Beste allemaal,
Sinds enige tijd heb ik een vreemd probleem in een Volvo S40, wat zich uit in het volgende:
- Als ik richting aangeeft, vallen de kilometerteller en toerenteller even uit en komen vrijwel direct weer tot leven na de eerste keer knipperen. Ik kan vervolgens wel richting blijven aangeven en de wijzers gaan niet "stuiteren".
- Als ik het stadslicht aan zet, vallen alle tellers/wijzers naar 0, inclusief de temperatuur en de wijzer voor het brandstofniveau.
Het vreemde is echter:
- Als ik de waarschuwingslichten aan zet, gaan de wijzers niet uit, maar zie ik wel dat alle lampjes op het dashboard knipperen in het zelfde ritme (mits ze al aanstaan, zoals bijvoorbeeld het lampje dat aangeeft de remlichten het niet doen en het lichtje achter de knop van de waarschuwingslichten zelf).
Dit probleem is gaan spelen na het vervangen van koplampen (omgebouwd van Fase 1 H4 naar Fase 2 H7). Omdat ik deze ombouw direct verdacht, heb ik de oude lamoen vervolgens terug gezet, maar het probleem was daarmee helaas niet opgelost. Als ik de koplampen er helemaal uit haal, heb ik hetzelfde probleem. Het lijkt me dus niet in de bekabeling van de koplampen te zitten.
Ik weet dat de accuklemmen een bekend zwak punt zijn, dus die heb ik vervangen. Ook de stekkerdoos van de trekhaak is een bekend zwak punt, maar deze ziet er nog keurig uit (op het oog). Tot dusver geen oplossing.
Het lijkt me een massaprobleem, maar het heeft ergens ook iets weg van kortsluiting... Wie herkent dit probleem en wat is er aan te doen?
Alvast bedankt voor de hulp en ideeën!
Tellers vallen weg
-
- Starter
De massapunten bij de koplampen zullen het niet zijn geweest. Die heb ik inderdaad losgehaald, schoongemaakt en opnieuw (goed) vastgezet.
Hoeveel massapunten zijn er en waar vind ik deze?
Hoeveel massapunten zijn er en waar vind ik deze?
- snorremans
- 5th Gear member
Misschien het massa punt achter de tellerklokken heb ik zelf ook last van gehad bij mijn V40
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop
Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Tethys 17 inch,
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
-
- Starter
Klokkenhuisje zojuist los gehad. Echter geen idee wat de massa is. Alles maar een keertje opnieuw doorsolderen, achter op de tellers? Of moet ik het in de connector zoeken?
- snorremans
- 5th Gear member
Er loopt een draad naar de massa onder de tellerklok, als de teller klok weg is, zie je aan de onderzijde waar de tellerklok heeft gezeten een draad die naar de carrosserie loopt deze los halen en een gekartelde ring monteren en eventueel het ijzer waar de bout gemonteerd zit even ontdoen van de verf, en dan alles weer monterenPhilip_Janssen schreef:Klokkenhuisje zojuist los gehad. Echter geen idee wat de massa is. Alles maar een keertje opnieuw doorsolderen, achter op de tellers? Of moet ik het in de connector zoeken?
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Tethys 17 inch,
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Tethys 17 inch,
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
-
- Starter
Kleine update. De massa achter de tellerklok is onder handen genomen en ook de massa punten achter de accu, naast de 2 koplampen en tegen het schot tussen motor-compartiment en passagiersruimte. Helaas, geen verbetering. Komend weekend gaat de auto op de brug voor een kleine beurt, dan zal ik eens kijken of ik nog meer massa punten kan vinden. Mocht iemand al weten waar ik moet zoeken; ik hoor het graag. Andere tips en suggesties zijn ook van harte welkom.