Pagina 1 van 4
Korte dip in toerental kort na de koude start 2.4D MT mY2007
Geplaatst: 06.03.2012 - 18:47
door Quota
Hallo,
Sinds een ruime week heb ik het volgende bij een koude start (en alleen dan). na het reguliere starten (normaal aanslaan) is het wanneer het stationaire toerental normaal vrij snel gecontroleerd zakt naar de 800 rpm nu net alsof de motor even een misslag heeft, of één of twee cilinders even niet mee doen.
Ik heb vorige week met Sbv de auto aan de computer gehangen, maar de injectoren toonden geen extreme waarden (aldus sbv, ik heb er geen verstand van). Vandaag de dealer gebeld, maar die kan er zo op afstand ook geen kaas van maken en wil de auto binnenkort een keertje uitlezen (vind ik prima).
Nu vroeg ik me alleen af of er hier soms mensen zijn die dezelfde ervaringen hebben en vandaaruit weten wat het zou kunnen zijn?
Geplaatst: 06.03.2012 - 20:01
door Gast
Je zou kunnen denken aan 1 of 2 lekke verstuivers. Wat is km-stand?
Ik zou beginnen met het brandstoffilter. Wanneer is deze voor het laatst vervangen?
Geplaatst: 06.03.2012 - 23:28
door Thijs
Ik heb dat een tijdje terug een paar keer gehad, maar sinds al weer een hele poos niet meer. Blij toe natuurlijk. Ben wel benieuwd wat er uit gaat komen.
Geplaatst: 07.03.2012 - 16:41
door Quota
km stand is nu 214.000 km. Ik dacht dat onze motoren alleen injectoren hadden en geen verstuivers meer, of ben ik nu gek?
Als het het brandstoffilter zou zijn, zou het euvel dan niet de hele tijd moeten spelen, en niet alleen heel kort even bij een koude start?
Geplaatst: 07.03.2012 - 17:20
door MarioC70
In de autotechniekwereld noemen we dat verstuivers,bij een diesel.
Injectoren werden vaak genoemd op de benzine injectiemotoren.
Geplaatst: 07.03.2012 - 17:57
door Jers3n
Maar is het aannemelijk dat 1 of 2 kapotte verstuivers verantwoordelijk voor dit fenomeen? De auto start goed toch? Dat zou toch een eerste indicatie moeten zijn van een kapotte of mindere verstuiver(s)?
Of zit het eerder in de dieseltoevoer?
Geplaatst: 07.03.2012 - 18:04
door Gast
Quota schreef:Als het het brandstoffilter zou zijn, zou het euvel dan niet de hele tijd moeten spelen, en niet alleen heel kort even bij een koude start?
Ik praat alleen uit ervaring.....
En het leuke is dat dit het goedkoopste is, om even te doen.
Hoelang zit dat filter er al onder?
Geplaatst: 07.03.2012 - 19:06
door sbv
Onlangs hebben we de auto even aan Vida gehangen, en bij controle injectoren waren geen rare waarden te zien.
Volgende controle zou een controle op de hoeveelheid brandstof retour van de injectoren.
Geplaatst: 07.03.2012 - 19:23
door Gast
@SBV, met de auto, bedoel je de auto van @Quota?
Geplaatst: 07.03.2012 - 21:32
door Quota
@alexV70, si, dat had ik ook al in het openingsbericht aangegeven. Ik zat zelf ook al te denken aan een retourleiding, maar zou dan niet snappen waarom de auto wel goed aan lijkt te slaan, toch?!?
Ik ben ook maar een analistje, maar op dit moment had ik ook wel monteur willen zijn...
Geplaatst: 07.03.2012 - 21:53
door sbv
Binnenkort even wat op het werk lenen, dan gaan we de brandstof retour eens bekijken.
Geplaatst: 07.03.2012 - 22:48
door Gast
Quota schreef:@alexV70, si, dat had ik ook al in het openingsbericht aangegeven.
Helemaal gelijk, effe overheen gelezen.
Komt toch mijn vraag weer over dat filter.
Ik weet namelijk dat er filters zijn die na 30.000 km al helemaal verstopt zitten, of al veel water hebben opgevangen.
Meestal tgv tanken bij tankstations die het niet zo nauw nemen.
Als analist zou ik eerst de simpele en goedkope oplossingen uitsluiten.

Geplaatst: 08.03.2012 - 09:45
door Quota
AlexV70 schreef:Quota schreef:@alexV70, si, dat had ik ook al in het openingsbericht aangegeven.
Helemaal gelijk, effe overheen gelezen.
Komt toch mijn vraag weer over dat filter.
Ik weet namelijk dat er filters zijn die na 30.000 km al helemaal verstopt zitten, of al veel water hebben opgevangen.
Meestal tgv tanken bij tankstations die het niet zo nauw nemen.
Als analist zou ik eerst de simpele en goedkope oplossingen uitsluiten.

Ik tank bijna altijd bij dezelfde drukbezochte shell pomp Vpower diesel. De auto heeft zijn reguliere 200.000km beurt bij 198000 km gehad, weet niet of dat een beurt is waarbij het brandstoffilter vervangen wordt.
Maar ook hier snap ik dan niet dat de klacht éénmalig, kortstondig en bij een koude motor is. Dat vindt ik nu net het rare, na 15 seconden loopt ie als een zonnetje, trekt nog als vanouds... :roll:
Maar goed, we zullen er wel achter komen... eerst nog maar eens aan de diagnose apparatuur van de dealer hangen, en als dat geen eenduidig uitsluitsel geeft, dan ga ik met sbv maar eens de injectoren testen en de brandstofretour bekijken.
Heb nu toch al de eerste zelfknutsel aan de auto gehad, dus dan is het daarna toch makkelijker om het zelf te doen.
Geplaatst: 08.03.2012 - 17:57
door Gast
Normaliter wordt hij vervangen om de 60.000 km. Dus dat zou gebeurd moeten zijn bij 180.000 km.
Kan je dat nagaan? Want het wordt ook wel eens vergeten.
Ik doe het zelf om de 30.000 km, omdat 60.000 gewoon te lang is. Ook andere forumleden hebben deze ervaring.
Zo'n brandstoffilter kost ± € 30,- (afhankelijk van de korting die je krijgt), dus daar hoef je het niet om te laten.
Geplaatst: 08.03.2012 - 18:15
door V70/2.4D/2003
Ik doe het zelf om de 30.000 km
Ik laat het doen, alle filters.
Geplaatst: 08.03.2012 - 20:49
door Gast
V70/2.4D/2003 schreef:Ik doe het zelf om de 30.000 km
Ik laat het doen, alle filters.
Kan bruin bij mij niet trekken....

Geplaatst: 09.03.2012 - 06:19
door V70/2.4D/2003
Hier ook niet maar ik zet elke maand een beetje opzij voor onderhoud en reparaties aan mijn auto's. En verder: zo heel veel sleutelkennis heb ik nu ook weer niet dus ik moet wat. We moesten maar eens na gaan denken over een N.S.O.E.F.W.D.
(Noordelijke olie en filter wissel dag) Brug en verwarmde werkplaats hoeft het probleem niet te zijn. Kan degene die er wel verstand van heeft de dombo nog wat leren.
Geplaatst: 09.03.2012 - 07:58
door AEO
Hoelang duurt het probleem? Bij m'n vorige V70 ook wel eens gehad.. net allen liep ie op minder cilinders (4 ipv 5) maar ook de straat was 'mistig'. Dit gebeurde bij de koude start en duurde maar enkele seconden. Dat lag aan de gloeispiralen. Als die het niet doen moet de ontbranding dus enkele door compressie komen en dan moet het blok eenbeetje warmte hebben.
Geplaatst: 09.03.2012 - 07:59
door Quota
V70/2.4D/2003 schreef:Hier ook niet maar ik zet elke maand een beetje opzij voor onderhoud en reparaties aan mijn auto's. En verder: zo heel veel sleutelkennis heb ik nu ook weer niet dus ik moet wat. We moesten maar eens na gaan denken over een N.S.O.E.F.W.D.
(Noordelijke olie en filter wissel dag) Brug en verwarmde werkplaats hoeft het probleem niet te zijn. Kan degene die er wel verstand van heeft de dombo nog wat leren.
Goed idee, maareuh... wat schiet ik daar mee op?? :roll:

Geplaatst: 09.03.2012 - 20:06
door Gast
Quota schreef:Goed idee, maareuh... wat schiet ik daar mee op?? :roll:

Ja ..........uhh ....... niks
Maar misschien wil @svb je wel even helpen.
