In mijn voorstellen vertel ik een stukje verleden met mijn v40 waar ik in rij vanaf '07 en inmiddels dik de 4ton heeft gehaald (net ingereden dus
Inmiddels heb ik samen met mijn vrouw een dochter en een hond.
Ook wil ik graag een caravan kopen om daar jaarlijks mee naar het Gardameer in Italië te gaan.
Mijn huidige v40 met zijn gechipte blok van nu '116pk' en 4ton gaat dat niet meer redden zonder zeker 2 versnellingen terug te schakelen en zeker niet zonder een te warm wordende motor..(kwaaltje van de v/s40)
Ook is hij niet echt meer de zuinigste, toch rijd hij heel erg goed en fijn en onderhand met veel spul vervangen te hebben gaat hij vast nog een tijd mee.
Maar om er zeker van te zijn om met de caravan de bergen in te gaan en dat iedereen genoeg ruimte heeft zou ik graag een v70 willen gaan rijden. dan het type van 2000-2005 en misschien type II maar dan met meer kilometers. Mijn budget laat gewoonweg niet meer toe en mijn huidige brengt niet genoeg meer op ben ik bang om de inruil mee te rekenen.
De v70 is sterk, groot en iets betrouwbaarder naar mijn idee dan de v40 (correct me if i'am wrong), maar vanwege het feit dat de maandlijkse kosten (belasting,verzekering en brandstof) misschien niet de beste oplossing.
Ik heb echt het hele internet afgespeurd en op de caravansite's lopen zoeken naar het verschil van de v40 en de v70 mbt het trekken van een caravan.
Toch is het een afweging van kracht, souplesse, ruimte en onkosten.
Ik ga 2x per jaar op vakantie, 1x op wintersport (Tjechie) en 1x naar Italië met de zomer en met de caravan.
De rest van het jaar rijd ik gem.200km per dag van en naar mijn werk.
Een zuinige auto is fijn maar voor de vakantie is ook een betrouwbare auto fijn. wat nu?
De v50 vind ik niet mooi en dat is dan ook geen optie.
Ik zit dus met de vraag of een v40 1.9D 115pk sport mijn wensen kan vervullen of toch de V70 D5 163pk?
De v40 heeft het euvel dat hij warm kan gaan lopen met hoge belasting in de bergen, maar is wel zuiniger en vooral voor de rest van het jaar.
De v70 kan alles maar kost iest meer..
En hoe zit het met de onderhoud en de minpunten die ik nog niet ben tegengekomen op het internet van de v70 tot '05, buiten de draaicirkel om.
Ik hoor graag jullie meningen en of ervaringen?
Mijn dank alvast!