Gezocht: V90/V70/940 t/m 1997

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
douwejdabbert
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 14.03.2012 - 19:02

Hi All,

Ik ben nieuw op dit forum dus bij deze: Leuk "kennis te maken".

Vanaf 2 april ben ik kleine zelfstandige en moet ik de huidige leaseauto (Fiat 500 cabrio) inleveren. Dat geeft mij mooi de gelegenheid om weer een echte auto te gaan rijden. Ik hoop niet dat het vloeken in de kerk is maar tot op heden was dat altijd een Saab. Maar die heeft mijn vrouw ingenomen.

Het budget voor de auto is niet enorm (maximaal 3.000) en ook afhankelijk van de staat, opties en kilometrage. Mijn ervaring leert echter dat op de fora meestal de eerlijkste auto's te vinden zijn van liefhebbers en gepassioneerden.

Waarom een Estate? Daar zijn eigenlijk 3 redenen voor:
1. Ik heb ook een champagne import bedrijf en ik haal zelf de flessen op bij de boertjes
2. Kinderen, nog niet maar je weet nooit.
3. Beter veel ruimte dan weinig.

Ik wil de auto graag op de zaak kopen omdat ik administratietechnisch lui ben en gewoon met de zakelijke pas wil pinnen en ook eventuele reparaties daarop wil boeken. Elke week declaraties schrijven staat mij tegen. Dat wil niet zeggen dat als er een topauto voorbij komt uit bijvoorbeeld '98 dat ik daar niet over na wil denken.

Samenvattend

Eisen:
- Estate
- LPG/DIESEL (liever LPG en onderbouw)
- airco (liefste automatisch)

Nadrukkelijke Wensen:
- cruise (maar zet je er zo in als ik mij niet vergis)
- automaat

Wensen
- leer
- turbo
- lage kilometrage (hoewel dat in geval van goed, aantoonbaar onderhoud niets zegt)

Dan ook graag jullie mening over of het beter is een V70 te nemen (jonger/opties) of een 940 (geen kinderziektes, groot).

Bij voorbaat hartelijk dna kvoor de reacties.
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Alles staat en valt met de vraag: kun, wil en heb je tijd om zelf te sleutelen aan je auto? En kan je dan de auto een dagje missen?

Als je zakelijk wilt rijden, kun je het niet veroorloven om stil te staan langs de weg. Dan valt een 945 af rond die prijsklasse, denk ik. zijn prachtige auto's, zelf ook gehad, (heb er ruim 7 ton mee gedraaid) maar er valt altijd wat te klussen eraan, en je moet het zelf doen om het betaalbaar te houden.
Kun en wil je dat? Voor € 3000 heb je zat 945, maar om deze veel heen en weer te gaan rijden naar F met flessen champaigne, is een ander verhaal. Ze vereisen veel liefde en onderhoud. En LPG rijden ze goed op, met een G3 installatie rijden ze ook, maar stukken minder, zeker de 230 turbo blokken.
En de wens met lage km, is natuurlijk niet haalbaar bij een 945.....

In jouw geval zou ik uit gaan kijken naar een V70 classic, deze rijden zelfs prima met LPG-G3, en is meestal uitgerust met airco en CC.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
douwejdabbert
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 14.03.2012 - 19:02

Dank voor je antwoord. Klussen geen probleem als het maar niet wekelijks is. Kan heel veel zelf en heb een bevriende garagehouder waar ik dan mag rommelen op de brug.

Als ik kijk naar het aanbod op marktplaats en gaspedaal dan zitten er volgens mij flink wat beunhazen tussen die de boel belazeren (heb wat onderzoek gedaan en kom heel wat negatieve verhalen tegen).

Ik heb weinig ervaring (alleen een 240 polar gereden) met Volvo en weet niet wat de bekende mankementen zijn en waar je bij aankoop op moet letten. Daar zal hier vast wel een topic over zijn. Die moet ik nog zoeken.
Gebruikersavatar
jan weemering
4th Gear member
Berichten: 990
Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
Locatie: Rotterdam

kijk eens buiten de landsgrenzen
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Gebruikersavatar
volvorider
5th Gear member
Berichten: 1921
Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
Contacteer:

douwejdabbert schreef:Dank voor je antwoord. Klussen geen probleem als het maar niet wekelijks is. Kan heel veel zelf en heb een bevriende garagehouder waar ik dan mag rommelen op de brug.

Als ik kijk naar het aanbod op marktplaats en gaspedaal dan zitten er volgens mij flink wat beunhazen tussen die de boel belazeren (heb wat onderzoek gedaan en kom heel wat negatieve verhalen tegen).

Ik heb weinig ervaring (alleen een 240 polar gereden) met Volvo en weet niet wat de bekende mankementen zijn en waar je bij aankoop op moet letten. Daar zal hier vast wel een topic over zijn. Die moet ik nog zoeken.
Voor aankooptis kijk op mijn blog.
Een 945 lpt kan prima op gas, gaat tonnen en tonnen me. Zeker een na MY95.
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
940 Turbo
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 16.05.2011 - 08:42

Volvo-motoren (RedBlocks dan) zijn bij 2 ton net ingelopen...tenminste...

KM stand hoeft geen probleem te zijn (NAP is wel prettig), maar belangrijk is de algehele staat van de auto ( kjk bijvoorbeeld naar de pedalen, gladde pedaal rubbers bij minder dan 2 ton kunnen indicatie zijn van de rijstijl van de vorige berijder).
Is er onderhoudshistorie?

Verder worden er veel auto's aangeboden met hoge km-standen, wat logiscg is aangezien deze wagens een jaartje of 15 oud zijn. 4 a 5 ton op gas wil overigens prima met deze blokken (mits goed onderhouden). En redblocks op gas met ca. 3 ton zouden wel eens aan revisie toe kunnen zijn.

Let verder op het schakelen, indien van toepassing. Piepen en schurende geluiden kunnen duiden op slijtage van druklagers, drukgroep.

Tja, en verder the usual stuff, remmen, distributie, uitlaat, etc.

Al met al kun je wel stellen dat de 7-serie en de 9-serie kwalitatief goede wagens zijn, die, als je zelf een beetje handig bent, goed te onderhouden zijn en voor veel fijne en comfortabele km's garant staan.
V70's zijn wat onderhoudsgevoeliger, heb ik de indruk, maar dat weet ik dan alleen uit de tweede hand, heb er zelf namelijk geen. Wel zijn de D5 blokken ook oersterk, dus voor jou wellicht ook wel een interessante optie.




Succes met de zoektocht!
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Mijn ervaring dat het sleutelwerk wat meer werk en wat lastiger is bij de 850/V70.

Neem bijvoorbeeld een nieuwe koppeling is bij een 900 zo gedaan. Bij een 850/ v70 is dit een flinke klus omdat het hele subframe er onder uit moet.

Ook distributie riem is bij een 900 een veel simpelere klus en goed zelf te doen zelfs zonder brug.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”