De afgelopen weken is het erg koud geweest, waardoor mijn V50 2.0 diesel af en toe vreemde meldingen gaf. Bijvoorbeeld: "alarmsysteem service vereist". Nu heeft mijn V50 helemaal geen alarm, dus dat was best raar. Die melding verdween nadat de motor warm gereden was en ik de auto aan en uit had gezet.
Eind vorige week ging het helemaal mis: na moeizaam starten klonk de motor als een landbouwvoertuig. Bij gas geven gebeurde er vrijwel niets. ANWB gebeld, zij hebben het systeem herstart. Allemaal zonder resultaat. Mijn V50 reed op 3 cilinders en daarmee was het klaar. Vervolgens naar de Volvo gesleept, en zij hebben het volgende gedaan:
Storingscodes uitgelezen en gereset. Vervolgens hebben ze de injector verwijderd die het niet deed. Die niet werkende injector hebben ze verwisseld met een andere injector. Toen werkte alles weer. Niets kapot dus. De brandplaatjes hebben ze wel vervangen.
Ook hebben ze de kabelboom gecontroleerd en de contactpunten ingespoten.
Mijn V50 rijdt nu weer zoals het hoort, maar een uitleg waarom het mis ging heb ik nooit gekregen. Wel "mocht u weer problemen hebben, kunt u altijd langskomen. Met andere woorden, voor mijn gevoel kan ik volgende week weer stil staan....Dit grapje kostte al ruim 400 euro en ik ben nog niet veel wijzer.
Zelf ben ik bang dat de computer wat kuren heeft. Mijn V50 2.0 diesel heeft inmiddels bijna 270-duizend kilometer gelopen en ik begin te twijfelen of ik hem niet moet inruilen, gezien dit probleem.
Het is een fijne bak, rijdt nog als toen ik hem kocht. Heeft iemand ervaring met dit soort problemen? En kan iemand iets zinnigs zeggen over de oorzaak?
Alvast ontzettend bedankt!!
Cilinderprobleem V50
- V50-Mart
- 4th Gear member
Nou, je kunt bij je dealer toch gewoon uitleg eisen? en voor een reparatie die je 400 euro heeft gekost zou ik mijn auto niet wegdoen. Ik was in 2011 2000 euro kwijt aan reparaties, dat heb je bij slijtage. Bij mij zijn 2 injectoren vervangen en ik ben inmiddels alweer 20000 km verder zonder problemen op dat gebied. Ik begrijp je vraag ook eigenlijk niet zo goed. het probleem is toch opgelost, weliswaar zonder heldere uitleg, maar toch...waarom zou je em dan hierom wegdoen? Alle computers hebben af en toe kuren..dat hoort erbij.
Volvo V50 1.6D Kinetic 2006. Xenon 6000k/LED stadslicht, Privacy Shades, 17 inch RRE Easyrun matzwarte velgen-225/45/17
- Iroll
- 6th Gear member
Voor die €400 is een niet werkende injector vervangen en de brandplaatjes, de kabelboom gecheckt en de contacten gereinigd en de foutcodes gereset en dan zeg je "toen werkte alles weer. Niets kapot dus" Er was dus wel degelijk iets kapot en dat is gerepareerd. Wat begrijp je daar dan niet aan? Beetje vaag hoor.
-
- 6th Gear member
Is de injector vervangen of verwisseld,dat komt er uit je verhaal niet helemaal uit.
Als er een nieuwe is gemonteerd dan hebben ze je dus gematst met die prijs!
Als er een nieuwe is gemonteerd dan hebben ze je dus gematst met die prijs!
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
-
- 1st Gear member
Volgens mij is mijn eerste mail niet duidelijk genoeg.
Er is helemaal niets vervangen!! Ze hebben 2 injectoren losgehaald en weer vastgezet. Vervolgens is inderdaad de kabelboom gecontroleerd en klaar. Met andere woorden: na het los en weer vast maken was alles weer goed. Dat klinkt meer als geluk, dan het verhelpen van een probleem.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben allang blij dat er geen injectoren kapot zijn! Tegelijkertijd is er wel degelijk iets aan de hand, maar daar kan mijn dealer niets over zeggen. Behalve dat ik mag terugkomen, als het weer mis is.
Persoonlijk vind ik het vreemd dat ze 400 euro rekenen om een probleem op de sporen, maar dat vervolgens niet vinden. Natuurlijk rijdt mijn auto weer, maar zonder dat de dealer weet wat er precies aan de hand was.
Wat het inruilen van de auto betreft: als niemand me kan vertellen wat het probleem is, en er inderdaad een mogelijkheid is dat ik volgende week weer stil sta, dan heb ik liever een andere auto...
Er is helemaal niets vervangen!! Ze hebben 2 injectoren losgehaald en weer vastgezet. Vervolgens is inderdaad de kabelboom gecontroleerd en klaar. Met andere woorden: na het los en weer vast maken was alles weer goed. Dat klinkt meer als geluk, dan het verhelpen van een probleem.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben allang blij dat er geen injectoren kapot zijn! Tegelijkertijd is er wel degelijk iets aan de hand, maar daar kan mijn dealer niets over zeggen. Behalve dat ik mag terugkomen, als het weer mis is.
Persoonlijk vind ik het vreemd dat ze 400 euro rekenen om een probleem op de sporen, maar dat vervolgens niet vinden. Natuurlijk rijdt mijn auto weer, maar zonder dat de dealer weet wat er precies aan de hand was.
Wat het inruilen van de auto betreft: als niemand me kan vertellen wat het probleem is, en er inderdaad een mogelijkheid is dat ik volgende week weer stil sta, dan heb ik liever een andere auto...
- edraket
- 7th Gear member
Maar hoe zit het nu precies met de titel van je bericht? Hoe kom je dan aan dat cilinderprobleem?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Iroll
- 6th Gear member
Ik zou denken dat er een slecht contact is geweest in de kabelboom van de niet werkende injector. Zou goed veroorzaakt kunnen zijn door de rijkelijk gestrooide pekel wat door opgespat rijwater voor oxidatie heeft gezorgd. Ben wel benieuwd wat de storingscodes waren.
- edraket
- 7th Gear member
Ahzo, had niet helemaal goed gelezen zie ik.Roberto30 schreef:Aan edraket
De titel ging over het acute probleem: ik startte mijn auto en die reed op nog maar 3 ciolinders. Dat is inmiddels verholpen, maar niemand (ook de dealer) weet niet precies waarom alles nu weer goed is...
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85