Beste forumleden.
Ik rij sinds een paar maanden in een Volvo S80 3.2 automaat van 2007 met 95D.km op de teller.
Heb tot nu toe wat technische problemen gehad met de auto, maar dat is met tussenkomst van Volvo Select garantie verholpen.
Vanmiddag heb ik bij het oliepeilen een sterke benzinelucht geconstateerd van de restolie aan de peilstok.
Mijn vragen aan jullie: is dit mijn volgende probleem?
wat kan dit betekenen?
Groet, Peer
Benzinelucht motorolie
- jan weemering
- 4th Gear member
Ik heb nog nooit aan mijn peilstok geroken moet ik je zeggen.
ik kijk naar de kleur van de olie en soms wrijf ik het tussen mijn vingers en let op het nivo op de stok.
Maar ruiken ??? is voor mij nieuw
ik kijk naar de kleur van de olie en soms wrijf ik het tussen mijn vingers en let op het nivo op de stok.
Maar ruiken ??? is voor mij nieuw
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo V70 R
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
- Ab S
- 5th Gear member
..is de olie op de peilstok volledig egaal van kleur (geel/bruin of donkerder als olie al wat ouder is)? of,
zit er smurrie op de peilstok of onder de olievuldop? in die laatste gevallen lekt er zeker iets in de olie.
Ik zou sowieso terug gaan naar de dealer. Benzinelucht op plekken waar geen benzine hoort te zijn, lijkt mij niet goed!
succes!
zit er smurrie op de peilstok of onder de olievuldop? in die laatste gevallen lekt er zeker iets in de olie.
Ik zou sowieso terug gaan naar de dealer. Benzinelucht op plekken waar geen benzine hoort te zijn, lijkt mij niet goed!
succes!
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
- peer54
- 3rd Gear member
De olie op de peilstok is wel egaal van kleur, maar zoals ik al aangaf ruikt hij erg naar benzine.
Bij het omhoogtrekken van de peilstok rook ik een benzinelucht, daarom deze ( ruik) actie.
Ik neem morgen contact op met de dealer.
Dank vast voor jullie reacties.
Groet,
Peer
Bij het omhoogtrekken van de peilstok rook ik een benzinelucht, daarom deze ( ruik) actie.
Ik neem morgen contact op met de dealer.
Dank vast voor jullie reacties.
Groet,
Peer
V90 Recharge T8 AWD Plug-in hybrid Inscription Exclusive My22
V60 T8 Twin Engine AWD Inscription
S80 3.2 executive
S80 3.2 executive
- dutchlimits
- 5th Gear member
Als ik de dop eraf haal dan ruik ik niets, ja waarschijnlijk wel als ik met me neus erboven ga hangen maar ja dat jij het zo al ruikt is niet goed nee.
RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60
EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
Dodge Magnum
VW Corrado G60
EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
- EVV
- 5th Gear member
- Iroll
- 6th Gear member
Bij een motor met maar 95dkm mag dat niet gebeuren. Door slijtage kan het, maar dan zou het blok veel meer gedraaid moeten hebben.
Misschien zitten zuigerveren vast of zijn gebroken, dan zou het kunnen. Dan kan er benzine langs lekken het carter in. Een compressietest geeft opheldering, dat is zo gepiept. Benzine in olie is niet best daar moet snel de oorzaak van gevonden worden.
Misschien zitten zuigerveren vast of zijn gebroken, dan zou het kunnen. Dan kan er benzine langs lekken het carter in. Een compressietest geeft opheldering, dat is zo gepiept. Benzine in olie is niet best daar moet snel de oorzaak van gevonden worden.
- peer54
- 3rd Gear member
Het antwoord van de dealer was hetzelfde antwoord als van EVV, zie hierboven.
Ik moet morgen 160 km het land in, dan zou volgens de dealer de benzine uit de olie moeten zijn.
Ik ben benieuwd? Zo niet, dan laat ik de boel afpersen. Ik laat sowieso een totaal keuring uitvoeren en een diagnose van de automaat maken voordat de Select garantie afloopt. Mijn vertrouwen in de techniek van VOLVO heeft een flinke deuk opgelopen!!
En……. ovlov058, het oliepeil blijft gelijk.
Groet, Peer
Ik moet morgen 160 km het land in, dan zou volgens de dealer de benzine uit de olie moeten zijn.
Ik ben benieuwd? Zo niet, dan laat ik de boel afpersen. Ik laat sowieso een totaal keuring uitvoeren en een diagnose van de automaat maken voordat de Select garantie afloopt. Mijn vertrouwen in de techniek van VOLVO heeft een flinke deuk opgelopen!!
Groet, Peer
S80 3.2 executive
S80 3.2 executive
- Fat Rat
- 5th Gear member
Dan heb je goede kans dat met de rit van morgen, als de boel lekker warm wordt, het oliepeil ietsje gaat zakken. Simpelweg omdat alle benzine eruit verdampt/verbrandt/verdwijnt.
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
- jan weemering
- 4th Gear member
Ik vind met 1 constatering van een probleem het een beetje overdreven dat het vertrouwen in volvo een deuk oploopt.peer54 schreef:Het antwoord van de dealer was hetzelfde antwoord als van EVV, zie hierboven.
Groet, Peer
ik heb 10 jaar geleden een 960 (via de dealer) gekocht en stond daarmee 2 x per week in de werkplaats, en na een jaar heb ik hem weggedaan, maar wel weer een volvo gekocht en nog een volvo en nu heb ik ook nog een volvo.
er kan altijd wel een slechte tussendoor lopen, maar over het algemeen is het een zeer betrouwbaar merk.
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo V70 R
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo V70 R
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
- EVV
- 5th Gear member
- ovlov058
- 4th Gear member
Uit veiligheid vervang je best de olie als je op reis gaat met de wagen.
Voor de rest ieder weekend of maand een stevige trip doen, kan geen straf zijn met zo een wagen.
Voor de rest ieder weekend of maand een stevige trip doen, kan geen straf zijn met zo een wagen.
S80 25D 1999 Chrysler Stratus Cabrio 2.0 16v lpg 1999
855 2.0 20V 93

855 2.0 20V 93

-
- 2nd Gear member
Wanneer was de laatste oliewissel? Kan me voorstellen dat de olie is vervangen bij oplevering en dt is pas een paar maanden geleden. Ook al rijd je veel korte stukken, nu al vervangen slaat nergens op.
Auto's met een grote motor inhoud zijn in de basis minder geschikt om veel korte stukjes mee te rijden (motor komt langzamer op temperatuur). Als je dan ook nog eens een diesel rijdt, dan wordt het nog minder geschikt. Wellicht is een olie met een lagere viscositeit een oplossing. Maar zo nu en dan een langere rit maken is sowieso een must. Wat sneller de olie vervangen is ook goed, maar al na slechts een paar maanden is onnodig.
Auto's met een grote motor inhoud zijn in de basis minder geschikt om veel korte stukjes mee te rijden (motor komt langzamer op temperatuur). Als je dan ook nog eens een diesel rijdt, dan wordt het nog minder geschikt. Wellicht is een olie met een lagere viscositeit een oplossing. Maar zo nu en dan een langere rit maken is sowieso een must. Wat sneller de olie vervangen is ook goed, maar al na slechts een paar maanden is onnodig.
Volvo XC40 T5 Recharge R-Design Automaat (2020)
BMW X1 E84 sDrive 20iA xLine Automaat (2014)
Volvo V70 T4 Momentum Handgeschakeld (2011)
BMW E91 325i Executive Handgeschakeld (2006)
BMW X1 E84 sDrive 20iA xLine Automaat (2014)
Volvo V70 T4 Momentum Handgeschakeld (2011)
BMW E91 325i Executive Handgeschakeld (2006)
- jee-bee
- 4th Gear member
Bij mijn Audi heb ik dat ook gehad (was dan wel een diesel) daar kwam diesel in de olie terecht. Blijkbaar door het roetfilter. Die mengt diesel in de olie om te regenereren (van horen zeggen). Schijnbaar had ik daar wel mijn motorschade aan te danken.... Ik zou het dus wel even checken.
Volvo XC90 D5 AWD (2013)
Triumph Tiger Explorer 1200 XC (2014)
Triumph Tiger Explorer 1200 XC (2014)
- peer54
- 3rd Gear member
In twee dagen 250km gereden.
Volgens de uitleg van de dealer zou de benzine dus uit de olie moeten zijn na het afleggen van een flinke afstand. Telkens op de eindbestemming de olie gepeild. De benzinestank is nog duidelijk aanwezig.
Na de laatste peiling het oliepeil zelfs iets gezakt. Ik ga nu om uitleg vragen bij de dealer waar hij vandaan komt.
Overigens, voordat ik Volvo ging rijden, heb ik 12 jaar een Nissan Maxima 3.0 liter V6 automaat gereden, met op het laatst drie ton op de teller.
Met deze wagen reed ik ook vele korte ritten, zonder benzine (stank) in de olie?
Groet,
Peer
Volgens de uitleg van de dealer zou de benzine dus uit de olie moeten zijn na het afleggen van een flinke afstand. Telkens op de eindbestemming de olie gepeild. De benzinestank is nog duidelijk aanwezig.
Na de laatste peiling het oliepeil zelfs iets gezakt. Ik ga nu om uitleg vragen bij de dealer waar hij vandaan komt.
Overigens, voordat ik Volvo ging rijden, heb ik 12 jaar een Nissan Maxima 3.0 liter V6 automaat gereden, met op het laatst drie ton op de teller.
Met deze wagen reed ik ook vele korte ritten, zonder benzine (stank) in de olie?
Groet,
Peer
S80 3.2 executive
S80 3.2 executive
- jan weemering
- 4th Gear member
Ik zou even een monster laten nemen van je olie.
er zijn bedrijven die kunnen zo een analyse maken van dit monster.kost misschien een paar tientjes, en dan weet je zeker of er benzine in je olie zit.
ik zou ook even olie verversen om motorschade te voorkomen.
en inderdaad daarna vragen wat de dealer voor opties heeft, maar wel zorgen dat je die analyse achter de hand heb.
want als jij gaat eisen dat hij er iets aan moet doen, dan moet jij ook bewijzen.
ik blijf het een vreemde zaak vinden en zou het ook erg op prijs stellen als je ons op de hoogte houd.
kan je misschien de vorige eigenaar nog achterhalen om hem gewoon de vraag op de man af te stellen of hij wist van dit euvel
het is natuurlijk ook niet zo dat de dealer er schuld aan heeft, maar hij moet wel zorgen dat de auto helemaal spic en span is natuurlijk
er zijn bedrijven die kunnen zo een analyse maken van dit monster.kost misschien een paar tientjes, en dan weet je zeker of er benzine in je olie zit.
ik zou ook even olie verversen om motorschade te voorkomen.
en inderdaad daarna vragen wat de dealer voor opties heeft, maar wel zorgen dat je die analyse achter de hand heb.
want als jij gaat eisen dat hij er iets aan moet doen, dan moet jij ook bewijzen.
ik blijf het een vreemde zaak vinden en zou het ook erg op prijs stellen als je ons op de hoogte houd.
kan je misschien de vorige eigenaar nog achterhalen om hem gewoon de vraag op de man af te stellen of hij wist van dit euvel
het is natuurlijk ook niet zo dat de dealer er schuld aan heeft, maar hij moet wel zorgen dat de auto helemaal spic en span is natuurlijk
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo V70 R
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo V70 R
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
- peer54
- 3rd Gear member
Vanmorgen heb ik de verkopende dealer op de hoogte gebracht van het probleem benzine in de motorolie. Op de auto zit Select garantie en ik krijg groen licht om bij de dealer waarbij de auto in onderhoud is een oliemonster te laten nemen. Het is een gegeven dat bij elke verbrandingsmotor sporen van brandstof in de motorolie terechtkomen. Uitkomst van dit onderzoek moet uitwijzen of de aanwezigheid van benzine in de olie binnen het toelaatbare is. Tevens word er gekeken naar een eerder vermelde klacht van een gierende Multi- riem of lagertje dat je het gevoel geeft dat je wegrijdt in een Opel kadet(tje ) van 1988. Klacht is / was bij gas geven onbelaste motor of wegrijden vanuit stilstand hoor je een gierend geluid. Volvo geeft alle medewerking bij het oplossen van bovengenoemde problemen.
Ik hou jullie op de hoogte.
Groet, Peer
Ik hou jullie op de hoogte.
Groet, Peer
S80 3.2 executive
S80 3.2 executive
- peer54
- 3rd Gear member
Dag,
Vorige week bij de dealer een oliemonster laten nemen.
Ik ben benieuwd naar de samenstelling. (benzine &olie)
De auto gaat a.s. dinsdag terug naar de dealer, de automaat schakelt niet naar behoren.
Met lage snelheden schakelt de automaat schokkerig en is de auto niet doceerbaar.
Hij is er al een keer voor terug geweest, nog steeds niet goed.
Wordt vervolgd.
Groet, Peer
Vorige week bij de dealer een oliemonster laten nemen.
Ik ben benieuwd naar de samenstelling. (benzine &olie)
De auto gaat a.s. dinsdag terug naar de dealer, de automaat schakelt niet naar behoren.
Met lage snelheden schakelt de automaat schokkerig en is de auto niet doceerbaar.
Hij is er al een keer voor terug geweest, nog steeds niet goed.
Wordt vervolgd.
Groet, Peer