Korte dip in toerental kort na de koude start 2.4D MT mY2007

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Hallo,

Sinds een ruime week heb ik het volgende bij een koude start (en alleen dan). na het reguliere starten (normaal aanslaan) is het wanneer het stationaire toerental normaal vrij snel gecontroleerd zakt naar de 800 rpm nu net alsof de motor even een misslag heeft, of één of twee cilinders even niet mee doen.

Ik heb vorige week met Sbv de auto aan de computer gehangen, maar de injectoren toonden geen extreme waarden (aldus sbv, ik heb er geen verstand van). Vandaag de dealer gebeld, maar die kan er zo op afstand ook geen kaas van maken en wil de auto binnenkort een keertje uitlezen (vind ik prima).

Nu vroeg ik me alleen af of er hier soms mensen zijn die dezelfde ervaringen hebben en vandaaruit weten wat het zou kunnen zijn?
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gast

Je zou kunnen denken aan 1 of 2 lekke verstuivers. Wat is km-stand?
Ik zou beginnen met het brandstoffilter. Wanneer is deze voor het laatst vervangen?
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Ik heb dat een tijdje terug een paar keer gehad, maar sinds al weer een hele poos niet meer. Blij toe natuurlijk. Ben wel benieuwd wat er uit gaat komen.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

km stand is nu 214.000 km. Ik dacht dat onze motoren alleen injectoren hadden en geen verstuivers meer, of ben ik nu gek?

Als het het brandstoffilter zou zijn, zou het euvel dan niet de hele tijd moeten spelen, en niet alleen heel kort even bij een koude start?
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

In de autotechniekwereld noemen we dat verstuivers,bij een diesel.
Injectoren werden vaak genoemd op de benzine injectiemotoren.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2405
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Maar is het aannemelijk dat 1 of 2 kapotte verstuivers verantwoordelijk voor dit fenomeen? De auto start goed toch? Dat zou toch een eerste indicatie moeten zijn van een kapotte of mindere verstuiver(s)?
Of zit het eerder in de dieseltoevoer?
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gast

Quota schreef:Als het het brandstoffilter zou zijn, zou het euvel dan niet de hele tijd moeten spelen, en niet alleen heel kort even bij een koude start?
Ik praat alleen uit ervaring.....
En het leuke is dat dit het goedkoopste is, om even te doen. :P
Hoelang zit dat filter er al onder?
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4321
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Onlangs hebben we de auto even aan Vida gehangen, en bij controle injectoren waren geen rare waarden te zien.
Volgende controle zou een controle op de hoeveelheid brandstof retour van de injectoren.

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gast

@SBV, met de auto, bedoel je de auto van @Quota?
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

@alexV70, si, dat had ik ook al in het openingsbericht aangegeven. Ik zat zelf ook al te denken aan een retourleiding, maar zou dan niet snappen waarom de auto wel goed aan lijkt te slaan, toch?!?

Ik ben ook maar een analistje, maar op dit moment had ik ook wel monteur willen zijn...
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4321
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Binnenkort even wat op het werk lenen, dan gaan we de brandstof retour eens bekijken.

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gast

Quota schreef:@alexV70, si, dat had ik ook al in het openingsbericht aangegeven.
Helemaal gelijk, effe overheen gelezen. :P
Komt toch mijn vraag weer over dat filter.
Ik weet namelijk dat er filters zijn die na 30.000 km al helemaal verstopt zitten, of al veel water hebben opgevangen.
Meestal tgv tanken bij tankstations die het niet zo nauw nemen.
Als analist zou ik eerst de simpele en goedkope oplossingen uitsluiten. :wink:
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

AlexV70 schreef:
Quota schreef:@alexV70, si, dat had ik ook al in het openingsbericht aangegeven.
Helemaal gelijk, effe overheen gelezen. :P
Komt toch mijn vraag weer over dat filter.
Ik weet namelijk dat er filters zijn die na 30.000 km al helemaal verstopt zitten, of al veel water hebben opgevangen.
Meestal tgv tanken bij tankstations die het niet zo nauw nemen.
Als analist zou ik eerst de simpele en goedkope oplossingen uitsluiten. :wink:
Ik tank bijna altijd bij dezelfde drukbezochte shell pomp Vpower diesel. De auto heeft zijn reguliere 200.000km beurt bij 198000 km gehad, weet niet of dat een beurt is waarbij het brandstoffilter vervangen wordt.

Maar ook hier snap ik dan niet dat de klacht éénmalig, kortstondig en bij een koude motor is. Dat vindt ik nu net het rare, na 15 seconden loopt ie als een zonnetje, trekt nog als vanouds... :roll:

Maar goed, we zullen er wel achter komen... eerst nog maar eens aan de diagnose apparatuur van de dealer hangen, en als dat geen eenduidig uitsluitsel geeft, dan ga ik met sbv maar eens de injectoren testen en de brandstofretour bekijken.

Heb nu toch al de eerste zelfknutsel aan de auto gehad, dus dan is het daarna toch makkelijker om het zelf te doen.
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gast

Normaliter wordt hij vervangen om de 60.000 km. Dus dat zou gebeurd moeten zijn bij 180.000 km.
Kan je dat nagaan? Want het wordt ook wel eens vergeten.

Ik doe het zelf om de 30.000 km, omdat 60.000 gewoon te lang is. Ook andere forumleden hebben deze ervaring.
Zo'n brandstoffilter kost ± € 30,- (afhankelijk van de korting die je krijgt), dus daar hoef je het niet om te laten.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Ik doe het zelf om de 30.000 km
Ik laat het doen, alle filters.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gast

V70/2.4D/2003 schreef:
Ik doe het zelf om de 30.000 km
Ik laat het doen, alle filters.
Kan bruin bij mij niet trekken.... :P
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Hier ook niet maar ik zet elke maand een beetje opzij voor onderhoud en reparaties aan mijn auto's. En verder: zo heel veel sleutelkennis heb ik nu ook weer niet dus ik moet wat. We moesten maar eens na gaan denken over een N.S.O.E.F.W.D.
(Noordelijke olie en filter wissel dag) Brug en verwarmde werkplaats hoeft het probleem niet te zijn. Kan degene die er wel verstand van heeft de dombo nog wat leren.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
AEO
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 25.11.2009 - 11:53

Hoelang duurt het probleem? Bij m'n vorige V70 ook wel eens gehad.. net allen liep ie op minder cilinders (4 ipv 5) maar ook de straat was 'mistig'. Dit gebeurde bij de koude start en duurde maar enkele seconden. Dat lag aan de gloeispiralen. Als die het niet doen moet de ontbranding dus enkele door compressie komen en dan moet het blok eenbeetje warmte hebben.
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

V70/2.4D/2003 schreef:Hier ook niet maar ik zet elke maand een beetje opzij voor onderhoud en reparaties aan mijn auto's. En verder: zo heel veel sleutelkennis heb ik nu ook weer niet dus ik moet wat. We moesten maar eens na gaan denken over een N.S.O.E.F.W.D.
(Noordelijke olie en filter wissel dag) Brug en verwarmde werkplaats hoeft het probleem niet te zijn. Kan degene die er wel verstand van heeft de dombo nog wat leren.
Goed idee, maareuh... wat schiet ik daar mee op?? :roll: :wink:
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gast

Quota schreef:Goed idee, maareuh... wat schiet ik daar mee op?? :roll: :wink:
Ja ..........uhh ....... niks :P
Maar misschien wil @svb je wel even helpen. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”