automaat en olie verversen

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Rijant
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 24.02.2009 - 21:40

Mijn volvo V70 bi-fuel uit 2003 met 210.000 op de teller rijd als een zonnetje.
Op een ding na. Als ik wat langer voor b.v. voor een stoplicht moet wachten en de automaat in de N stand zet en daarna weer in D en iets te vlot gas geef rijd de wagen met een schok weg.
Als ik na het inschakelen even (2 sec.) wacht met gas geven rijd de wagen keurig weg.
Olie is nooit vervangen en ik rij vaak lange ritten met aanhanger.
Verder schakeld de automaat goed.
Wie weet hier iets meer van.

Alvast bedankt, Jan
Gebruikersavatar
Rob2u
5th Gear member
Berichten: 1109
Lid geworden op: 10.04.2006 - 14:41
Locatie: Veldhoven

Rijant schreef:Als ik wat langer voor b.v. voor een stoplicht moet wachten en de automaat in de N stand zet en daarna weer in D en iets te vlot gas geef rijd de wagen met een schok weg.
Als ik na het inschakelen even (2 sec.) wacht met gas geven rijd de wagen keurig weg.
Alvast bedankt, Jan
Dit is de 'neutral control', zoek maar even hier op de forum voor meer info. Je kan dit overigens softwarematig laten verwijderen door de dealer.
Volvo V70 2.4T Aut5 2000 my2001 Mystic silver metallic, Premium- Winter- Estate lines, Xenon, HU-603 High Performance audio iMIV-LE, brushed alu interiortrim
Volvo V70 2.4T man 2000 my2001 Scarab Green HU-603 Premium sound
Volvo 245 GLE 2.3 1990 LPG-G3 non-Volvo airco
Gebruikersavatar
Voorn
4th Gear member
Berichten: 607
Lid geworden op: 06.06.2009 - 00:22

Mijn auto heeft nu 275000 km gereden en ik heb een D5 met geartronic. totaal geen probleem. Heerlijk rijden. En geen olie ververst. Was ik ook helemaal niet van plan :-)
Groeten van Eddy
________________

Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 345.000 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
Gebruikersavatar
jeansimon
2nd Gear member
Berichten: 165
Lid geworden op: 17.10.2011 - 00:33

mijn garagehouder zegt dat onze automaat licht slipt en wellicht in de toekomst een flushbehandeling uitkomst kan bieden. Dit betekent een flink aantal keren spoelen met nieuwe olie totdat bijna helder is. Dan onder de auto een "pan" openmaken reinigen en filter vervangen. Veel tijd, veel olie dus erg prijzig, maar er is geen andere manier.

Ik zei dat ik heb gehoord over powerflush etc. Hij zei dat is niet waar. dat kan niet...

wat is wijsheid?
Opel Corsa 1.2 1984, Ford Escort 1.6 1987, Daihatsu Applause 1.6 1992, Renault Megane 2.0 1998, Fiat Panda 0.75 1988, Lancia Ypsillon 1.0 1995, Alfa Romeo 145 1.6 1997, Fiat Marea Weekend 1.6 1999, Fiat Panda 1.2 2004, Fiat Stilo mw 1.6 2004, Seat Marbella 0.75 1995, Volvo V70 T5 2001, Volvo 340 1.4 1990

"Amor vincit omnia"
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4279
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

jeansimon schreef:mijn garagehouder zegt dat onze automaat licht slipt en wellicht in de toekomst een flushbehandeling uitkomst kan bieden. Dit betekent een flink aantal keren spoelen met nieuwe olie totdat bijna helder is. Dan onder de auto een "pan" openmaken reinigen en filter vervangen. Veel tijd, veel olie dus erg prijzig, maar er is geen andere manier.

Ik zei dat ik heb gehoord over powerflush etc. Hij zei dat is niet waar. dat kan niet...

wat is wijsheid?
Wat voor auto gaat het om.
Ik heb in het verleden wel eens de olie ververst. Aftap dop eraf, olie eruit laten lopen, ca 3,5 a 4 l en deze hoeveelheid weer bijvullen en dan na 1 jaar nog eens doen. Geeft vaak wel een verbetering.
Letwel, dit was bij de 5-traps geartronic. De 6-traps werkt wat lastiger omdat die eigenlijk dicht zijn, geen peilstok of iets. Ook daar is het wel te doen, alleen meer werk

Hij '99 V70 2.5 20V AT en '00 V70R AWD
Zij '19 S60 T5, '99 S70R AT Saffron Pearl en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
rvo033467
4th Gear member
Berichten: 818
Lid geworden op: 01.08.2011 - 15:18
Locatie: Oss

Een powerflush zegt mij niks.
Als de bak slipt zou ik hem laten spoelen, is altijd goedkoper als een bakrevisie die vele malen duurder is.
Rolf
Volvo 440 1.8
Volvo S80 2.4 1999
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Powerflushen is een amerikaanse truuk om je geld uit de zak te kloppen. Ze zetten dan een drukslang op de vulopening van de bak en pompen onder druk nieuwe olie er doorheen. Heb zelfs de reverse flush voorbij zien komen, waarbij ze dus olie er doorheen pompen vanuit de aftapplug. Kan m.i. niet goed zijn, geen van beide methodes. Je zet druk op allerlei kleppen en keerringen die daar helemaal niet voor bedoeld zijn, zeker bij reverse flushen lijkt me dat een drama.

Normaal flushen dmv bijvullen terwijk de bak draait (door alle versnellingen het liefst) met de wielen los van de grond is echter prima m.i. , je vult gewoon het systeem met verse olie.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
jeansimon
2nd Gear member
Berichten: 165
Lid geworden op: 17.10.2011 - 00:33

Ok, ja ik zeg ook maar wat ik heb gezien op een site:

http://www.pa5ca.com/v70/automaat_spoelen/
Opel Corsa 1.2 1984, Ford Escort 1.6 1987, Daihatsu Applause 1.6 1992, Renault Megane 2.0 1998, Fiat Panda 0.75 1988, Lancia Ypsillon 1.0 1995, Alfa Romeo 145 1.6 1997, Fiat Marea Weekend 1.6 1999, Fiat Panda 1.2 2004, Fiat Stilo mw 1.6 2004, Seat Marbella 0.75 1995, Volvo V70 T5 2001, Volvo 340 1.4 1990

"Amor vincit omnia"
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

jeansimon schreef:Ok, ja ik zeg ook maar wat ik heb gezien op een site:

http://www.pa5ca.com/v70/automaat_spoelen/
Dat is geen "power" flush waarbij de druk van een extern apparaat komt als ik dat goed zie. Dat is namelijk waar ik op doelde, met een externe pomp druk zetten op de bak en daarmee het binnenwerk om zeep helpen. Dit ziet er uit als een hele handige manier om de ene olie voor de andere te verwisselen. Lijkt me een profi opstelling zo.

Hij lijkt op deze manier echter niet door de versnellingen heen te gaan, mijn ervaring is dat je bij zelf aftappen en van bovenaf vullen toch ziet dat bij het in de versnelling zetten er weer bruine olie uit komt.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
jeansimon
2nd Gear member
Berichten: 165
Lid geworden op: 17.10.2011 - 00:33

Hoi Frank,

Hier meldt men dat men wel schakelt met de bak

http://volvov70forum.com/topic.php?t=2204&page=1
Opel Corsa 1.2 1984, Ford Escort 1.6 1987, Daihatsu Applause 1.6 1992, Renault Megane 2.0 1998, Fiat Panda 0.75 1988, Lancia Ypsillon 1.0 1995, Alfa Romeo 145 1.6 1997, Fiat Marea Weekend 1.6 1999, Fiat Panda 1.2 2004, Fiat Stilo mw 1.6 2004, Seat Marbella 0.75 1995, Volvo V70 T5 2001, Volvo 340 1.4 1990

"Amor vincit omnia"
Beers!
2nd Gear member
Berichten: 198
Lid geworden op: 29.07.2007 - 17:50
Locatie: Leeuwarden

Dat ziet er toch wel erg goed uit. Ik lees niets over het sterk onder druk zetten van de handel.
Volvo 460 1.8i DL LPG 1993
Mitsubishi Carisma Royal Class 1.9TD (Help me!) 1998
Volvo 460 TD airco 1996
Volvo V40 1.9D PhaseII 2000
Volvo V70 2.5D Aut. bomvol 1999
Volvo S60 2.4 Intro Edition LPi 2001
VW Touran 1.9 TDI Athene 7-persoons 2004
VW Passat Variant 1.9 TDI Sportline 2004
Volvo V70 2.4D EditionII geartronic MY 2005
VW Passat Variant Sportline 1.6 TDI 2012 (leasebak)
Volvo V60 Ocean Race D3 2012
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Nee klopt, maar dat is wat er normaliter onder powerflushen verstaan wordt. Alleen hier hebben ze de term gekaapt voor een flush met een handig apparaat onder druk van de bak-eigen oliepomp. Lijkt me keurige manier zo.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
jeansimon
2nd Gear member
Berichten: 165
Lid geworden op: 17.10.2011 - 00:33

Heb die Gerry Slot een e-mail gestuurd en hij zegt:

Wij Power-Flushen met 12 liter ATF WAARNA UW BAK, KOPPELOMVORMER, LEIDINGEN EN RADIATOR / WARMTEWISSELAAR WEER SCHOON ZIJN.

Dus ook koppelomvormer (V70 heeft geen filter). Normaliter moet de wagen onder open om olie wat in de koppelomvormer zit te verversen.

Hij zegt € 285,- of + € 30 dan komt hij langs. Denk er sterk aan om in de toekomst gebruik te maken van zijn diensten.
Opel Corsa 1.2 1984, Ford Escort 1.6 1987, Daihatsu Applause 1.6 1992, Renault Megane 2.0 1998, Fiat Panda 0.75 1988, Lancia Ypsillon 1.0 1995, Alfa Romeo 145 1.6 1997, Fiat Marea Weekend 1.6 1999, Fiat Panda 1.2 2004, Fiat Stilo mw 1.6 2004, Seat Marbella 0.75 1995, Volvo V70 T5 2001, Volvo 340 1.4 1990

"Amor vincit omnia"
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Bij Thomassen in Lunteren zijn ze gespecialiseerd in versnellingsbakken. Zo gepiept daar en geen half werk.

Bij evenementen zag ik ook nog een meetingdag flushen.....
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Beers!
2nd Gear member
Berichten: 198
Lid geworden op: 29.07.2007 - 17:50
Locatie: Leeuwarden

Ik heb gister mijn geartronic laten powerflushen door Gery Slot. Ik moet zeggen dat dit heel prettig verloopt. Ook al komt Gery vanuit Eindhoven (Uden) naar Noord Friesland, hij levert een prima klus af.

De olie kwam er bij mij dun en zwart uit, compleet verzadigd van rommel. Gery gaf aan dat ik er nog net op tijd bij was, want de olie werd bij mij niet zo schoon als dat Gery gewend was. Maar zeker van dun en zwart naar dik en rood. Waarschijnlijk heb ik geluk omdat ik een 131pk heb met 280 Nm, anders had ik schade kunnen hebben. Ik heb net 339.000 km erop zitten.

Karwei was snel gepiept. Alles schoon en netjes, Gery heeft alles bij zich om zijn werk goed te doen. Alleen een stopcontact is nodig. Na het flushen netjes met Vida de bak gereset en middels een kort rondje rijden de nieuwe waarden van de adaptieve geartronic weer geladen.

Aardig detail is dat Volvo zegt dat de olie niet vervangen hoeft worden, de werkplaatschef dit toch wel adviseert én in Vida zelfs de functie 'tijdreset olie verversen' zit! Je zou toch denken dat de flush in het standaard onderhoudsprogramma hoort.

Verder viel me op dat je maar 25% van de olie uit de bak krijgt en de rest ongeveer in de koppelomvormer en de rest van de bak zit. Met ouderwets flushen krijg je dus maar een deel ververst, nooit de hele boel. En er zit een partijtje olie in...

Oh ja, geartronic doet het prima!
Volvo 460 1.8i DL LPG 1993
Mitsubishi Carisma Royal Class 1.9TD (Help me!) 1998
Volvo 460 TD airco 1996
Volvo V40 1.9D PhaseII 2000
Volvo V70 2.5D Aut. bomvol 1999
Volvo S60 2.4 Intro Edition LPi 2001
VW Touran 1.9 TDI Athene 7-persoons 2004
VW Passat Variant 1.9 TDI Sportline 2004
Volvo V70 2.4D EditionII geartronic MY 2005
VW Passat Variant Sportline 1.6 TDI 2012 (leasebak)
Volvo V60 Ocean Race D3 2012
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Is dus niet juist wat je zegt. Met verversen haal je inderdaad maar die 3 liter eruit, maar met flushen wel de gehele hoeveelheid. Je kunt dit ook zelf doen door op de retour van de bak een slang aan te sluiten en deze in een bak te leggen. Door nu de motor te starten pomp de bakpomp de olie uit het systeem. Vul het carter bij en de olie wordt door het systeem gepompt. Dit is precies hetzelfde wat gerry doet, alleen hij heeft er een machine voor. Als je het op mijn beschreven manier doet gaat er ook ongeveer 12 liter olie doorheen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
jeansimon
2nd Gear member
Berichten: 165
Lid geworden op: 17.10.2011 - 00:33

Gisteren ook onze geartronic laten flushen in alphen a/d rijn. Eerst 10 minuten door alle standen heen met een reiniger en dan dynamisch flushen. De twee heren doen het vakkundig en zijn twee volvo liefhebbers. Na flushen nog samen een proefrit gemaakt om resultaat te testen. Prima. Een van de heren is de iniator van de 850 flushdag. Ideaal dat het in de randstad zit voor ons. De meeste bedrijven zitten voor ons ver weg. Dus voorrijkosten of stuk rijden.
Opel Corsa 1.2 1984, Ford Escort 1.6 1987, Daihatsu Applause 1.6 1992, Renault Megane 2.0 1998, Fiat Panda 0.75 1988, Lancia Ypsillon 1.0 1995, Alfa Romeo 145 1.6 1997, Fiat Marea Weekend 1.6 1999, Fiat Panda 1.2 2004, Fiat Stilo mw 1.6 2004, Seat Marbella 0.75 1995, Volvo V70 T5 2001, Volvo 340 1.4 1990

"Amor vincit omnia"
Gast

jeansimon schreef:Gisteren ook onze geartronic laten flushen in alphen a/d rijn. Eerst 10 minuten door alle standen heen met een reiniger en dan dynamisch flushen. De twee heren doen het vakkundig en zijn twee volvo liefhebbers.
Hoeveel liter olie ging er door?
En wat waren hier de kosten?
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Tja ik was ook langs gereden op de meeting flushen te `schipluiden.

Alleen konden ze de V70 ter plekke niet flushen omdat mijn bak, My2006, geen peilstok heeft. JAMMER DAT WEL.

Bij versnellingsbak specialist Thomassen willen ze alleen flushen als motor koud is. Dus dagje auto kwijt.

Snap nog niet zo goed waarom..
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2007”