Goedenavond!
Gister ben ik afgesleept met een dode auto, nadat ik eerder op de dag had gemeten dat de dynamo de accu niet meer bij laadde; onafhankelijk van motor toerental heb ik geen spanning boven de 12v gemeten.
Toen ik forumsponsor VOMD belde voor een prijsopgaaf voor een nieuwe dynamo, vertelde ze dat het de moeite waard kan zijn eerst de spanningsregelaar te vervangen.
Weet iemand hoe het vervangen van de spanningsregelaar moet, en of het uberhaupt kan, zonder de dynamo uit te bouwen?
Geluk,
Daniu
spanningsregelaar vervangen
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Dat kan niet zonder de dynamo uit te bouwen.
Welk bouwjaar is je auto?
Een ruildynamo kost je ongeveer 120 euro.ex btw
Dan ga je toch niet eerst knoeien met een andere regelaar voor dat geld,de sleepringen van de koolborstels zijn dan meestal ook een eind versleten.
Welk bouwjaar is je auto?
Een ruildynamo kost je ongeveer 120 euro.ex btw
Dan ga je toch niet eerst knoeien met een andere regelaar voor dat geld,de sleepringen van de koolborstels zijn dan meestal ook een eind versleten.
- Steven Volvo
- 3rd Gear member
- Berichten: 381
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 18:07
- Locatie: Utrecht
De sleepringen kunnen ook ovaal zijn geworden. Dit heeft als gevolg dat de borstels kunnen dansen op de sleepringen waardoor ze eigenlijk geen permanent contact meer hebben. Gevolg is een te lage laadstroom van de dynamo richting de accu.
Als je dus een fatsoenlikke DIY oplossing wilt, zul je beide moeten oplappen. Ik heb het ooit gedaan, het is een hoop werk en luistert vrij nauw.
Ik zou een revisie kopen tenzij je zin hebt in een lekkere klus middag.
Gr
Steven
Als je dus een fatsoenlikke DIY oplossing wilt, zul je beide moeten oplappen. Ik heb het ooit gedaan, het is een hoop werk en luistert vrij nauw.
Ik zou een revisie kopen tenzij je zin hebt in een lekkere klus middag.
Gr
Steven
V60 T6 MY25
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
- capslock
- 2nd Gear member
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 02.09.2008 - 20:37
- Locatie: Utrecht
Misschien een rare vraag, maar als je net een goed accu gekocht hebt. Hoe kun je dan controleren of de dynamo slecht is? Spanning accu = spanning dynamo?daniu schreef:Goedenavond!
Gister ben ik afgesleept met een dode auto, nadat ik eerder op de dag had gemeten dat de dynamo de accu niet meer bij laadde; onafhankelijk van motor toerental heb ik geen spanning boven de 12v gemeten.
V70 bi-fuel 2.4, 140pk 2003, 440.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 06.01.2012 - 16:15
Goedemorgen,
Denk dat ik inderdaad maar een ruildynamo ga inbouwen. Ik heb al geprobeerd met een zaklamp, spiegel en digitale camera om een type nummer voor de dynamo te achterhalen, maar zonder succes.
Weet iemand of dit online op te zoeken is? Ik heb wel gezien dat de dynamo van Bosch is, en de auto is een 2.4 benzine uit 2001.
Denk dat ik inderdaad maar een ruildynamo ga inbouwen. Ik heb al geprobeerd met een zaklamp, spiegel en digitale camera om een type nummer voor de dynamo te achterhalen, maar zonder succes.
Weet iemand of dit online op te zoeken is? Ik heb wel gezien dat de dynamo van Bosch is, en de auto is een 2.4 benzine uit 2001.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik zou maar niet al teveel op de database van Winparts vertrouwen. Er klopt namelijk niet al teveel van. Je krijgt dus de verkeerde onderdelen toegestuurd, en kunt zelf volledig voor de kosten opdraaien (2x verzendkosten!). Gaat natuurlijk nergens over, en echt een slechte service in mijn ogen. Ik bestel er in elk geval niks meer.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
precies.......voor mijn classic was ik voor net onder de € 100 klaar....
ff in de gele gids kijken onder dynamo revisie, en je vindt zat adresjes.
Ik had toen gebeld en een afspraak gemaakt, en kon er dan zo op wachten, is in een uurtje klaar!
nieuwe sleepringen, afgedraaid, nieuwe borstels/regelaar, testen en klaar.
alleen erin en eruit bouwen is lastiger.
ff in de gele gids kijken onder dynamo revisie, en je vindt zat adresjes.
Ik had toen gebeld en een afspraak gemaakt, en kon er dan zo op wachten, is in een uurtje klaar!
nieuwe sleepringen, afgedraaid, nieuwe borstels/regelaar, testen en klaar.
alleen erin en eruit bouwen is lastiger.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19