Mijn s40 2.4 uit 2006 heeft volgens mij last van cuppende banden, ik kan aan het loopvlak zo niets zien, het betreft 17 inch (205/50) scotia velgen en continental sport contact banden met nog zo'n 3 mm profiel.
Tussen de 80 en 120 km p/u heb ik een duidelijk rrrt rrrt rrrt rrrt geluid en tevens een trilling in de auto tijdens dat geluid,
Herkend iemand dit?
cuppende banden?
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21113
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ja en heeft te maken met de relatief grote oppervlakten van de noppen die een sportieve band heeft.
Overigens bij 3mm resthoogte zou je er aan kunnen denken om de band te vervangen.
Dit soort banden cuppen eerder dan een wat comfortabele band, alhoewel Michelin bekend staat als het merk die relatief weinig cupt.
Kijk eens naar een Pilot Sport 3, erg prettig maar wel prijzig.
Overigens bij 3mm resthoogte zou je er aan kunnen denken om de band te vervangen.
Dit soort banden cuppen eerder dan een wat comfortabele band, alhoewel Michelin bekend staat als het merk die relatief weinig cupt.
Kijk eens naar een Pilot Sport 3, erg prettig maar wel prijzig.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 19.02.2011 - 10:15
Hoewel 3mm wel tijd wordt voor vervanging, kun je spanning zo'n 10% hoger doen dan het advies (bij koude band).
Als er nog niets te zien is is dit vaak voldoende...
Als er nog niets te zien is is dit vaak voldoende...
Volvo C30 T5 R-design mj2008: Black Sapphire Metalic, Business Line, Winter Line, BLIS, Electrische bestuurdersstoel, Premium Audio, Moonroof, Geartronic, Keyless Entry & Go, 18" Atreus & R-design wintervelgen
Volvo V60 D2 R-design mj 2015: Black Sapphire Metalic, Business Pack Connect, trekhaak, PDC.
Volvo S60 phase II, 2004; 2.4 170pk
Volvo V60 D2 R-design mj 2015: Black Sapphire Metalic, Business Pack Connect, trekhaak, PDC.
Volvo S60 phase II, 2004; 2.4 170pk
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 22.07.2008 - 09:18
bandenspanning nu zo'n 4 weken/400km op 2.5 staan, nog geen verschil.
Iemand ervaring met Vredestein Sportrac 3 banden als eventuele vervangers?
Iemand ervaring met Vredestein Sportrac 3 banden als eventuele vervangers?
-voorheen-
Kadett C coupe 1.2 '78
Volvo
340 1.4 '84
440 1.7 '89
460 1.8 '94
S40 1.8 automaat '99
S40 2.4 geartronic '06
-momenteel-
Knal passion rooie V40 t2 '16 'de towmaat' 225 PK 400 NM
Knetterende monza blauwe Opel kadett C coupe met Volvo b230a motor, Volvo m47 5 versnellingsbak, 4 x motorfiets carburateur, Volvo 240 Achteras, Volvo 240 schijfremmen ‘78
Kadett C coupe 1.2 '78
Volvo
340 1.4 '84
440 1.7 '89
460 1.8 '94
S40 1.8 automaat '99
S40 2.4 geartronic '06
-momenteel-
Knal passion rooie V40 t2 '16 'de towmaat' 225 PK 400 NM
Knetterende monza blauwe Opel kadett C coupe met Volvo b230a motor, Volvo m47 5 versnellingsbak, 4 x motorfiets carburateur, Volvo 240 Achteras, Volvo 240 schijfremmen ‘78
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2354
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Cuppen krijg je er volgens mij niet uit. Gecupte banden hebben een "zaagtand slijtage", als je niks ziet kun je het voelen. Indien 'ernstig' genoeg voel je als je met je hand over het loopvlak gaat een duidelijk verschil tussen met de rij richting mee en er tegen in.
Het komt, zoals Diesel01 ook al aangeeft, vaker voor bij sportieve banden met grote blokken die op de niet aangedreven achteras zitten. We hebben er met de V40 ook last van gehad met TOYO's die er op zaten bij aanschaf. Bij de nieuwe Michelin's is het niet meer voor gekomen (wissel voor en achter bij monteren na de winterbanden helpt ook). Heb me al eens laten vertellen dat het met banden met meer langsgroeven (in de rijrichting dus niet dwars er op) minder snel voorkomt.
Maar als het niet te ernstig is en je wil ze oprijden, is het te overwegen voor en achter te wisselen. De gecupte banden slijten dan sneller en door de aandrijving wellicht gelijkmatiger waardoor het cuppen iig niet verergert en de banden met meeste profiel achter is wellicht ook niet onverstandig.
Het komt, zoals Diesel01 ook al aangeeft, vaker voor bij sportieve banden met grote blokken die op de niet aangedreven achteras zitten. We hebben er met de V40 ook last van gehad met TOYO's die er op zaten bij aanschaf. Bij de nieuwe Michelin's is het niet meer voor gekomen (wissel voor en achter bij monteren na de winterbanden helpt ook). Heb me al eens laten vertellen dat het met banden met meer langsgroeven (in de rijrichting dus niet dwars er op) minder snel voorkomt.
Maar als het niet te ernstig is en je wil ze oprijden, is het te overwegen voor en achter te wisselen. De gecupte banden slijten dan sneller en door de aandrijving wellicht gelijkmatiger waardoor het cuppen iig niet verergert en de banden met meeste profiel achter is wellicht ook niet onverstandig.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 19.02.2011 - 10:15
2.5 is het advies uit het boekje toch? Als je je banden bij het tankstation oppompt dan zijn ze warm (na 1,5 km rijden) is 2.5 te laag.
Zet maar op 2.8 bij een warme band. Dan is het cuppen waarschijnlijk zo goed als weg...
Zet maar op 2.8 bij een warme band. Dan is het cuppen waarschijnlijk zo goed als weg...
Volvo C30 T5 R-design mj2008: Black Sapphire Metalic, Business Line, Winter Line, BLIS, Electrische bestuurdersstoel, Premium Audio, Moonroof, Geartronic, Keyless Entry & Go, 18" Atreus & R-design wintervelgen
Volvo V60 D2 R-design mj 2015: Black Sapphire Metalic, Business Pack Connect, trekhaak, PDC.
Volvo S60 phase II, 2004; 2.4 170pk
Volvo V60 D2 R-design mj 2015: Black Sapphire Metalic, Business Pack Connect, trekhaak, PDC.
Volvo S60 phase II, 2004; 2.4 170pk
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1370
- Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41
2,8 bar zou nog kunnen maar ik betwijfel of het cuppen daarmee is opgelost.
Je kunt cuppen wel voorkomen door tijdig te wisselen van achter naar voor en eventueel bij banden zonder richtingprofiel kruislings te wisselen.
Je kunt cuppen wel voorkomen door tijdig te wisselen van achter naar voor en eventueel bij banden zonder richtingprofiel kruislings te wisselen.
V40 T2 Nordic+
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
De ene auto is ook gevoeliger voor cuppen dan de ander. V50 is daarbij niet in het voordeel. Inderdaad geregeld voor met achter wisselen voorkomt het cuppen, maar eenmaal gecupt is het jammer dan.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- t_w
- 4th Gear member
- Berichten: 750
- Lid geworden op: 12.07.2007 - 18:09
- Locatie: Twente
Oplossen gaat je niet meer lukken ben ik bang. Voorkomen is de beste (en enige?) oplossing, maar daarvoor is het nu te laat denk ik.
Hogere bandspanning maakt het verhaal ook niet anders, aangezien het slijtagepatroon al in het profiel zit.
Probeer in de toekomst, zoals hier ook al enkele keren aangegeven, de banden tijdig te wisselen (voor / achter).
Voorbanden krijgen 'veel' meer te verduren dan achterbanden. Ze slijten ook (bij voorwielaandrijvers) altijd sneller.
Dit komt uiteraard doordat de aandrijving op de voorwielen zit, je stuurt met de voorwielen (en 'onze' volvo's hebben het meeste gewicht op de vooras, bij sturen resulteert dat ook in een hogere zijdelingse kracht) en tot slot wordt de vooras harder afgeremd dan de achteras.
Enerzijds heeft dit als nadeel dat de voorbanden harder slijten, maar het grote voordeel is dat ze over het algemeen ook 'mooier' of 'egaler' slijten.
De achteras daarentegen, 'hobbelt' er vaak maar een beetje achteraan. Slijtage is veel minder (langzamer), maar hierdoor is de kans op 'cuppen' ook groter.
Band A is er gevoeliger voor dan band B en autotype C reageert anders dan autotype D. Dat maakt het ook lastig (en goed voer voor discussies
).
Bijkomend voordeel van het 'tijdig' wisselen van de voor naar de achteras, is dat je ook langer met een setje banden doet (je komt dan niet zo snel met 2 versleten en 2 'nog goede' banden te zitten)
Hogere bandspanning maakt het verhaal ook niet anders, aangezien het slijtagepatroon al in het profiel zit.
Probeer in de toekomst, zoals hier ook al enkele keren aangegeven, de banden tijdig te wisselen (voor / achter).
Voorbanden krijgen 'veel' meer te verduren dan achterbanden. Ze slijten ook (bij voorwielaandrijvers) altijd sneller.
Dit komt uiteraard doordat de aandrijving op de voorwielen zit, je stuurt met de voorwielen (en 'onze' volvo's hebben het meeste gewicht op de vooras, bij sturen resulteert dat ook in een hogere zijdelingse kracht) en tot slot wordt de vooras harder afgeremd dan de achteras.
Enerzijds heeft dit als nadeel dat de voorbanden harder slijten, maar het grote voordeel is dat ze over het algemeen ook 'mooier' of 'egaler' slijten.
De achteras daarentegen, 'hobbelt' er vaak maar een beetje achteraan. Slijtage is veel minder (langzamer), maar hierdoor is de kans op 'cuppen' ook groter.
Band A is er gevoeliger voor dan band B en autotype C reageert anders dan autotype D. Dat maakt het ook lastig (en goed voer voor discussies

Bijkomend voordeel van het 'tijdig' wisselen van de voor naar de achteras, is dat je ook langer met een setje banden doet (je komt dan niet zo snel met 2 versleten en 2 'nog goede' banden te zitten)
Volvo 480 Turbo '90 FWD MT Red - Sold...
Volvo V70R '98 FWD MT Pearl Saffron - Sold...
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Mooi gezegd, t_w!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 22.07.2008 - 09:18
Hey, allemaal al super bedankt voor de reacties, binnenkort gaan we voor nieuwe bandjes shoppen, en regelmatig wisselen.
Heb de auto nu enkele maanden en ben super tevreden met de 2.4 met een geartronic, het bandengerammel verpest het wel een beetje
Heb de auto nu enkele maanden en ben super tevreden met de 2.4 met een geartronic, het bandengerammel verpest het wel een beetje
-voorheen-
Kadett C coupe 1.2 '78
Volvo
340 1.4 '84
440 1.7 '89
460 1.8 '94
S40 1.8 automaat '99
S40 2.4 geartronic '06
-momenteel-
Knal passion rooie V40 t2 '16 'de towmaat' 225 PK 400 NM
Knetterende monza blauwe Opel kadett C coupe met Volvo b230a motor, Volvo m47 5 versnellingsbak, 4 x motorfiets carburateur, Volvo 240 Achteras, Volvo 240 schijfremmen ‘78
Kadett C coupe 1.2 '78
Volvo
340 1.4 '84
440 1.7 '89
460 1.8 '94
S40 1.8 automaat '99
S40 2.4 geartronic '06
-momenteel-
Knal passion rooie V40 t2 '16 'de towmaat' 225 PK 400 NM
Knetterende monza blauwe Opel kadett C coupe met Volvo b230a motor, Volvo m47 5 versnellingsbak, 4 x motorfiets carburateur, Volvo 240 Achteras, Volvo 240 schijfremmen ‘78
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Dat dit het plezier verpest, kan ik mij heel goed voorstellen. Des te groter is/wordt het genot als je er straks nieuwe banden onder hebt. 

Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 19.02.2011 - 10:15
Zelf ook last van licht gecupte pirelli pzero's en met een hogere bandenspanning is het echt nagenoeg weg! Ook de banden gewisseld trouwens om in ieder geval verder cuppen te voorkomen....
Nieuwe banden idd regelmatig wisselen is wel een vereiste om bij de nieuwe banden cuppen te voorkomen idd. Groot voordeeel van aparte winterbanden, dan heb je ze er toch al af...
Nieuwe banden idd regelmatig wisselen is wel een vereiste om bij de nieuwe banden cuppen te voorkomen idd. Groot voordeeel van aparte winterbanden, dan heb je ze er toch al af...
Volvo C30 T5 R-design mj2008: Black Sapphire Metalic, Business Line, Winter Line, BLIS, Electrische bestuurdersstoel, Premium Audio, Moonroof, Geartronic, Keyless Entry & Go, 18" Atreus & R-design wintervelgen
Volvo V60 D2 R-design mj 2015: Black Sapphire Metalic, Business Pack Connect, trekhaak, PDC.
Volvo S60 phase II, 2004; 2.4 170pk
Volvo V60 D2 R-design mj 2015: Black Sapphire Metalic, Business Pack Connect, trekhaak, PDC.
Volvo S60 phase II, 2004; 2.4 170pk
-
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 02.02.2012 - 21:29
Zijn je banden al zo snel warm? Dan kan je ze nooit koud meten/oppompen, tenzij je dit thuis kan doen lijkt me. En hoe snel koelt zo'n band dan weer af?tricky schreef:2.5 is het advies uit het boekje toch? Als je je banden bij het tankstation oppompt dan zijn ze warm (na 1,5 km rijden) is 2.5 te laag.
Zet maar op 2.8 bij een warme band. Dan is het cuppen waarschijnlijk zo goed als weg...
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Daar is moeilijk een advies over te geven. Hoe snel ze opwarmen ligt van zoveel factoren af. Is het warm of koud weer, hoe hard heb je gereden, soort wegdek, veel bochten of alleen rechtuit rijden, veel remmen of een lang recht stuk, hoeveel druk zit er in de banden omdat minder druk in de band de band sneller doet opwarmen etc. Dus een metertje kopen en thuis koud opmeten hoeveel je er bij de pomp bij moet pompen als je geen pomp hebt.stijnder schreef:Zijn je banden al zo snel warm? Dan kan je ze nooit koud meten/oppompen, tenzij je dit thuis kan doen lijkt me. En hoe snel koelt zo'n band dan weer af?tricky schreef:2.5 is het advies uit het boekje toch? Als je je banden bij het tankstation oppompt dan zijn ze warm (na 1,5 km rijden) is 2.5 te laag.
Zet maar op 2.8 bij een warme band. Dan is het cuppen waarschijnlijk zo goed als weg...
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 22.07.2008 - 09:18
Vanmiddag bij profile de banden laten wisselen (voor/achter) resultaat was hetzelfde alleen nu aan de voorzijde, banden worden woensdag vervangen door premacy's hp, ala 400 euro inclusief uitlijnen, balanceren en monteren,
-voorheen-
Kadett C coupe 1.2 '78
Volvo
340 1.4 '84
440 1.7 '89
460 1.8 '94
S40 1.8 automaat '99
S40 2.4 geartronic '06
-momenteel-
Knal passion rooie V40 t2 '16 'de towmaat' 225 PK 400 NM
Knetterende monza blauwe Opel kadett C coupe met Volvo b230a motor, Volvo m47 5 versnellingsbak, 4 x motorfiets carburateur, Volvo 240 Achteras, Volvo 240 schijfremmen ‘78
Kadett C coupe 1.2 '78
Volvo
340 1.4 '84
440 1.7 '89
460 1.8 '94
S40 1.8 automaat '99
S40 2.4 geartronic '06
-momenteel-
Knal passion rooie V40 t2 '16 'de towmaat' 225 PK 400 NM
Knetterende monza blauwe Opel kadett C coupe met Volvo b230a motor, Volvo m47 5 versnellingsbak, 4 x motorfiets carburateur, Volvo 240 Achteras, Volvo 240 schijfremmen ‘78
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
Dat is wel erg kort door de bocht, dan zou iedere auto hier last van moeten hebben.t_w schreef:De achteras daarentegen, 'hobbelt' er vaak maar een beetje achteraan. Slijtage is veel minder (langzamer), maar hierdoor is de kans op 'cuppen' ook groter.
De kans op cuppen, kan alleen maar groter worden door een verkeerde uitlijning.
- t_w
- 4th Gear member
- Berichten: 750
- Lid geworden op: 12.07.2007 - 18:09
- Locatie: Twente
Blijft inderdaad een lastig onderwerp om goed te omschrijven.Ludo schreef: Dat is wel erg kort door de bocht, dan zou iedere auto hier last van moeten hebben.
De kans op cuppen, kan alleen maar groter worden door een verkeerde uitlijning.
Klopt, de uitlijning kan erg veel doen op dit vlak, maar zoals gezegd:
Er zijn auto's die, met de juiste (als in: gedefinieerd door de fabrikant) uitlijning, nog steeds gevoelig zijn voor 'cuppen'. Vooral als dat gecombineerd wordt met een band die er ook 'gevoelig' voor is, is dat gegarandeerd ellende...Band A is er gevoeliger voor dan band B en autotype C reageert anders dan autotype D
Volvo 480 Turbo '90 FWD MT Red - Sold...
Volvo V70R '98 FWD MT Pearl Saffron - Sold...
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Vergeet de conditie van de schokdemper niet.
Deze heeft ook best wel wat invloed op het cuppen,
Deze heeft ook best wel wat invloed op het cuppen,
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19