Pagina 1 van 2
D3 of 2.0T (203pk)
Geplaatst: 16.03.2012 - 15:33
door Fangio
Hallo
Graag jullie advies, ik twijfel tussen een D3 of een 2.0T (203pk)
Ik rijd ongeveer 20.000km per jaar.
Als ik de brandstof rekening maak zou een D3 zo'n € 1000/jaar voordeliger zijn dan een 2.0T. Qua verkeersbelasting is er geen verschil.
Maar mijn dagelijkse ritten zijn kort, op en neer naar het werk is maar 14km en de motor heeft dus geen tijd om goed warm te draaien (met mijn huidige S60 D5 althans) enkel in het weekend doe ik lange afstanden.
Ik heb altijd gehoord dat een diesel niet gemaakt is vr korte afstanden, en dat je vroeg of laat problemen krijgt, klopt dit of geldt het ook voor een benzinemotor?
Hoe zit het met de onderhoudskosten ts D3 en 2.0T ?
Bedankt.
Geplaatst: 16.03.2012 - 17:34
door ZX10r
gewoon rijden en kijken wat je het lekkerste vindt
Geplaatst: 16.03.2012 - 18:14
door Fangio
De D3 heb ik al testgereden en vond het super. 2.0T nog niet.
Geplaatst: 16.03.2012 - 18:15
door DJR
Ik rij nu D3, en met alle respect.. Er zijn echt betere diesels dan deze. Verdraaid smalle powerband, en ik kan niet in de 3 een rotonde nemen, dat lukt met mijn Passat TSI makkelijk. Echt mensen, die D3 is het niet. My2Cents. Verder echt wel plezierig rijden, maar ik ben er niet lyrisch over, helaas. Dus pak de benzine. Ga er inderdaad maar eens in rijden.
Geplaatst: 16.03.2012 - 20:01
door JW71
Heb zelf een D3 en vindt de auto erg fijn rijden. Je kan de auto lekker lui rijden vanaf 1400 tpm is er al genoeg kracht en terug schakelen hoeft niet snel. Moet het sneller, kan ook, tot 3000 tpm blijft de motor flink doortrekken. Daarna is het rap over. Maar ja, een diesel moet je naar mijn mening ook niet hoog de toeren in jagen. Als je dat wel wil zijn er benzine motoren.
Ik heb ook met een 2.0T gereden, was wel met een automaat dus niet helemaal een eerlijk vergelijk misschien. Ik vond het een beetje tegenvallen, of had er misschien mer van verwacht. De auto is snel zat en rijdt fantastisch maar de D3 voelt sneller aan en ook tussen acceleren gaat veel sneller met de D3. Bij de D3 voel je veel meer een duw in de rug. Bovendien was het verbruik erg hoog, gemiddeld 1:10 terwijl ik met de D3 1:18 makkelijk haal. Ik heb met beide auto's het zelfde gereden en ook dezelfde route.
Wat je aangeeft is ook waar, een diesel wordt niet warm op korte stukken. Ik zelf rijd vooral lange stukken, min. 85 km, dus weet niet wat het met de motor doet en ook niet hoe het gaat met het roetfilter.
Geplaatst: 16.03.2012 - 20:12
door santu001
De 2.0T kan je later ook makkelijk door Volvo laten tunen met een Polestar kit. Met behoudt van de garantie. Enigste maar is dat de 2.0T niet meer leverbaar is. Althans volgens de prijslijst. De motor was overigens identiek aan de T5. Alleen de software is anders. Middels de Polestar wordt het min of meer dus een T5.
Ik vond de 2.0T ook iets te licht, maar na de Polestar ben ik erg tevreden met de motor. Maar ik kwam wel van 2.5T vijf cilinder. De Polestar maakt er overigens 249pk van.
Geplaatst: 16.03.2012 - 20:52
door olson
DJR schreef:Ik rij nu D3, en met alle respect.. Er zijn echt betere diesels dan deze. Verdraaid smalle powerband, en ik kan niet in de 3 een rotonde nemen, dat lukt met mijn Passat TSI makkelijk. Echt mensen, die D3 is het niet. My2Cents. Verder echt wel plezierig rijden, maar ik ben er niet lyrisch over, helaas. Dus pak de benzine. Ga er inderdaad maar eens in rijden.
Een rotonde in de 3 is prima te doen in een D3. Het is inderdaad wel zo dat je boven de 1200 toeren moet zitten.
Maw. proefrit gaan maken en zelf bepalen wat je bevalt...
Geplaatst: 17.03.2012 - 12:13
door DJR
Tja weet je, in een moderne diesel wil ik me niet meer afvragen of ik boven de 1200 toeren rij om niet te bokken, ik krijg er een ouderwetsch dubbel clutch gevoel bij

Geplaatst: 17.03.2012 - 12:15
door olson
Je moet ook niet stil gaan staan op de rotonde in de 3.
Geplaatst: 17.03.2012 - 21:13
door DJR
Nee
Laten we svp niet concluderen dat die D3 smeuïg en over een breed toets gebied zijn kracht afgeeft want..
Dat doetie niet.
Schopje in de rug is leuk hoor, maar een T4 maakt met ruim een seconde op de honderd meter gehakt van de D3.
Geplaatst: 17.03.2012 - 21:16
door bart simpson
de 2e versie ervan is beter, die geeft zijn max vermogen af bij 3500t/min ipv bij 2900 t/min wat erg laag was
Geplaatst: 17.03.2012 - 21:22
door NielsPHEV
vermogensafgifte van een MY12 D3 is inderdaad minder aan / uit dan het eerdere modeljaar
Geplaatst: 18.03.2012 - 12:37
door least
kan ik beamen, mijn V60 d3 My22 was minder dan de huidige V70 D3 My12
Geplaatst: 18.03.2012 - 12:38
door Paul
De 2.0T is echt een top motor, zeker met een onbeperkte benzinepas. Maar ik hou meer van de D3 en ik hou ook meer van het verbruik van deze.
Geplaatst: 18.03.2012 - 13:17
door rsnhakan
Als ik naar de cijfers kijk, zeg ik 2.0T. Maar ik weet niet hoe een 2.0T rijdt. Een D3 rijdt wel erg lekker!
Geplaatst: 18.03.2012 - 13:34
door santu001
Maar is die 2.0T dan nog wel leverbaar? In de Volvo prijslijst iig. niet.
Geplaatst: 18.03.2012 - 14:16
door rwa
Plan met beide een dag je rijden....en je keuze wordt een D3..
Geplaatst: 18.03.2012 - 18:54
door Fangio
OK, ik ga eens testrijden met een 2.0T, hij schijnt ook niet bepaald zuinig te zijn.
Wat me nog niet helemaal duidelijk is, stel dat ik de D3 neem, kan het kwaad dat hij dan vaak niet helemaal wordt warmgereden?
Geplaatst: 18.03.2012 - 22:13
door olson
Ik heb me laten vertellen dat er een electrisch systeem in de D3 zit dat de motor sneller doet opwarmen (en dus ook sneller warme lucht naar binnen komt)
Een motor komt natuurlijk liever lekker op temperatuur... maar of het echt kwaad kan....
Geplaatst: 18.03.2012 - 22:26
door remmm
santu001 schreef:Maar is die 2.0T dan nog wel leverbaar? In de Volvo prijslijst iig. niet.
Dealers hebben volgens mij nog genoeg 2.0t op voorraad staan die ze kwijt willen