hoi
ik heb een vreemd probleem. Vorige week ging mn hele dashboard op tilt, accu stinken, 18 volt laadspanning.
dynamo losgekoppelt, en op de accu naar huis gereden.
nu heb ik er een nieuwe dynamo inzitten maar die komt nouwelijks op de 12 volt. enig idee??
de d+ draad aan de dynamo, waar komt die vandaan en wat voor spanning moet daar op staan?? ik denk dat daarin de fout zit nl
v70n 2.4t bj 2000
vr gr jw
Dynamoprobleempje
- Iroll
- 6th Gear member
Ja. De D+ staat voor Dynamo plus. Hoeveel volt meet je over de accupolen met stationair draaiende motor?jberg schreef:Ik dacht dat dat de bekrachtigen van de staten was, die 13, 6 volt is als ie moet laden?
-
- 2nd Gear member
hoe kan t in vredesnaam dat een dynamo zo op tilt gaat, voordat t me weer gebeurt.
ik had de d draad erafgetrokken en toen laadde ie nog met 18 volt, daarna heb ik m bij het laadpunt de dynamo maar helemaal losgekoppelt
ik had de d draad erafgetrokken en toen laadde ie nog met 18 volt, daarna heb ik m bij het laadpunt de dynamo maar helemaal losgekoppelt
- Iroll
- 6th Gear member
De spanningsregelaren gaan wel eens kapot en dan krijg je een (veelste) hoge laadspanning. Ben je er niet snel genoeg bij en is de laadspanning echt hoog dan gaat de accu koken en sproeit ie kokend accuzuur in het rond. De rest laat zich raden...
Verstandig dat je de dynamo losgekoppeld hebt toen je het constateerde! Dat met de D+ (bedoel je toch?) los nog 18v leverde aan laadstroom komt door defecte diodes in de spanningsregelaar.
Verstandig dat je de dynamo losgekoppeld hebt toen je het constateerde! Dat met de D+ (bedoel je toch?) los nog 18v leverde aan laadstroom komt door defecte diodes in de spanningsregelaar.