Ik kon niet een antwoord vinden op mijn vraag tijdens het zoeken (gister de hele avond al, en nu net weer een dik uur) dus vandaar dat ik het hier maar vraag...
Ik zit namelijk met een kleine issue...
Mijn 440 heeft ietwat speling op het stuur..
Als ik stil sta, motor aan of uit maakt niks uit, en als ik het stuur tussen 2 vingers pak kan ik een lichte speling voelen, het stuur kan heel iets hen en weer bewogen worden tot je weerstand gaat voelen.. in dat beetje speling gebeurt er ook niks... als je met je voet op bijv de rem staat voel je dat geklop ook in de pedalen... als je het snel genoeg doet hoor je het ook....
Ga ik buiten de auto, en grijp ik een wiel op kwart over 9 voel ik ook wat speling... op 6 uur geen speling.. dus dat zijn geen lagers zo het lijkt...
ook heb ik dat als ik gas geef de auto minimaal (en ik ben een mieperd wat dat betreft) naar rechts trekt, om vervolgens als je van het gas af gaat weer recht uit te gaan... als ik ongeacht de snelheid mijn handen van het stuur haal en rem, hard of zacht, loopt de auto gewoon in een rechte lijn door... ( ik zou bij wijze van spreken met 100 zonder handen durfen remmen zonder bang te zijn in de berm te komen).
Ook met zijwind en sporing heb ik het idee dat de auto er overdreven op reageert...
Het stuur staat gewoon recht... dat dan weer wel...
Nu weet ik dat speling op kwart over 9 een stuurarm kogel kan zijn, dit zou ook het trekken en "zwabberen" kunnen veroorzaken, maar ik kan de link niet leggen met de minimale speling in het stuur.... dit omdat er niks gevoeld word in de wielen als ik iemand dit heen en weer bewegen laat doen, en ik buiten aan de wielen voel...
Zouden dit 2 verschillende problemen kunnen zijn? of zou dit 1 ding kunnen zijn wat zich voordoet als meerdere kleine issues?
Is de 440 bekend met stuur problemen? of zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Dit is mijn eerste Volvo, en hoewel ik behoorlijke kennis van auto's heb (voornamelijk Opel en Ford) dacht ik dat ik mij er goed aan zou doen dit eerst maar eens te vragen voordat ik bezig ga....
Bedankt alvast voor de reacties....
*de 440 moet in mei voor de keuring*
Vraagje over stuur inrichting
- McOlaf
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 19.03.2012 - 16:45
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:

1995 Volvo 440 1.6i Expirience
Gekocht 02 Januari 2012
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
check de stuurkogels van de spoorstangen.
Check ook je fusees.
Komt met APK zeker naar voren afkeur bij >1mm speling staat me bij..
Check ook je fusees.
Komt met APK zeker naar voren afkeur bij >1mm speling staat me bij..
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Als je speling op het wiel voelt bij kwart voor negen vastpakken dan is het een spoorkogel die gaar is, meestal gaat de buitenste. Dat verklaart het trekken bij gasgeven, zijwind en sporing. Ga die eerst maar eens snel vervangen want als het al zoveel effecten geeft wordt het gevaarlijk. Hij moet daarna wel even opnieuw uitgelijnd worden.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23
ik heb een soortgelijk probleem, en kocht 2 nieuwe buitenste stuurkogels hier:
http://www.ebay.nl/itm/370586315978?ssP ... 1497.l2649
Ze zijn nu binnen, moet ze er alleen nog onder zetten en daarna uitlijnen.
http://www.ebay.nl/itm/370586315978?ssP ... 1497.l2649
Ze zijn nu binnen, moet ze er alleen nog onder zetten en daarna uitlijnen.
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Die speling zit bij een 440 meestal in de verbindings stang tussen stuur en stuurhuis.de stuurkolom heet dat.
Het schuivende gedeelte,daar zit die speling op..
Het schuivende gedeelte,daar zit die speling op..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- McOlaf
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 19.03.2012 - 16:45
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Kijk, als zoveel mensen hetzelfde zeggen weet ik waar ik naar moet gaan kijken...
Bijna weekend! dan zal ik er eens onder kruipen!
Bijna weekend! dan zal ik er eens onder kruipen!

1995 Volvo 440 1.6i Expirience
Gekocht 02 Januari 2012