Hoog brandstofverbruik en langzaam op snelheid komen

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
volvomachinery
1st Gear member

Hallo beste mede-volvobestuurders,
Het volgende is er aan de hand:
Mijn b21-a motor komt langzaam op snelheid en mijn verbruik is 1:7,8 op benzine!
Hieronder wat gegevens van mijn auto:
Volvo 245 uit 1984
B21A motor
M47 (5 bak)
Auto heeft nog geen LPG (maar straks wel over een ruime week!)
kmstand 200.000 km ongeveer.
Vorige week zijn de kleppen gesteld en is de ontsteking afgesteld.
Contactpuntjes, verdeelkap, rotor, kabels, bougies zijn vernieuwd. Motor loopt sindsdien een stuk mooier, maarrrrrr.... nog steeds hoog verbruik! En nog steeds langzaam optrekken! Vooral merkbaar bij invoegen op snelweg.
Constateringen tot zover:
-Brandstofpompje lekt een héél klein beetje,
-Carburateur is een héél klein beetje nat bij het klepje onderaan de carburateur.
De carburateur is wel bekeken vorige week, en het membraan zag er nog netjes uit. De vorige eigenaar had waarschijnlijk motorolie in de carburateur gedaan, dus dat is er uit en er zit nu ATF in zoals het hoort.
In hoeverre hebben deze constateringen invloed op het brandstofverbruik en het langzaam op snelheid komen? En wat zou het nog meer kunnen zijn?
zwientie
2nd Gear member

ik heb precies het zelfde probleem als u.
maar ik heb een b20 motor, en al wel lpg.

mijn blokje loopt ook echt super mooi maar hoog verbruik aan brandstof.

ik vraag me het ook af wat dat kan wezen

groetjes
volvomachinery
1st Gear member

Mijn vader heeft ook een B20A blok (in zijn Amazon) en het verbruik was laatst op gas bijna 1:9. Dat was naar eigen zeggen wel uitzonderlijk, maar was te wijten aan een lange snelwegroute en hij rijdt eigenlijk nooit harder dan 110 km/uur. Ik rijd wel iets steviger moet ik zeggen en heb een 5-bak, mijn vader heeft trouwens een 4-bak zónder overdrive!
In ieder geval een stuk zuiniger dan mijn B21A blok. Wat is jouw verbruik op benzine?
zwientie
2nd Gear member

ik heb ook een 4 bak in men 240 zitten.
en rijd op gas 1:6 kan namelijk met 60 liter gas ongeveer 350 km rijden.

op benzine heb ik nog nooit een tank helemaal leeg gereden, de benzine prijzen zijn me op het moment veel te duur om dat een x uit te proberen.

en ja ik rijd op de autobaan ook wel wat steviger door.

ik gebruik men auto ook dagelijks, rijd gemiddeld zoon 500 km in de week

maar zou graag x willen weten wat die van mij op benzine verdoet moet ik toch maar x proberen

groetjes
bart1111111112
2nd Gear member

als het verbruik zo hoog is en de motor heeft ook geen vermogen dan denk ik dat je de compressie eens moet laten na meten(meten is weten).

een versleten blok kan nog heel mooi lopen maar verbruik en vermogen nemen dan wel drastisch af.
op gas zal het verbruik nog slechter worden.

mijn b20t loopt als ik rustig rij 1:8.5 op gas en dan zijn het nog allemaal korten ritjes ook.
volvomachinery
1st Gear member

Heren, bedankt voor de feedback!
Hieronder even een copy van een nieuw topic gestart door ondergetekende gewijd aan het meten van compressie:

"Hallootjes,
Morgen (inmiddels vandaag) wil ik de compressie gaan meten van mijn Volvo 245 met B21A motor uit 1984.
De vraag is welke waarden ik zou moeten meten?
Aangezien ik dit nog niet eerder heb gedaan ben ik ook nog wel benieuwd naar wat tips en tricks.
In Haynes kwam ik al wat info tegen, maar niet de waarden die horen bij een goede compressie! Verder lijkt mijn Haynes met name toegespitst te zijn op de B21E motoren en dat is injectie. Mijn blok is dus een B21A, dus carburateur. Namelijk in één van de stappen staat dat je de brandstofpompzekering er uit moet halen. Volgens mij heb ik alleen een mechanische brandstofpomp??? Wie het weet, mag het zeggen..
Dit is het stappenplan wat ik denk dat bij mijn auto van toepassing is:
1) Een stukje rijden om de motor op temperatuur te laten komen,
2) Gelijktijdig alle bougies eruit,
3) "block the throttle wide open?" wat wordt daar mee bedoeld?
4) de bobinekabel loshalen?
5) De compressiemeter in het 1e bougiegat steken
6) De auto starten? gas erop? of niet? hoe lang lopen? stationair?
7) De meting opschrijven,
8 ) Vervolgens op dezelfde manier de andere cilinders meten.

Wie kan mij haarfijn dit proces uitleggen? Alvast bedankt!"
Trucker
6th Gear member
Contacteer:

Hoi

Ik weet wel hoe dat moet maar ik kan het moeilijk omschrijven
maar als je kijkt op
dat zie je goed hoe dat gedaan moet worden.
Gr Trucker

Volvo V40 D2 R-Design

Volvo C30 2.0 Momentum R-Design
Volvo V70,
Volvo V40,
Volvo 340 GL,
Golf diesel,
Dutsun sunny 120Y,
Mazda 818,
Mazda 1300
volvomachinery
1st Gear member

Hallo bedankt voor het youtube filmpje. Helaas heb ik nog geen geluid op mijn computer, dus dan is het wat lastig volgen.
Wat zijn mooie compressiewaarden voor mijn B21A motor uit 1984? Ik weet al dat de onderlinge waarden van de cilinders niet meer dan 10% van elkaar moeten verschillen. Ik ben dus benieuwd naar de minimale en maximale druk die ik graag als meetresultaat wil zien.
admiral
5th Gear member

als je blok 11 bar compressie heeft op alle 4 de cillinders zit je goed. Zit er variatie in dan mag dit niet meer dan 10% van de hoogst gemeten waarde zijn anders is het blok niet meer goed in balans.

10 bar op alle cillinders is ook nog oke en als het blok nog origineel is en bij de auto hoort dan is dit slijtage wat hoort bij de leeftijd van de auto.

Zit je met de hoogste waarde op 9 bar dan zou ik me zorgen gaan maken als het met kleppen stellen niet beter wordt. Want veelal zit er 1 of 2 cillinders al onder de 9 bar.

Ik heb is met een blok gereden die 6 bar compressie had en die liep stationair geweldig mooi maar ermee rijden is een drama want bij gas los liet de wagen een giga rookgordijn achter zich. Bleek dat de zuigerveren op waren en er dus een overdruk onstond waardoor de olie via het filter in de carb kwam en dit weer werd verbrand in de motor.

Heb je de kleppen al gesteld, staat onsteking goed, juiste carb met sproeier/naald
volvomachinery
1st Gear member

Ha dit is het antwoord wat ik zocht! Concrete waarden!
De kleppen zijn vorige week gesteld, de ontsteking is afgesteld, en ik heb een Strömberg/Pierburg 175CDus carburateur waarvan het membraan en de naald zijn gechecked. Ik vermoed en hoop dat de problemen die ik heb met de auto, en dat is dus hoog verbruik en te langzaam op snelheid komen, allemaal te wijten is aan de carburateur en níet aan de motor!
Ps: de carburateur heeft toch geen invloed op de compressiemeting mag ik aannemen?
volvomachinery
1st Gear member

Hier presenteer ik u de resultaten:
Alle cilinders 12 bar, behalve de achterste cilinder die was 11,5 bar. Dus de compressie lijkt me goed :-)
Dat brengt me weer op de vraag: wat kan dan de oorzaak zijn van het hoge brandstofverbruik en het te langzaam op snelheid komen?
Ik denk met mijn lekenhersens dat ik het moet zoeken in de carburateur.
Het brandstofpompje heb ik van de week met remreiniger schoon gespoten en ziet er nog steeds schoon uit, dus dat mag het niet wezen.
Ik kreeg nog ergens de tip om de luchtslang naar de carburateur los te halen en dan gaan rijden om het verschil te ervaren, dat moet ik nog steeds doen.
Verder nog tips?
Iroll
6th Gear member

Hou het nou in een topic bij elkaar. dubbel posten schiet niet op en slaat nergens op. Ik postte vorige keer ook al terwijl je al een antwoord had over de compressie waarden. Beetje zonde van de moeite.
volvomachinery
1st Gear member

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Niet iedereen bekijkt alle topics, dus zodoende heb ik meer input. Op deze manier heb ik nu al veel (bruikbare) informatie kunnen vergaren.
oudevolvo
3rd Gear member

Dan een heel andere invalshoek: wat is langzaam? En heb je geen tellerafijking?
Verbruik van 1 op 7,8 is niet heel erg slecht hoor. Stel dat dat in werkelijke kilometers iets van 1 op 8,5 is, dan is dat toch prima voor een 245?

Mijn Volvo 244 met B23E doet 1 op 6,8 en die is langzamer dan mijn Volvo Amazon die met z'n B20 iets van 1 op 8 haalt.

Goede vraag!
Mijn vorige Volvo met B21A motor met meer dan 3ton op de teller was een stuk vlotter.
Wat betreft het verbruik: wat was het verbruik toen ze de fabriek kwamen uit rollen?
oudevolvo
3rd Gear member

Wat het verbruik bij nieuw is, weet ik niet.
Op het forum van 240-260 hebben ze het erover dat 1 op 8,8 heel netjes is.
Een 244GL uit 1983 doet 0 tot 100 volgens een test in 14 seconden. Een 245 zal daar nog wel iets langer over doen.

Weet je zeker dat je ontsteking goed staat?

Bij mijn 244GLE dacht ik dat ook. Als ik hem met de stroboscoop volgens de merktekens goed zette, wilde hij voor geen meter. Als ik het opgevoel doe, loopt hij een stuk mooier stationair en trekt hij een stuk beter. Ik denk dat de aandrijving van de ontsteking niet helemaal uitgelijnd zit op de distributieriem in mijn geval.
5th Gear member

volvomachinery schreef:Goede vraag!
Mijn vorige Volvo met B21A motor met meer dan 3ton op de teller was een stuk vlotter.
Wat betreft het verbruik: wat was het verbruik toen ze de fabriek kwamen uit rollen?
Kan zijn dat je vorige een sedan achteras heeft gehad, dan zijn ze wat sneller volgens mij en rustiger in de toeren op snelheid. Zelf heb ik een 245 met een K-jet ik vindt hem met zijn 4 traps aut niet sloom, goed ik verlies het wel maar kan lekker mee. En het verbruik is dat belangrijk bij een oldtimer, wegenbelastingvrij rijden en op gas plus dat de onderdelen relatief goedkoop zijn en wij niet elke keer met onze computerloze wagens bij de garage aan de laptop hangen a 125 euro voor een upload. Geef mij maar met die benzine prijzen mijn oldtimer maar met zijn verbruik van 1 op 7tot 8
volvomachinery
1st Gear member

Zit er verschil in een achteras van een station of een sedan? Het gaat toch om de overbrengingsverhouding dacht ik.
Ondanks de voordelen die je noemt (waar ik het uiteraard helemaal mee eens ben!), vind ik het verbruik ook belangrijk tot op zekere hoogte, zeker gezien de huidige brandstofprijzen.
De motor heeft 2ton gelopen, en een compressie van 12 bar op elke cilinder. Dus ik zou zeggen dat motorisch gezien de auto in topstaat is, en dat matched dan niet met het verbruik, want volgens mij moet 1:9,5 á 10 haalbaar zijn.
Ik denk zeker te weten dat de ontsteking goed staat. Toen de monteur de ontsteking had afgesteld (met stroboscoop) liep de motor daarna een stuk mooier en het schudden was nagenoeg weg.
Wat ik ga doen is mij eens goed verdiepen in de carburateur, dan bestel ik zo'n revisiesetje en daarna nog eens kijken of die baksteen dan nog steeds zo zuipt en zo traag als de nete is.
jos245
3rd Gear member

Ik denk dat je te optimistisch bent wat het optimale verbruik betreft.

Ik heb al verschillende 240's met B21A gehad maar nog nooit een die een op 9-10 haalde op benzine.
1 op 8 is normaal mijns inziens.
whitehorsekart
5th Gear member

Ik heb een hele serie 245's gehad en er kwam er op LPG geeneen verder dan 1 op 6. Dat vertaalt zich naar benzine naar zo'n 1 op 8....
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”