Pagina 1 van 2

940 estate

Geplaatst: 27.02.2012 - 18:15
door ketron1960
hoi ik rij sinds een half jaar een volvo 940 estate met een B 230FK motor en ben zeer tevreden.
omdat ik 1100 km per week rij en dit nog een jaartje wil doen heb ik wat vragen.

sinds dat ik hem heb schakelt hij heel slecht in de 1 en de achteruit even 2 x pompen met het koppelingspedaal en het gaat goed, nu heeft hij ook sinds kort dat hij heel langzaam vooruit gaat met het koppelingspedaal ingetrapt mijn vraag is dus kan dit bijgesteld worden of moet de koppeling vervangen worden.

is het mogelijk om de lichtschakelaar zo aan te passen dat de lampen uit zijn als je hem naar links zet, dit scheelt brandstof.

verder heb ik nog veeeel meer vragen maar alles op zijn tijd.

Geplaatst: 27.02.2012 - 19:15
door rvo033467
Bij mijn oude 440 kan ik lampen uitdoen door de schakelaar in het midden te zetten van de uit en aan stand.

Geplaatst: 27.02.2012 - 20:00
door ketron1960
heb ik al geprobeerd maar dan branden de stadslichten

Geplaatst: 27.02.2012 - 20:09
door Broabander
Dit is wel écht verkeerde zuinigheid zeg, lampen uit omdat het benzine kost??? Straks vertel je nog dat je de remmen demonteert vanwege gewichtsbesparing!

Anyway, mogelijk zit er rondom de knop een schroefje wat je kunt verdraaien om de schakelstanden te bepalen.

Geplaatst: 27.02.2012 - 20:32
door v0lv0freak
Broabander schreef:Dit is wel écht verkeerde zuinigheid zeg, lampen uit omdat het benzine kost??? Straks vertel je nog dat je de remmen demonteert vanwege gewichtsbesparing!
Nee, want licht aan overdag voegt niks toe, remmen wel :)

Ik heb het bij een 940 nooit geprobeerd, maar lijkt me dat je aan de achterkant van de schakelaar maar een stekkertje hoeft los te trekken, dan zouden ze in de 0 stand uit moeten zijn. Maar met stadslicht rijden scheelt al wat benzine. Doe ik ook altijd met de V40 :)

Geplaatst: 27.02.2012 - 20:39
door Msuidgeest
Het kan ook met een zekering verwijderen, nummer 25 dacht ik.

Geplaatst: 27.02.2012 - 20:46
door Broabander
Nou ja het zal qua verbruik vast iets schelen, dat kan ik niet bevestigen noch ontkennen, heb ik geen bewijzen voor. Echter, qua zichtbaarheid wil je toch zulke risico's niet nemen? Ga eens op een zonnige dag op een provincialeweg rijden met bomen erlangs en let op wanneer je de auto's mét en zonder licht kan zien!

Geplaatst: 27.02.2012 - 20:55
door Msuidgeest
En toch zit daar juist een gevaar Camiel: de fietser op het naastgelegen fietspad valt bijna niet meer op omdat je weggebruikers verwacht die met hun verlichting aan rijden. Die fietser valt dus minder op, net als die ene auto zonder licht, en onwillekeurig ga je ervan uit dat er niets aankomt.

Gewoon goed blijven kijken en geen aanname doen omdat "iedereen met licht op rijdt". Bij twijfel, niet inhalen.

Geplaatst: 27.02.2012 - 21:46
door Fat Rat
Msuidgeest schreef:En toch zit daar juist een gevaar Camiel: de fietser op het naastgelegen fietspad valt bijna niet meer op omdat je weggebruikers verwacht die met hun verlichting aan rijden. Die fietser valt dus minder op, net als die ene auto zonder licht, en onwillekeurig ga je ervan uit dat er niets aankomt.

Gewoon goed blijven kijken en geen aanname doen omdat "iedereen met licht op rijdt". Bij twijfel, niet inhalen.
Daar zit wat in Marc, maar zou jij dan 's avonds/'s nachts ook zonder licht rijden omdat veel fietsers dan ook zonder licht rijden?
Auto rijden blijft altijd een kwestie van goed kijken en alert blijven.

[ontopic]
Er is inderdaad een zekering die je kan verwijderen om het gewenste effect te bereiken en dat zou best de voorgestelde 25 kunnen zijn.
Wil dit bij de S80 ook nog uitzoeken, maar dat zal wel software matig moeten(mij gaat het dan om elk drupje accu kracht bij moeilijke start situaties).

Voor wat betreft het slechte schakelen en kruipen met ingetrapte koppeling, is er niet iets mis met de een of andere koppeling cillinder.

Geplaatst: 27.02.2012 - 22:30
door Msuidgeest
Ik mag toch aannemen dat TS de verlichting overdag uit zou willen zetten ...

Geplaatst: 27.02.2012 - 22:33
door Iroll
Verlichting uit zet echt geen zoden aan de dijk. Dan moet je de audio ook uit zetten, geen airco, kan je beter je tank altijd maar half vol tanken of alle overbodige zaken eruit gooien. Al die dingen apart spaart al meer uit als je DRV uitschakelen. En die dingen schaden de zichtbaarheid niet. DRV scheelt gewoon een paar doden per jaar, en elke is er een, nietwaar?

Geplaatst: 28.02.2012 - 07:24
door arjan_de_jong
Ik rij liever heel veilig door overdag ook mijn verlichting aan te hebben dan een paar procent zuiniger te rijden door ze uit te hebben.

Bij mijn 850 kan je met een klein schroefje naast de schakelaar kiezen wat je wilde en zo dus kiezen dat de verlichting uit kon zijn.

@ Fat Rat, Bij een S80 moet het idd softwarematig.
Mijn vader heeft hier de software + apparatuur voor je zou hem een PM kunnen sturen.

Geplaatst: 28.02.2012 - 08:28
door ketron1960
hoi nou bedankt alvast voor de reacties, ik rij de kilometers voor 90% op de snelweg en bijna alleen overdag, al bij 5% minder verbruik scheelt het.
voor de verlichting ga ik vanmiddag eens even kijken, of de zekering of een stekker achter de schakelaar ( schroefje zit er niet ).

als er een koppelingscilinder niet goed werkt kan deze dan apart vervangen worden of moet de hele koppeling eruit

Geplaatst: 28.02.2012 - 10:26
door ketron1960
was inderdaad zekering nummer 25, hbet is ook zo als je de lampen aandraait en je zet het contact uit dan gaat alles uit

Re: 940 estate

Geplaatst: 28.02.2012 - 10:39
door jan weemering
ketron1960 schreef:hoi ik rij sinds een half jaar een volvo 940 estate met een B 230FK motor en ben zeer tevreden.
omdat ik 1100 km per week rij en dit nog een jaartje wil doen heb ik wat vragen.

sinds dat ik hem heb schakelt hij heel slecht in de 1 en de achteruit even 2 x pompen met het koppelingspedaal en het gaat goed, nu heeft hij ook sinds kort dat hij heel langzaam vooruit gaat met het koppelingspedaal ingetrapt mijn vraag is dus kan dit bijgesteld worden of moet de koppeling vervangen worden.

is het mogelijk om de lichtschakelaar zo aan te passen dat de lampen uit zijn als je hem naar links zet, dit scheelt brandstof.

verder heb ik nog veeeel meer vragen maar alles op zijn tijd.
De koppeling heeft een drukcilinder welke waarschijnlijk gaar is.
vandaar dat je 2 keer moet trappen, ook komen daardoor je platen niet meer los van elkaar, waarschijnlijk moet je ook zwaar trappen, maar valt je dat niet meer op.

Geplaatst: 28.02.2012 - 12:29
door ketron1960
oke dank je wel, dat wordt dus een nieuwe l[img]oppeling weet er iemand wat dat kosten gaat en een goedkoop adres

Geplaatst: 28.02.2012 - 12:34
door jan weemering
ketron1960 schreef:oke dank je wel, dat wordt dus een nieuwe l[img]oppeling weet er iemand wat dat kosten gaat en een goedkoop adres
ik zou eerst even de drukcilinder laten nakijken, wellicht zijn je platen nog goed, en hoeft die zooi niet uit elkaar.
drukcilinder vervangen even vragen bij de dealer of specialist
men kijk daar niet als eerste naar, maar komt het tegen als de boel al uit elkaar is geweest.

Geplaatst: 28.02.2012 - 12:48
door arjan_de_jong
Koppeling cilinder kan je gewoon bij komen en los vervangen.

Maar het is ook mogelijk dat er te weinig koppelingvloeistof in zit (of zit deze bij volvo bij de remvloeistof?) Of ontluchten van de koppelingcilnder.

Geplaatst: 28.02.2012 - 13:28
door MarioC70
Een koppeling vervangen van een 940 is niet zo spannend,die bak is er zo onderuit!

Geplaatst: 01.03.2012 - 12:46
door ketron1960
Heb bij volvo onderdelen magazijn dordrecht al een reparatieset voor de drukcilinder gevonden, dus het komt naar mijn idee vaker voor