V40 1.9D 115PK sport of V70 D5 2.4 163PK

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Gebruikersavatar
rendall
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 04.12.2006 - 13:23

Beste volvo mede liefhebbers,

In mijn voorstellen vertel ik een stukje verleden met mijn v40 waar ik in rij vanaf '07 en inmiddels dik de 4ton heeft gehaald (net ingereden dus :wink: )

Inmiddels heb ik samen met mijn vrouw een dochter en een hond.
Ook wil ik graag een caravan kopen om daar jaarlijks mee naar het Gardameer in Italië te gaan.

Mijn huidige v40 met zijn gechipte blok van nu '116pk' en 4ton gaat dat niet meer redden zonder zeker 2 versnellingen terug te schakelen en zeker niet zonder een te warm wordende motor..(kwaaltje van de v/s40)

Ook is hij niet echt meer de zuinigste, toch rijd hij heel erg goed en fijn en onderhand met veel spul vervangen te hebben gaat hij vast nog een tijd mee.

Maar om er zeker van te zijn om met de caravan de bergen in te gaan en dat iedereen genoeg ruimte heeft zou ik graag een v70 willen gaan rijden. dan het type van 2000-2005 en misschien type II maar dan met meer kilometers. Mijn budget laat gewoonweg niet meer toe en mijn huidige brengt niet genoeg meer op ben ik bang om de inruil mee te rekenen.

De v70 is sterk, groot en iets betrouwbaarder naar mijn idee dan de v40 (correct me if i'am wrong), maar vanwege het feit dat de maandlijkse kosten (belasting,verzekering en brandstof) misschien niet de beste oplossing.

Ik heb echt het hele internet afgespeurd en op de caravansite's lopen zoeken naar het verschil van de v40 en de v70 mbt het trekken van een caravan.

Toch is het een afweging van kracht, souplesse, ruimte en onkosten.

Ik ga 2x per jaar op vakantie, 1x op wintersport (Tjechie) en 1x naar Italië met de zomer en met de caravan.
De rest van het jaar rijd ik gem.200km per dag van en naar mijn werk.

Een zuinige auto is fijn maar voor de vakantie is ook een betrouwbare auto fijn. wat nu?

De v50 vind ik niet mooi en dat is dan ook geen optie.

Ik zit dus met de vraag of een v40 1.9D 115pk sport mijn wensen kan vervullen of toch de V70 D5 163pk?

De v40 heeft het euvel dat hij warm kan gaan lopen met hoge belasting in de bergen, maar is wel zuiniger en vooral voor de rest van het jaar.

De v70 kan alles maar kost iest meer..
En hoe zit het met de onderhoud en de minpunten die ik nog niet ben tegengekomen op het internet van de v70 tot '05, buiten de draaicirkel om.

Ik hoor graag jullie meningen en of ervaringen?
Mijn dank alvast!
2007-2012 V40 1.9D '99 en al over de 400000!!! TOP! 2012-heden V40 1.9D 115PK goud/geel!
Afbeelding
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

ik heb een 2001 een V40 115pk sport edtion gehad en een paar jaar later later de V70 D5. Zijn auto´s die je niet mag vergelijken. De eerste D5´s waren zeer zuinig (ik haalde 1 : 17) en het rijden is zoveel prettiger dan de V40.

Typische zwakke punten van de V70 D5 zijn de verstuivers en het dual mass vliegwiel, maarja ook een V40 van dat bouwjaar kan het nodige mankeren ik verwacht aan een V40 met een zeer hoge km stand eigenlijk meer problemen dan een V70 D5.

Wellicht is import uit Duitsland een optie daar zullen er te vinden zijn met een lage km stand !
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20775
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Een V40 115 pk is een perfecte auto. Laat dat even duidelijk zijn. Zwak punt van die motor is echter de turbo. Die gaat circa 250.000 km mee, en vervangen is kostbaar. Een caravan tot 1100 a 1200 kg trekken gaat ook met gemak. Hebben wij er ook mee gedaan.

Een V70 is echt een heel andere auto, Groter, krachtiger, voelt solider aan en ga zo maar door.
Ik verwacht (in tegenstelling tot NielsV70) bij hoge km-standen bij beide auto's problemen. De kosten bij een V70 zullen dan echter hoger zijn.

Resumé. Beide goede auto's voor het geld. Het hangt er van af hoe zwaar je caravan is/wordt en of een "grote" auto wilt rijden en dat extra geld er voor over hebt.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21179
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik ga mee met V480-S60.
Ik heb beide auto's gereden de V40 was een heerlijke rijders auto die je strak om een rotonde kon hoeken.
Motor was in zijn bereik 1700/3000rpm heerlijk op koppel te rijden en ging er iets stuk dan bracht ik hem naar een Volvospecialist in de buurt van Meppel die voor niet al teveel geld het ding repareerde.
Ik heb nu een V70 D5 185pk sport edition met het hele alfabet aan optie's en dat is wel een ander kopje thee.
Erg krachtig, dorstig en gaat er iets stuk dan kost dat serieus geld(als je zelf geen verstand van techniek hebt)
Ik zou een dergelijke auto niet kunnen rijden in de (werk)situatie zoals die ten tijde van de V40 was.
Mag het wat kosten ga voor een 163pk D5 uit 2001/2005, ben je financieel niet helemaal zeker dan zou je leeg kunnen lopen op dezelfde auto, helemaal als de onderhouds historie niet bekend is.
Succes..
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2387
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Wil de topicstarter nu een afweging maken tussen een V70 en een andere V40 met standaard 115 Pk of overweegt hij een V70 t.o.v. zijn gechipte, warmlopende V40 met nu 115 Pk (standaard 95)?
Overigens lijkt me dat er een mankement in het koelsysteem zit als deze zonder caravan al warm loopt. Dan zou ik er zeker niet met een caravan mee gaan rijden voordat dat dat opgelost is.
De V40 115 Pk is een prima auto met een meer dan adequate motorisering. De naald van de temp.meter van onze V40 stond altijd strak in't midden, ook bij het (zeer) stevig omhoog rijden met een volgepakte auto de Gothard-pass op tijdens een warme dag. Qua kosten niet te vergelijken met een V70, zelfs met een eventuele turbo vervanging niet. Al valt het mijns inziens nog wel mee met de kapotte turbo's, risico is er altijd maar dat is er bij een V70 ook. Let wel even goed op de voorruitontwaseming bij de V40, dat is een irritante kwaal en duur in reparatie.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
rendall
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 04.12.2006 - 13:23

Bedankt voor jullie antwoorden..
jers3n, ik wil graag een andere auto kopen en dan is de vraag welke aan mij meer tot zijn recht is...De v40 115pk of de v70 D5. Dus niet in vergelijking met mijn huidige v40.

Ik vind het alsnog lastig, de v70 heeft mijn voorkeur maar ik ben inderdaad een beetje bang dat hij mij leeg kan gaan trekken, nu kan ik heel veel zelf doen dus ik weet niet of dat ook nog scheelt.

Ik hoor niet veel mensen met een v40 die een caravan trekken door de bergen in de zomer..
2007-2012 V40 1.9D '99 en al over de 400000!!! TOP! 2012-heden V40 1.9D 115PK goud/geel!
Afbeelding
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Zonder bevooroordeeld te zijn: V70 met een dieseltje in het vooronder.
En het boeit feitelijk niet of je een 126, een 131, een 163 of 185 PK onder je achterste neemt, ze zijn allemaal even goed in staat om een sleurhutje de Alpen over te trekken.

Voor de kosten zou ik voor de eerste 2 motorvarianten gaan. Extra kosten ten aanzien van onderhoud zou kunnen, heb ik geen ervaring/vergelijking mee/van. Brandstof slikken ze allemaal en ik draai met de mijne gemiddeld 1:18 - 1:19 (zie leeftijd)

En verder: geen motor met roetfilter, stappenmotor of wat weet ik, geeft alleen maar gedoe en kost een bak poen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20775
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik hoor niet veel mensen met een v40 die een caravan trekken door de bergen in de zomer.
Dan kijk en luister je niet goed. 8)
a: Ik heb het 3 jaar zonder problemen gedaan.
b: Ik heb ze in Frankrijk en Zweden wel degelijk gezien. 8)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
rendall
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 04.12.2006 - 13:23

v480-s60, Kijk..daarom heb ik deze topic. Bedankt voor jou ervaring!
Ik kijk en 'luister' heel goed en ik heb ze niet vaak gezien en ook op t internet ben ik ze niet vaak tegengekomen.

Dus....
a: nogmaals bedankt voor je ervaring
b: In Frankrijk en/of Zweden kom ik niet.
2007-2012 V40 1.9D '99 en al over de 400000!!! TOP! 2012-heden V40 1.9D 115PK goud/geel!
Afbeelding
Gebruikersavatar
rendall
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 04.12.2006 - 13:23

Inmiddels heb ik een V40 115pk gekocht! Wel een goud/gele, en dat vind ik nog erg gaaf ook! Wij zulln het meemaken of deze motor niet warm word met een caravan erachter maar omdat ik minimale reacties heb ontvangen en gen negatieve over dit type met dit probleem hoop ik op t beste. Volgende week ff grote beurt geven en misschien ook wel de distributieriem uit voorzorg vervangen. ff poetsen en helemaal mijn eigen maken..
2007-2012 V40 1.9D '99 en al over de 400000!!! TOP! 2012-heden V40 1.9D 115PK goud/geel!
Afbeelding
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Van harte met de aankoop, maar IK had een V70 gekocht.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21179
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Een prettig blok en met 16inch sportief rijdend.
Veel plezier met de auto.
Gebruikersavatar
ovlov058
4th Gear member
Berichten: 934
Lid geworden op: 26.07.2009 - 15:37

V70/2.4D/2003 schreef:Van harte met de aankoop, maar IK had een V70 gekocht.
En ik een S80 :P
S80 25D 1999 Chrysler Stratus Cabrio 2.0 16v lpg 1999
855 2.0 20V 93
Afbeelding
Gebruikersavatar
Laguna-S60
7th Gear member
Berichten: 5798
Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
Locatie: Zuid West Friesland
Contacteer:

En wij een s60 :lol:
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20775
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

rendall schreef:Inmiddels heb ik een V40 115pk gekocht! Wel een goud/gele, en dat vind ik nog erg gaaf ook! Wij zulln het meemaken of deze motor niet warm word met een caravan erachter maar omdat ik minimale reacties heb ontvangen en gen negatieve over dit type met dit probleem hoop ik op t beste. Volgende week ff grote beurt geven en misschien ook wel de distributieriem uit voorzorg vervangen. ff poetsen en helemaal mijn eigen maken..
Goud geel zeg je: Misschien bouwjaar 2000/2001?
Dan is het Desert wind metallic. En laat dat nu net de kleur zijn die mijn V40 ook had. 8) Mooie kleur.
Goede keus absoluut. Let wel op de turbo (en de slangen)! Warmlopen heeft dat ding nog nooit van gehoord. Ik heb er 3 jaar met een caravan mee gereden. En dat ging gewoon super. Maar wel maximaal 1200 kg!!

Veel plezier ermee.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
rendall
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 04.12.2006 - 13:23

haha...Leuk te horen dat iedereen een andere mening heeft...
Bedankt voor jullie inbreng!

De reden is dat de v40 toch goedkoper is in onderhoud en daardoor bespaar ik zeker 100euro per maand. Ook omdat hij zuiniger is.;)

Ik heb de type uit 07-2002 zogrnaamde 'fase 3' Met nivomat schokbrekers volle bumpers,spoiler,dakimperial,origineel 16inch...Van binnen ook erg netjes! alle luxe zit er op!

De turbo is net vervangen, gelet op t euvel van dit type!
2007-2012 V40 1.9D '99 en al over de 400000!!! TOP! 2012-heden V40 1.9D 115PK goud/geel!
Afbeelding
Gebruikersavatar
storm480
3rd Gear member
Berichten: 382
Lid geworden op: 23.10.2006 - 16:37
Locatie: Harlingen

...tja, en dan worden we nu hongerig naar foto's ;)
...Storm by name, Storm by nature...

S80 V8 AWD Excecutive ('07)
480 2.0i S ('95) "ESter"

de "ex"-en:
C30 1.8i Sport ('08) "Enya"
S80 T6 ('00) "de Directeur"
360 GLT "Special 25" ('86) "Roestauratie project" ...opgegeven...
V70 2.0 Turbo ('98 )
480 S ('94) "wheeler-dealer"
480 Turbo ('89)
440 1.8i ('95)
480 ES ('87) donor
460 GL ('92)
440 GL ('91)
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20775
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Nou fase III bestaat NIET. Het is gewoon een fase II. 8) Alleen heb je dan de blokjesgrill en witte knippers.

Maar zoals storm480 al aangeeft FOTO's Anders moet je nog een barbeque regelen. 8)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
rendall
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 04.12.2006 - 13:23

Haha...
Als het goed is weet iedereen dat officieel fase III niet bestaat.'hoop ik'
Maar voor de kenners zeg ik fase III vanwege het feit dat hij idd een blokjesgril heeft, een driehoekstuur, tellers kunne verschillen en nog wel wat maar in ieder geval vanaf april 2002-2004.model 2003-2004.

Foto's heb ik eigenlijk nog niet echt gemaakt...wel ff snel een foto voor eigen gebruik...(niet gewassen of gepoetst;))...

Van het weekend heb ik nachtdienst dus dan ga ik ff mijn distributieriem etc vervangen..Voel ik me een stukje fijner bij...:)

Afbeelding
2007-2012 V40 1.9D '99 en al over de 400000!!! TOP! 2012-heden V40 1.9D 115PK goud/geel!
Afbeelding
Gebruikersavatar
rendall
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 04.12.2006 - 13:23

BBQ??
Ik heb trouwens wel foto's staan in mijn album?
Nog niet naar gekeken dus??
2007-2012 V40 1.9D '99 en al over de 400000!!! TOP! 2012-heden V40 1.9D 115PK goud/geel!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”