Pagina 1 van 2
Krik, waar plaatsen?
Geplaatst: 18.03.2012 - 16:17
door jee-bee
Ik ga volgende week mijn zomerbanden er voor de eerste keer onder doen en nu heb ik al even zitten kijken waar je de krik moet plaatsen.
Ik zie op vrij korte afstand van elkaar 2 beugels uitsteken. Zijn dat de plaatsen voor de krik?
Ik heb zo'n simpele verrijdbare krik en die wil ik graag gebruiken. Kan ik die ook op die punten plaatsen?
Geplaatst: 18.03.2012 - 16:20
door diesel01
Ik heb, denk ik, dezelfde garagekrik en plaats die altijd net achter de wielophanging.
Gaat altijd goed.
Geplaatst: 18.03.2012 - 16:23
door jee-bee
zoiets heb ik.
Geplaatst: 18.03.2012 - 16:49
door Mrlten
Met zo'n krik raad ik je aan om deze onder de draagarmen voor/achter te plaatsen. Ik denk niet dat de standaard opkrikpunten zijn bedoelt om er 4 metalen tandjes in te drukken.
Geplaatst: 18.03.2012 - 16:54
door jee-bee
Ok, Ik denk dat dat beugeltje precies tussen die 4 tandjes kan vallen, maar dat zou ik even moeten nakijken.
Onder de draagarmen zou ook kunnen natuurlijk!
Bij twijfel gebruik ik de volvo krik wel, maar die fabriekskrik is meestal een beetje gammel is mijn ervaring. Ik weet nog niet hoe die van volvo is...
Geplaatst: 18.03.2012 - 16:57
door Philken
jee-bee schreef:Ok, Ik denk dat dat beugeltje precies tussen die 4 tandjes kan vallen, maar dat zou ik even moeten nakijken.
Onder de draagarmen zou ook kunnen natuurlijk!
Bij twijfel gebruik ik de volvo krik wel, maar die fabriekskrik is meestal een beetje gammel is mijn ervaring. Ik weet nog niet hoe die van volvo is...
en die rode krik is niet gammel?
:oops:
Geplaatst: 18.03.2012 - 17:00
door den toerist
De huidige krik is beter en veiliger dan voorheen, helemaal niet gammel.
Geplaatst: 18.03.2012 - 17:04
door den toerist
den toerist schreef:De huidige krik is beter en veiliger dan voorheen, helemaal niet gammel.
Bij deze bedoel ik eigenlijk van de huidige V70.
Van de vorige V70 Classic (1997-2000) was het inderdaad maar een gevaarlijk ding.
Geplaatst: 18.03.2012 - 17:09
door Iroll
Leg een dubbel stuk spijkerstof of een handdoek tussen de schotel v.d. krik en chassis balk. Dan beschadig je de roestbescherming van de auto niet door ijzer op ijzer contact. Of een hardhouten plankje, dat is ook goed. Volkomen veilige methode, geeft geen gevaar voor wegglijden mocht je dat denken.
Geplaatst: 18.03.2012 - 17:21
door jee-bee
Philken schreef:jee-bee schreef:Ok, Ik denk dat dat beugeltje precies tussen die 4 tandjes kan vallen, maar dat zou ik even moeten nakijken.
Onder de draagarmen zou ook kunnen natuurlijk!
Bij twijfel gebruik ik de volvo krik wel, maar die fabriekskrik is meestal een beetje gammel is mijn ervaring. Ik weet nog niet hoe die van volvo is...
en die rode krik is niet gammel?
:oops:
Touché

Geplaatst: 18.03.2012 - 17:29
door jee-bee
Iroll schreef:Leg een dubbel stuk spijkerstof of een handdoek tussen de schotel v.d. krik en chassis balk. Dan beschadig je de roestbescherming van de auto niet door ijzer op ijzer contact. Of een hardhouten plankje, dat is ook goed. Volkomen veilige methode, geeft geen gevaar voor wegglijden mocht je dat denken.
Dat is een goed idee! Thanks!
Bij mijn v70 zit er over de chassisbalk wel een zwarte kunststof kap. Daar kan ik hem denk ik beter niet plaatsen.
Ik heb even een foto gemaakt van een punt in de buurt van de wielophanging dat er wel stevig uitziet. Zou dat kunnen?
Geplaatst: 18.03.2012 - 19:30
door Thijs
Volgens mij moet hij dan onder de schotel net links van het rode vierkant? Anders beschadig je wellicht de bouten die je ziet zitten?
Geplaatst: 18.03.2012 - 20:32
door blastaway
Ik heb vandaag de set ook weet gewisseld. Ik ha deen luchtsleutel gekocht. Wat heerlijk. in 20 seconden alle bouten van een wiel los!
Geplaatst: 18.03.2012 - 20:48
door jee-bee
Heb je dan de Volvo krik gebruikt of een andere? Zo'n luchtsleutel is wel handig idd.
Geplaatst: 18.03.2012 - 21:01
door blastaway
ik heb een garagekrik die 3500 kg kan dragen. Dat werkt echt het beste. 20 minuten was het klusje geklaard.
Geplaatst: 18.03.2012 - 21:54
door jee-bee
blastaway schreef:ik heb een garagekrik die 3500 kg kan dragen. Dat werkt echt het beste. 20 minuten was het klusje geklaard.
Ok, op welke punten onder de auto plaats jij de krik dan?
Geplaatst: 18.03.2012 - 22:18
door blastaway
op de ophangingspunten. Dus niet op de krikpunten.
Geplaatst: 18.03.2012 - 22:24
door jee-bee
Misschien domme vraag, maar waar zitten dan precies de ophangingspunten? Is dat het gebied dat op mijn foto te zien is??
Ik ben op dat gebied a-technisch...
Bij mijn vorige auto (audi) kon ik hem altijd mooi op de balk kwijt.....
Geplaatst: 18.03.2012 - 22:55
door blastaway
bij mijn vorige Passat hetzelfde. Volvo net even anders.
Ik zet ze ook op de punten of net ervoor van de foto en gaat prima
Geplaatst: 18.03.2012 - 22:55
door MarioC70
Aan de achterzijde zit een bal waar de krik onder kan(zijkant) voor het achterwiel,aan de voorzijde onder de bout van de subframebevestiging achter de voorwielen.
Dus niet onder de draagarmen zetten die krik,als je dit aan de achterzijde doet kun je nieuwe bestellen,die zijn zo krom namelijk.