Pagina 1 van 2
bumper beschadigd
Geplaatst: 09.03.2012 - 16:27
door wim de jong
Omdat de voorbumper van de 965 behoorlijk beschadigd was, wilde ik dit eens opknappen. De problemen:
- aan beide kanten de gebruikelijke schaafwondjes op de hoeken.
- tgv klein ongeval was de bumper gescheurd op twee plaatsen, links van het midden, en net onder de linkerkoplamp. De eerste was zelfs door en door, en een behoorlijke kier!
- onderaan op verschillende plaatsen bij de onderspoiler de verf afgebladderd.
Wat ik heb gedaan:
- de bumper er compleet afgehaald. Is niet te moeilijk, de koplampruitenwisser bladen verwijderen, en via de verwijderde grill kun je bij de 6 moeren (3 aan elke kant) komen, waardoor de bumper er zo af gaat.
- de bumper in de tuin flink schoongemaakt, en schoongespoten met een HD spuit.
- dan met een mesje alle losse verfdelen eraf gekrabt, en een beetje grof geschuurd.
Geplaatst: 09.03.2012 - 16:37
door wim de jong
De beide scheuren heb ik alsvolgt "gerepareerd";
Men neme een hete soldeerbout

zodoende heb ik het plaatselijk laten smelten, en in elkaar in laten vloeien..... na hard worden, schuren, en met een 2 componenten kunststof plamuur de kuiltjes gedicht.
Tevens dan alle oneffenheden meegenomen..........
Hierna de hele bumper flink zitten schuren na een volle dag uitharden........hoe serieuzer je hiermee omgaat, hoe preciezer je bent, des te mooire is het eindresultaat.
Geplaatst: 09.03.2012 - 16:47
door wim de jong
Vandaag verder gegaan met het schuren van de inmiddels uitgeharde plamuur. Eerst grof (100), daarna wat fijner (250)
De hele bumper daarna met zeer fijn (400) en dan watervast (600).
hierna bleek dat er nog wat oneffenheidjes waren (ik ben ook maar een amateurtje), dus nog wat plamuur aangemaakt, en hier en daar nog wat aangestipt.....
Dus ff wachten op drogen, maar morgen, zaterdag, die plekjes schuren (het hele ritueel weer van grof naar watervast alleen daar) en als het goed eruit ziet, in de primer !
Geplaatst: 09.03.2012 - 17:03
door Iroll
Verstevig de scheur/barst aan de achterkant met een glasvezelmatje plus hars en harder. Anders is de barst zo weer terug en is 't zonde van je werk. De glasvezelmatjes, hars en uitharder setjes zijn kant en klaar te koop bij de automaterialen zaak.
Geplaatst: 09.03.2012 - 18:53
door wim de jong
Hmmmm...... ik dacht er wel aan om iets te verstevigen, maar twijfelde ik aan of dat nodig was.
Het lijkt me nu zeer hard, en best wel stevig.....
Maar ik geloof dat ik het toch maar doe, zou zonde zijn als de barsten er na een paar maanden alweer inzitten, en zo'n matje zal me nu ook weer niet de kop kosten, denk ik.
bedankt voor de tip.....
Geplaatst: 09.03.2012 - 19:07
door Iroll
Zo'n kunstofbumper vervormd behoorlijk in de rijwind waardoor de plamuur niet lang zal houden. Daar komt erg veel kracht optestaan bij 120km/u, steek je arm maar eens door het open raam bij die snelheid! De plamuur is niet flexibel genoeg om mee te vervormen en laat dus los. Vandaar het advies om de boel goed te verstevigen om dat optevangen. Dus zeker doen, glasvezel setje is zeker niet duur en makkelijk om mee te werken.
Geplaatst: 09.03.2012 - 19:48
door leidsekade
Goed te lezen van die bumper en goed werk!
Ik moet nog een koplampwissermotortje wisselen op een 964 en is dus niet zo moeilijk als ik dit lees. Trouwens mooie velgen (wil ik ook nog)
Geplaatst: 09.03.2012 - 19:59
door wim de jong
Dat wisselen van een koplampwissermotortje gaat idd het makkelijkst met de bumper eraf.
Dan kun je simpel de koplamp unit zelf eruit halen, dan kun je er zo bij.
De koplamp met de wissermotor kan niet eraf met bumper er nog op.......je kan de unit net niet voldoende kantelen ivm de stang die nog door de bumper loopt.
En van binnenaf zie je niet waar je moet zijn, 2 torx schroefjes.
Vandaar dat bij mij de rechterkoplamp eraf was, ook ik heb van de week bij een sloper zo'n motortje gehaald, gelukkig niet de hoofdprijs: € 15.
Geplaatst: 10.03.2012 - 12:41
door arjan_de_jong
Als het goed is hebben we hier nog wel glasvezel liggen hoor anders heeft Fred thuis vast nog wel wat liggen want zoals u weet is hij super goed met glasvezel!
Geplaatst: 10.03.2012 - 12:42
door wim de jong
Vanochtend ff de tip van Iroll uitgevoerd.......twee poly matjes erachter geplakt, en met hars vastgezet.........nou, wat een geklieder!
Ik heb maar rubberen handschoentjes aangetrokken, want het doemscenario zag ik al: mijn handen vastgeplakt aan de bumper, of aan elkaar!
Maar eea droogt nu wel, denk ik.
De voorkant wederom met watervast schuurpapier (600) helemaal nagelopen, schoongemaakt met water, laten drogen en ontvet.
Hierna de spuitbus met grondverf/primer erop gezet.......
In ieder geval als het droog is, wederom schuren met 600, en dan kijken of de kleurlak er al op kan, anders een tweede laagje.
Ik wilde het nu niet direct te dik doen, ivm druipen!
wordt vervolgd maandag!
Geplaatst: 10.03.2012 - 13:45
door Msuidgeest
Gaat mooi worden, zo te zien.
Geplaatst: 10.03.2012 - 19:18
door jan weemering
koop gelijk een paar nieuwe nummer platen met opgelegde lettters, dan is het helemaal af straks
Geplaatst: 12.03.2012 - 12:57
door wim de jong
Vanmorgen heb ik de primer licht opgeschuurd met watervast (600), zodat het oppervlak lekker glad was.
Na schoonmaken met water, drogen en ontvetten, de spuitbus met de kleurlak eroverheen.
Ik heb alles in vier dunne laagjes gedaan.......ik had het idee dat na de derde laag het al goed dekte, maar een vierde dan weet ik het zeker.
Vandaar ook de grijze primer.....dan dekt het beter met kleur 419 is "Silver sand metallic".
Nu nog drogen dat de glans eraf is, dan de blanke lak eroverheen!
Geplaatst: 12.03.2012 - 13:01
door V480-S60
jan weemering schreef:koop gelijk een paar nieuwe nummer platen met opgelegde lettters, dan is het helemaal af straks
Ben ik het volledig mee eens.
En voor wat betreft die glasvezelmatjes. Dat is gewoon noodzaak, ik heb het ook bij mijn 480 gedaan. (De bumperlip) en die houdt het (na 6 jaar)nog steeds.
Dus goed dat je het gedaan hebt.
Geplaatst: 12.03.2012 - 22:24
door arjan_de_jong
Dat ziet er weer strak uit.
Heel lichtjes nog een keer met super fijn watervast er over voor dat de blanke lak er over gaat geeft een nog strakker resultaat (korrel 2000 ofzo.)
Geplaatst: 14.03.2012 - 12:26
door wim de jong
Nou, maandag de blanke lak eroverheen, en 2 dagen laten uitharden.
volgens diverse mensen moet het goed uitharden bij 20 graden, maar ik moet eea in de schuur doen.........en 20 graqden is het bij lange niet.
Dus vandaag maar de bumper op de auto monteren, en hierbij de eerste fotoos.
Het valt me op dat de bumper glimt als een pasgewassen babykont, en de auto is wat doffer. dus auto wassen en oppoetsen, denk ik.
Als je heel dichtbij kijkt, zie je wel wat verschil in kleur, maar ik hoop dat dit in de loop der tijd wat bijtrekt.
Geplaatst: 14.03.2012 - 12:29
door wim de jong
nu ga ik vanmiddag de wagen verder afbouwen....
grill erop, en de koplampwissers monteren.
Er moet eigenlijk ook nog een leuk stripje op de bumper.....de originele heb ik verwijderd, was helemaal vergaan.
of een origineel stripje, of netjes afplakken, en een (zwarte of rode) kleur spuiten.....weet ik nog niet.
Even tijdelijk de oude kentekenplaat erop, moet er nog ff over nadenken over nieuwe platen.
En dan die mistlampen..........pffffffffffffft, nu 2 lelijke gaten op die plek, beide afdekplaatjes mis ik.
Ben trouwens benieuwd hoelang eea zonder steenslag blijft..........ik woon hier tegenover een bouwput, voor ons langs is het constant heen en weer rijden met vrachtwagens, geladen met bouwzand en/of beton, het stuift, en ze verliezen ook hier en daar wat kiezels. Allerlei steentjes op de weg.
En 3 weken geleden lag de hele weg open door de aanleg van nieuwe riolering......nog allerlei zand en kiezels op de weg..........waardeloos.
De buurman heeft al een nieuwe ruit, omdat hij zijn auto langs de weg zet. (leasebak, dan doe je dat)
Geplaatst: 14.03.2012 - 14:20
door piet22
Mooi gedaan!
Wat heb jij achter je grill zitten? Een radar dector of pedestrian detection system of zo?

Geplaatst: 14.03.2012 - 15:28
door koen303114
dat is de luchtinlaat. die zuigt de lucht er omheen naar binnen ipv de lucht erin te scheppen dmv de rijwind.
ik had namelijk de zelfde vraag toen ik mijn 740 opgehaald heb vorige maand
Geplaatst: 14.03.2012 - 16:08
door Iroll
Ziet er weer netjes uit, met recht eer van je werk! Eigenlijk had je 2 componenten lak moeten gebruiken, dat weerstaat steenslag en UV verkleuring veel beter.
Netjes afplakken en spuiten over zo'n grote afstand en met bochten erin zal niet meevallen voor een amateur. Elke mm afwijking springt in het oog. Een strip is makkelijker en sneller, maar neem wel de tijd voor een goed resultaat.