Pagina 1 van 3

Praat Fiat met Volvo ? het antwoord is: neen

Geplaatst: 11.03.2012 - 09:29
door Ben
Fiat heeft in Genève deze week wellicht met Volvo gesproken over een mogelijke samenwerking en niet met Opel of Renault zoals tot nu toe werd aangenomen.
De Zwitsers autosalon is net als andere tentoonstellingen een gelegenheid waarbij flink met elkaar wordt gesproken met het oog op het sluiten van een nieuwe strategische partnerschap. Marchionne geeft dit ook altijd ruiterlijk toe en gaf tijdens een persconferentie zelfs inzage in met wie wel en wie niet gesproken wordt.
Marchionne zou gezegd hebben dat hij graag met Volvo spreekt. Het door het Chinese Geely gekochte Zweedse merk, is op zoek naar een partner voor de productie van kleinere modellen voor onder andere de Europese markt. Fiat is de ideale groep vanwege de platform- en motortechniek, die Turijn in de aanbieding heeft. In januari deden we al melding van een gerucht, dat er contact is met het merk uit Zweden. Hoe het ook zij, er borrelt iets in autoland en er zal binnenkort een deal gesloten worden door Fiat.

bron: http://www.autoedizione.nl

Geplaatst: 11.03.2012 - 09:52
door V70/2.4D/2003
De combi Volvo - Fiat staat hier al op de oprit. Alleen wel ieder voor zich en geen samenvoegsel.

Re: Praat Fiat met Volvo ?

Geplaatst: 11.03.2012 - 09:53
door casper
Hopelijk laten ze Fiat snel voor wat het is.
Fiat zit al een huwelijk met GM en dan nog even de minnares van Volvo gaan spelen?
Qua imagoschade voor het merk Volvo kan dat weeral tellen!
Zweedse en Italiaanse mentaliteiten gaan mijn inziens totaal niet samen.

Re: Praat Fiat met Volvo ?

Geplaatst: 11.03.2012 - 10:22
door Maurice Pierik
casper schreef: Zweedse en Italiaanse mentaliteiten gaan mijn inziens totaal niet samen.
Het heeft toch leuke Volvo's voortgebracht: 262 C, 264 TE en 780.

Re: Praat Fiat met Volvo ?

Geplaatst: 11.03.2012 - 10:41
door casper
Maurice Pierik schreef:
casper schreef: Zweedse en Italiaanse mentaliteiten gaan mijn inziens totaal niet samen.
Het heeft toch leuke Volvo's voortgebracht: 262 C, 264 TE en 780.
Dat ging dan louter over een ontwerp.
Nu gaat het over wel wat anders.

Geplaatst: 11.03.2012 - 11:00
door Ben
De C70 wordt nog steeds gebouwd in een 'Italiaanse' fabriek: KLIK

Geplaatst: 11.03.2012 - 11:09
door bart simpson
Pininfarine Sverige, ach.... die 2 italianen die daar rond lopen kunnen weinig verstjeren

Re: Praat Fiat met Volvo ?

Geplaatst: 11.03.2012 - 11:14
door Walter
casper schreef:
Maurice Pierik schreef:
casper schreef: Zweedse en Italiaanse mentaliteiten gaan mijn inziens totaal niet samen.
Het heeft toch leuke Volvo's voortgebracht: 262 C, 264 TE en 780.
Dat ging dan louter over een ontwerp.
Nu gaat het over wel wat anders.
de 262C is van Zweeds ontwerp en werd in Italie geassembleerd. De 780 is wel van bloedmooi Italiaans design en ook die werd in Italie gebouwd.

Overigens heeft Fiat een samenwerking met Chrysler, niet GM. Kijk maar naar de nieuwe Lancia's.

Geplaatst: 11.03.2012 - 11:23
door bart simpson
Lancia's? Chryslers met een boobjob

Re: Praat Fiat met Volvo ? het antwoord is: neen

Geplaatst: 11.03.2012 - 11:37
door V50 R
Delete

Re: Praat Fiat met Volvo ?

Geplaatst: 11.03.2012 - 12:04
door gsx750r
casper schreef:Hopelijk laten ze Fiat snel voor wat het is.
Fiat zit al een huwelijk met GM en dan nog even de minnares van Volvo gaan spelen? Qua imagoschade voor het merk Volvo kan dat weeral tellen!
Zweedse en Italiaanse mentaliteiten gaan mijn inziens totaal niet samen.
Het is zeker niet persoonlijk bedoeld maar ik kwalificeer dit soort reacties altijd als een beetje 'hysterisch'. Dat de hele auto-industrie zichtbaar maar vooral ook onzichtbaar met elkaar verweven is weet bijna elke autoliefhebber. Het hoe en waarom lijkt me ook duidelijk.

Het doet me weer denken aan alle reacties in de topic die handelde over de overname van Volvo door Geely. Mijn standpunt is nog steeds dat wie een Volvo ontwerpt en wie hem bouwt me volkomen worst zal zijn zolang het maar een auto is die aan mijn eisen voldoet en die ik om die reden zou willen hebben !

En wat ik ook al eens eerder heb aangetoond is dat de onderdelen waaruit een Volvo wordt opgebouwd van "all over the world" komen en daarin staat Volvo beslist niet alleen !

Ter illustratie van de genoemde verwevenheid hieronder zomaar wat citaten uit diverse artikelen die op internet te vinden zijn. Een aantal ervan geven een nog bestaande situatie weer en een aantal zijn niet meer geldig.

GM heeft allianties of belangen in AvtoVAZ, Daewoo, Fiat, Fuji Heavy Industries, Isuzu en Suzuki. Het bedrijf onderzocht ook een alliantie met Renault-Nissan. Op technologisch vlak wordt samengewerkt met BMW, Daimler en Toyota.

General Motors en PSA (Peugeot Citroën) gaan een strategische alliantie aan. De autoconcerns bundelen hun krachten bij de ontwikkeling van nieuwe modellen en bij de inkoop. GM wil bovendien een aandeel van zeven procent in PSA. Eerder deze week werd al bekend dat er gesprekken waren tussen de beide autobouwers. Met name in Europa hebben PSA en General Motors – in dit geval dus Opel – problemen met de winstgevendheid. Die zou kunnen verbeteren door gezamenlijk onderdelen in te kopen, samen motoren te ontwikkelen en produceren en platformen te ontwikkelen voor nieuwe modellen. Bovendien is er in de distributie en de logistiek samenwerking mogelijk.

SEAT is een automerk dat met Volkswagen, Audi, Škoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini en Porsche tot de Volkswagen-groep behoort.

BMW is het moederbedrijf van Rolls-Royce Motor Cars, daarnaast produceert het bedrijf automobielen onder de naam Mini. BMW verkoopt haar motorfietsen onder de merknaam BMW Motorrad en Husqvarna.

SDP (Steyr Daimler Puch) bouwde de terreinwagens Pinzgauer en Haflinger maar produceerde ook auto's voor andere fabrikanten, waaronder Volkswagen (de Syncro modellen), Mercedes-Benz (Mercedes-Benz G-Klasse), Chrysler (Voyager).

Porsche (Porsche Automobil Holding SE) is een Duits fabrikant van sportauto's. Er is nog een ander bedrijf genaamd Porsche Consulting GmbH. Dit bedrijf heeft vele jaren haar diensten aangeboden aan andere autoproducenten. Studebaker, Seat, Lada, Daewoo en Subaru hebben allen gebruikgemaakt van de kennis van Porsche voor het ontwikkelen van hun auto's.
Het hoofdkantoor en de fabriek zijn gevestigd in Zuffenhausen, maar voor de Cayenne en Carrera GT is een nieuwe fabriek gebouwd in Leipzig. Een gedeelte van de Boxster productie wordt bij Valmet Automotive in Finland gedaan.

De huidige Mazda3 deelt nog steeds de bodemplaat met de Ford Focus en de Volvo S40-V50-serie

Subaru is een Japans automerk dat onderdeel is van Fuji Heavy Industries
Fuji Heavy Industries ging in 2000 een samenwerkingsverband aan met het Amerikaanse General Motors, als gevolg waarvan Saab auto's uitbrengt op een Subaru-onderstel. Eind 2005 werden de GM-aandelen overgenomen door Toyota.

Rob

Geplaatst: 12.03.2012 - 13:15
door V480-S60
En nog even inhakende, het "huwelijk" van Fiat met GM is vorig jaar toch op de klippen gelopen en is daarna overgegaan naar Chrysler. (Vandaar die "rare" Lancia's momenteel.)

edit:
Al in 2005 is het "huwelijk" met GM stukgelopen. In 2009 is er een partnership met Chrysler aangegaan.
Onder andere de Chrysler 300C wordt nu in Europa verkocht als Lancia Thema.

Geplaatst: 12.03.2012 - 14:47
door Iroll
Ik denk dat Volvo vnl is geïnteresseerd in de Fiat multi-air motortjes. Erg leuk en zuinig spul. Ze zijn 10% zuiniger maar leveren wel 15% meer Nm en 10% meer vermogen als dezelfde cilinder inhoud zonder die techniek. Ook hebben ze een heel veel kleinere uitstoot van CO2 en NOx. Veel winst te halen voor Volvo dacht ik zo. Die motortjes hebben verschillende hoofdprijzen gewonnen.

Geplaatst: 12.03.2012 - 17:40
door den toerist
Fiat heeft eerder een Zweedse samenwerking. Het was in de jaren 1980 en vervolgens met Saab. De samenwerking resulteerde onder meer de Saab-Lancia 600 (Lancia Delta), Saab 9000, Fiat Chroma, Lancia Thema en Alfa Romeo 164e De laatste vier waren allemaal broers en zussen auto's, hoewel ze verschilden op een aantal punten.

Het is eigenlijk de bedoeling om de kosten te verlagen in de ontwikkeling van kleine auto's. Dit door platforms en motoren te delen.

Geplaatst: 12.03.2012 - 18:54
door PeeJay
Iroll schreef:Ik denk dat Volvo vnl is geïnteresseerd in de Fiat multi-air motortjes. Erg leuk en zuinig spul. Ze zijn 10% zuiniger maar leveren wel 15% meer Nm en 10% meer vermogen als dezelfde cilinder inhoud zonder die techniek. Ook hebben ze een heel veel kleinere uitstoot van CO2 en NOx. Veel winst te halen voor Volvo dacht ik zo. Die motortjes hebben verschillende hoofdprijzen gewonnen.
Nu is Fiat sowieso een goede motorontwikkelaar. Altijd handig om mee te liften met hun kennis.

Geplaatst: 12.03.2012 - 19:05
door V480-S60
Persoonlijk zou ik samenwerking met Fiat op het gebied van "kleine" goedkopere auto's zeker toejuichen.

Geplaatst: 12.03.2012 - 19:08
door Ben
En als er dan toch een V10 komt, kan de Matiz er uit :-)

Geplaatst: 12.03.2012 - 19:09
door V480-S60
Onder andere 8)

Geplaatst: 15.03.2012 - 13:57
door ZC3rr0r
Zoals velen voor mij al gemeld hebben: Dat lijkt me op zich geen slecht idee voor beide merken.

Fiat brengt Chrysler met zich mee als grote speler in Noord en Zuid-Amerika (heb in Buenos Aires weinig Volvo's gezien), en Volvo kan via Geely Fiat toegang geven tot de Chinese markt. Strategisch klinkt dit wel logisch.

Als je dan verder kijkt naar de modellen, dan heeft Fiat met het kwakkelende Alfa Romeo/Lancia enorme moeite om D-segmenters en hoger winstgevend te krijgen, en daar zou platformdeling met Volvo/Geely erg intressant zijn (in ieder geval qua motoren, want de nieuwe Flavia met een 3.2 liter v8 en 175 PK zal het in de bijtelling niet lekker doen met die Amerikaanse motoren).
Daarnaast opent het voor Fiat de gelegenheid iets europeescher sturende wagens te bouwen dan op het Chrysler/Jeep platform dat ze nu gebruiken.

Andersom kan dit voor Volvo interessant zijn vanwege de Fiat Multiair techniek voor motoren (enorm zuinig, weinig uitstoot), platformdeling voor de volgende C30 (bijvoorbeeld op een aangepast Guilietta platform) en de offroadkkennis van Jeep (voor de XC modellen).

Zo gek is het dus allemaal nog niet...en ik zit persoonlijk heus wel te wachten op een Alfa Romeo Spider met Volvo techniek, of een C30 met multiair 1.4 blok.

Geplaatst: 15.03.2012 - 15:14
door piotrV70
De samenwerking tussen Fiat en Chrysler heeft bijzonder lelijke auto's voortgebracht. Dieptepunt is wel de Chrysler 300 met Lancia neus: wat een gruwelijk lelijke wagen.

Ik heb er helemaal niets mee met Fiat, Lancia of Alfa. Vroeger had het nog karakter maar was het roestende rommel en tegenwoordig zijn het saaie onopvallende auto's.