XC of V70

Gebruikersavatar
Frederick
4th Gear member
Berichten: 524
Lid geworden op: 07.03.2008 - 10:25

Hallo,

Ik rij nu reeds 5 jaar een S60 D5 uit 2001. Binnen afzienbare tijd wens ik de auto in te ruilen en over te schakelen naar een tweedehands V70 of XC70 (vanaf MY2007) in dieseluitvoering. Dit vooral omdat ik nu ondertussen 2 kids heb die veel bagage etc met zich meebrengen...
Nu zit ik echter met een luxeprobleem: ik vind ze allebei bloedmooi en kan niet zo goed kiezen.. Ik heb het forum reeds grondig bestudeerd omtrent plus- en minpunten, maar uiteraard is iedereen vol lof over zijn model ;)
Graag had ik van jullie enkele pro's en contra's voor de 2 modellen gelezen diie mijn keuze kunnen vergemakkelijken.
Nu zit ik eveneens te twijfelen omtrent de 2.0d. Die wordt hier in België à volonté op de tweedehandsmarkt aangeboden aan vrij interessante prijzen. Maar is hij wel pittig genoeg na mijn 163pk D5? Uiteraard droom ik van een dikke D5, maar door de recente hervormingen in het fiscale systeem vrees ik me daar blauw aan te betalen..

Grtz!
Volvo V70 2.4D MY08 GT Summum met extra's en BSR
Volvo S60 D2 MY15 Momentum
Volvo V50 1.6D MY12 Summum
Volvo V50 1.6D MY08 Momentum
Volvo S60 D5 MY02 Summum, BSR
Too busy for bullshit
Gebruikersavatar
den toerist
5th Gear member
Berichten: 1376
Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
Locatie: Wichelen

Je zal meer plezier beleven aan de D3 denk ik. Het verbruik is ongeveer hetzelfde als de 2.0d. Ik zelf heb als vervangwagen eens een 2.0d gehad en was maar wat blij toen ik m'n D3 terug had. Vergelijken met de D5 kan ik niet echt. Enkel eens een testrit met de XC90 D5 (automaat) gemaakt. rijd ook wel lekker maar is toch anders dan een V70.
Qua BIV hangt het vooral af waar je woont. Je blauw betalen zal je niet direct doen in Vlaanderen.
V70 2.5D 1999
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
beaver
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 29.10.2011 - 18:02

Gewoon voor de D5 gaan. Een éénmalige betaling staat toch niet in verhouding met jarenlang rijplezier? En als je de taksen op wagens bekijkt t.o.v. Nederland vind ik dat we het aan onze Nederlandse medeforummers verplicht zijn om de zwaarste motor te nemen :D
MY08 s80 2.4d summum electric silver, rti, geartronic
Gebruikersavatar
Frederick
4th Gear member
Berichten: 524
Lid geworden op: 07.03.2008 - 10:25

beaver schreef:Gewoon voor de D5 gaan. Een éénmalige betaling staat toch niet in verhouding met jarenlang rijplezier? En als je de taksen op wagens bekijkt t.o.v. Nederland vind ik dat we het aan onze Nederlandse medeforummers verplicht zijn om de zwaarste motor te nemen :D
::lol:
Inderdaad, die zwaardere motorisatie lijkt me inderdaad moreel verplicht ten opzichte vd Nederlanders..
Mede ook dat ik beroepshalve ook met een T5 mag scheuren..
Volvo V70 2.4D MY08 GT Summum met extra's en BSR
Volvo S60 D2 MY15 Momentum
Volvo V50 1.6D MY12 Summum
Volvo V50 1.6D MY08 Momentum
Volvo S60 D5 MY02 Summum, BSR
Too busy for bullshit
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Het zal een beetje afhangen van welke bouwjaar je kiest. De eerste jaren is de auto geleverd met de 185 D5 en de 175 pk 2.4 D. Pas later kwamen de 205 en nu 215 pk D5 biturbo en 163 pk D3.
Gebruikersavatar
Frederick
4th Gear member
Berichten: 524
Lid geworden op: 07.03.2008 - 10:25

Mja, budgettair gezien zal het eerder naar een model met 185 D5 gaan.

Wat met vooral ook bezig houdt is of er een groot verschil is in rijgedrag, of die AWD nu wel zo nuttig is (zo vaak sneeuwt het hier nu ook weer niet) en wat de eventuele extra te voorziene kosten van een XC ten opzichte van een gewone V70 zijn. Volgens de dealer gaat de AWD nooit stuk en slijt die geen extra banden etc, maar ik bekijk het toch liever voorzichtiger..
Volvo V70 2.4D MY08 GT Summum met extra's en BSR
Volvo S60 D2 MY15 Momentum
Volvo V50 1.6D MY12 Summum
Volvo V50 1.6D MY08 Momentum
Volvo S60 D5 MY02 Summum, BSR
Too busy for bullshit
Gebruikersavatar
lkort
3rd Gear member
Berichten: 256
Lid geworden op: 29.04.2007 - 08:10
Locatie: Brabant

"Volgens de dealer gaat de AWD nooit stuk"
Volgens mij gaan ze allemaal stuk zeker uit 2005, de bekende mof is gemaakt van chocolade ijzer dat ze zelfs in China niet durven gebruiken...
XC70 2.4D Ocean Race 2005.
S40 D5 Geartronic 2007.
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1942
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

lkort schreef:"Volgens de dealer gaat de AWD nooit stuk"
Volgens mij gaan ze allemaal stuk zeker uit 2005, de bekende mof is gemaakt van chocolade ijzer dat ze zelfs in China niet durven gebruiken...
Ze gaan zeker niet allemaal stuk..
Heb zelf 70 uit 2005 gehad zonder problemen met AWD, nu een R uit 2005 idem en een XC90 uit 2006. Allemaal zonder problemen.
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

XC zit wat hoger, vinden veel mensen fijn, vebruik is ook wat hoger en wegligging wat minder. Ik zou voor een V70 D5 gaan
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

wegligging minder? die is juist stukken comfortabeler
Volvo for life
Gebruikersavatar
Laguna-S60
7th Gear member
Berichten: 5798
Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
Locatie: Zuid West Friesland
Contacteer:

bart simpson schreef:wegligging minder? die is juist stukken comfortabeler
Maar zal wel minder strak liggen..
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
Huub4xc
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 04.06.2011 - 22:13

Beste lezers,

Sinds 16 januari rijd ik een Volvo XC 70 D3 DRIVe, 2.0 ltr, H6, kleurtje: Metalic Twilight Bronze.
Het gemiddelde verbruik tot heden is 5,8 / 100. Vanmiddag getankt en het gebruik over de afgelopen week was 1 : 17,5 (niet slecht).
Opmerking: de motor is nog niet helemaal ingereden.
Dit zijn dus stadswegen, wegen buiten de beb.kom en snelwegen. Hier rijd ik gematigd. Op dit moment 2500 km gereden en ben meer dan tevreden. Het rijdt erg relaxed / ontspannen en voor die keer dat je echt power nodig hebt dan is het er ook.
Voor mij is het een sport om zo veel mogelijk km uit de liters te halen.
Verder is mijn verwachting dat na het inrijden de auto nog iets zuiniger zal zijn, plus de lente nadert en met beter weer kan het verbruik ook nog iets lager uitvallen.
Voor dat beetje meer geld is mijn keuze toch op een XC gevallen al zal de V70 nog wel ietsjes zuiniger zijn.
Hoger zitten is fijner. Als je vraagt is het nou echt nodig dat er in de achterzittingen ook stoelverwarming zit? antw. niet echt.

Mijn advies.... als nog moet bestellen, ga dan enkele zaterdagen proefrijden in verschillende series en bij verschillende dealers.

Succes,
Huub
v70bio
3rd Gear member
Berichten: 488
Lid geworden op: 01.07.2008 - 08:51
Locatie: Flevoland

Petje af Huub4xc, hoe doe je dat toch met dat verbruik 5,8 liter met een XC.

Ik heb de V D3 met een verbruik van zo'n 7,7 liter. Rij zelf veel in Duitsland en dan zie je het actuele verbruik zo naar 10 liter lopen op de autobahn. Als ik 5,8 wil halen zal ik niet harder moeten gaan dan 90 km?
Ik verwacht dat je in de praktijk nooit onder de 7 liter komt met een V70.
V40 D2 momentum,business pack pro '14
V70 D3 '11 GT, LE, Luxery Line, Driver Support Line, Comfort Pack, R-design styling Pack
V40 D3 my13 Intro
V70 2.5T '10 summum & C30 1.6 '10 momentum
V40 1.9 115pk
V40 1.9 102pk
850 2.5 20V
340 1.4
343 1.4
Gebruikersavatar
Frederick
4th Gear member
Berichten: 524
Lid geworden op: 07.03.2008 - 10:25

Al bij al dus veel lof voor een comfortabele XC. Ik ben ondertussen wat gaan rondneuzen bij andre dealers en die zijn quai unaniem: de XC is er voor kilometervreters (de V ook wel, maar de XC meer uitgesproken). De XC verbruikt wel wat meer, maar de problemen met de aandrijving behoren tot het verleden.
Gezien mijn budget opteer ik voor een jonge tweedehands, hopelijk een D3. Maar meer dan waarschijnlijk zal het een 2.4D of D5 worden.

Qua verbruik: met mijn gechipte S60 D5 (nu met 198pk) haal ik een verbruik van 5,6 (zomer) tot 5,9 (wintter en winterbanden). Ik ben geen stoplichtracer en op de snelweg cruise ik op 130km/u. Uiteraard gaat het verbruik omhoog bij sneller gassen op de Duitse autobahn.
Vorig jaar een trip door Zweden met volle bagage en 2 volwassenen en 2 kinderen en toen kwam ik op een memorabele 4,8l/100km... Kwestie van veel de cruisecontrol te gebruiken en de auto te laten uitbollen naar het rode verkeerslicht ;)
Volvo V70 2.4D MY08 GT Summum met extra's en BSR
Volvo S60 D2 MY15 Momentum
Volvo V50 1.6D MY12 Summum
Volvo V50 1.6D MY08 Momentum
Volvo S60 D5 MY02 Summum, BSR
Too busy for bullshit
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1931
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

@ Frederick:
Vergeet die verbruikcijfers bij de 2.4D en D5 series met roetfilter. Reken voor de 2008-2011 XC met 2.4 diesel op zo'n 1 op 12 tot 14, beetje afhankelijk van uitvoering, manier van gebruik en transmissie.
Desondanks: elke dag snor ik met een smile over de weg, voor wat hoor wat denk ik dan maar.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8502
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Die XC van Huub is zeker een FWD en geen AWD, me dergelijke verbruikscijfers ?
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
VolvoXC70
4th Gear member
Berichten: 940
Lid geworden op: 04.09.2006 - 23:19

:-#
Mantis
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 07.11.2011 - 12:18

Mijn verbruik ligt rond de 1 op 14,5, waarbij ik het merendeel in Duitsland rijdt. Als ik continue volgas rijdt, ja dan wordt het verbruik wat hoger, maar bij gevarieerd (140-180) haal ik nog makkelijk 1 op 14. Overigens heb ik er nu 20.000 op staan, lijkt me ingereden, maar kom op de teller niet boven de 205 uit, voorheen haalde ik 215/220 op de teller.
V70 D3 Limited Edition MY2012 - Black Stone
Gebruikersavatar
Frederick
4th Gear member
Berichten: 524
Lid geworden op: 07.03.2008 - 10:25

Mantis schreef: maar kom op de teller niet boven de 205 uit, voorheen haalde ik 215/220 op de teller.
Als die 205 dichter aanleunen bij de echte snelheid dan de 215/220 komt dat ongeveer op hetzelfde uit..
Beroepsmatig zie ik soms beteuterde gezichten wanneer we een echte snelheid vertellen.. Maar op mijn teller was het toch dik 20km/u sneller hoor ;)
Volvo V70 2.4D MY08 GT Summum met extra's en BSR
Volvo S60 D2 MY15 Momentum
Volvo V50 1.6D MY12 Summum
Volvo V50 1.6D MY08 Momentum
Volvo S60 D5 MY02 Summum, BSR
Too busy for bullshit
Mantis
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 07.11.2011 - 12:18

ik zal volgende keer GPS ernaast houden, eens kijken wat die doet. Maar...snel zat hoor, kruissnelheid (op brede,rustige banen) is toch 160-180, daarboven is de fut er wel uit
V70 D3 Limited Edition MY2012 - Black Stone
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”