spanningsregelaar vervangen

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
daniu
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 06.01.2012 - 16:15

Goedenavond!

Gister ben ik afgesleept met een dode auto, nadat ik eerder op de dag had gemeten dat de dynamo de accu niet meer bij laadde; onafhankelijk van motor toerental heb ik geen spanning boven de 12v gemeten.

Toen ik forumsponsor VOMD belde voor een prijsopgaaf voor een nieuwe dynamo, vertelde ze dat het de moeite waard kan zijn eerst de spanningsregelaar te vervangen.

Weet iemand hoe het vervangen van de spanningsregelaar moet, en of het uberhaupt kan, zonder de dynamo uit te bouwen?

Geluk,

Daniu
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Dat kan niet zonder de dynamo uit te bouwen.
Welk bouwjaar is je auto?
Een ruildynamo kost je ongeveer 120 euro.ex btw
Dan ga je toch niet eerst knoeien met een andere regelaar voor dat geld,de sleepringen van de koolborstels zijn dan meestal ook een eind versleten.
Gebruikersavatar
Steven Volvo
3rd Gear member
Berichten: 381
Lid geworden op: 20.12.2010 - 18:07
Locatie: Utrecht

De sleepringen kunnen ook ovaal zijn geworden. Dit heeft als gevolg dat de borstels kunnen dansen op de sleepringen waardoor ze eigenlijk geen permanent contact meer hebben. Gevolg is een te lage laadstroom van de dynamo richting de accu.

Als je dus een fatsoenlikke DIY oplossing wilt, zul je beide moeten oplappen. Ik heb het ooit gedaan, het is een hoop werk en luistert vrij nauw.

Ik zou een revisie kopen tenzij je zin hebt in een lekkere klus middag.

Gr
Steven
V60 T6 MY25
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
Gebruikersavatar
capslock
2nd Gear member
Berichten: 233
Lid geworden op: 02.09.2008 - 20:37
Locatie: Utrecht

daniu schreef:Goedenavond!
Gister ben ik afgesleept met een dode auto, nadat ik eerder op de dag had gemeten dat de dynamo de accu niet meer bij laadde; onafhankelijk van motor toerental heb ik geen spanning boven de 12v gemeten.
Misschien een rare vraag, maar als je net een goed accu gekocht hebt. Hoe kun je dan controleren of de dynamo slecht is? Spanning accu = spanning dynamo?
V70 bi-fuel 2.4, 140pk 2003, 440.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

De laadspanning kun je gewoon meten,of de accu nu nieuw is of niet,
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
ovlov058
4th Gear member
Berichten: 934
Lid geworden op: 26.07.2009 - 15:37

En deze moet iets meer dan 14v zijn.
S80 25D 1999 Chrysler Stratus Cabrio 2.0 16v lpg 1999
855 2.0 20V 93
Afbeelding
daniu
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 06.01.2012 - 16:15

Goedemorgen,

Denk dat ik inderdaad maar een ruildynamo ga inbouwen. Ik heb al geprobeerd met een zaklamp, spiegel en digitale camera om een type nummer voor de dynamo te achterhalen, maar zonder succes.

Weet iemand of dit online op te zoeken is? Ik heb wel gezien dat de dynamo van Bosch is, en de auto is een 2.4 benzine uit 2001.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Er zijn veel verschillende merken dynamo's die passen. Voer hier bijv. je kenteken in, dan krijg je een lijst met comptible dynamo's. Van Bosch tot Valeo.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik zou maar niet al teveel op de database van Winparts vertrouwen. Er klopt namelijk niet al teveel van. Je krijgt dus de verkeerde onderdelen toegestuurd, en kunt zelf volledig voor de kosten opdraaien (2x verzendkosten!). Gaat natuurlijk nergens over, en echt een slechte service in mijn ogen. Ik bestel er in elk geval niks meer.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Bij een startmotor&dynamo bedrijf ben je het goedkoopste uit en die weten precies wat er in hoort.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

precies.......voor mijn classic was ik voor net onder de € 100 klaar....
ff in de gele gids kijken onder dynamo revisie, en je vindt zat adresjes.
Ik had toen gebeld en een afspraak gemaakt, en kon er dan zo op wachten, is in een uurtje klaar!
nieuwe sleepringen, afgedraaid, nieuwe borstels/regelaar, testen en klaar.

alleen erin en eruit bouwen is lastiger.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

In Breukelen zit een van de goedkoopste!
Als je in groningen woont schiet dat niet op denk ik. :)
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”