linksvoor komt er bij mijn 460 een knakkend geluid uit de voorwielophanging. bij optrekken, en over hobbels. zachtjes maar duidelijk hoorbaar.
verder het bekende licht kreunende geluid bij indraaien. is het dan de droplink?
ik kon overigens geen breuk in de veer van de veerpoot ontdekken.
iemand n idee?
bvd sleutelaar
"knakje" in voorwielophanging.
-
sleutelaar
- 3rd Gear member
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
-
sleutelaar
- 3rd Gear member
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23
de stabilisator- droplink is vervangen, geen verschil. is het de draagarm of de veerpoot?
na hoeveel dkm gaat de draagarm(rubbers) stuk?
na hoeveel dkm gaat de draagarm(rubbers) stuk?
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Draagarm merk je ook aan het stuurgedrag in bochten. Maar je kan makkelijk zien of ze helemaal doorgescheurd zijn. Als je de auto opkrikt kan je ze goed bekijken.
Maar bij het verhaal van knakken en kreunen bij insturen denk ik eerder aan het toplager van de veerpoot.
Maar bij het verhaal van knakken en kreunen bij insturen denk ik eerder aan het toplager van de veerpoot.
-
sleutelaar
- 3rd Gear member
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23
dat is niet te verhelpen met een likje vet? of is dat lager dan definitief kapot?
als ik wiebel aan de auto links voor hoor ik geen knakkend geluid, t is alleen als ik rij.
hoe lang kan je met zo'n kapot lager doorrijden?
als ik wiebel aan de auto links voor hoor ik geen knakkend geluid, t is alleen als ik rij.
hoe lang kan je met zo'n kapot lager doorrijden?
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Het kreunen kan ook van de stuurbekrachtiging komen. Hoe is de fuseekogel? Die kan ook een knakkend/tikkend geluid geven. Maar sluit inderdaad niet de verpootlager uit! Bij een 400 heb ik t nog niet meegemaakt dat die geluid gaan maken, maar alles kan.
-
sleutelaar
- 3rd Gear member
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23
Dank, mensen.
het is inderdaad ook al als ik (flink) gas bijgeef. en ook bij beetje gas bij optrekken.
Maar het onmiskenbaar kreunen bij indraaien is ook aanwezig. (ondanks vervangen stab.stang).
Misschien toch ook gebroken veer?
het is inderdaad ook al als ik (flink) gas bijgeef. en ook bij beetje gas bij optrekken.
Maar het onmiskenbaar kreunen bij indraaien is ook aanwezig. (ondanks vervangen stab.stang).
Misschien toch ook gebroken veer?
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Blijft speculeren zo. Het kan allerlei oorzaken hebben, ook een gebroken veer. Dus alles nalopen. Fusee en spoorstang geeft stuurproblemen, weggedrag wordt daardoor beïnvloed en is gevaarlijk. Trouwens een gebroken veer ook. Afgebroken stuk kan in je band slaan en dat wil je niet meemaken!
Fusee en spoorkogel kan je als volgt controleren: Wiel los van de grond, band boven en onder vastpakken en heen en weer wrikken. Mag geen speling voelen. Voel je een knakje is het de fusee. Daarna de band op kwart voor drie vastpakken, weer heen en weer wrikken. Als je speling voelt is het een spoorkogel.
Fusee en spoorkogel kan je als volgt controleren: Wiel los van de grond, band boven en onder vastpakken en heen en weer wrikken. Mag geen speling voelen. Voel je een knakje is het de fusee. Daarna de band op kwart voor drie vastpakken, weer heen en weer wrikken. Als je speling voelt is het een spoorkogel.
-
sleutelaar
- 3rd Gear member
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23
ik ben weer wat verder. Dank voor alle reacties.
volgens mij zijn het de stuurkogels. Links duidelijk speling, en rechts ietsje.
de fusees zijn spelingvrij.
de veren zijn niet gebroken. wel kan dus het lager bovenin nog rot zijn.
Maar nu de vraag: er zijn ook binnenste stuurkogels in het stuurhuis? en zoja, welke stuurkogels verslijten het eerst?
Ik heb sowieso nieuw buitenste stuurkogels besteld L+R en zal daarna de speling opnieuw checken.
volgens mij zijn het de stuurkogels. Links duidelijk speling, en rechts ietsje.
de fusees zijn spelingvrij.
de veren zijn niet gebroken. wel kan dus het lager bovenin nog rot zijn.
Maar nu de vraag: er zijn ook binnenste stuurkogels in het stuurhuis? en zoja, welke stuurkogels verslijten het eerst?
Ik heb sowieso nieuw buitenste stuurkogels besteld L+R en zal daarna de speling opnieuw checken.
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Zet het stuur in de rechtuit stand en meet even met een schuifmaat nauwkeurig hoeveel schroefdraad er van de stuurkogel uitsteekt, dan moet je de nwe er net zover weer indraaien als de oude ivm een zo juist mogelijk toespoor. Of het aantal keren eruit draaen precies tellen, de nwe met net zoveel draaiingen er weer indraaien. Na het vervangen moet je wel even laten uitlijnen voor de zekerheid.
En meestal verslijten de buitenste het eerst. Dat kan je wel voelen aan de stuurstang als je het wiel eraf hebt.
Mocht je de binnenste moeten vervangen hou dan met een bahco het tandrondsel van het stuurhuis tegen als je de kogel losdraait om vervorming ervan door torsie te voorkomen.
En meestal verslijten de buitenste het eerst. Dat kan je wel voelen aan de stuurstang als je het wiel eraf hebt.
Mocht je de binnenste moeten vervangen hou dan met een bahco het tandrondsel van het stuurhuis tegen als je de kogel losdraait om vervorming ervan door torsie te voorkomen.
-
sleutelaar
- 3rd Gear member
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23
dankje IRoll.
ik heb nieuw stuurkogels besteld, maar geen originele, dus ik zal exact de maat / afstand tot het hart v d kogel moeten vegelijken en gelijk maken.
dat wordt nog een klus.
na monteren zal ik direct uitlijnen.
ik heb nieuw stuurkogels besteld, maar geen originele, dus ik zal exact de maat / afstand tot het hart v d kogel moeten vegelijken en gelijk maken.
dat wordt nog een klus.
na monteren zal ik direct uitlijnen.
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
- Schilder
- 3rd Gear member
- Berichten: 404
- Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
- Locatie: Omg. Arnhem
Ik wil me er niet mee bemoeien, maar het verhaal v/d sleutelaar lijkt ook een beetje op de versleten homokineet ( maar dan in verre staat ). en die droplinks heb ik het ook niet zo op, boven de 20 graden kraken die van mij ook, als een ongesmeerd bed..
Schilder,
Schilder,
Liever niet dan wel sleutelen
Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
-
wpee
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
een homokineet zou je bij bochten toch veel erger moeten horen? en moet je kunnen voelen met het wiel van de grond. Dan heb je speling in de "rijrichting" zeg maar als je het wiel naar voor en achter draait.
(even buizentang op de aandrijfas en voelen kan ook, met wiel op de grond.
(even buizentang op de aandrijfas en voelen kan ook, met wiel op de grond.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Versleten homokineet en droplinks geven idd heel andere symptomen als welke de ts vermeld. Wat Wim zegt klopt, een homokineet kraakt bij volledige uitsturing, droplinks kraken bij inveren, begint meestal met warm weer. Horzontale speling op het wiel duidt op stuurkogels.
-
sleutelaar
- 3rd Gear member
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23
interessante discussie, en dank voor het "bemoeien" zeg maar!
de horizontale speling is er in ieder geval. en de koersvastheid vind ik matig, waarbij er een verschil is tussen gas geven en gas loslaten.
de droplink links is nieuw.
de horizontale speling is er in ieder geval. en de koersvastheid vind ik matig, waarbij er een verschil is tussen gas geven en gas loslaten.
de droplink links is nieuw.
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Ik zou de kogels eerst eens vervangen, en dan bij een goeie uitlijner het goed laten uitlijnen. Blijf er vooral by staan is mijn tip, en ga zeker niet naar de kwikshit hiervoor! Als ie dan nog niet fijn stuurt, zou ik de tip van mario eens goed doorlezen. De homokineet staat hier los van in mijn ogen.
-
sleutelaar
- 3rd Gear member
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23
de buitenste kogels zijn vervangen. en het knakkende geluidje zit er nog steeds in. veerpootlager?
er zit trouwens nog steeds iets, maar wel minder horizontale speling in. dat kunnen alleen de binnenste kogels zijn? de speling zit over de hele stuurinrichting, dus als slechts een kogel speling heeft, voel je dat hetzelde aan beide kanten?
er zit trouwens nog steeds iets, maar wel minder horizontale speling in. dat kunnen alleen de binnenste kogels zijn? de speling zit over de hele stuurinrichting, dus als slechts een kogel speling heeft, voel je dat hetzelde aan beide kanten?
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Controleer dan de binnenste kogels op speling. Even de spoorstang vastpakken aan weerskanten van de kogel en wrikken en bewegen. Voel je vanzelf of er speling op zit. Je had die buitenste toch wel eerst gecontroleerd of die het waren zoals ik je aanraadde?
-
sleutelaar
- 3rd Gear member
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23
moet je om de binnenste kogel te controleren het wiel van de grond halen (krik) en dan aan het wiel wrikkend aan de spoorstang voelen?
ik heb nu gevoeld aan de spoorstang, en voel links en recht geen enkele speling, althans kan alleen testen in dwarse richting. (dus niet in de stuurasrichting).
ik heb nu gevoeld aan de spoorstang, en voel links en recht geen enkele speling, althans kan alleen testen in dwarse richting. (dus niet in de stuurasrichting).
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic















