Pagina 1 van 1

spanningsregelaar vervangen

Geplaatst: 07.03.2012 - 20:02
door daniu
Goedenavond!

Gister ben ik afgesleept met een dode auto, nadat ik eerder op de dag had gemeten dat de dynamo de accu niet meer bij laadde; onafhankelijk van motor toerental heb ik geen spanning boven de 12v gemeten.

Toen ik forumsponsor VOMD belde voor een prijsopgaaf voor een nieuwe dynamo, vertelde ze dat het de moeite waard kan zijn eerst de spanningsregelaar te vervangen.

Weet iemand hoe het vervangen van de spanningsregelaar moet, en of het uberhaupt kan, zonder de dynamo uit te bouwen?

Geluk,

Daniu

Geplaatst: 07.03.2012 - 20:05
door MarioC70
Dat kan niet zonder de dynamo uit te bouwen.
Welk bouwjaar is je auto?
Een ruildynamo kost je ongeveer 120 euro.ex btw
Dan ga je toch niet eerst knoeien met een andere regelaar voor dat geld,de sleepringen van de koolborstels zijn dan meestal ook een eind versleten.

Geplaatst: 07.03.2012 - 20:35
door Steven Volvo
De sleepringen kunnen ook ovaal zijn geworden. Dit heeft als gevolg dat de borstels kunnen dansen op de sleepringen waardoor ze eigenlijk geen permanent contact meer hebben. Gevolg is een te lage laadstroom van de dynamo richting de accu.

Als je dus een fatsoenlikke DIY oplossing wilt, zul je beide moeten oplappen. Ik heb het ooit gedaan, het is een hoop werk en luistert vrij nauw.

Ik zou een revisie kopen tenzij je zin hebt in een lekkere klus middag.

Gr
Steven

Re: spanningsregelaar vervangen

Geplaatst: 07.03.2012 - 22:46
door capslock
daniu schreef:Goedenavond!
Gister ben ik afgesleept met een dode auto, nadat ik eerder op de dag had gemeten dat de dynamo de accu niet meer bij laadde; onafhankelijk van motor toerental heb ik geen spanning boven de 12v gemeten.
Misschien een rare vraag, maar als je net een goed accu gekocht hebt. Hoe kun je dan controleren of de dynamo slecht is? Spanning accu = spanning dynamo?

Geplaatst: 07.03.2012 - 23:13
door MarioC70
De laadspanning kun je gewoon meten,of de accu nu nieuw is of niet,

Geplaatst: 07.03.2012 - 23:24
door ovlov058
En deze moet iets meer dan 14v zijn.

Geplaatst: 08.03.2012 - 11:24
door daniu
Goedemorgen,

Denk dat ik inderdaad maar een ruildynamo ga inbouwen. Ik heb al geprobeerd met een zaklamp, spiegel en digitale camera om een type nummer voor de dynamo te achterhalen, maar zonder succes.

Weet iemand of dit online op te zoeken is? Ik heb wel gezien dat de dynamo van Bosch is, en de auto is een 2.4 benzine uit 2001.

Geplaatst: 08.03.2012 - 11:40
door Iroll
Er zijn veel verschillende merken dynamo's die passen. Voer hier bijv. je kenteken in, dan krijg je een lijst met comptible dynamo's. Van Bosch tot Valeo.

Geplaatst: 08.03.2012 - 14:54
door edraket
Ik zou maar niet al teveel op de database van Winparts vertrouwen. Er klopt namelijk niet al teveel van. Je krijgt dus de verkeerde onderdelen toegestuurd, en kunt zelf volledig voor de kosten opdraaien (2x verzendkosten!). Gaat natuurlijk nergens over, en echt een slechte service in mijn ogen. Ik bestel er in elk geval niks meer.

Geplaatst: 08.03.2012 - 15:24
door MarioC70
Bij een startmotor&dynamo bedrijf ben je het goedkoopste uit en die weten precies wat er in hoort.

Geplaatst: 08.03.2012 - 15:36
door wim de jong
precies.......voor mijn classic was ik voor net onder de € 100 klaar....
ff in de gele gids kijken onder dynamo revisie, en je vindt zat adresjes.
Ik had toen gebeld en een afspraak gemaakt, en kon er dan zo op wachten, is in een uurtje klaar!
nieuwe sleepringen, afgedraaid, nieuwe borstels/regelaar, testen en klaar.

alleen erin en eruit bouwen is lastiger.

Geplaatst: 08.03.2012 - 15:50
door MarioC70
In Breukelen zit een van de goedkoopste!
Als je in groningen woont schiet dat niet op denk ik. :)