Trillingen in het stuur bij hoge snelheden.

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Pieter_16
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 01.08.2010 - 19:37

Hallo Volvo liefhebbers. Sinds deze week dan ook de stap gezet naar Volvo en een Volvo S70 2,5 tdi uit 1998 gekocht. 173 000km op de klokken en 3de eigenaar maken het plaatje compleet. Op een paar kleine rammeltjes her en der na, rijdt de auto perfect. Maar vandaag voor de 1ste keer naar het werk gereden met de S70 (40km autosnelweg enkel) en op een heel vervelend probleem gestoten... Op 120km/u begin ik een zeer lichte trilling (verwaarloosbaar eigenlijk) te voelen in het stuur, vanaf 130km/u begint het storend hard te trillen en wordt enkel harder bij het opvoeren van de snelheid. Ik heb tot 150km/u getest, dan had ik er genoeg van :lol:

Op alle snelheden onder de 120km/u merk ik niets van trillingen, ook niet bij vol accelereren, ook bij het afremmen trilt er hij niet. Ik ben van België, dus de auto heeft een vorige week een verplichte technische controle gehad waarbij er geen enkele opmerking was over remmen, silent blocks of schokdempers. Al vertrouw ik deze keuring nooit 100%. Ik hoor wel een lichte klop als ik over een oneffenheid in de weg rijd, maar dit lijkt mij de uitlaat te zijn die ergens tegen tikt. De auto heeft een dikke 10 000km geleden nieuwe wiellagers (geen ori volvo delen) vooraan gehad en ik hoor ook geen typisch kapot wiellager geluid. De banden voor zijn 15 000km oud...

Iemand die dit fenomeen herkent?

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Richard
7th Gear member
Berichten: 8657
Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Banden die gebalanceerd moeten worden?
Misschien een keer een stoepje meegepikt? Waardoor iets verbogen?
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Wissel je wielen eens van voor naar achter en kijk of dat wat uitmaakt.
Gebruikersavatar
Richard
7th Gear member
Berichten: 8657
Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Is het al opgelost?
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
Hoekstra
3rd Gear member
Berichten: 341
Lid geworden op: 21.03.2012 - 09:00

Ik heb hetzelfde probleem. En ook al eens eerder gehad en toen bleek het een kromme schijf te zijn. Een half jaar later weer beginnend hetzelfde. Kan het zijn dat de wielen uitgelijnd moeten worden? of heeft dit geen nut?
Volvo v90 T5 momentum Saville grey, Turbine 18” MY 2017
Volvo v40 D2 momentum MY 2012, Biarritz blue, Mannan 17 inch, introlinepakket, dynamic line pakket, winterlinepakket,panoramadak, ABL xenon
Volvo V50 2.0D Summum BJ 2005, Black Currant Pearl, Sagitta 17'' velgen[bcolor=#40BF00][/bcolor]
Freek63
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 28.10.2011 - 10:40
Locatie: Ochten

Kromme remschijven veroorzaken trilling tijdens het afremmen, niet of minder als je rond de 130 km/h rijdt.
Advies: Balanceren, evt kromme velg (na onzacht contact met stoeprand) zien ze tijdens het balanceren wel.
Gebruikersavatar
wiff
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 19.03.2012 - 23:22
Locatie: noordoost-polder

ik had precies het zelfde met mijn v70 tdi classic,alles uitgebalanceert,uitgelijnd niks geen verandering toen beide draagarmen vernieuwd en weg was het[mag ook wel na 12 jaar trouwe dienst en 410.000 km]

gr wiff
inspctr_gadget
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 10.04.2012 - 16:16
Locatie: Rotterdam

Ja, het is lastig om zomaar een antwoord te geven. Voor je het weet heb je je hele onderstel vervangen, en blijkt het toch een kromme velg te zijn...

Ik zit met hetzelfde probleem, ook vanaf 110km/u alhoewel het vanaf 130 weer stopt. Heb een draagarm(RV) (fuseekogel speling) en het stuurhuis vervangen (dat lekte, rechts), hij is uitgelijnd en voorzien van 2 nieuwe banden en alles gebalanceerd. het is wel verbeterd, maar het is er nog steeds.
Aangezien er een beschadigde, maar gerepareerde velg onder zit, denk ik dat hij een keer een schuiver gemaakt heeft en een stoep heeft geraakt. Dus ik hoop eigenlijk op een kromme velg. dat is het goedkoopst en heb ik een reden om een paar mooie velgen uit te zoeken :-P, alhoewel het dan niet meer het goedkoopst is, overigens...

Maar er zijn veel waarschijnlijke redenen op te noemen, ik breek ook mijn hoofd over de mijne.

Maar probeer inderdaad eens het wisselen van de wielen, weet niet of je een AWD hebt, maar dan moet je uitkijken met het verschil in profieldiepte. Dat mag bij een oudere AWD (van voor '99 of zo) niet meer den 2(!)mm schelen.

Je kunt ervan uitgaan dat alle onderdelen van de ophanging voor de trillingen verantwoordelijk kunnen zijn, dus waar begin je? Als de trilling het meest in het stuur zit zijn het de voorwielen of iets in de voortrein. als de auto zelf meer onder je kont trilt, zal het bij achterwielen zitten.

Van goedkoop naar duur, zou ik zeggen.
Maar begin eens met wielen omwisselen, dan balanceren, als dat niet helpt uitlijnen. Daarna zou je eens iemand of jezelf moeten laten kijken hoe het met de speling in de grote verscheidenheid aan rubbers zit, daar kan ook een hoop slijtage en speling zitten.

Succes ermee!

Kevin
Gebruikersavatar
MartijnC70T5
3rd Gear member
Berichten: 286
Lid geworden op: 20.06.2010 - 10:37
Locatie: Veenendaal

Ik zou je wagen gewoon even uit laten lijnen dat kan nooit kwaad, en dan kunnen ze gelijk je velgen na kijken.
Scandinavian Luxury...................Other Car's

Volvo 480GT................................Ford Fiesta Xri
Volvo C70 T5 325PK................... Opel Tigra Rio Verde
Gebruikersavatar
bernhard2
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 24.01.2007 - 18:04
Locatie: Hardenberg

Of je achterbanden zijn gecupt. Zitten deze er al lang onder? Inderdaad omwisselen is het beste, dan weet je het meteen
Volvo 850 R aut 1996 groen 417.000 km
Volvo V70 classic 2.5t 1997 blauw 309.000 km
Opel Senator B 3.0i 1987 grijs 127.000 km
Freek63
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 28.10.2011 - 10:40
Locatie: Ochten

Als de banden gecupt zijn zal omwisselen niet helpen. Controleer door met de vlakke hand heen en weer over de band te wrijven. Als je 'kartels' voelt in één richting, duidelijk minder dan in de andere richting, dan zijn ze gecupt. Dan rest er nog maar één optie: nieuwe banden.
Gebruikersavatar
bernhard2
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 24.01.2007 - 18:04
Locatie: Hardenberg

was niet duidelijk genoeg;) als je ze omwisseld en je voelt het in het stuur dan weet je het...
Volvo 850 R aut 1996 groen 417.000 km
Volvo V70 classic 2.5t 1997 blauw 309.000 km
Opel Senator B 3.0i 1987 grijs 127.000 km
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Gecupte banden maken veel afrolgeluid en in extreme gevallen veroorzaakt het trekken naar een kant. Uitlijnen helpt ook niet tegen trillingen, dat is tegen niet rechtuit sporen van de auto. Tegen trillingen moet je als 1e de wielen laten balanceren.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”