Hi,
Wederom heb ik een 400 op het oog, echter met een 2.0 motor uit '93. Nu weet ik dat je twee soorten motoren hebt als het om de 2.0 gaat. De ene is voor een bepaald jaar gemaakt en de andere logischerwijs erna. De oudere heeft een rode peilstok en de verbeterde versie is uitgerust met een groene peilstok. De motor die na de verbetering is gemaakt heeft dus een groene peilstok en verbruikt minder olie.
Dan nu eindelijk mijn vraag;
Wat is precies het probleem van het blok met de rode peilstok? hij verbruikt meer olie? maar hoeveel ongeveer? is er goed mee te rijden of krijg je er alleen maar problemen mee??
Ik hoor graag van jullie, en jullie bevindingen neem ik mee in mijn besluitvorming. Zal jullie op de hoogte houden!!
Alvast bedankt!
de 2.0 motor, hoe zat het ook al weer?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 14.08.2010 - 13:40
- Locatie: Woonplaats Arnhem
Volvo V40 2.0 1997
Volvo 440 1.8iDL 1996 (B18U)
Volvo 440 1.8iDL 1996 (B18U)
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Het rode peilstok blok is alleen gemaakt in bouwjaar '93 en kan erg veel olie verbruiken. 1ltr per 1000km is geen uitzondering. Maar er zijn er ook die dat minder doen, die hebben een modificatie ondergaan onder garantie van Volvo waarin de zuigers en zuigerveren vervangen zijn. Is alleen moeilijk te achterhalen welke dat zijn, en het zijn er niet veel. Vraag of de onderhoudsgeschiedenis erbij zit, daarin moet het staan. Verder is er helemaal niets mis met die blokken, behalve dat belachelijke olieverbruik dan.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 17.09.2011 - 13:12
- Locatie: Tilburg
- Contacteer:
ik heb een 460 2.0 uit 1993, met inderdaad een rode peilstok. het verbruik is inderdaad stevig, rond de 0,5 tot 1L op 1000 km. ik heb er klassieker olie in laten doen op advies van de garage, (20W50) en nu is het een stuk minder. moet wel zeggen dat die olie zo dik is, dat rustig warm rijden een must is, en in de winter denk ik dat de olie te dik is.
standaard zit er 5W30 in, met 10W40 wordt het ook al beter
standaard zit er 5W30 in, met 10W40 wordt het ook al beter
Volvo XC40 T3 Automaat R-Design 2021 - zakelijk
Volvo S60 T6 Recharge R-Design 2021 - zakelijk
Volvo V40 D3 Polar+ Sport 2020 - zakelijk
Volvo V40 D2 Nordic+ 2017 - Bedrijf
Volvo V70 2.5T AWD 1999 - 293.500 - Hobby
Volvo V40 T4 Intro 1998 - 241000KM
BMW 530iA Special Executive 2002 - 214500KM
Porsche 944 S Targa 1987 - 253500KM
Volvo 480 2.0i ES GT 1995 - 272000KM
Volvo 460 2.0i GLE 1993 - 211500KM
Honda Civic III 1.3 Luxe 1987-122500KM
Volvo S60 T6 Recharge R-Design 2021 - zakelijk
Volvo V40 D3 Polar+ Sport 2020 - zakelijk
Volvo V40 D2 Nordic+ 2017 - Bedrijf
Volvo V70 2.5T AWD 1999 - 293.500 - Hobby
Volvo V40 T4 Intro 1998 - 241000KM
BMW 530iA Special Executive 2002 - 214500KM
Porsche 944 S Targa 1987 - 253500KM
Volvo 480 2.0i ES GT 1995 - 272000KM
Volvo 460 2.0i GLE 1993 - 211500KM
Honda Civic III 1.3 Luxe 1987-122500KM
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
20w50 is in de winter idd wel erg dik. Het duurt dan wel erg lang voordat de nokkenas voldoende smering krijgt. 15w40 zou je kunnen proberen, is toch net ff dunner. Standaard 5w30 vind ik sowieso te dun. In mijn groene peilstok gebruik ik semi-synthetische 10w40. Gebruikt geen druppel.
Trouwens leuk van jochemvolvo, dat hij nog even de moeite heeft genomen om te laten weten wat zijn besluitvorming is geweest zoals hij beloofde...
Trouwens leuk van jochemvolvo, dat hij nog even de moeite heeft genomen om te laten weten wat zijn besluitvorming is geweest zoals hij beloofde...
-
- 1st Gear member
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 06.11.2007 - 20:59
Geen idee of het nog interessant is, maar toen ik mijn Volvo 440 2.0i (groene peilstok) bij de Volvo-dealer kocht (2dehands) werd me geadviseerd er Shell Helix Ultra 5W40 in te doen. De vorige eigenaar had vaak korte stukken gereden, vooral binnen de bebouwde kom, dus vandaar de keuze voor de vol-syntheet.
Ik heb sindsdien ook altijd dezelfde olie gebruikt, de olie is alleen vrij duur, maar de motor loopt altijd als een zonnetje.
Overigens verwacht ik niet dat hij dat met een andere motorolie opeens slecht zou gaan lopen, maar goed :
Ik heb sindsdien ook altijd dezelfde olie gebruikt, de olie is alleen vrij duur, maar de motor loopt altijd als een zonnetje.
Overigens verwacht ik niet dat hij dat met een andere motorolie opeens slecht zou gaan lopen, maar goed :
Volvo S40 2.0i Polar Sports (193.000 km)
Volvo 440 2.0i '97 (151.013 km) (gesloopt)
Volvo 940 SE 2.0 Turbo (verkocht)
Volvo 460 2.0i '95, LG-HN-80 (gecrashed)
Volvo 340 1.4 Winner Special '86, 5-deurs, PK-30-RT(donor)
Volvo 440 2.0i '97 (151.013 km) (gesloopt)
Volvo 940 SE 2.0 Turbo (verkocht)
Volvo 460 2.0i '95, LG-HN-80 (gecrashed)
Volvo 340 1.4 Winner Special '86, 5-deurs, PK-30-RT(donor)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 17.09.2011 - 13:12
- Locatie: Tilburg
- Contacteer:
Ik heb gister de olie aangevuld met 10W40. 20W50 is toch wel erg dik. heb een lekkend carterpannetje, dus tot die tijd regelmatig aanvullen!
jochemvolvo, al een besluit genomen?
jochemvolvo, al een besluit genomen?
Volvo XC40 T3 Automaat R-Design 2021 - zakelijk
Volvo S60 T6 Recharge R-Design 2021 - zakelijk
Volvo V40 D3 Polar+ Sport 2020 - zakelijk
Volvo V40 D2 Nordic+ 2017 - Bedrijf
Volvo V70 2.5T AWD 1999 - 293.500 - Hobby
Volvo V40 T4 Intro 1998 - 241000KM
BMW 530iA Special Executive 2002 - 214500KM
Porsche 944 S Targa 1987 - 253500KM
Volvo 480 2.0i ES GT 1995 - 272000KM
Volvo 460 2.0i GLE 1993 - 211500KM
Honda Civic III 1.3 Luxe 1987-122500KM
Volvo S60 T6 Recharge R-Design 2021 - zakelijk
Volvo V40 D3 Polar+ Sport 2020 - zakelijk
Volvo V40 D2 Nordic+ 2017 - Bedrijf
Volvo V70 2.5T AWD 1999 - 293.500 - Hobby
Volvo V40 T4 Intro 1998 - 241000KM
BMW 530iA Special Executive 2002 - 214500KM
Porsche 944 S Targa 1987 - 253500KM
Volvo 480 2.0i ES GT 1995 - 272000KM
Volvo 460 2.0i GLE 1993 - 211500KM
Honda Civic III 1.3 Luxe 1987-122500KM
-
- 1st Gear member
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 02.02.2009 - 19:38
- Locatie: Uedem (DE)
@Aaron-460
twee soorten olie door elkaar mengen is niet echt optimaal, bij oudere motoren niet zo problematisch maar bij nieuwere motoren kan dit enige problemen opleveren. Voor zomer zou je 20W50 of 15W40 kunnen nemen en in de winter een 10W40. Zou betekenen dat je in voorjaar en najaar olie zou moeten wisselen.
Let wel dure olie hoeft niet per definitie beter te zijn. Mijn 2.0i (groene pijlstok) rijdt al 140.000 km op 5W40, gehaald in een DHZ toko a € 12.--/per 5 liter. Gaat prima, maximaal halve liter gebruik op 10.000 km.
twee soorten olie door elkaar mengen is niet echt optimaal, bij oudere motoren niet zo problematisch maar bij nieuwere motoren kan dit enige problemen opleveren. Voor zomer zou je 20W50 of 15W40 kunnen nemen en in de winter een 10W40. Zou betekenen dat je in voorjaar en najaar olie zou moeten wisselen.
Let wel dure olie hoeft niet per definitie beter te zijn. Mijn 2.0i (groene pijlstok) rijdt al 140.000 km op 5W40, gehaald in een DHZ toko a € 12.--/per 5 liter. Gaat prima, maximaal halve liter gebruik op 10.000 km.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 14.08.2010 - 13:40
- Locatie: Woonplaats Arnhem
Sorry voor mijn late reactie!!
Heb besloten geen volvo 480 aan te schaffen, wel een erg leuke auto, maar voor mij toch een veels te kleine achterbak.
Vandaag gaat mn 440 op voor de apk, als ie dr doorheen komt rij ik dr nog een tijdje mee door!!
Heb besloten geen volvo 480 aan te schaffen, wel een erg leuke auto, maar voor mij toch een veels te kleine achterbak.
Vandaag gaat mn 440 op voor de apk, als ie dr doorheen komt rij ik dr nog een tijdje mee door!!
Volvo V40 2.0 1997
Volvo 440 1.8iDL 1996 (B18U)
Volvo 440 1.8iDL 1996 (B18U)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 14.08.2010 - 13:40
- Locatie: Woonplaats Arnhem
en helaas, de 440 is afgekeurd op n heel lijstje.....helaas.
-achterbumper los
-uilaat lek
-lambda waarde te hoog
-rechtervoorknipperlicht te wit
-lv ashoes
-lv stuurkogel
-rv veer gebroken
-rv band profiel
dikke kans dat ie dr uit gaat....
iemand een projectje hebben?;);)
-achterbumper los
-uilaat lek
-lambda waarde te hoog
-rechtervoorknipperlicht te wit
-lv ashoes
-lv stuurkogel
-rv veer gebroken
-rv band profiel
dikke kans dat ie dr uit gaat....
iemand een projectje hebben?;);)
Volvo V40 2.0 1997
Volvo 440 1.8iDL 1996 (B18U)
Volvo 440 1.8iDL 1996 (B18U)