Pagina 1 van 2
Volvo 960 (2) bobines
Geplaatst: 02.04.2012 - 09:44
door Henkjan0
Aangezien mijn 960 zeer moeizaam aanslaat zit ik momenteel aan de bobines te denken, maar alvorens ze te vervangen probeer ik meer informatie in te winnen aangezien ze nogal prijzig zijn als je er 6 tegelijk wilt vervangen :? .
Het vreemde is daarbij dat wanneer de motor eenmaal loopt dan doet hij het ook perfect.
Ik vraag me oa. af hoelang de bobines gemiddeld meegaan en of dit een oorzaak kan zijn dat de motor moeilijk aanslaat. Wordt bijvoorbeeld op den duur de vonk minder krachtig ?
Ik zag ook dat er nieuwe ontstekingsmodules te koop zijn. Slijten die ook gewoonlijk bij een 960-2?
Geplaatst: 02.04.2012 - 10:29
door arjan_de_jong
Als hij na het starten mooi stabiel op 6 cilinders loopt zou ik niet gelijk aan de bobines denken. Zelfs als er 1 slecht zou zijn zou hij prima starten.
Bij mij waren de stekkers en kabels erg slecht en liep vaak op 5 cilinders maar starten was geen probleem
Geplaatst: 02.04.2012 - 10:36
door Henkjan0
Hij probeert wel aan te slaan, begint wat te hobbelen op 1,2 of 3 cilinders, maar komt er net niet overheen.
Wat is het meest voor de hand liggend dan?
Ontstekingsmodule of toch brandstoffilter (waar kan ik die vinden)?
Alvast bedankt voor het meedenken

,
Henkjan.
Geplaatst: 02.04.2012 - 12:52
door arjan_de_jong
Benzine filter zit onder de auto. Paar weken geleden vervangen. Ergens onder bestuurders stoel geloof ik.
Bougies zijn zelf nog wel lekker? Draai ze er eens uit en sluit ze even los aan op de bobine en kijk of ze vonken tijdens het starten.
Geplaatst: 02.04.2012 - 12:52
door piet22
Bobines gaan zelden kapot.
Ontstekingsmodules tegenwoordig wat vaker omdat de interne soldeerverbindingen met de jaren wat slecht worden, maar dan valt er vaak maar één cylinder uit.
Zit er verschil tussen de startproblemen bij koude motor en bij warme motor? Het zou de temperatuursensor kunnen zijn.
Piet
Geplaatst: 02.04.2012 - 12:54
door arjan_de_jong
Uit welk jaar komt hij. Tot en met 1995 kan je hem makkelijk zelf uitlezen
Geplaatst: 02.04.2012 - 13:04
door Iroll
Begin eerst eens met de bougiekabels, verdeelkap, bougies en luchtfilter te vervangen als dat nog niet gedaan is om dat uit te kunnen sluiten. Dat moet eerst helemaal op orde zijn. En controleer idd de bedrading van de ontsteking.
Benzine filter zal het niet zijn. Een verstopt filter geeft problemen als je het gaspedaal intrapt, starten lukt dan wel.
Geplaatst: 02.04.2012 - 13:14
door Henkjan0
Hartelijk bedankt voor de reakties!
De bougies zijn gloedjenieuw; die had ik al vervangen na 5k en de oude zagen er overigens ook nog prima uit. Luchtfilter is ook nieuw.
Ik begon steeds meer het benzinefilter te verdenken; wanneer deze langzaam verstoppen, dan wordt de toevoer ook steeds minder, dus mogelijk dat de pomp het niet trekt bij het starten...?
Wat heb ik nu gedaan: onder de auto het benzinefilter gevonden en uit de houder gedraaid. Zag er normaal uit, maar niet al te vers. Op het filter staat VOLVO Austria (zegt dat iemand iets over de leeftijd?)
De aansluitingen aan weerszijden losgedraaid, maar het filter nog niet verwijderd (ivm. lekkage). Op EBAY.CO.UK heb ik inmiddels een nieuw MANN filter besteld voor 8,75GBP :8:. Over een paar dagen, zodra hij binnenkomt zal ik hem eronder monteren en het resultaat laten weten.
Als het probleem dan niet is opgelost dan ga ik hem proberen uit te lezen...
Mvg, Henkjan.
Geplaatst: 02.04.2012 - 13:20
door MarioC70
Welk type motor zit er in??????en welk bouwjaar?
Geplaatst: 02.04.2012 - 13:23
door MarioC70
Als het een oud type motor is,is de klepspeling belangrijk natuurlijk ook!
Geplaatst: 02.04.2012 - 13:32
door Henkjan0
Mario, het is een 960 type 2 van oktober 1994.
Motor is 2.5 24v. heeft die geen hydraulische kleppen?
Om de een of andere reden wordt mijn foto geblokkeerd :puppydogeyes:
Geplaatst: 02.04.2012 - 13:38
door Iroll
Ik begon steeds meer het benzinefilter te verdenken; wanneer deze langzaam verstoppen, dan wordt de toevoer ook steeds minder, dus mogelijk dat de pomp het niet trekt bij het starten...?
Zoals ik al zei, dit probleem wordt echt niet veroorzaakt door een verstopt benzine filter. Je redenatie klopt niet wat dat betreft. Met een verstopt benzinefilter houdt de motor in als je optrekt hoger in de toeren, dan vraagt de motor veel benzine die dus niet geleverd kan worden. Starten lukt zonder problemen ook al raakt het benzinefilter verstopt.
Dus zorg dat je verdeelkap en bougiekabels in orde zijn, kijk idd de kleppen na, laat 'm uitlezen. En geef even de info die gevraagd wordt w.b. motor en bouwjaar voor de duidelijkheid.
Geplaatst: 02.04.2012 - 13:43
door MarioC70
Henkjan0 schreef:Mario, het is een 960 type 2 van oktober 1994.
Motor is 2.5 24v. heeft die geen hydraulische kleppen?
Om de een of andere reden wordt mijn foto geblokkeerd :puppydogeyes:
Die heeft hydraulische kleppen inderdaad,zitten alle massa draadjes onder het inlaatspruitstuk nog vast,niets afgebroken of er af gerot door roest?
Geplaatst: 02.04.2012 - 14:08
door Henkjan0
2 massadraadjes van de injectorrail losgedraaid en opnieuw vastgezet, maar zonder resultaat. Onder het inlaatspruitstuk is erg moeilijk te zien; geen gekke dingen alleen een beetje smeuïg van de olie... :oops:
Kan de lmm. in storing vallen tijdens het starten?
Geplaatst: 02.04.2012 - 14:11
door MarioC70
Onder het spruitstuk zit een aantal massa drdaen,die moet je goed controleren,het zijn de massa draden van de vonkversterker ook namelijk.
Geplaatst: 02.04.2012 - 15:01
door arjan_de_jong
Iroll schreef:Ik begon steeds meer het benzinefilter te verdenken; wanneer deze langzaam verstoppen, dan wordt de toevoer ook steeds minder, dus mogelijk dat de pomp het niet trekt bij het starten...?
Zoals ik al zei, dit probleem wordt echt niet veroorzaakt door een verstopt benzine filter. Je redenatie klopt niet wat dat betreft. Met een verstopt benzinefilter houdt de motor in als je optrekt hoger in de toeren, dan vraagt de motor veel benzine die dus niet geleverd kan worden. Starten lukt zonder problemen ook al raakt het benzinefilter verstopt.
Dus zorg dat je verdeelkap en bougiekabels in orde zijn, kijk idd de kleppen na, laat 'm uitlezen. En geef even de info die gevraagd wordt w.b. motor en bouwjaar voor de duidelijkheid.
Een 960 heeft 6 losse bobines en dus geen verdelerkap en kabels.
Afstand van de elektronen van de bougies wel goed? Moet geloof ik op 0.8 gezet worden maar pim me daar niet op vast.
Ik vind het vreemd dat hij na het starten niet op alle cilinders loopt.
Ik zou eerst kijken of je een fout code hebt. Dan weet je in welke richting je moet gaan zoeken.
Hij komt uit 1994 dus kan je hem makkelijk zelf uitlezen:
http://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineOBDCodes.html
Geplaatst: 02.04.2012 - 15:14
door MarioC70
Ik snap ook niet hoe hij aan twee bobines komt!
Dan kom je er dus vier tekort en dan is het niet zo gek dat hij slecht start.

Geplaatst: 02.04.2012 - 15:18
door Henkjan0
Marco, ik bedoelde type 2. Deze heeft gewoon 6 bobines.
Ik heb even de slang van het inlaatspruitstuk getrokken.
Is het acceptabel dat daar onderin een 1/2cm. olie staat?
Geplaatst: 02.04.2012 - 15:34
door arjan_de_jong
Wow das wel veel. karterventilatie verstopt? Lekt hij ook olie aan de voor kant of achterkant van het blok?
moeilijk starten
Geplaatst: 02.04.2012 - 16:22
door Henkjan0
arjan_de_jong schreef:Wow das wel veel. karterventilatie verstopt? Lekt hij ook olie aan de voor kant of achterkant van het blok?
Als de carterventilatie verstopt zou zijn, dan zou er geen olie in kunnen komen toch? Ik heb nu juist de carterventilatie van de luchtinlaat afgekoppeld om hoog olieverbruik en slecht mengsel te voorkomen.
Verders geen lekkages, maar wel veel onderdruk (had de pakking v/d vuldop al eens vervangen, want hij drukte het zelfs daar uit). De vorige eigenaar werkte bij de brandweer en die zal hem flink afgeragd hebben :shock:. De onderdruk in het blok zal wel verder toenemen, maar als hij erdoor gaat aanslaan is het misschien de juiste oplossing (op een revisie na dan).
Als de accu is bijgeladen maar even proberen :roll:.