Achtervering V60

pgonggrijp
2nd Gear member

Mijn (bijna nieuw gekochte) V60 D3 Geartronic heeft volgens de specificaties een "comfort onderstel". Dat lijkt me gezien de (nu niet geplaatste) 18" velgen met platte 235/40R18 banden geen overbodige luxe. Edoch: op weg naar de wintersport met 5 volwassenen in de auto, een tot de nok gevulde skibox op het dak en een volledig gevulde kofferbak merkte ik dat de auto achter flink doorzakte ("in de kont hing"), zelfs zodanig dat bij het voorzichtig oprijden van een stoepje of iets dergelijks de auto tegen de aanslag stootte. Dat moet ik van de zomer met een beladen auto + caravan of bij de volgende skivakantie natuurlijk niet hebben. Ik weet dat de V60 af fabriek als kan worden uitgerust met een automatische niveauregeling: speciale schokdempers die zichzelf kunnen oppompen (i.c.m. andere veren??). Mijn dealer kan echter nergens vinden of dit systeem ook achteraf op mijn V60 kan worden gemonteerd en wat dat zou moeten kosten. Het plaatsen van hulpveren wordt afgeraden, omdat de vering daar (ook in minder beladen toestand) erg stug van zou worden.

Wie heeft kennis van en ervaring met zo'n achteraf ingebouwde automatische niveauregeling? Waar kun je dit laten doen? Welk merk schokdempers zijn hiervoor geschikt? Wat zijn de globale kosten? Wie heeft ervaring met welk merk en type hulpveren?
Volvo V60 D3 Geartronic, seashell metallic, R Design diffusor, 18"; Ixion velgen, vrijwel alle opties.
pgonggrijp
2nd Gear member

Nader: achteraf inbouwen van de originele automatische niveauregeling is vlgs. Volvo Nederland niet mogelijk. Ook het inbouwen van Nivomats van Sachs of vergelijkbare speciale schokdempers van Monroe schijnt (nog?) niet te kunnen.
Over progressieve veren (bv. van Carsupport) ter vervanging van de originele of het plaatsen van hulpveren lees ik ik verschillende meningen.
Ik wil het veercomfort bij een laag beladen auto niet verliezen, maar het te ver doorzakken bij incidentele zware belading vermijden.
Wie kan en wil zijn kennis en goede en slechte ervaringen op dit forum met me delen?
Volvo V60 D3 Geartronic, seashell metallic, R Design diffusor, 18"; Ixion velgen, vrijwel alle opties.
olson
3rd Gear member

Originele niveauregeling? bedoel je four-c?
Daar mag trouwens helemaal geen caravan aangehangen worden...
S60 D3 Summum 2012, Four-C, black sapphire.
V60 B4 R-Design 2021 Birch light
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

four c lijkt niet eens op nivoregeling
Volvo for life
olson
3rd Gear member

Nou, hij doet wel iets aan de hoogte (auto zakt een beetje in als het contact uit is).
Ik vraag me af welke "originele niveauregeling" er zou moeten zijn?
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

geen
Volvo for life
pgonggrijp
2nd Gear member

Van Four-C heb ik nog nooit gehoord. Misschien heb ik me eerder niet duidelijk uitgedrukt. Bij een Volvo V60 kun je als optie af fabriek voor 555 (of 525) euro automatische niveauregeling bestellen. Ik neem aan dat dit het systeem is, dat in eerdere types werd aangeduid als Nivomats (schokdempers die door een pompbeweging na een paar honderd meter de auto weer op het oorspronkelijke, onbeladen niveau brengen). Die zijn klaarblijkelijk niet achteraf te bestellen en monteren. Ik vraag me dan wel af of ze bij reparatie wel te vervangen zijn.
Als deze mogelijkheid (ook met andere merken Nivomat-achtige schokdempers) vervalt, moet ik het waarschijnlijk zoeken in andere (progressieve?) veren of hulpveren. Bij deze keuzes zoek ik dus hulp, dus techneuten, meld u!
pgonggrijp
2nd Gear member

Excuus aan olson. Ik zie Four-C nu toch als optie (533) staan, maar dat is echt iets heel anders.
Automatische niveauregeling (021) staat in de optielijst daar net boven.
Mijn vraag/dilemma blijft.
olson
3rd Gear member

inderdaad, optie 021 in de prijslijst. (four-c is optie nr 533 en staat eronder).
Nooit gezien dat dit alleen bij de v60 mogelijk was. Weer wat geleerd...
pgonggrijp
2nd Gear member

Zojuist bericht van mijn Volvo dealer: achteraf inbouwen van de originele automatische niveauregeling is mogelijk. Hierbij worden zowel de achterveren als de schokdempers vervangen. Dat grapje kost echter 1450,- euro! Dat is mij als particulier eigenlijk veel te gortig voor die paar keer per jaar dat ik volledig beladen (al dan niet met caravan) op pad ben.

Ik onderzoek nu een alternatief dat mogelijk kan worden geboden door Carsupport in Krimpen a/d Ijssel. Zij ontwikkelen en produceren hulpveren en vervangende veren, waaronder de zgn. PRO-veren, die bij normale belading vrijwel hetzelfde comfort bieden als de originele veer, maar bij (zeer) zware belading stugger worden en tot 45 mm minder diep inveren. Er is voor de V60 nog geen pasklare set in hun assortiment, maar ze zijn bereid die te ontwikkelen en te produceren. De kosten bedragen een fractie van de automatische niveauregeling.

Heeft iemand ervaring met dergelijke veren en/of met Carsupport?
euerw
5th Gear member

XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
pgonggrijp
2nd Gear member

Mijn V60 D3 Geartronic heeft volgens de specificaties een touring of comfort chassis. Dat lijkt me gezien de 18" Ixion velgen met platte 235/40R18 banden geen overbodige luxe. Edoch: op weg naar de wintersport met 5 volwassenen in de auto, een tot de nok gevulde skibox op het dak en een volledig gevulde kofferbak merkte ik dat de auto achter flink doorzakte ("in de kont hing"), zelfs zodanig dat bij het voorzichtig oprijden van een stoepje of iets dergelijks de auto tegen de aanslag stootte. Dat moet ik van de zomer met een beladen auto + caravan of bij de volgende skivakantie natuurlijk niet hebben.

Na veel navragen kreeg ik zojuist bericht van mijn Volvo dealer: achteraf inbouwen van de originele automatische niveauregeling is mogelijk. Hierbij worden zowel de achterveren als de schokdempers vervangen. Dat grapje kost echter 1450,- euro! Dat is mij als particulier eigenlijk veel te gortig voor die paar keer per jaar dat ik volledig beladen (al dan niet met caravan) op pad ben.

Er zijn voor de V60 geen Nivomats van Sachs, SF of Monroe verkrijgbaar.
Ik onderzoek nu een alternatief dat mogelijk kan worden geboden door Carsupport in Krimpen a/d Ijssel. Zij ontwikkelen en produceren hulpveren en vervangende veren, waaronder de zgn. PRO-veren, die bij normale belading vrijwel hetzelfde comfort zouden bieden als de originele veer, maar bij (zeer) zware belading stugger worden en tot 45 mm minder diep inveren. Er is voor de V60 nog geen pasklare set in hun assortiment, maar ze zijn bereid die te ontwikkelen en te produceren. De kosten bedragen een fractie van de automatische niveauregeling.

Heeft iemand ervaring met dergelijke veren en/of met Carsupport of andere goede ideeën?
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

volgens mij is de bodemplaat iets anders
Volvo for life
euerw
5th Gear member

pgonggrijp
2nd Gear member

@euerw. Ik weet dat ik ongeveer deze vraag al eens heb gesteld in het V60 forum, maar bij gebrek aan antwoorden, waar ik iets mee kan, probeer ik het nog eens op het Techniek algemeen forum in de hoop dat anderen, die wel kennis en ervaring hebben met dit probleem, het zien en zullen reageren. Bezwaarlijk?
euerw
5th Gear member

:smoker: nou nou rustig maar
pgonggrijp
2nd Gear member

Update: refit met automatische niveauregeling blijkt toch mogelijk. Daarbij worden de veren én de schokdempers vervangen. Ik doe het niet, enerzijds vanwege de hoge kosten (1450,- euro), maar vooral omdat de vering door de zwaardere veren onmiskenbaar stugger wordt. Ik heb tenslotte niet voor niets voor een touring/comfort chassis gekozen.

Ik heb binnenkort een afspraak met Carsupport voor de ontwikkeling van PRO-veren voor de V60. Daarmee zou het comfort bij licht beladen voertuig vrijwel ongewijzigd blijven en het doorzakken bij (incidentele) zware belading met zo'n 45 mm worden verminderd.

Ik meld t.z.t. mijn ervaringen.
pgonggrijp
2nd Gear member

Vorige week met mijn V60 met Touring chassis bij Carsupport in Krimpen a/d Ijssel geweest. Het werd een (technisch) zeer interessant en genoeglijk bezoek. De fabriek ziet er eigenlijk niet uit, maar is uniek in zijn soort. Vaste klanten als diverse politiekorpsen, het Koninklijk Huis, eigenaren van enorme limo's of zwaar gepantserde auto's en gerenommeerde automerken bewijzen dat het wel goed zit. Geen enkele andere verenfabrikant is in staat om voor ieder type auto een tailormade oplossing te creëren. Wat een kennis en ervaring bij de 'oude' heer Schmidt en zijn mensen en wat een inzet om mijn probleem (doorzakken bij zeer zware belading) op te lossen. De bodemplaat werd meteen herkend (van Ford). Een PRO-verenset van een Ford Galaxy bleek iets te lang en te stug: de auto stond onbeladen achter te hoog. Er werd nog even getwijfeld tussen een PRO-verenset voor een Mondeo Wagon en een Mondeo Sedan. De laatste bleek vooralsnog de beste oplossing. De wagenhoogte is (vrijwel) gelijk en de veringskarakteristiek bij lichte en matige belading is precies hetzelfde, bij zware belading wordt die stugger en zakt de achterkant minder door.
Ik heb nog niet gereden met zeer zware belading, maar heb er alle vertrouwen in. Bovendien: ik heb levenslange garantie. Omdat mijn V60 de eerste is, waarvoor ze een passende PRO-verenset hebben gemaakt, kan ik altijd terugkomen. Als het met deze veren niet optimaal werkt, ontwikkelen en maken ze desnoods een compleet nieuwe.
Carsupport: een aanrader!
Rob Bakker
5th Gear member

Netjes gedaan van ze. Ben benieuwd hoe de ervaring over een tijdje is.
pgonggrijp
2nd Gear member

Er is nieuws te melden. Na vervanging van de veren en wat heen en weer rijden en remmen in de werkplaats (om de veren zich te laten zetten) was de hoogte achter onbeladen met ongeveer 1,5 cm toegenomen. Dat leek prima, moet volgens hun normen tussen 1 en 2 cm zijn. Bij een bepaalde belading (75 kg in de kofferbak) bleken de windingen met de rubber mantel nog plm. 1 mm vrij te liggen: ook dat is ruim binnen de norm. Toen ik thuis, na een rit van 200 km de hoogte nogmaals opmat, bleek van toename van de wagenhoogte achter echter geen sprake meer te zijn (was dus gelijk aan voor de vervanging). Ik heb dit gemeld aan Carsupport en kreeg zojuist de melding dat dit voor hen niet naar wens is. Ze gaan nu toch aangepaste veren maken. Dit toont voor mij opnieuw aan, dat Carsupport voor het optimale resultaat gaat.
Ik hou jullie op de hoogte.
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”