Fiat heeft in Genève deze week wellicht met Volvo gesproken over een mogelijke samenwerking en niet met Opel of Renault zoals tot nu toe werd aangenomen.
De Zwitsers autosalon is net als andere tentoonstellingen een gelegenheid waarbij flink met elkaar wordt gesproken met het oog op het sluiten van een nieuwe strategische partnerschap. Marchionne geeft dit ook altijd ruiterlijk toe en gaf tijdens een persconferentie zelfs inzage in met wie wel en wie niet gesproken wordt.
Marchionne zou gezegd hebben dat hij graag met Volvo spreekt. Het door het Chinese Geely gekochte Zweedse merk, is op zoek naar een partner voor de productie van kleinere modellen voor onder andere de Europese markt. Fiat is de ideale groep vanwege de platform- en motortechniek, die Turijn in de aanbieding heeft. In januari deden we al melding van een gerucht, dat er contact is met het merk uit Zweden. Hoe het ook zij, er borrelt iets in autoland en er zal binnenkort een deal gesloten worden door Fiat.
bron: http://www.autoedizione.nl
Praat Fiat met Volvo ? het antwoord is: neen
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41707
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16550
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
De combi Volvo - Fiat staat hier al op de oprit. Alleen wel ieder voor zich en geen samenvoegsel.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- casper
- 5th Gear member
- Berichten: 1556
- Lid geworden op: 16.08.2009 - 10:49
Hopelijk laten ze Fiat snel voor wat het is.
Fiat zit al een huwelijk met GM en dan nog even de minnares van Volvo gaan spelen?
Qua imagoschade voor het merk Volvo kan dat weeral tellen!
Zweedse en Italiaanse mentaliteiten gaan mijn inziens totaal niet samen.
Fiat zit al een huwelijk met GM en dan nog even de minnares van Volvo gaan spelen?
Qua imagoschade voor het merk Volvo kan dat weeral tellen!
Zweedse en Italiaanse mentaliteiten gaan mijn inziens totaal niet samen.
- Maurice Pierik
- 4th Gear member
- Berichten: 843
- Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
- Locatie: Helmond
Het heeft toch leuke Volvo's voortgebracht: 262 C, 264 TE en 780.casper schreef: Zweedse en Italiaanse mentaliteiten gaan mijn inziens totaal niet samen.
- casper
- 5th Gear member
- Berichten: 1556
- Lid geworden op: 16.08.2009 - 10:49
Dat ging dan louter over een ontwerp.Maurice Pierik schreef:Het heeft toch leuke Volvo's voortgebracht: 262 C, 264 TE en 780.casper schreef: Zweedse en Italiaanse mentaliteiten gaan mijn inziens totaal niet samen.
Nu gaat het over wel wat anders.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Pininfarine Sverige, ach.... die 2 italianen die daar rond lopen kunnen weinig verstjeren
Volvo for life
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24703
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
de 262C is van Zweeds ontwerp en werd in Italie geassembleerd. De 780 is wel van bloedmooi Italiaans design en ook die werd in Italie gebouwd.casper schreef:Dat ging dan louter over een ontwerp.Maurice Pierik schreef:Het heeft toch leuke Volvo's voortgebracht: 262 C, 264 TE en 780.casper schreef: Zweedse en Italiaanse mentaliteiten gaan mijn inziens totaal niet samen.
Nu gaat het over wel wat anders.
Overigens heeft Fiat een samenwerking met Chrysler, niet GM. Kijk maar naar de nieuwe Lancia's.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Lancia's? Chryslers met een boobjob
Volvo for life
- gsx750r
- 6th Gear member
- Berichten: 2549
- Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
- Locatie: Bij Christina
- Contacteer:
Het is zeker niet persoonlijk bedoeld maar ik kwalificeer dit soort reacties altijd als een beetje 'hysterisch'. Dat de hele auto-industrie zichtbaar maar vooral ook onzichtbaar met elkaar verweven is weet bijna elke autoliefhebber. Het hoe en waarom lijkt me ook duidelijk.casper schreef:Hopelijk laten ze Fiat snel voor wat het is.
Fiat zit al een huwelijk met GM en dan nog even de minnares van Volvo gaan spelen? Qua imagoschade voor het merk Volvo kan dat weeral tellen!
Zweedse en Italiaanse mentaliteiten gaan mijn inziens totaal niet samen.
Het doet me weer denken aan alle reacties in de topic die handelde over de overname van Volvo door Geely. Mijn standpunt is nog steeds dat wie een Volvo ontwerpt en wie hem bouwt me volkomen worst zal zijn zolang het maar een auto is die aan mijn eisen voldoet en die ik om die reden zou willen hebben !
En wat ik ook al eens eerder heb aangetoond is dat de onderdelen waaruit een Volvo wordt opgebouwd van "all over the world" komen en daarin staat Volvo beslist niet alleen !
Ter illustratie van de genoemde verwevenheid hieronder zomaar wat citaten uit diverse artikelen die op internet te vinden zijn. Een aantal ervan geven een nog bestaande situatie weer en een aantal zijn niet meer geldig.
GM heeft allianties of belangen in AvtoVAZ, Daewoo, Fiat, Fuji Heavy Industries, Isuzu en Suzuki. Het bedrijf onderzocht ook een alliantie met Renault-Nissan. Op technologisch vlak wordt samengewerkt met BMW, Daimler en Toyota.
General Motors en PSA (Peugeot Citroën) gaan een strategische alliantie aan. De autoconcerns bundelen hun krachten bij de ontwikkeling van nieuwe modellen en bij de inkoop. GM wil bovendien een aandeel van zeven procent in PSA. Eerder deze week werd al bekend dat er gesprekken waren tussen de beide autobouwers. Met name in Europa hebben PSA en General Motors – in dit geval dus Opel – problemen met de winstgevendheid. Die zou kunnen verbeteren door gezamenlijk onderdelen in te kopen, samen motoren te ontwikkelen en produceren en platformen te ontwikkelen voor nieuwe modellen. Bovendien is er in de distributie en de logistiek samenwerking mogelijk.
SEAT is een automerk dat met Volkswagen, Audi, Škoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini en Porsche tot de Volkswagen-groep behoort.
BMW is het moederbedrijf van Rolls-Royce Motor Cars, daarnaast produceert het bedrijf automobielen onder de naam Mini. BMW verkoopt haar motorfietsen onder de merknaam BMW Motorrad en Husqvarna.
SDP (Steyr Daimler Puch) bouwde de terreinwagens Pinzgauer en Haflinger maar produceerde ook auto's voor andere fabrikanten, waaronder Volkswagen (de Syncro modellen), Mercedes-Benz (Mercedes-Benz G-Klasse), Chrysler (Voyager).
Porsche (Porsche Automobil Holding SE) is een Duits fabrikant van sportauto's. Er is nog een ander bedrijf genaamd Porsche Consulting GmbH. Dit bedrijf heeft vele jaren haar diensten aangeboden aan andere autoproducenten. Studebaker, Seat, Lada, Daewoo en Subaru hebben allen gebruikgemaakt van de kennis van Porsche voor het ontwikkelen van hun auto's.
Het hoofdkantoor en de fabriek zijn gevestigd in Zuffenhausen, maar voor de Cayenne en Carrera GT is een nieuwe fabriek gebouwd in Leipzig. Een gedeelte van de Boxster productie wordt bij Valmet Automotive in Finland gedaan.
De huidige Mazda3 deelt nog steeds de bodemplaat met de Ford Focus en de Volvo S40-V50-serie
Subaru is een Japans automerk dat onderdeel is van Fuji Heavy Industries
Fuji Heavy Industries ging in 2000 een samenwerkingsverband aan met het Amerikaanse General Motors, als gevolg waarvan Saab auto's uitbrengt op een Subaru-onderstel. Eind 2005 werden de GM-aandelen overgenomen door Toyota.
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20971
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
En nog even inhakende, het "huwelijk" van Fiat met GM is vorig jaar toch op de klippen gelopen en is daarna overgegaan naar Chrysler. (Vandaar die "rare" Lancia's momenteel.)
edit:
Al in 2005 is het "huwelijk" met GM stukgelopen. In 2009 is er een partnership met Chrysler aangegaan.
Onder andere de Chrysler 300C wordt nu in Europa verkocht als Lancia Thema.
edit:
Al in 2005 is het "huwelijk" met GM stukgelopen. In 2009 is er een partnership met Chrysler aangegaan.
Onder andere de Chrysler 300C wordt nu in Europa verkocht als Lancia Thema.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Ik denk dat Volvo vnl is geïnteresseerd in de Fiat multi-air motortjes. Erg leuk en zuinig spul. Ze zijn 10% zuiniger maar leveren wel 15% meer Nm en 10% meer vermogen als dezelfde cilinder inhoud zonder die techniek. Ook hebben ze een heel veel kleinere uitstoot van CO2 en NOx. Veel winst te halen voor Volvo dacht ik zo. Die motortjes hebben verschillende hoofdprijzen gewonnen.
- den toerist
- 5th Gear member
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
- Locatie: Wichelen
Fiat heeft eerder een Zweedse samenwerking. Het was in de jaren 1980 en vervolgens met Saab. De samenwerking resulteerde onder meer de Saab-Lancia 600 (Lancia Delta), Saab 9000, Fiat Chroma, Lancia Thema en Alfa Romeo 164e De laatste vier waren allemaal broers en zussen auto's, hoewel ze verschilden op een aantal punten.
Het is eigenlijk de bedoeling om de kosten te verlagen in de ontwikkeling van kleine auto's. Dit door platforms en motoren te delen.
Het is eigenlijk de bedoeling om de kosten te verlagen in de ontwikkeling van kleine auto's. Dit door platforms en motoren te delen.
- PeeJay
- 4th Gear member
- Berichten: 709
- Lid geworden op: 05.06.2008 - 11:03
Nu is Fiat sowieso een goede motorontwikkelaar. Altijd handig om mee te liften met hun kennis.Iroll schreef:Ik denk dat Volvo vnl is geïnteresseerd in de Fiat multi-air motortjes. Erg leuk en zuinig spul. Ze zijn 10% zuiniger maar leveren wel 15% meer Nm en 10% meer vermogen als dezelfde cilinder inhoud zonder die techniek. Ook hebben ze een heel veel kleinere uitstoot van CO2 en NOx. Veel winst te halen voor Volvo dacht ik zo. Die motortjes hebben verschillende hoofdprijzen gewonnen.
Ik doe niet aan bijgeloof, dat brengt ongeluk.
Volvo S40 MY2012 DRIVe, Ice White, Business Edition Pro, Winter line
Volvo 480 GT Turbo 1995, Paris Blue
Volvo C30 1.6D Sport MY09 BSR, Electric Silver, Season Line, Business Line 1, Bodykit, dual exhaust
Volvo S40 MY2012 DRIVe, Ice White, Business Edition Pro, Winter line
Volvo 480 GT Turbo 1995, Paris Blue
Volvo C30 1.6D Sport MY09 BSR, Electric Silver, Season Line, Business Line 1, Bodykit, dual exhaust
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20971
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Persoonlijk zou ik samenwerking met Fiat op het gebied van "kleine" goedkopere auto's zeker toejuichen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41707
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
En als er dan toch een V10 komt, kan de Matiz er uit 
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20971
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Onder andere 
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
-
ZC3rr0r
- 2nd Gear member
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 13.03.2012 - 14:51
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Zoals velen voor mij al gemeld hebben: Dat lijkt me op zich geen slecht idee voor beide merken.
Fiat brengt Chrysler met zich mee als grote speler in Noord en Zuid-Amerika (heb in Buenos Aires weinig Volvo's gezien), en Volvo kan via Geely Fiat toegang geven tot de Chinese markt. Strategisch klinkt dit wel logisch.
Als je dan verder kijkt naar de modellen, dan heeft Fiat met het kwakkelende Alfa Romeo/Lancia enorme moeite om D-segmenters en hoger winstgevend te krijgen, en daar zou platformdeling met Volvo/Geely erg intressant zijn (in ieder geval qua motoren, want de nieuwe Flavia met een 3.2 liter v8 en 175 PK zal het in de bijtelling niet lekker doen met die Amerikaanse motoren).
Daarnaast opent het voor Fiat de gelegenheid iets europeescher sturende wagens te bouwen dan op het Chrysler/Jeep platform dat ze nu gebruiken.
Andersom kan dit voor Volvo interessant zijn vanwege de Fiat Multiair techniek voor motoren (enorm zuinig, weinig uitstoot), platformdeling voor de volgende C30 (bijvoorbeeld op een aangepast Guilietta platform) en de offroadkkennis van Jeep (voor de XC modellen).
Zo gek is het dus allemaal nog niet...en ik zit persoonlijk heus wel te wachten op een Alfa Romeo Spider met Volvo techniek, of een C30 met multiair 1.4 blok.
Fiat brengt Chrysler met zich mee als grote speler in Noord en Zuid-Amerika (heb in Buenos Aires weinig Volvo's gezien), en Volvo kan via Geely Fiat toegang geven tot de Chinese markt. Strategisch klinkt dit wel logisch.
Als je dan verder kijkt naar de modellen, dan heeft Fiat met het kwakkelende Alfa Romeo/Lancia enorme moeite om D-segmenters en hoger winstgevend te krijgen, en daar zou platformdeling met Volvo/Geely erg intressant zijn (in ieder geval qua motoren, want de nieuwe Flavia met een 3.2 liter v8 en 175 PK zal het in de bijtelling niet lekker doen met die Amerikaanse motoren).
Daarnaast opent het voor Fiat de gelegenheid iets europeescher sturende wagens te bouwen dan op het Chrysler/Jeep platform dat ze nu gebruiken.
Andersom kan dit voor Volvo interessant zijn vanwege de Fiat Multiair techniek voor motoren (enorm zuinig, weinig uitstoot), platformdeling voor de volgende C30 (bijvoorbeeld op een aangepast Guilietta platform) en de offroadkkennis van Jeep (voor de XC modellen).
Zo gek is het dus allemaal nog niet...en ik zit persoonlijk heus wel te wachten op een Alfa Romeo Spider met Volvo techniek, of een C30 met multiair 1.4 blok.
- piotrV70
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54
De samenwerking tussen Fiat en Chrysler heeft bijzonder lelijke auto's voortgebracht. Dieptepunt is wel de Chrysler 300 met Lancia neus: wat een gruwelijk lelijke wagen.
Ik heb er helemaal niets mee met Fiat, Lancia of Alfa. Vroeger had het nog karakter maar was het roestende rommel en tegenwoordig zijn het saaie onopvallende auto's.
Ik heb er helemaal niets mee met Fiat, Lancia of Alfa. Vroeger had het nog karakter maar was het roestende rommel en tegenwoordig zijn het saaie onopvallende auto's.















