rammel onderstel voorkant

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
devnullT4
2nd Gear member

Ik heb net een jaar rondgereden met lekke dempers (nieuw!) aan de voorkant. Ik had al een (heel) sterk vermoeden door de zijwind gevoeligheid en de afwezigheid (bijna dan) van rebound demping, maar de leverancier had er mee gereden en goed bevonden, op een schokdemper testbank gehad, visuele inspectie etc. Niemand kon vaststellen dat ze lek waren.
Uiteindelijk bilsteins besteld uit Duitsland, afgelopen weekend heb ik ze vervangen; wereld van verschil! De dempers die er onder vandaan kwamen (monroe) leken wel fietspompjes, kon de stang zo in en uittrekken. De auto blijft veel stabieler in de bochten en de voorkant schiet niet meer omhoog na flinke oneffenheden in de weg.

Goed, dan het issue :wink:

Zowel voorheen als nu betreft het verlagingsveren (intrax). Voor het vervangen was er rechts een rammel aanwezig in het onderstel en een harde tik waarneembaar na een flinke vluchtheuvel.
Na het vervangen dempers voorkant is er nu aan beide kanten een rammel aanwezig over klinkers en ook opvallend aanwezig na een vluchtheuvel.

Nu kan dat een aantal dingen betekenen, de stabilisator (koppelings) stangetjes, de veerschotels of de bovenste veerwindingen die tegen elkaar komen.

Aangezien rechts het voorheen ook vertoonde en daar toendertijd het stangetje vernieuwd is (moest toch) zonder dat het geluid verdween, naast dat ik de stangetjes goed vast heb gezet, lijkt het me niet dat dat het is.

Dan de windingen, kan maar het lijkt me dan sterk dat ik het probleem voorheen links niet had (de bovenste windingen zitten wel redelijk dicht op elkaar moet ik zeggen). bovendien is dit niet een veel voorkomende klacht bij Intrax veren volgens mij.

De veerschotels, onderaan heb ik om de veren (1 winding) een rubber slang getrokken voor de zekerheid, daar kan het dus niet vandaan komen. Bovenste veerschotels, lagers en topmount dan... Ik heb er extra opgelet de bovenste veerschotel op de juiste wijze te monteren (gat in veerschotel in lijn met gat onderste schotel, dan 20 graden clockwise gedraaid ivm. dynamic onderstel). Als je die helemaal verkeerd monteert krijg je nl. het "knoep" geluid van de veren bij insturen.

Blijft over, speling bovenste veerschotel-lager-topmount. Bij het terug monteren heb ik de moer van de schokdemper niet met de momentsleutel aan kunnen draaien ivm. het meedraaien van de stang van de demper (met steeksleutel icm. bahco moeten doen). Zou 65Nm moeten zijn, maar vraag me af of ik dat heb ik gehaald met de relatief kleine sleutel die ik gebruikte. Ik heb 'm redelijk vast gedraaid maar wellicht niet vast genoeg (moer zit er uiteraard wel 100% op). Zou dit de oorzaak van het rammelen kunnen zijn ?
En kan ik die achteraf (al gemonteerd) wellicht nog vaster draaien met de juiste tool ?

andere suggesties/mogelijk oorzaken ?
devnullT4
2nd Gear member

gisteren bij het er onder zetten van de zomerset nog alles nagekeken, er zit echt niks los, zeker de stab. stangetjes niet. De bovenste moeren van de demper zijn ook nog nagelopen door de garage maar zaten goed vast.

Weet iemand of het rammelen veroorzaakt kan worden door de topmounts ?

-- edit --

Blijkbaar liggen de bovenste windingen van de veren toch net te dicht bij elkaar en veroorzaakt dat het geklapper. Met tape omwikkeld en weg is het, nu nog een definitieve oplossing :)
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”