kinderstoeltjes en gordels

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Plaats reactie
MartijnK
2nd Gear member

Mijn dochter wordt in juli 4 jaar en weegt nu 13,5 kg (slanke den ;) ). Ze zit nog goed in haar autostoel, maar onze jongste groeit bijna uit de maxicosi, dus we willen een nieuwe stoel voor onze oudste.

Ik wil eigenlijk een groep 2 autostoel kopen, maar die beginnen bij 15Kg. Deze stoelen zijn eigenlijk een soort stoelverhoger die worden waarbij het kind eigenlijk gewoon in de normale gordel zit.
Mijn vraag, hoeveel kwaad kan het dat mijn dochter 1,5Kg te weinig weegt? Ik lees dat mensen roepen dat een gordel dan niet zou werken, maar ik vraag me af of dit werkelijk zo is.
kermit
1st Gear member

Er zijn gewoon doorgroeistoeltjes van 9-36 kilo met interne gordels die je er later uit kan halen zodat je gewoon een soort losse stoel overhoudt.
zie bijv.
http://www.ellermeyer.nl/consumenten/ki ... acer%20SP/
V70 2.0T POWERSHIFT R-EDITION POLESTAR
Jers3n
5th Gear member

Over dat gewicht:
Hoe zit een maxi-cosy met een pas geboren baby, van pak'm beet 4 kg, dan vast in de auto (zonder isofix)?

Wij hebben ook net een groep 2 zitje aangeschaft (Ferofix), dus heb me een d'r pas nog een beetje in verdiept. Onze dochter wordt eveneens 4 in juli, maar weegt nu al bijna 16 kg, en zal wat lengte betreft ook niet heel lang meer in de groep 1 passen. Hoe groot is de oudste? Komt ze met d'r hoofd al (te ver) boven de achterkant/rugleuning van de groep 1 stoel? Dat zou nl ook een reden kunnen zijn om door te schuiven. Het betreft natuurlijk wel de veiligheid van je kind, en het gewicht zal bij de keuze/bepaling voor een stoeltje zwaarder wegen dan leeftijd of lengte. Mijn gevoel zegt nog niet doen, ze zit nog goed zeg je en ze is zeker nog niet te zwaar. Kun je niet ergens een stoeltje lenen o.i.d. tot ze wel zwaar genoeg is?
Reken er trouwens wel op dat een groep 2 zitje dus duidelijk veel ruimer/losser is als een groep 1 autostoel, er lekker in slapen kan bij sommige wat lastiger zijn. Daarnaast is de zitting waarschijnlijk ook minder hoog, dus zit ze lager tov. het raam. En de eventuele levertijd kan een paar weken zijn, omdat bij ons de gewenste kleur (ja ja, dametjes van 3 "en een half", zoals ze zelf zegt, hebben ook wensen) niet op voorraad en duurde het ca. 6 weken. Maar in die tussen tijd zal er waarschijnlijk geen 1,5 à 2 kg bij komen...
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Over dat gewicht:
Hoe zit een maxi-cosy met een pas geboren baby, van pak'm beet 4 kg, dan vast in de auto (zonder isofix)?
Met hulp van de autogordel en als je dat goed doet, staat hij muurvast op de achterbank.

En voor de opvolgstoelen: van belang is de pasvorm en het comfort. Mijn dochter van zes zit, tijdens de langere ritten, nog steeds in de stoel en slaapt daar heelijk in. De stoel heeft namelijk "oren" waardoor ze niet opzij zakt en door de gordel zakt ze niet voorover. En ze is dan heel lief....maar dat zijn alle kinderen als ze slapen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
MartijnK
2nd Gear member

kermit schreef:Er zijn gewoon doorgroeistoeltjes van 9-36 kilo met interne gordels die je er later uit kan halen zodat je gewoon een soort losse stoel overhoudt.
zie bijv.
http://www.ellermeyer.nl/consumenten/ki ... acer%20SP/
Ik las dat deze stoeltjes niet zo goed uit de testen komen, vandaar ook mijn twijfel: zo'n stoel of een betere stoel waar mijn dochter nog net te licht voor is?

Jers3n, ze is een meter lang. En al onze vrienden hebben kinderen jonger dan die van ons, bovendien hebben we stoeltjes nodig voor 2 auto's.
kermit
1st Gear member

Mij bevallen de nania stoelen goed. Er zullen altijd betere/duurdere zijn, maar ik moest voor 3 auto's 2 stoeltjes aanschaffen.. (luxeprobleem)
Kan de kids met de gordeltjes goed aansnoeren en de "oren" zijn inderdaad handig om te voorkomen dat hun hoofd als bij een dronkelap voorover hangt als ze in slaap vallen. (helaas naar Oostenrijk vielen ze niet in slaap..) Hou wel rekening bij het uitzoeken van een stoeltje hoe ver de voeten naar voren komen, anders wordt je continu in je rug getrapt.
Voor jongere kinderen is het wel handig als je de rugleuning nog wat schuin naar achteren kan zetten als slaapstand.
V70 2.0T POWERSHIFT R-EDITION POLESTAR
Jers3n
5th Gear member

V70/2.4D/2003 schreef:
Over dat gewicht:
Met hulp van de autogordel en als je dat goed doet, staat hij muurvast op de achterbank.
Het antwoord op deze retorische vraag weet ik natuurlijk ook wel. De vraag was bedoeld voor de TS, deze maakt zich zorgen om de functionaliteit van de gordel onder de 15 kg....
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
MartijnK
2nd Gear member

Zoals ik al dacht komt die Nania niet zo goed uit de ANWB test, ik wil wel een stoel die goed scoort qua bescherming.

En jers3n, wij hebben een easybase voor de maxicosi, die zit strak in de gordel gesnoerd. De paar keer dat ik de gordel heb gebruikt voor een maxicosi merkte ik dat de gordel haast geheel uitgetrokken moest worden, er was dus zowieso niet veel speling. Ik snap waar je heen wilt, maar voor mij geeft dat geen bevredigend antwoord.
Gustaf Larson
4th Gear member

Afbeelding

Zo zitten mijn apen in de auto. Links is net over naar een gewoon stoeltje Romer (hier bij oma in de GrandVitara alleen even niet) want schoudertjes bijna knel in de baby MaxiCosi en rechts 3,5 jaar oud en 16 kg in een soort stoelverhoger MET oren. (Dacht Romer) En inderdaad beter bij zijwaartse aanrijding en iets om tegenaan te hangen als ze slaapt.

Voor de baby MaxiCosi heb ik voor € 75,- bij de Volvo dealer een gordelverlenger gekocht, want Volvo gordels zijn vaak te kort!
Ga ik binnenkort maar op marktplaats zetten want nu niet meer nodig.

Geen idee of gordels niet werken bij minder dan 15 kg...
In het verleden: 66 1.3GL '79, 343 1.4GL CVT '90, 744 2.3lpg '87, 245 2.3lpg '92, 445 1.8 CVT '94, 445estate 1.8 CVT '94, 855 2.0 '94, Volvo 945 2.3 LPT G3 '97, Volvo 875 2.5T automaat awd G3 '98 Nu een Volvo V40 2.0T '03 en een Volvo 245 B200F G3 laatste modeljaar.
Jers3n
5th Gear member

Ten eerste zou ik dus het stoeltje voor het juiste gewicht van je kind gebruiken.

Ten tweede. Waar ik op wou attenderen met die eerste vraag is dat alle kinder- en baby-autostoeltjes waarvan het totaal (kind + stoel) niet meer weegt dan 15 kilo (en dat zijn er nogal wat denk ik) en die niet met isofix vast zitten dus met de gordel vast zitten, en hier op europees goed gekeurd zijn.
De easybase van de jongste zit dus vast met de gordel (al heeft die nog een poot), en ik weet niet hoe de groep 1 stoel van de oudste nu vast zit, maar als dat ook enkel met de gordel is, waarom heb je dan niet eerder je vraagtekens bij die 15 kg gehad?
Hoe hard moet je trekken aan de gordel voor deze blokkeerd? En lukt het je oudste om dat te doen?

Ten derde. Ik heb nog nooit een waarschuwing in een auto gezien dat de gordel niet werkt onder een bepaald lichaamsgewicht. Daarnaast zullen bij een bepaalde vertraging (bij een aanrijding dus) de gordelspanners dichtklappen, ook die van de ongebruikt gordels.

Ten vierde. Ik zou nooit een autostoeltje kopen van MP. Ik zou zeker willen weten dat het stoeltje nooit bij een ongeval betrokken is geweest.
MartijnK
2nd Gear member

Jers3n, de easybase en de groep 1 stoel wordt met de riemen vastgezet. Je haalt de riem er doorheen, trekt de riem goed aan en haalt een klemmetje/spanner over en alles zit muurvast. Je bent zo veel minder afhankelijk van de gordelspanner bij een aanrijding.

Zie hier:
Afbeelding

Daarna gaat je kind in een 3 punt gordel vast.

Bij een groep 2 stoel plaats je de stoel op de zitting. Kind erin, dan gordel om het kind heen en door geleiders van de stoel. Bij een aanrijding moet de gordel dus de stoel en het kind opvangen.

Een heel groot verschil in werking.

Gustaf, als ik eerlijk ben vind ik de stoel van die kleine er zo niet veilig uitzien. Moet je eens kijken wat een ruimte dat koppie heeft om te bewegen bij een zijdelingse aanrijding.
Wij hebben zelf nu deze, ook van Romer:
Afbeelding
Jers3n
5th Gear member

Als je een losse groep 2 stoel neemt, dus niet isofix, vangt de gordel ook kind en stoel op. Met het verschil dat je kind tussen stoel en gordel zit. Voor ons een reden toch ook bij de groep 2 stoel weer voor een isofix versie te gaan. Bij een aanrijding zit je qua krachten zo op 3G of meer, dan "weegt" zo'n stoeltje (en je kind natuurlijk ook) 3x zoveel als normaal plus dat dat ding dan wellicht een eigen leven gaat leiden.

@MatijnK; ik weet precies hoe het werkt, en zo'n easybase zit inderdaad met de gordel al erg stevig vast en is nog veiliger en vooral handiger als een losse Cabriofix (of vergelijkbaar)
Onze dochter heeft bij ons in de auto louter in isofix stoeltjes gezeten, eerst in een cabriofix op easyfix, daarna Priorifix en nu dus Ferofix. Maar je ontkomt er niet aan je kind, al dan niet met eigen stoeltje (isofix maxi-cosi stoeltjes kunnen ook met de gordel vast, weet niet hoe dat bij andere is), in een auto te moeten zetten zonder isofix. Dan vind ik dat altijd maar losjes.
MartijnK
2nd Gear member

Onze 2e auto (Fiesta) heeft geen isofix, het groep 1 stoeltje heb ik daarin zo strak mogelijk vastgesnoerd. Daarna de hoofsteun van de achterbank naar beneden geduwd, deze klemt tussen achterbank en kinderstoel, waardoor deze nu muurvast zit. Ik houd er ook niet van als er speling in zit.

Gisteren nog eens goed opgemeten, onze jongste heeft nog 1cm speling in de maxicosi, gaan we de oudste nog snel even vetmesten. ;)
Gustaf Larson
4th Gear member

@ MartijnK: We hebben in onze 945 idd een Romer en ik zie nu ook het verschil. Zal mijn moeder eens vragen of er niet iets mist in haar MaxiCose Stoel. Gelukkig zitten ze daar alleen sporadisch in de auto.

De speling van 1 cm is bij de schouders hoop ik? De voeten mogen er ver buiten steken is ons verteld.
In het verleden: 66 1.3GL '79, 343 1.4GL CVT '90, 744 2.3lpg '87, 245 2.3lpg '92, 445 1.8 CVT '94, 445estate 1.8 CVT '94, 855 2.0 '94, Volvo 945 2.3 LPT G3 '97, Volvo 875 2.5T automaat awd G3 '98 Nu een Volvo V40 2.0T '03 en een Volvo 245 B200F G3 laatste modeljaar.
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”