - 22:51
- Locatie: Antwerpen
@ Summum, helemaal eens met je bedenkingen.
Helaas zijn autofabrikanten er niet om ons te plezieren, maar wel om door onze aankopen (veel) geld te verdienen. De marketingjongens zien dat heel anders dan wij ! Daarom wordt de nieuwe generatie ook van de allernieuwste snufjes voorzien om de kopers zin te doen te krijgen.
Er is een tijd van komen en een tijd van gaan, hoe spijtig wij het ook vinden.
Maar ik blijf voorlopig ook nog van mijn mooie V50 genieten !
Helaas zijn autofabrikanten er niet om ons te plezieren, maar wel om door onze aankopen (veel) geld te verdienen. De marketingjongens zien dat heel anders dan wij ! Daarom wordt de nieuwe generatie ook van de allernieuwste snufjes voorzien om de kopers zin te doen te krijgen.
Er is een tijd van komen en een tijd van gaan, hoe spijtig wij het ook vinden.
Maar ik blijf voorlopig ook nog van mijn mooie V50 genieten !
Luc
V60CC B5 MY2023 Plus Bright Platinum Grey + Winter-, Light Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :
ex V70 D3 GT MY13 Twilight Bronze Momentum + Winter-, Family-, Motion Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :
ex V50 1,6D MY08 Flint Grey Momentum Mobility pack RTI
ex V40 1,9TD MY03 Silver Grey Luxury RTI HU1205
ex V40 1,9D MY98 Silver Grey
V60CC B5 MY2023 Plus Bright Platinum Grey + Winter-, Light Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :

ex V70 D3 GT MY13 Twilight Bronze Momentum + Winter-, Family-, Motion Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :

ex V50 1,6D MY08 Flint Grey Momentum Mobility pack RTI
ex V40 1,9TD MY03 Silver Grey Luxury RTI HU1205
ex V40 1,9D MY98 Silver Grey
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 21.02.2012 - 15:33
mee eens,de nieuwe modellen zijn aan binnenzijde superdemuxe, maar een echte volvo is en blijft een blokkendoosje
- V50-Mart
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 02.06.2010 - 21:42
nou daar ben ik het niet mee eens. Hoewel ik de V50 imposanter vind dan de V60, vind ik de V60 toch wel een hele mooie auto om te zien, en toch ook een typische volvo om te zien aan de buitenkant, blokkendoosje of niet. Bepaalde lijnen in de carosserie en lichten etc zie je toch ook weer terug in de al oudere XC modellen bijv. Als ik erachter rijd zie ik altijd gelijk dat het een volvo is (voordat ik de letters volvo kan lezen natuurlijk he
)

Volvo V50 1.6D Kinetic 2006. Xenon 6000k/LED stadslicht, Privacy Shades, 17 inch RRE Easyrun matzwarte velgen-225/45/17