Pagina 1 van 3
ADVIES : cilinderkop moet los V70 D5
Geplaatst: 29.02.2012 - 16:07
door papapaul
Mijn V70 D5 aut. uit 2004 met 279.000 km is in de soep gedraaid.
Dat wil zeggen : spanrol van de multiriem is kapot gegaan en ook de multiriem.
Universele garage heeft deze vervangen voor me maar de motor liep voor geen meter..geen power en een hele slechte loop.
Hij heeft de distributieriem gecontroleerd en op tijd gezet maar cilinder 3 heeft geen compressie.
Om te kijken wat er is moet de cilinderkop gelost worden.....
Dat zal een uurtje of 10 a 11 sleutelen worden plus uiteraard onderdelen.
Koffiedik kijken of is er wellicht een verwachting te maken ?
Groet,
Paul
Den Haag
OEPS zie dat ik in de verkeerde bouwjaar rubriek zit. Excuses...maar ik zal wel verhuisd kunnen worden naar de juiste plek ?
Geplaatst: 29.02.2012 - 16:43
door edraket
Denk een klep krom en dan moet de kop eraf.
Is de multiriem tussen de distributieriem geslagen? En is de spanrol van de multiriem niet vervangen met de wissel?
Geplaatst: 29.02.2012 - 18:50
door MarioC70
Na een kopreparatie bij die km stand is het een paar keer voorgekomen dat nadien de drijfstanglagers eruit liepen,dus het is een gok die je neemt om alleen de kop te repareren!
Geplaatst: 29.02.2012 - 19:28
door sbv
Mijn pa heeft met zijn XC70 gehad bij ca 80000 km en toen zijn er een paar kleppen vervangen. Kop is er wel af geweest destijds
Geplaatst: 29.02.2012 - 19:32
door MarioC70
80000km of 280000km,dat scheelt iets!
Geplaatst: 29.02.2012 - 20:29
door edraket
Dat snap ik niet helemaal. In principe slijt een drijfstanglager nauwelijks, dus of die nu 80 of 280 duizend heeft gedraaid lijkt me er niet toe doen. ALs de drijfstangen nog recht zijn denk ik dat je je daar geen zorgen over hoeft te maken. Een drijfstanglager kan heel erg veel hebben zolang hij maar recht belast wordt. Als er een stang krom is wordt het wel een ander verhaal. Was dat niet het geval Mario bij die motoren waar het met de drijfstanglagers fout is gegaan?
Geplaatst: 01.03.2012 - 16:02
door V70 T5 assen
Ik denk dat mario bedoeld is dat de hele motor gelijkmatig slijt , als je dan bijvoorbeeld de kop reviseert , de andere delen van de motor die ook al een heel leven achter de kiezen hebben dan veel meer op hun fl^kker krijgen.
De motor van TS heeft ook al bijna 280000km gereden , oke tis een volvo!!
Geplaatst: 01.03.2012 - 17:46
door M@rcel
Juist als een drijfstang nog recht is, is de kracht van de aanvaring tussen zuigerkop en kleppen volledig doorgegeven aan de krukas. Omdat er geen energie is geabsorbeerd om de drijfstang te buigen, hebben beide lagers (small én big end) een grote klap gehad.
Geplaatst: 01.03.2012 - 19:07
door MarioC70
na een cilinderkoprevieise is de compressie vaak stuk hoger,met kans dat het lagerwerk er uitloopt.
Ik zeg ook niet dat het gebeurd,de kans is aanwezig!
Geplaatst: 01.03.2012 - 20:30
door edraket
M@rcel schreef:Juist als een drijfstang nog recht is, is de kracht van de aanvaring tussen zuigerkop en kleppen volledig doorgegeven aan de krukas. Omdat er geen energie is geabsorbeerd om de drijfstang te buigen, hebben beide lagers (small én big end) een grote klap gehad.
Dat snap ik, maar een glijlager kan echt enorme krachten verwerken, zeker als hij recht wordt belast. Die gaat niet zomaar stuk, ook niet van een tik van een klep. Ze kunnen wel heel erg slecht tegen gebrekkige smering, dan is het meteen over en uit.
Geplaatst: 01.03.2012 - 20:45
door Thijs
Ik lees nog nergens dat er iets gebeurd is met de distributie tijdens dit voorval. Ik denk meer aan een ongelukkige samenloop van omstandigheden?
Alhoewel, de garage had hem op tijd gezet, betekend dit dat hij van tijd af was? Hoeveel?
Geplaatst: 01.03.2012 - 20:51
door M@rcel
edraket schreef:M@rcel schreef:Juist als een drijfstang nog recht is, is de kracht van de aanvaring tussen zuigerkop en kleppen volledig doorgegeven aan de krukas. Omdat er geen energie is geabsorbeerd om de drijfstang te buigen, hebben beide lagers (small én big end) een grote klap gehad.
Dat snap ik, maar een glijlager kan echt enorme krachten verwerken, zeker als hij recht wordt belast. Die gaat niet zomaar stuk, ook niet van een tik van een klep. Ze kunnen wel heel erg slecht tegen gebrekkige smering, dan is het meteen over en uit.
is ook waar.

Geplaatst: 01.03.2012 - 22:36
door papapaul
Distributie was een paar tanden uit het lood !!
Geplaatst: 01.03.2012 - 23:04
door MarioC70
Het heeft ook niets met die tik op de zuiger verder van doen,bij die km stand zijn de lagers dusdanig ingesleten,dat als de compressie hoger wordt de kans op snellere slijtage aanwezig is.
Wat betreft de tik op de zuiger is afhankelijk van hoe ernstig die tik was,de zuiger kan wel degelijk deformeren waarbij de kans op olieverbruik toeneemt.
Ik heb diesels gezien in een V70D5 met een gebroken d- riem,waarvan de bovenste compressieveer helemaal vast was geslagen door de tik op de zuiger.
Geplaatst: 01.03.2012 - 23:08
door V70 T5 assen
Ik zie ook diesels die na koprevisie het weer "even" doen en daarna weer het loodje leggen op 1 of meer drijfstang lagers.
Geplaatst: 01.03.2012 - 23:14
door MarioC70
V70 T5 assen schreef:Ik zie ook diesels die na koprevisie het weer "even" doen en daarna weer het loodje leggen op 1 of meer drijfstang lagers.
Daarom,het zou zonde zijn veel geld te investeren in een motor die al zoveel km achter de rug heeft.
Dan kun je beter voor een gebruikte motor gaan met minder kilometers,die zijn er genoeg te vinden.
Geplaatst: 02.03.2012 - 10:43
door papapaul
Om een idee te hebben :
Wat mag een gebruikte komplete motor kosten en hoeveel uurtjes sleuteltijd mag je daarvoor denken dan ?
Geplaatst: 02.03.2012 - 10:47
door edraket
papapaul schreef:Distributie was een paar tanden uit het lood !!
Maar was dat de oorzaak van het slechte lopen? En hoe zit het dan met de compressie op cil 3? Gaat de kop er nu alsnog af?
Geplaatst: 02.03.2012 - 11:13
door papapaul
Oorzaak/schade zal inderdaad pas te zien zijn als de kop eraf ligt.
Garage gaat dat maandag of dinsdag doen.
Maarja...dan lees ik reacties hier over lagers etc en dan ga ik me stiekum afvragen wat wijs is.
Zit me op voorhand af te vragen wat je kwijt zou zijn als je het hele blok zou vervangen. Tot nu toe € 1500 voor een gebruikt blok met 130.000 km.
Heb verder geen idee hoeveel sleuteluur het mogelijk kan zijn.
Geplaatst: 02.03.2012 - 12:16
door MarioC70
Dag sleutelen!
Een andere motor voor 1500 euro met 130000km is natuurlijk een koopje!
Dan ben je nu met repareren ook minimaal kwijt.