Pagina 1 van 2
XC of V70
Geplaatst: 19.02.2012 - 20:11
door Frederick
Hallo,
Ik rij nu reeds 5 jaar een S60 D5 uit 2001. Binnen afzienbare tijd wens ik de auto in te ruilen en over te schakelen naar een tweedehands V70 of XC70 (vanaf MY2007) in dieseluitvoering. Dit vooral omdat ik nu ondertussen 2 kids heb die veel bagage etc met zich meebrengen...
Nu zit ik echter met een luxeprobleem: ik vind ze allebei bloedmooi en kan niet zo goed kiezen.. Ik heb het forum reeds grondig bestudeerd omtrent plus- en minpunten, maar uiteraard is iedereen vol lof over zijn model

Graag had ik van jullie enkele pro's en contra's voor de 2 modellen gelezen diie mijn keuze kunnen vergemakkelijken.
Nu zit ik eveneens te twijfelen omtrent de 2.0d. Die wordt hier in België à volonté op de tweedehandsmarkt aangeboden aan vrij interessante prijzen. Maar is hij wel pittig genoeg na mijn 163pk D5? Uiteraard droom ik van een dikke D5, maar door de recente hervormingen in het fiscale systeem vrees ik me daar blauw aan te betalen..
Grtz!
Geplaatst: 19.02.2012 - 22:21
door den toerist
Je zal meer plezier beleven aan de D3 denk ik. Het verbruik is ongeveer hetzelfde als de 2.0d. Ik zelf heb als vervangwagen eens een 2.0d gehad en was maar wat blij toen ik m'n D3 terug had. Vergelijken met de D5 kan ik niet echt. Enkel eens een testrit met de XC90 D5 (automaat) gemaakt. rijd ook wel lekker maar is toch anders dan een V70.
Qua BIV hangt het vooral af waar je woont. Je blauw betalen zal je niet direct doen in Vlaanderen.
Geplaatst: 20.02.2012 - 07:36
door beaver
Gewoon voor de D5 gaan. Een éénmalige betaling staat toch niet in verhouding met jarenlang rijplezier? En als je de taksen op wagens bekijkt t.o.v. Nederland vind ik dat we het aan onze Nederlandse medeforummers verplicht zijn om de zwaarste motor te nemen

Geplaatst: 20.02.2012 - 21:58
door Frederick
beaver schreef:Gewoon voor de D5 gaan. Een éénmalige betaling staat toch niet in verhouding met jarenlang rijplezier? En als je de taksen op wagens bekijkt t.o.v. Nederland vind ik dat we het aan onze Nederlandse medeforummers verplicht zijn om de zwaarste motor te nemen

::lol:
Inderdaad, die zwaardere motorisatie lijkt me inderdaad moreel verplicht ten opzichte vd Nederlanders..
Mede ook dat ik beroepshalve ook met een T5 mag scheuren..
Geplaatst: 21.02.2012 - 06:20
door NielsPHEV
Het zal een beetje afhangen van welke bouwjaar je kiest. De eerste jaren is de auto geleverd met de 185 D5 en de 175 pk 2.4 D. Pas later kwamen de 205 en nu 215 pk D5 biturbo en 163 pk D3.
Geplaatst: 21.02.2012 - 18:17
door Frederick
Mja, budgettair gezien zal het eerder naar een model met 185 D5 gaan.
Wat met vooral ook bezig houdt is of er een groot verschil is in rijgedrag, of die AWD nu wel zo nuttig is (zo vaak sneeuwt het hier nu ook weer niet) en wat de eventuele extra te voorziene kosten van een XC ten opzichte van een gewone V70 zijn. Volgens de dealer gaat de AWD nooit stuk en slijt die geen extra banden etc, maar ik bekijk het toch liever voorzichtiger..
Geplaatst: 21.02.2012 - 21:58
door lkort
"Volgens de dealer gaat de AWD nooit stuk"
Volgens mij gaan ze allemaal stuk zeker uit 2005, de bekende mof is gemaakt van chocolade ijzer dat ze zelfs in China niet durven gebruiken...
Geplaatst: 22.02.2012 - 07:27
door Marc Apeldoorn
lkort schreef:"Volgens de dealer gaat de AWD nooit stuk"
Volgens mij gaan ze allemaal stuk zeker uit 2005, de bekende mof is gemaakt van chocolade ijzer dat ze zelfs in China niet durven gebruiken...
Ze gaan zeker
niet allemaal stuk..
Heb zelf 70 uit 2005 gehad zonder problemen met AWD, nu een R uit 2005 idem en een XC90 uit 2006. Allemaal zonder problemen.
Geplaatst: 22.02.2012 - 17:36
door NielsPHEV
XC zit wat hoger, vinden veel mensen fijn, vebruik is ook wat hoger en wegligging wat minder. Ik zou voor een V70 D5 gaan
Geplaatst: 22.02.2012 - 17:39
door bart simpson
wegligging minder? die is juist stukken comfortabeler
Geplaatst: 22.02.2012 - 18:04
door Laguna-S60
bart simpson schreef:wegligging minder? die is juist stukken comfortabeler
Maar zal wel minder strak liggen..
XC 70 is gewoon tof
Geplaatst: 22.02.2012 - 20:18
door Huub4xc
Beste lezers,
Sinds 16 januari rijd ik een Volvo XC 70 D3 DRIVe, 2.0 ltr, H6, kleurtje: Metalic Twilight Bronze.
Het gemiddelde verbruik tot heden is 5,8 / 100. Vanmiddag getankt en het gebruik over de afgelopen week was 1 : 17,5 (niet slecht).
Opmerking: de motor is nog niet helemaal ingereden.
Dit zijn dus stadswegen, wegen buiten de beb.kom en snelwegen. Hier rijd ik gematigd. Op dit moment 2500 km gereden en ben meer dan tevreden. Het rijdt erg relaxed / ontspannen en voor die keer dat je echt power nodig hebt dan is het er ook.
Voor mij is het een sport om zo veel mogelijk km uit de liters te halen.
Verder is mijn verwachting dat na het inrijden de auto nog iets zuiniger zal zijn, plus de lente nadert en met beter weer kan het verbruik ook nog iets lager uitvallen.
Voor dat beetje meer geld is mijn keuze toch op een XC gevallen al zal de V70 nog wel ietsjes zuiniger zijn.
Hoger zitten is fijner. Als je vraagt is het nou echt nodig dat er in de achterzittingen ook stoelverwarming zit? antw. niet echt.
Mijn advies.... als nog moet bestellen, ga dan enkele zaterdagen proefrijden in verschillende series en bij verschillende dealers.
Succes,
Huub
Geplaatst: 27.02.2012 - 08:58
door v70bio
Petje af Huub4xc, hoe doe je dat toch met dat verbruik 5,8 liter met een XC.
Ik heb de V D3 met een verbruik van zo'n 7,7 liter. Rij zelf veel in Duitsland en dan zie je het actuele verbruik zo naar 10 liter lopen op de autobahn. Als ik 5,8 wil halen zal ik niet harder moeten gaan dan 90 km?
Ik verwacht dat je in de praktijk nooit onder de 7 liter komt met een V70.
Geplaatst: 27.02.2012 - 09:05
door Frederick
Al bij al dus veel lof voor een comfortabele XC. Ik ben ondertussen wat gaan rondneuzen bij andre dealers en die zijn quai unaniem: de XC is er voor kilometervreters (de V ook wel, maar de XC meer uitgesproken). De XC verbruikt wel wat meer, maar de problemen met de aandrijving behoren tot het verleden.
Gezien mijn budget opteer ik voor een jonge tweedehands, hopelijk een D3. Maar meer dan waarschijnlijk zal het een 2.4D of D5 worden.
Qua verbruik: met mijn gechipte S60 D5 (nu met 198pk) haal ik een verbruik van 5,6 (zomer) tot 5,9 (wintter en winterbanden). Ik ben geen stoplichtracer en op de snelweg cruise ik op 130km/u. Uiteraard gaat het verbruik omhoog bij sneller gassen op de Duitse autobahn.
Vorig jaar een trip door Zweden met volle bagage en 2 volwassenen en 2 kinderen en toen kwam ik op een memorabele 4,8l/100km... Kwestie van veel de cruisecontrol te gebruiken en de auto te laten uitbollen naar het rode verkeerslicht

Geplaatst: 27.02.2012 - 21:43
door sanco
@ Frederick:
Vergeet die verbruikcijfers bij de 2.4D en D5 series met roetfilter. Reken voor de 2008-2011 XC met 2.4 diesel op zo'n 1 op 12 tot 14, beetje afhankelijk van uitvoering, manier van gebruik en transmissie.
Desondanks: elke dag snor ik met een smile over de weg, voor wat hoor wat denk ik dan maar.
Geplaatst: 27.02.2012 - 21:49
door BlackcurrantV70
Die XC van Huub is zeker een FWD en geen AWD, me dergelijke verbruikscijfers ?
Geplaatst: 27.02.2012 - 21:50
door VolvoXC70
:-#
Geplaatst: 28.02.2012 - 11:21
door Mantis
Mijn verbruik ligt rond de 1 op 14,5, waarbij ik het merendeel in Duitsland rijdt. Als ik continue volgas rijdt, ja dan wordt het verbruik wat hoger, maar bij gevarieerd (140-180) haal ik nog makkelijk 1 op 14. Overigens heb ik er nu 20.000 op staan, lijkt me ingereden, maar kom op de teller niet boven de 205 uit, voorheen haalde ik 215/220 op de teller.
Geplaatst: 28.02.2012 - 19:01
door Frederick
Mantis schreef: maar kom op de teller niet boven de 205 uit, voorheen haalde ik 215/220 op de teller.
Als die 205 dichter aanleunen bij de echte snelheid dan de 215/220 komt dat ongeveer op hetzelfde uit..
Beroepsmatig zie ik soms beteuterde gezichten wanneer we een echte snelheid vertellen.. Maar op mijn teller was het toch dik 20km/u sneller hoor

Geplaatst: 28.02.2012 - 19:26
door Mantis
ik zal volgende keer GPS ernaast houden, eens kijken wat die doet. Maar...snel zat hoor, kruissnelheid (op brede,rustige banen) is toch 160-180, daarboven is de fut er wel uit