Dynamoprobleempje

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
jberg
2nd Gear member
Berichten: 146
Lid geworden op: 30.12.2006 - 18:24
Locatie: kampen

hoi
ik heb een vreemd probleem. Vorige week ging mn hele dashboard op tilt, accu stinken, 18 volt laadspanning.

dynamo losgekoppelt, en op de accu naar huis gereden.

nu heb ik er een nieuwe dynamo inzitten maar die komt nouwelijks op de 12 volt. enig idee??

de d+ draad aan de dynamo, waar komt die vandaan en wat voor spanning moet daar op staan?? ik denk dat daarin de fout zit nl

v70n 2.4t bj 2000

vr gr jw
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

D+ is de laadstroom, met stationair draaiende motor moet die rond 13,8v zitten.
jberg
2nd Gear member
Berichten: 146
Lid geworden op: 30.12.2006 - 18:24
Locatie: kampen

Ik dacht dat dat de bekrachtigen van de staten was, die 13, 6 volt is als ie moet laden?
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

jberg schreef:Ik dacht dat dat de bekrachtigen van de staten was, die 13, 6 volt is als ie moet laden?
Ja. De D+ staat voor Dynamo plus. Hoeveel volt meet je over de accupolen met stationair draaiende motor?
jberg
2nd Gear member
Berichten: 146
Lid geworden op: 30.12.2006 - 18:24
Locatie: kampen

staten moet stator zijn, #$% autocorrectie
jberg
2nd Gear member
Berichten: 146
Lid geworden op: 30.12.2006 - 18:24
Locatie: kampen

ik heb t al gevonden, meter van de garage niet goed, met eigen vertrouwde multimeter 13,66 volt
jberg
2nd Gear member
Berichten: 146
Lid geworden op: 30.12.2006 - 18:24
Locatie: kampen

hoe kan t in vredesnaam dat een dynamo zo op tilt gaat, voordat t me weer gebeurt.

ik had de d draad erafgetrokken en toen laadde ie nog met 18 volt, daarna heb ik m bij het laadpunt de dynamo maar helemaal losgekoppelt
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

De spanningsregelaren gaan wel eens kapot en dan krijg je een (veelste) hoge laadspanning. Ben je er niet snel genoeg bij en is de laadspanning echt hoog dan gaat de accu koken en sproeit ie kokend accuzuur in het rond. De rest laat zich raden...
Verstandig dat je de dynamo losgekoppeld hebt toen je het constateerde! Dat met de D+ (bedoel je toch?) los nog 18v leverde aan laadstroom komt door defecte diodes in de spanningsregelaar.
jberg
2nd Gear member
Berichten: 146
Lid geworden op: 30.12.2006 - 18:24
Locatie: kampen

nou, dat constateren gaat redelijk makkelijk, kerstboom voor je neus en de auto viel helemaal uit en gaf in het display te hoge spanning aan
jberg
2nd Gear member
Berichten: 146
Lid geworden op: 30.12.2006 - 18:24
Locatie: kampen

D+ draad idd
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”