Pagina 1 van 1

cuppende banden?

Geplaatst: 22.03.2012 - 20:09
door xxbv92
Mijn s40 2.4 uit 2006 heeft volgens mij last van cuppende banden, ik kan aan het loopvlak zo niets zien, het betreft 17 inch (205/50) scotia velgen en continental sport contact banden met nog zo'n 3 mm profiel.
Tussen de 80 en 120 km p/u heb ik een duidelijk rrrt rrrt rrrt rrrt geluid en tevens een trilling in de auto tijdens dat geluid,
Herkend iemand dit?

Geplaatst: 22.03.2012 - 21:00
door xxbv92
O,ja, het betreft de achterbanden, voor liggen er vrij nieuwe Michelins op, heeft 49000 km gelopen zijn achter volgens mij nog de eerste banden,

Geplaatst: 22.03.2012 - 21:03
door diesel01
Ja en heeft te maken met de relatief grote oppervlakten van de noppen die een sportieve band heeft.
Overigens bij 3mm resthoogte zou je er aan kunnen denken om de band te vervangen.
Dit soort banden cuppen eerder dan een wat comfortabele band, alhoewel Michelin bekend staat als het merk die relatief weinig cupt.
Kijk eens naar een Pilot Sport 3, erg prettig maar wel prijzig.

Geplaatst: 22.03.2012 - 21:05
door tricky
Hoewel 3mm wel tijd wordt voor vervanging, kun je spanning zo'n 10% hoger doen dan het advies (bij koude band).

Als er nog niets te zien is is dit vaak voldoende...

Geplaatst: 22.03.2012 - 21:19
door xxbv92
bandenspanning nu zo'n 4 weken/400km op 2.5 staan, nog geen verschil.
Iemand ervaring met Vredestein Sportrac 3 banden als eventuele vervangers?

Geplaatst: 22.03.2012 - 21:41
door Jers3n
Cuppen krijg je er volgens mij niet uit. Gecupte banden hebben een "zaagtand slijtage", als je niks ziet kun je het voelen. Indien 'ernstig' genoeg voel je als je met je hand over het loopvlak gaat een duidelijk verschil tussen met de rij richting mee en er tegen in.
Het komt, zoals Diesel01 ook al aangeeft, vaker voor bij sportieve banden met grote blokken die op de niet aangedreven achteras zitten. We hebben er met de V40 ook last van gehad met TOYO's die er op zaten bij aanschaf. Bij de nieuwe Michelin's is het niet meer voor gekomen (wissel voor en achter bij monteren na de winterbanden helpt ook). Heb me al eens laten vertellen dat het met banden met meer langsgroeven (in de rijrichting dus niet dwars er op) minder snel voorkomt.
Maar als het niet te ernstig is en je wil ze oprijden, is het te overwegen voor en achter te wisselen. De gecupte banden slijten dan sneller en door de aandrijving wellicht gelijkmatiger waardoor het cuppen iig niet verergert en de banden met meeste profiel achter is wellicht ook niet onverstandig.

Geplaatst: 22.03.2012 - 21:43
door tricky
2.5 is het advies uit het boekje toch? Als je je banden bij het tankstation oppompt dan zijn ze warm (na 1,5 km rijden) is 2.5 te laag.

Zet maar op 2.8 bij een warme band. Dan is het cuppen waarschijnlijk zo goed als weg...

Geplaatst: 22.03.2012 - 21:47
door sequence
2,8 bar zou nog kunnen maar ik betwijfel of het cuppen daarmee is opgelost.
Je kunt cuppen wel voorkomen door tijdig te wisselen van achter naar voor en eventueel bij banden zonder richtingprofiel kruislings te wisselen.

Geplaatst: 22.03.2012 - 22:16
door Oceanracer
De ene auto is ook gevoeliger voor cuppen dan de ander. V50 is daarbij niet in het voordeel. Inderdaad geregeld voor met achter wisselen voorkomt het cuppen, maar eenmaal gecupt is het jammer dan.

Geplaatst: 22.03.2012 - 22:21
door t_w
Oplossen gaat je niet meer lukken ben ik bang. Voorkomen is de beste (en enige?) oplossing, maar daarvoor is het nu te laat denk ik.

Hogere bandspanning maakt het verhaal ook niet anders, aangezien het slijtagepatroon al in het profiel zit.

Probeer in de toekomst, zoals hier ook al enkele keren aangegeven, de banden tijdig te wisselen (voor / achter).

Voorbanden krijgen 'veel' meer te verduren dan achterbanden. Ze slijten ook (bij voorwielaandrijvers) altijd sneller.
Dit komt uiteraard doordat de aandrijving op de voorwielen zit, je stuurt met de voorwielen (en 'onze' volvo's hebben het meeste gewicht op de vooras, bij sturen resulteert dat ook in een hogere zijdelingse kracht) en tot slot wordt de vooras harder afgeremd dan de achteras.
Enerzijds heeft dit als nadeel dat de voorbanden harder slijten, maar het grote voordeel is dat ze over het algemeen ook 'mooier' of 'egaler' slijten.

De achteras daarentegen, 'hobbelt' er vaak maar een beetje achteraan. Slijtage is veel minder (langzamer), maar hierdoor is de kans op 'cuppen' ook groter.
Band A is er gevoeliger voor dan band B en autotype C reageert anders dan autotype D. Dat maakt het ook lastig (en goed voer voor discussies ;) ).

Bijkomend voordeel van het 'tijdig' wisselen van de voor naar de achteras, is dat je ook langer met een setje banden doet (je komt dan niet zo snel met 2 versleten en 2 'nog goede' banden te zitten)

Geplaatst: 22.03.2012 - 22:32
door Oceanracer
Mooi gezegd, t_w!

Geplaatst: 22.03.2012 - 22:36
door xxbv92
Hey, allemaal al super bedankt voor de reacties, binnenkort gaan we voor nieuwe bandjes shoppen, en regelmatig wisselen.
Heb de auto nu enkele maanden en ben super tevreden met de 2.4 met een geartronic, het bandengerammel verpest het wel een beetje

Geplaatst: 22.03.2012 - 22:38
door Oceanracer
Dat dit het plezier verpest, kan ik mij heel goed voorstellen. Des te groter is/wordt het genot als je er straks nieuwe banden onder hebt. :-)

Geplaatst: 23.03.2012 - 08:33
door tricky
Zelf ook last van licht gecupte pirelli pzero's en met een hogere bandenspanning is het echt nagenoeg weg! Ook de banden gewisseld trouwens om in ieder geval verder cuppen te voorkomen....

Nieuwe banden idd regelmatig wisselen is wel een vereiste om bij de nieuwe banden cuppen te voorkomen idd. Groot voordeeel van aparte winterbanden, dan heb je ze er toch al af...

Geplaatst: 23.03.2012 - 10:16
door stijnder
tricky schreef:2.5 is het advies uit het boekje toch? Als je je banden bij het tankstation oppompt dan zijn ze warm (na 1,5 km rijden) is 2.5 te laag.

Zet maar op 2.8 bij een warme band. Dan is het cuppen waarschijnlijk zo goed als weg...
Zijn je banden al zo snel warm? Dan kan je ze nooit koud meten/oppompen, tenzij je dit thuis kan doen lijkt me. En hoe snel koelt zo'n band dan weer af?

Geplaatst: 23.03.2012 - 11:04
door Iroll
stijnder schreef:
tricky schreef:2.5 is het advies uit het boekje toch? Als je je banden bij het tankstation oppompt dan zijn ze warm (na 1,5 km rijden) is 2.5 te laag.

Zet maar op 2.8 bij een warme band. Dan is het cuppen waarschijnlijk zo goed als weg...
Zijn je banden al zo snel warm? Dan kan je ze nooit koud meten/oppompen, tenzij je dit thuis kan doen lijkt me. En hoe snel koelt zo'n band dan weer af?
Daar is moeilijk een advies over te geven. Hoe snel ze opwarmen ligt van zoveel factoren af. Is het warm of koud weer, hoe hard heb je gereden, soort wegdek, veel bochten of alleen rechtuit rijden, veel remmen of een lang recht stuk, hoeveel druk zit er in de banden omdat minder druk in de band de band sneller doet opwarmen etc. Dus een metertje kopen en thuis koud opmeten hoeveel je er bij de pomp bij moet pompen als je geen pomp hebt.

Geplaatst: 23.03.2012 - 17:13
door xxbv92
Vanmiddag bij profile de banden laten wisselen (voor/achter) resultaat was hetzelfde alleen nu aan de voorzijde, banden worden woensdag vervangen door premacy's hp, ala 400 euro inclusief uitlijnen, balanceren en monteren,

Geplaatst: 23.03.2012 - 19:27
door Ludo
t_w schreef:De achteras daarentegen, 'hobbelt' er vaak maar een beetje achteraan. Slijtage is veel minder (langzamer), maar hierdoor is de kans op 'cuppen' ook groter.
Dat is wel erg kort door de bocht, dan zou iedere auto hier last van moeten hebben.
De kans op cuppen, kan alleen maar groter worden door een verkeerde uitlijning.

Geplaatst: 23.03.2012 - 21:55
door t_w
Ludo schreef: Dat is wel erg kort door de bocht, dan zou iedere auto hier last van moeten hebben.
De kans op cuppen, kan alleen maar groter worden door een verkeerde uitlijning.
Blijft inderdaad een lastig onderwerp om goed te omschrijven.
Klopt, de uitlijning kan erg veel doen op dit vlak, maar zoals gezegd:
Band A is er gevoeliger voor dan band B en autotype C reageert anders dan autotype D
Er zijn auto's die, met de juiste (als in: gedefinieerd door de fabrikant) uitlijning, nog steeds gevoelig zijn voor 'cuppen'. Vooral als dat gecombineerd wordt met een band die er ook 'gevoelig' voor is, is dat gegarandeerd ellende...

Geplaatst: 23.03.2012 - 23:03
door wim de jong
Vergeet de conditie van de schokdemper niet.
Deze heeft ook best wel wat invloed op het cuppen,