Pagina 1 van 2

Wat zijn jullie ervaringen met de D2 motor?

Geplaatst: 23.03.2012 - 14:01
door MichelR
Ik zit te denken om als ik de nieuwe V40 ga kopen voor de nieuwe D2 motor te gaan..

Totaal geen ervaring met diesel motoren (af gezien van de oude Golf van mijn vader in de jaren 80) dus ik ben wel benieuwd naar de ervaring van mensen die de nieuwe D2 motor in hun Volvo hebben.

Vragen zoals omtrent het verbruik, rij eigenschappen.
Koude start, Makkelijk inhalen?, vlot kunnen doorrijden etc etc.

Geplaatst: 23.03.2012 - 16:52
door Paul
Hij is lekker vlot en soms ook zuinig :-)

Geplaatst: 24.03.2012 - 13:35
door MichelR
Niet veel mensen met een D2 zo te zien.. ?

Geplaatst: 24.03.2012 - 13:38
door OGA244
prima motor! heb hem nu in een S60, heb er daarvoor een V50 mee gehad

Geplaatst: 24.03.2012 - 19:41
door euerw
Wat is de D2? Was het een 5 cil Volvo of een PGA/furd motor, met al die aanduidingen weet ik het niet meer.
Koop je een Volvo alleen voor het uiterlijk dan is PGA/ f toch prima, wil je een echte Volvo met Volvo motor ga je voor de 5 cilinder,

Niet gelijk weer boos worden jongens.....

Geplaatst: 27.03.2012 - 19:31
door rsnhakan
De D2 is een 1.6 4 cilinder diesel.

Ik vind hem in de S60 prima rijden. Hij is redelijk vlot, zonder snel te zijn. Zuinig kan ik hem niet noemen. Een S80 1.6D, (de oude, met 5 versnellingen) die we van de dealer hadden meegekregen, was een stuk zuiniger.

Ik heb over de afgelopen ruim 65.000 km elke tankbeurt opgeschreven, in spiritmonitor. (klik op 6,1L hieronder)

@Michel, er zullen vast en zeker weinig leden zijn die dit gedeelte van het forum lezen.

Geplaatst: 27.03.2012 - 19:38
door MichelR
@Rsnhakan -> zo lijkt het wel..

Maar na rekenen met omslagpunt calcalators tot conclusie gekomen dat de T3 voor mij toch het best is voor in de nieuwe V40.

Alleen bij verbruik van 5.0/100km en lager zou het rendabel zijn..

En wat ik lees op forum is dat weinig mensen echt de 5.0 of lager halen.
Rijd ook maar 50 km per dag combinatie snelweg en binnen door dus niet zuinig genoeg.

Geplaatst: 27.03.2012 - 19:41
door bart simpson
kan me daar gezien het tot 31/12/2013 volledig ontbreken van de MRB op een D2 niet heel veel bij voorstellen

Geplaatst: 27.03.2012 - 19:48
door MichelR
zonder MRB is maar een jaartje daarna betaald je toch weer..
Was bij berekening even uitgegaan van 5 jaar rijden met de V40 D2

Geplaatst: 27.03.2012 - 19:56
door OGA244
Ik doe 5.5ltr op 100km met een S60 D2, een v40 is lichter en zal zomaar nog iets zuiniger zijn.
Rijden in september/oktober is zomaar 15 mnd mrb vrij.
Denk dat je met 15K p/jr met een D2 al goedkoper uit bent zonder dat er sprake was van mrb vrijstelling

Geplaatst: 27.03.2012 - 19:59
door MichelR
Moet inderdaad maar nog eens in de cijfertjes duiken.. :-)

Maar de D2 bevalt goed?.

Geplaatst: 27.03.2012 - 20:02
door OGA244
Ik vind het een prima machientje, rij nu een paar dagen in een V50 D2 die doet 4.7 ltr op 100km.

Geplaatst: 27.03.2012 - 20:20
door Paul
Nette cijfers Oga!

Maar ik zou het nog een keer berekenen Michel!

Geplaatst: 27.03.2012 - 21:38
door rsnhakan
Mijn vader rijdt bijna alleen maar snelweg. (240km enkele reis) Toch lukt het niet om zulke lage verbruikscijfers te scoren. Eenmaal in de bebouwde kom en het verbruik schiet omhoog.

We resetten trouwens de BC na elke tankbeurt.

Geplaatst: 27.03.2012 - 21:44
door MichelR
Uitgaan van de waarde van Rsnhakan zou het voor mij duurder zijn om voor de D2 te gaan.
Dus wat is wijsheid.. Uit gaan van dat de nieuwe D2 zuiniger is of niet.

Geplaatst: 27.03.2012 - 21:44
door V70/2.4D/2003
rsnhakan, Ik heb eens even op dat 6.1 linkje geklikt en kennis genomen van de cijfers en de tankfrequentie. Dat is bijna niet voor te stellen, dat redden we met onze bedrijfsauto's niet eens, zo'n tankfrequentie. Wonen jullie in de S60?

Geplaatst: 27.03.2012 - 22:15
door bart simpson
MichelR schreef:Uitgaan van de waarde van Rsnhakan zou het voor mij duurder zijn om voor de D2 te gaan.
Dus wat is wijsheid.. Uit gaan van dat de nieuwe D2 zuiniger is of niet.
Rsnhakan en zijn pa betalen iig zelf geen brandstof en lijken me daardoor volstrekt niet gemotiveerd om een net verbruik na te streven, ik tel even snel 1360 ltr op +/- 20.000km alleen in 2012 (ik had die 20K km met 1150 ltr gered)

Geplaatst: 28.03.2012 - 06:22
door V70/2.4D/2003
Awel Bartje, dat zou voor 2012, en met de huidige dieselprijs van 1,519, een besparing van 381,99 hebben gebracht.

Geplaatst: 28.03.2012 - 08:52
door bart simpson
ofwel € 130,-- p/mnd, wie het breed heeft laat het breed hangen

Geplaatst: 28.03.2012 - 13:31
door rsnhakan
MichelR schreef:Uitgaan van de waarde van Rsnhakan zou het voor mij duurder zijn om voor de D2 te gaan.
Dus wat is wijsheid.. Uit gaan van dat de nieuwe D2 zuiniger is of niet.
Ik rij vaak wel wat vlotter dan dat mijn vader doet. Maar mijn vader rijdt tussen de 110 en 130 op de cruise control. En dat echt stukken achter elkaar. Snel optrekken doet hij niet, maar gewoon rustig. De eerste paar (lees 15-20) tankbeurten heb ik zelf gereden, en vaak in de bebouwde kom, vandaar de wat hogere cijfers. Hier zijn er een aantal die wel een laag verbruik hebben. Zouden die alleen maar buiten de bebouwde kom rijden? Als je 80-100 rijdt wil die nog best wel zuinig zijn.

@Bart, dat we "gratis" tanken betekent niet dat we als een gek rijden. Mijn vader houdt wel degelijk rekening met zuinig rijden. Al komt het niet zo ver dat hij start/stop gaat gebruiken. Ik wat minder, maar dat zal vast door mijn leeftijd komen.
V70/2.4D/2003 schreef:rsnhakan, Ik heb eens even op dat 6.1 linkje geklikt en kennis genomen van de cijfers en de tankfrequentie. Dat is bijna niet voor te stellen, dat redden we met onze bedrijfsauto's niet eens, zo'n tankfrequentie. Wonen jullie in de S60?
Hahaha, soort van! :lol: