Vraagje over stuur inrichting
Geplaatst: 20.03.2012 - 22:31
Ik kon niet een antwoord vinden op mijn vraag tijdens het zoeken (gister de hele avond al, en nu net weer een dik uur) dus vandaar dat ik het hier maar vraag...
Ik zit namelijk met een kleine issue...
Mijn 440 heeft ietwat speling op het stuur..
Als ik stil sta, motor aan of uit maakt niks uit, en als ik het stuur tussen 2 vingers pak kan ik een lichte speling voelen, het stuur kan heel iets hen en weer bewogen worden tot je weerstand gaat voelen.. in dat beetje speling gebeurt er ook niks... als je met je voet op bijv de rem staat voel je dat geklop ook in de pedalen... als je het snel genoeg doet hoor je het ook....
Ga ik buiten de auto, en grijp ik een wiel op kwart over 9 voel ik ook wat speling... op 6 uur geen speling.. dus dat zijn geen lagers zo het lijkt...
ook heb ik dat als ik gas geef de auto minimaal (en ik ben een mieperd wat dat betreft) naar rechts trekt, om vervolgens als je van het gas af gaat weer recht uit te gaan... als ik ongeacht de snelheid mijn handen van het stuur haal en rem, hard of zacht, loopt de auto gewoon in een rechte lijn door... ( ik zou bij wijze van spreken met 100 zonder handen durfen remmen zonder bang te zijn in de berm te komen).
Ook met zijwind en sporing heb ik het idee dat de auto er overdreven op reageert...
Het stuur staat gewoon recht... dat dan weer wel...
Nu weet ik dat speling op kwart over 9 een stuurarm kogel kan zijn, dit zou ook het trekken en "zwabberen" kunnen veroorzaken, maar ik kan de link niet leggen met de minimale speling in het stuur.... dit omdat er niks gevoeld word in de wielen als ik iemand dit heen en weer bewegen laat doen, en ik buiten aan de wielen voel...
Zouden dit 2 verschillende problemen kunnen zijn? of zou dit 1 ding kunnen zijn wat zich voordoet als meerdere kleine issues?
Is de 440 bekend met stuur problemen? of zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Dit is mijn eerste Volvo, en hoewel ik behoorlijke kennis van auto's heb (voornamelijk Opel en Ford) dacht ik dat ik mij er goed aan zou doen dit eerst maar eens te vragen voordat ik bezig ga....
Bedankt alvast voor de reacties....
*de 440 moet in mei voor de keuring*
Ik zit namelijk met een kleine issue...
Mijn 440 heeft ietwat speling op het stuur..
Als ik stil sta, motor aan of uit maakt niks uit, en als ik het stuur tussen 2 vingers pak kan ik een lichte speling voelen, het stuur kan heel iets hen en weer bewogen worden tot je weerstand gaat voelen.. in dat beetje speling gebeurt er ook niks... als je met je voet op bijv de rem staat voel je dat geklop ook in de pedalen... als je het snel genoeg doet hoor je het ook....
Ga ik buiten de auto, en grijp ik een wiel op kwart over 9 voel ik ook wat speling... op 6 uur geen speling.. dus dat zijn geen lagers zo het lijkt...
ook heb ik dat als ik gas geef de auto minimaal (en ik ben een mieperd wat dat betreft) naar rechts trekt, om vervolgens als je van het gas af gaat weer recht uit te gaan... als ik ongeacht de snelheid mijn handen van het stuur haal en rem, hard of zacht, loopt de auto gewoon in een rechte lijn door... ( ik zou bij wijze van spreken met 100 zonder handen durfen remmen zonder bang te zijn in de berm te komen).
Ook met zijwind en sporing heb ik het idee dat de auto er overdreven op reageert...
Het stuur staat gewoon recht... dat dan weer wel...
Nu weet ik dat speling op kwart over 9 een stuurarm kogel kan zijn, dit zou ook het trekken en "zwabberen" kunnen veroorzaken, maar ik kan de link niet leggen met de minimale speling in het stuur.... dit omdat er niks gevoeld word in de wielen als ik iemand dit heen en weer bewegen laat doen, en ik buiten aan de wielen voel...
Zouden dit 2 verschillende problemen kunnen zijn? of zou dit 1 ding kunnen zijn wat zich voordoet als meerdere kleine issues?
Is de 440 bekend met stuur problemen? of zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Dit is mijn eerste Volvo, en hoewel ik behoorlijke kennis van auto's heb (voornamelijk Opel en Ford) dacht ik dat ik mij er goed aan zou doen dit eerst maar eens te vragen voordat ik bezig ga....
Bedankt alvast voor de reacties....
*de 440 moet in mei voor de keuring*