Koplamp links vervangen.

Heemskerk
2nd Gear member

Hallo,

Kan iemand me vertellen hoe ik het best me koplamp kan vervangen.
Ik heb nu een scheur in me glas, dus ik moet de hele koplamp vervangen maar vraag me af wat er allemaal los gemaakt moet worden.
Ik heb het even vlug bekeken maar zoals ik het kan zien moet de hele bumber gedemonteert worden... :roll:

Is trouwens een S 80 met wiswas uit 99
IkeV70
5th Gear member

Koplampglas van de S80 schijnt wel vervangen te kunnen worden. Lees eens dit topic
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Heemskerk
2nd Gear member

Ik heb de koplamp al klaar leggen....maar dan nog als je het glas wil vervangen zou die ook eruit moeten volgens mijn.
Frumpy
5th Gear member

De bumper hoeft er niet helemaal af.
De linkerkant en in het midden loshalen is al genoeg om bij de bevestigingspunten van de koplamp te komen.
Heemskerk
2nd Gear member

Zijn er nog plekken waar ik even me aandacht aan moet geven bij het los maken, zijn er punten waar je moeilijk bij kan of is de bummer zo los.

Is het veel werk denk je dat het te doen in een paar uur?
Frumpy
5th Gear member

Ik heb vroeger redelijk veel aan hobby auto's (geen Volvo's) gesleuteld, maar ik heb er tegenwoordig eigenlijk geen zin meer in. Daarom heb ik het door een ervaren Volvo monteur laten doen. Die heeft er meer verstand van, en hij was er binnen ongeveer een uur mee klaar, en daar zat het vervangen van het glas bij inbegrepen. Omdat jij een gehele koplamp uitwisselt is het behoorlijk minder werk, en het voor de eerste keer is, schat ik dat je er misschien 1 1/2 uur mee zoet bent.

Voor zover ik het gezien heb, en ik denk dat het wel volledig is moet je het volgende doen:

1) koplampwisser verwijderen
2) oranje licht aan zijkant verwijderen i.v.m. stekker/kabelboom die aan de koplamp vastzit (?)
3) Zwarte kunststof rand op bumper verwijderen, voorzichtig om niet te breken of beschadigen
4) klein kapje aan linker ondervoorzijde verwijderen
5) die kleine dopjes boven de grille in de motorruimte verwijderen (stuk of 5?)
6) in linker voorwielkast de schroefjes / popnagels, ik meen 4 stuks, verwijderen / uitboren.
7) rubberen afdekrand bovenop koplamp verwijderen
8 ) De diverse boutjes, stekkers e.d. die los moeten wijzen zich dan vanzelf.

Vergeet niet te controleren of die grijze aanslagnokjes van de koplampwisser al op de onderkant van de koplamp geschroefd zijn. Als de bumper weer gemonteerd is kom je er nl. niet meer bij.

Als je de nieuwe koplamp erin hebt zitten ook meteen de rubberen afdekrand bovenop weer aanbrengen.

Let ook op dat je de diverse stekkers en het slangetje voor de koplampsproeier door de juiste gaten al doorvoert, zodat je er bij de eindmontage nog bijkomt.

Volgens mij moet het hier wel mee lukken. Mocht ik iets vergeten zijn, of over het hoofd gezien hebben, dan gaarne aanvullingen van de overige forumbezoekers.

Veel succes!
Heemskerk
2nd Gear member

Drie kwartier werk aan gehad viel reuze mee.
Bedankt voor de info :D :D

Ps zwarte stootrubber hoeft alleen aan de kant van de grill los hoeft dus niet helemaal van de bummer af.(dit even voor de info aanvulling)

Gr

Vincent
Frumpy
5th Gear member

Ps zwarte stootrubber hoeft alleen aan de kant van de grill los hoeft dus niet helemaal van de bummer af.(dit even voor de info aanvulling)
Ah, een miereneu**r die daar over valt. :lol:

Heb je die koplamp nieuw of gebruikt? Wat rekenen ze daar nou voor?
Heemskerk
2nd Gear member

Frumpy schreef:
Ah, een miereneu**r die daar over valt. :lol:

Heb je die koplamp nieuw of gebruikt? Wat rekenen ze daar nou voor?
:D :D Zeker waar maar in mijn geval ging de andere kant niet los... kant van de grill is makelijker los te krijgen :wink:

Heb de koplamp van marktplaats gehaald en heb er 100 euro voor betaald.
Was bij de volvo dealer geweest en die zij dat er geen los glas voor was te krijgen en een nieuwe koplamp kwam op ongeveer 450 euro.

Maar volgende keer als het me gebeurt (steentje op het glas) dan ga ik toch maar even verder vragen naar een nieuw glas want lees hier dat ze wel los zijn te verkrijgen net zoals mijn vorige volvo 850 glt.(ook twee keer gebeurt)

Iedergeval nogmaals bedankt voor je reaktie :lol:
Frumpy
5th Gear member

Glas met siliconenpakking kost ongeveer 80 Euro. Zijn dus wel los te krijgen.
DrRossi
4th Gear member

Een compleet nieuwe koplamp kost rond de 125 euro
Frumpy
5th Gear member

Dat geloof je toch zelf niet?
Zal wel van een vrachtwagen afgevallen zijn, of een slechte imitatie.
DrRossi
4th Gear member

Je bent wel een betweter zeg!
Wie denk je dat er koplampen gaat produceren voor die paar S80 's.
Voor een hoog volume model zijn er diverse fabrikanten die het rendabel vinden om zo iets complex te produceren.
En al is het Imitatie, dan is dat vaak net zo goed als de fransoos Valedo!
Volvo-Forum leden, zet jezelf op de kaart.
http://goo.gl/maps/i7C8l

If it's not blown, it sucks....

S80 T6
Heemskerk
2nd Gear member

DrRossi schreef:Een compleet nieuwe koplamp kost rond de 125 euro
Mogen ze bij de volvo dealer wel eens een juiste prijs doorgeven.
Ga er toch nog maar eens heen want 125 euro vindt ik veel beter klinken dan 450 euro en nu ben ik ook 100 euro kwijt en dan heb je een 2ehands.
Geen stijl van ze.

Maar goed zit er nu al in.
Frumpy
5th Gear member

Heeft met betweter niets te maken.
Ik baseer me op feiten, d.w.z. de prijzen van de dealer, totdat het tegendeel is bewezen.
Zou leuk zijn als je een link kunt plaatsen naar een aanbieder met complete koplampen voor 125,00 euro, want ik slijt de laatste tijd nogal wat glazen.
Heemskerk
2nd Gear member

DrRossi schreef:Je bent wel een betweter zeg!
Wie denk je dat er koplampen gaat produceren voor die paar S80 's.
Voor een hoog volume model zijn er diverse fabrikanten die het rendabel vinden om zo iets complex te produceren.
En al is het Imitatie, dan is dat vaak net zo goed als de fransoos Valedo!
Dat moet de tijd nog bewijzen heb toch liever orgineel
DrRossi
4th Gear member

Volvo-Forum leden, zet jezelf op de kaart.
http://goo.gl/maps/i7C8l

If it's not blown, it sucks....

S80 T6
Frumpy
5th Gear member

Ziet er op het eerste gezicht identiek uit, en volgens de aanbieder "Erstausrüster-Qualität" en "Dieser Scheinwerfer ist für elektr.Leuchtweitenregulierung geeignet"
Als dat zo is, is het inderdaad een koopje.

Zie je wel, ik kan best iets toegeven, ben geen betweter.

De tweede link is geloof ik voor een S80 vanaf b.j. 2003? Verticale ribbels in het glas.
DrRossi
4th Gear member

Okay!
We moeten elkaar een beetje helpen om een leuk leven te leiden en als we af en toe eens wat aardige info hebben is het super als we die delen.
Dus als iemand RTI cd's of Vadis wil "Lenen"kan dat best.

Ik haal al een paar jaar de wat duurdere onderdelen en accesoires uit Duitsland en dat scheelt best veel geld.
En het mooie van die Duitsers is dat ze ook echt doen wat ze beloven, ook particulieren zijn goed te vertrouwen op een enkeling na.
Ebay Nederland bied nog steeds niets.
Verzend kosten naar Nederland zijn gemiddeld zo'n 12 Euro duurder.
Heemskerk
2nd Gear member

Frumpy schreef:Glas met siliconenpakking kost ongeveer 80 Euro. Zijn dus wel los te krijgen.

Ga je niet geloven net een maand er in me nieuwe (andere) koplamp kom ik vandaag thuis is ie weer stuk :evil: zonde hoor.

Nu ga ik toch maar enkel voor het glas, alleen moet nog even langs de volvo dealer om te vragen hoe veel het glas gaat kosten de vorige keer dat ik het vroeg zij hij dat ze niet los te koop waren.
Maar zoals je hier leest zijn er wel degelijk of moet ik er ergens anders voor zijn :?:

gr,

Vincent
Plaats reactie

Terug naar “S80”