Pagina 1 van 1

Trillingen in het stuur bij hoge snelheden.

Geplaatst: 12.03.2012 - 20:03
door Pieter_16
Hallo Volvo liefhebbers. Sinds deze week dan ook de stap gezet naar Volvo en een Volvo S70 2,5 tdi uit 1998 gekocht. 173 000km op de klokken en 3de eigenaar maken het plaatje compleet. Op een paar kleine rammeltjes her en der na, rijdt de auto perfect. Maar vandaag voor de 1ste keer naar het werk gereden met de S70 (40km autosnelweg enkel) en op een heel vervelend probleem gestoten... Op 120km/u begin ik een zeer lichte trilling (verwaarloosbaar eigenlijk) te voelen in het stuur, vanaf 130km/u begint het storend hard te trillen en wordt enkel harder bij het opvoeren van de snelheid. Ik heb tot 150km/u getest, dan had ik er genoeg van :lol:

Op alle snelheden onder de 120km/u merk ik niets van trillingen, ook niet bij vol accelereren, ook bij het afremmen trilt er hij niet. Ik ben van België, dus de auto heeft een vorige week een verplichte technische controle gehad waarbij er geen enkele opmerking was over remmen, silent blocks of schokdempers. Al vertrouw ik deze keuring nooit 100%. Ik hoor wel een lichte klop als ik over een oneffenheid in de weg rijd, maar dit lijkt mij de uitlaat te zijn die ergens tegen tikt. De auto heeft een dikke 10 000km geleden nieuwe wiellagers (geen ori volvo delen) vooraan gehad en ik hoor ook geen typisch kapot wiellager geluid. De banden voor zijn 15 000km oud...

Iemand die dit fenomeen herkent?

Alvast bedankt.

Geplaatst: 25.03.2012 - 22:53
door Richard
Banden die gebalanceerd moeten worden?
Misschien een keer een stoepje meegepikt? Waardoor iets verbogen?

Geplaatst: 26.03.2012 - 11:35
door Iroll
Wissel je wielen eens van voor naar achter en kijk of dat wat uitmaakt.

Geplaatst: 13.04.2012 - 22:22
door Richard
Is het al opgelost?

Geplaatst: 15.04.2012 - 08:01
door Hoekstra
Ik heb hetzelfde probleem. En ook al eens eerder gehad en toen bleek het een kromme schijf te zijn. Een half jaar later weer beginnend hetzelfde. Kan het zijn dat de wielen uitgelijnd moeten worden? of heeft dit geen nut?

Geplaatst: 15.04.2012 - 10:49
door Freek63
Kromme remschijven veroorzaken trilling tijdens het afremmen, niet of minder als je rond de 130 km/h rijdt.
Advies: Balanceren, evt kromme velg (na onzacht contact met stoeprand) zien ze tijdens het balanceren wel.

Geplaatst: 15.04.2012 - 15:26
door wiff
ik had precies het zelfde met mijn v70 tdi classic,alles uitgebalanceert,uitgelijnd niks geen verandering toen beide draagarmen vernieuwd en weg was het[mag ook wel na 12 jaar trouwe dienst en 410.000 km]

gr wiff

Geplaatst: 23.05.2012 - 15:53
door inspctr_gadget
Ja, het is lastig om zomaar een antwoord te geven. Voor je het weet heb je je hele onderstel vervangen, en blijkt het toch een kromme velg te zijn...

Ik zit met hetzelfde probleem, ook vanaf 110km/u alhoewel het vanaf 130 weer stopt. Heb een draagarm(RV) (fuseekogel speling) en het stuurhuis vervangen (dat lekte, rechts), hij is uitgelijnd en voorzien van 2 nieuwe banden en alles gebalanceerd. het is wel verbeterd, maar het is er nog steeds.
Aangezien er een beschadigde, maar gerepareerde velg onder zit, denk ik dat hij een keer een schuiver gemaakt heeft en een stoep heeft geraakt. Dus ik hoop eigenlijk op een kromme velg. dat is het goedkoopst en heb ik een reden om een paar mooie velgen uit te zoeken :-P, alhoewel het dan niet meer het goedkoopst is, overigens...

Maar er zijn veel waarschijnlijke redenen op te noemen, ik breek ook mijn hoofd over de mijne.

Maar probeer inderdaad eens het wisselen van de wielen, weet niet of je een AWD hebt, maar dan moet je uitkijken met het verschil in profieldiepte. Dat mag bij een oudere AWD (van voor '99 of zo) niet meer den 2(!)mm schelen.

Je kunt ervan uitgaan dat alle onderdelen van de ophanging voor de trillingen verantwoordelijk kunnen zijn, dus waar begin je? Als de trilling het meest in het stuur zit zijn het de voorwielen of iets in de voortrein. als de auto zelf meer onder je kont trilt, zal het bij achterwielen zitten.

Van goedkoop naar duur, zou ik zeggen.
Maar begin eens met wielen omwisselen, dan balanceren, als dat niet helpt uitlijnen. Daarna zou je eens iemand of jezelf moeten laten kijken hoe het met de speling in de grote verscheidenheid aan rubbers zit, daar kan ook een hoop slijtage en speling zitten.

Succes ermee!

Kevin

Geplaatst: 25.05.2012 - 20:19
door MartijnC70T5
Ik zou je wagen gewoon even uit laten lijnen dat kan nooit kwaad, en dan kunnen ze gelijk je velgen na kijken.

Geplaatst: 27.05.2012 - 14:40
door bernhard2
Of je achterbanden zijn gecupt. Zitten deze er al lang onder? Inderdaad omwisselen is het beste, dan weet je het meteen

Geplaatst: 27.05.2012 - 21:56
door Freek63
Als de banden gecupt zijn zal omwisselen niet helpen. Controleer door met de vlakke hand heen en weer over de band te wrijven. Als je 'kartels' voelt in één richting, duidelijk minder dan in de andere richting, dan zijn ze gecupt. Dan rest er nog maar één optie: nieuwe banden.

Geplaatst: 29.05.2012 - 12:41
door bernhard2
was niet duidelijk genoeg;) als je ze omwisseld en je voelt het in het stuur dan weet je het...

Geplaatst: 29.05.2012 - 13:20
door Iroll
Gecupte banden maken veel afrolgeluid en in extreme gevallen veroorzaakt het trekken naar een kant. Uitlijnen helpt ook niet tegen trillingen, dat is tegen niet rechtuit sporen van de auto. Tegen trillingen moet je als 1e de wielen laten balanceren.