cuppende banden?

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
Plaats reactie
xxbv92
2nd Gear member
Berichten: 202
Lid geworden op: 22.07.2008 - 09:18

Mijn s40 2.4 uit 2006 heeft volgens mij last van cuppende banden, ik kan aan het loopvlak zo niets zien, het betreft 17 inch (205/50) scotia velgen en continental sport contact banden met nog zo'n 3 mm profiel.
Tussen de 80 en 120 km p/u heb ik een duidelijk rrrt rrrt rrrt rrrt geluid en tevens een trilling in de auto tijdens dat geluid,
Herkend iemand dit?
xxbv92
2nd Gear member
Berichten: 202
Lid geworden op: 22.07.2008 - 09:18

O,ja, het betreft de achterbanden, voor liggen er vrij nieuwe Michelins op, heeft 49000 km gelopen zijn achter volgens mij nog de eerste banden,
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21113
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ja en heeft te maken met de relatief grote oppervlakten van de noppen die een sportieve band heeft.
Overigens bij 3mm resthoogte zou je er aan kunnen denken om de band te vervangen.
Dit soort banden cuppen eerder dan een wat comfortabele band, alhoewel Michelin bekend staat als het merk die relatief weinig cupt.
Kijk eens naar een Pilot Sport 3, erg prettig maar wel prijzig.
tricky
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 19.02.2011 - 10:15

Hoewel 3mm wel tijd wordt voor vervanging, kun je spanning zo'n 10% hoger doen dan het advies (bij koude band).

Als er nog niets te zien is is dit vaak voldoende...
Volvo C30 T5 R-design mj2008: Black Sapphire Metalic, Business Line, Winter Line, BLIS, Electrische bestuurdersstoel, Premium Audio, Moonroof, Geartronic, Keyless Entry & Go, 18" Atreus & R-design wintervelgen
Volvo V60 D2 R-design mj 2015: Black Sapphire Metalic, Business Pack Connect, trekhaak, PDC.
Volvo S60 phase II, 2004; 2.4 170pk
xxbv92
2nd Gear member
Berichten: 202
Lid geworden op: 22.07.2008 - 09:18

bandenspanning nu zo'n 4 weken/400km op 2.5 staan, nog geen verschil.
Iemand ervaring met Vredestein Sportrac 3 banden als eventuele vervangers?
-voorheen-
Kadett C coupe 1.2 '78
Volvo
340 1.4 '84
440 1.7 '89
460 1.8 '94
S40 1.8 automaat '99
S40 2.4 geartronic '06
-momenteel-
Knal passion rooie V40 t2 '16 'de towmaat' 225 PK 400 NM
Knetterende monza blauwe Opel kadett C coupe met Volvo b230a motor, Volvo m47 5 versnellingsbak, 4 x motorfiets carburateur, Volvo 240 Achteras, Volvo 240 schijfremmen ‘78
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2354
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Cuppen krijg je er volgens mij niet uit. Gecupte banden hebben een "zaagtand slijtage", als je niks ziet kun je het voelen. Indien 'ernstig' genoeg voel je als je met je hand over het loopvlak gaat een duidelijk verschil tussen met de rij richting mee en er tegen in.
Het komt, zoals Diesel01 ook al aangeeft, vaker voor bij sportieve banden met grote blokken die op de niet aangedreven achteras zitten. We hebben er met de V40 ook last van gehad met TOYO's die er op zaten bij aanschaf. Bij de nieuwe Michelin's is het niet meer voor gekomen (wissel voor en achter bij monteren na de winterbanden helpt ook). Heb me al eens laten vertellen dat het met banden met meer langsgroeven (in de rijrichting dus niet dwars er op) minder snel voorkomt.
Maar als het niet te ernstig is en je wil ze oprijden, is het te overwegen voor en achter te wisselen. De gecupte banden slijten dan sneller en door de aandrijving wellicht gelijkmatiger waardoor het cuppen iig niet verergert en de banden met meeste profiel achter is wellicht ook niet onverstandig.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
tricky
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 19.02.2011 - 10:15

2.5 is het advies uit het boekje toch? Als je je banden bij het tankstation oppompt dan zijn ze warm (na 1,5 km rijden) is 2.5 te laag.

Zet maar op 2.8 bij een warme band. Dan is het cuppen waarschijnlijk zo goed als weg...
Volvo C30 T5 R-design mj2008: Black Sapphire Metalic, Business Line, Winter Line, BLIS, Electrische bestuurdersstoel, Premium Audio, Moonroof, Geartronic, Keyless Entry & Go, 18" Atreus & R-design wintervelgen
Volvo V60 D2 R-design mj 2015: Black Sapphire Metalic, Business Pack Connect, trekhaak, PDC.
Volvo S60 phase II, 2004; 2.4 170pk
sequence
5th Gear member
Berichten: 1370
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

2,8 bar zou nog kunnen maar ik betwijfel of het cuppen daarmee is opgelost.
Je kunt cuppen wel voorkomen door tijdig te wisselen van achter naar voor en eventueel bij banden zonder richtingprofiel kruislings te wisselen.
V40 T2 Nordic+
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

De ene auto is ook gevoeliger voor cuppen dan de ander. V50 is daarbij niet in het voordeel. Inderdaad geregeld voor met achter wisselen voorkomt het cuppen, maar eenmaal gecupt is het jammer dan.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
t_w
4th Gear member
Berichten: 750
Lid geworden op: 12.07.2007 - 18:09
Locatie: Twente

Oplossen gaat je niet meer lukken ben ik bang. Voorkomen is de beste (en enige?) oplossing, maar daarvoor is het nu te laat denk ik.

Hogere bandspanning maakt het verhaal ook niet anders, aangezien het slijtagepatroon al in het profiel zit.

Probeer in de toekomst, zoals hier ook al enkele keren aangegeven, de banden tijdig te wisselen (voor / achter).

Voorbanden krijgen 'veel' meer te verduren dan achterbanden. Ze slijten ook (bij voorwielaandrijvers) altijd sneller.
Dit komt uiteraard doordat de aandrijving op de voorwielen zit, je stuurt met de voorwielen (en 'onze' volvo's hebben het meeste gewicht op de vooras, bij sturen resulteert dat ook in een hogere zijdelingse kracht) en tot slot wordt de vooras harder afgeremd dan de achteras.
Enerzijds heeft dit als nadeel dat de voorbanden harder slijten, maar het grote voordeel is dat ze over het algemeen ook 'mooier' of 'egaler' slijten.

De achteras daarentegen, 'hobbelt' er vaak maar een beetje achteraan. Slijtage is veel minder (langzamer), maar hierdoor is de kans op 'cuppen' ook groter.
Band A is er gevoeliger voor dan band B en autotype C reageert anders dan autotype D. Dat maakt het ook lastig (en goed voer voor discussies ;) ).

Bijkomend voordeel van het 'tijdig' wisselen van de voor naar de achteras, is dat je ook langer met een setje banden doet (je komt dan niet zo snel met 2 versleten en 2 'nog goede' banden te zitten)
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Mooi gezegd, t_w!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
xxbv92
2nd Gear member
Berichten: 202
Lid geworden op: 22.07.2008 - 09:18

Hey, allemaal al super bedankt voor de reacties, binnenkort gaan we voor nieuwe bandjes shoppen, en regelmatig wisselen.
Heb de auto nu enkele maanden en ben super tevreden met de 2.4 met een geartronic, het bandengerammel verpest het wel een beetje
-voorheen-
Kadett C coupe 1.2 '78
Volvo
340 1.4 '84
440 1.7 '89
460 1.8 '94
S40 1.8 automaat '99
S40 2.4 geartronic '06
-momenteel-
Knal passion rooie V40 t2 '16 'de towmaat' 225 PK 400 NM
Knetterende monza blauwe Opel kadett C coupe met Volvo b230a motor, Volvo m47 5 versnellingsbak, 4 x motorfiets carburateur, Volvo 240 Achteras, Volvo 240 schijfremmen ‘78
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Dat dit het plezier verpest, kan ik mij heel goed voorstellen. Des te groter is/wordt het genot als je er straks nieuwe banden onder hebt. :-)
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
tricky
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 19.02.2011 - 10:15

Zelf ook last van licht gecupte pirelli pzero's en met een hogere bandenspanning is het echt nagenoeg weg! Ook de banden gewisseld trouwens om in ieder geval verder cuppen te voorkomen....

Nieuwe banden idd regelmatig wisselen is wel een vereiste om bij de nieuwe banden cuppen te voorkomen idd. Groot voordeeel van aparte winterbanden, dan heb je ze er toch al af...
Volvo C30 T5 R-design mj2008: Black Sapphire Metalic, Business Line, Winter Line, BLIS, Electrische bestuurdersstoel, Premium Audio, Moonroof, Geartronic, Keyless Entry & Go, 18" Atreus & R-design wintervelgen
Volvo V60 D2 R-design mj 2015: Black Sapphire Metalic, Business Pack Connect, trekhaak, PDC.
Volvo S60 phase II, 2004; 2.4 170pk
stijnder
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 02.02.2012 - 21:29

tricky schreef:2.5 is het advies uit het boekje toch? Als je je banden bij het tankstation oppompt dan zijn ze warm (na 1,5 km rijden) is 2.5 te laag.

Zet maar op 2.8 bij een warme band. Dan is het cuppen waarschijnlijk zo goed als weg...
Zijn je banden al zo snel warm? Dan kan je ze nooit koud meten/oppompen, tenzij je dit thuis kan doen lijkt me. En hoe snel koelt zo'n band dan weer af?
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

stijnder schreef:
tricky schreef:2.5 is het advies uit het boekje toch? Als je je banden bij het tankstation oppompt dan zijn ze warm (na 1,5 km rijden) is 2.5 te laag.

Zet maar op 2.8 bij een warme band. Dan is het cuppen waarschijnlijk zo goed als weg...
Zijn je banden al zo snel warm? Dan kan je ze nooit koud meten/oppompen, tenzij je dit thuis kan doen lijkt me. En hoe snel koelt zo'n band dan weer af?
Daar is moeilijk een advies over te geven. Hoe snel ze opwarmen ligt van zoveel factoren af. Is het warm of koud weer, hoe hard heb je gereden, soort wegdek, veel bochten of alleen rechtuit rijden, veel remmen of een lang recht stuk, hoeveel druk zit er in de banden omdat minder druk in de band de band sneller doet opwarmen etc. Dus een metertje kopen en thuis koud opmeten hoeveel je er bij de pomp bij moet pompen als je geen pomp hebt.
xxbv92
2nd Gear member
Berichten: 202
Lid geworden op: 22.07.2008 - 09:18

Vanmiddag bij profile de banden laten wisselen (voor/achter) resultaat was hetzelfde alleen nu aan de voorzijde, banden worden woensdag vervangen door premacy's hp, ala 400 euro inclusief uitlijnen, balanceren en monteren,
-voorheen-
Kadett C coupe 1.2 '78
Volvo
340 1.4 '84
440 1.7 '89
460 1.8 '94
S40 1.8 automaat '99
S40 2.4 geartronic '06
-momenteel-
Knal passion rooie V40 t2 '16 'de towmaat' 225 PK 400 NM
Knetterende monza blauwe Opel kadett C coupe met Volvo b230a motor, Volvo m47 5 versnellingsbak, 4 x motorfiets carburateur, Volvo 240 Achteras, Volvo 240 schijfremmen ‘78
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

t_w schreef:De achteras daarentegen, 'hobbelt' er vaak maar een beetje achteraan. Slijtage is veel minder (langzamer), maar hierdoor is de kans op 'cuppen' ook groter.
Dat is wel erg kort door de bocht, dan zou iedere auto hier last van moeten hebben.
De kans op cuppen, kan alleen maar groter worden door een verkeerde uitlijning.
Gebruikersavatar
t_w
4th Gear member
Berichten: 750
Lid geworden op: 12.07.2007 - 18:09
Locatie: Twente

Ludo schreef: Dat is wel erg kort door de bocht, dan zou iedere auto hier last van moeten hebben.
De kans op cuppen, kan alleen maar groter worden door een verkeerde uitlijning.
Blijft inderdaad een lastig onderwerp om goed te omschrijven.
Klopt, de uitlijning kan erg veel doen op dit vlak, maar zoals gezegd:
Band A is er gevoeliger voor dan band B en autotype C reageert anders dan autotype D
Er zijn auto's die, met de juiste (als in: gedefinieerd door de fabrikant) uitlijning, nog steeds gevoelig zijn voor 'cuppen'. Vooral als dat gecombineerd wordt met een band die er ook 'gevoelig' voor is, is dat gegarandeerd ellende...
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Vergeet de conditie van de schokdemper niet.
Deze heeft ook best wel wat invloed op het cuppen,
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”