Sinds twee weken gaf onze 5 maanden oude XC60 D5 een koelwater laag indicatie. Daarbij wordt ook aangegeven dat de motor direct moet worden uitgeschakeld :shock: . Ik heb het even gecontroleerd en het blijkt dat ie op het minimum stond (dus niet echt urgent). De melding komt alleen bij een koude motor en verdwijnt vrij snel. Garage gebeld en die zei dat dit een bekend probleem is. De fout melding komt nogal snel komt bij dit type auto en dat ik maar voorbij moest komen wanneer ik tijd heb.
Vanmorgen bij de garage geweest en het was dus inderdaad een klein probleem. Even de dop van het koelvloeistof reservoir voorzichtig en langzaam open gedraaid. Er kwam direct veel lucht vrij uit het reservoir en het niveau steeg direct naar het maximum. De monteur zei dat het in principe een eenmalig probleem zou zijn. Eventueel als het terug komt kunnen ze een kleine wijziging in het koelwater cirquit aanbrengen (ontluchting).
Koelvloeistof laag....
- XC30
- 4th Gear member
- Berichten: 664
- Lid geworden op: 09.01.2007 - 10:39
- Contacteer:
O jee, zeer herkenbaar probleem. Bij mij is er vorig jaar na 23k een volledig nieuwe motor (ook D5) ingekomen. Mijn oude motor is voor inspectie teruggegaan naar Volvo Zweden. Wat nu precies de oorzaak is weet ik niet, maar nu is het probleem weg.
Ik heb geen meter stil gestaan alleen heb ik 's-ochtends regelmatig het dopje van het koelvloeistofreservoir los moeten draaien. Verder hebben de dealer en Volvo Zweden dit correct opgepakt. Ik neem aan dat ze nu wel zo ongeveer weten waar het probleem vandaan komt.
Ik heb geen meter stil gestaan alleen heb ik 's-ochtends regelmatig het dopje van het koelvloeistofreservoir los moeten draaien. Verder hebben de dealer en Volvo Zweden dit correct opgepakt. Ik neem aan dat ze nu wel zo ongeveer weten waar het probleem vandaan komt.
Jaguar I-Pace my18
Range Rover Evoque PHEV my21
Range Rover Evoque PHEV my21
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8499
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
mmmm, interessant verhaal, mijn D3 AWD is dezelfde motor als de D5 maar dan terug gtuned naar 163PK voor fiscale redenen.
Ga ik in de gaten houden.
Ga ik in de gaten houden.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- mad
- 6th Gear member
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
- Locatie: Romania
Al iets meer bekend?XC30 schreef:O jee, zeer herkenbaar probleem. Bij mij is er vorig jaar na 23k een volledig nieuwe motor (ook D5) ingekomen. Mijn oude motor is voor inspectie teruggegaan naar Volvo Zweden. Wat nu precies de oorzaak is weet ik niet, maar nu is het probleem weg.
Ik heb geen meter stil gestaan alleen heb ik 's-ochtends regelmatig het dopje van het koelvloeistofreservoir los moeten draaien. Verder hebben de dealer en Volvo Zweden dit correct opgepakt. Ik neem aan dat ze nu wel zo ongeveer weten waar het probleem vandaan komt.
XC70 D5 2009 Ocean Race
- XC30
- 4th Gear member
- Berichten: 664
- Lid geworden op: 09.01.2007 - 10:39
- Contacteer:
Ik heb er verder niets meer over gehoord van de dealer. Ik heb er ook niet meer naar gevraagd. En het belangrijkste, het probleem is voorbij.
Jaguar I-Pace my18
Range Rover Evoque PHEV my21
Range Rover Evoque PHEV my21
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 05.08.2010 - 23:23
Motor van mijn D3 (2 liter) is bij 65k vervangen. Gebruikte vanaf levering in november 2010 slechts bij extreme koude koelvloeistof, maar overdruk in koelsysteem duide op lekkende koppakking of scheur in het blok. Het laatste was na onderzoek het geval en mijn D3 was al de 3e die mijn dealer moest vervangen. Eerste series van D3 zouden hier een probleem hebben en men was opvallend snel in conclusies dat blok moest worden vervangen. Levering van nieuw blok uurde wel even omdat men geen voorraad meer had!
Overdruk in koelsysteem is eenvoudig te zien cq voelen aan de slangen van de koeling. In mijn geval zag de monteur het gelijk na openen van de motorkap. Met nieuwe motor inmiddels 40k gereden en afgelopen winter geen overdruk meer en de slangen blijven soepel.
Ik zou het maar aankaarten bij de dealer voordat je 2 jaar garantie erop zit.
Overdruk in koelsysteem is eenvoudig te zien cq voelen aan de slangen van de koeling. In mijn geval zag de monteur het gelijk na openen van de motorkap. Met nieuwe motor inmiddels 40k gereden en afgelopen winter geen overdruk meer en de slangen blijven soepel.
Ik zou het maar aankaarten bij de dealer voordat je 2 jaar garantie erop zit.
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8499
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Is dit probleem verholpen vanaf een bepaald bouwjaar ?
Ik heb nu 37000km met mijn D3 AWD en 23000 met de C70 D3 en nog niks gemerkt hiervan.
Beide autos zijn van feb 2011 geleverd, dus nog een 8 maanden garantie op.
Ik heb nu 37000km met mijn D3 AWD en 23000 met de C70 D3 en nog niks gemerkt hiervan.
Beide autos zijn van feb 2011 geleverd, dus nog een 8 maanden garantie op.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- renezzzz
- 2nd Gear member
- Berichten: 160
- Lid geworden op: 10.10.2011 - 16:03
- Locatie: Gex
Even een update: in november afgelopen jaar is er bij de eerste beurt van de auto een aanpassing gedaan van het koelwater systeem. Er zijn nieuweslangen geplaatst die de overdruk egaliseren. Heb nu een maand of 5 met deze wijziging gereden en het lijkt erop dat het probleem weg is. Het koelwater blijft staan op 'MAX' en er is geen overdruk meer.
Volgens de dealer is dit de voorgeschreven procedure van Volvo te zijn . Als dit probleem voordoet: wijziging koelwater systeem. Als dit alsnog niet helpt: motor wisselen(?).
Na ja, alles staat op papier, ik ben niet helemaal happy (wat is de lange termijn verwachting van de motor?), maar ik kan moeilijk op dit moment een nieuwe motor eisen. Aan het eind van de garantie periode ga ik wel de discussie aan met de dealer vwb een eventueele coulance in de toekomst.
Volgens de dealer is dit de voorgeschreven procedure van Volvo te zijn . Als dit probleem voordoet: wijziging koelwater systeem. Als dit alsnog niet helpt: motor wisselen(?).
Na ja, alles staat op papier, ik ben niet helemaal happy (wat is de lange termijn verwachting van de motor?), maar ik kan moeilijk op dit moment een nieuwe motor eisen. Aan het eind van de garantie periode ga ik wel de discussie aan met de dealer vwb een eventueele coulance in de toekomst.
------------------------------------------
Wagenpark:
XC60 - D5 - Xenium - Flamenco Red
Mitsubishi Colt Invite 1.3
BMW Z4 2.5si
Wagenpark:
XC60 - D5 - Xenium - Flamenco Red
Mitsubishi Colt Invite 1.3
BMW Z4 2.5si
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 08.02.2009 - 20:23
- Locatie: Lembeke
vorige week ging ik redelijk snel over een klaverblad en de wagen begon over te hellen kwam er ook de melding"koelwaterstand te laag onmiddelijk stoppen"toen de wagen terug evenwijdig kwam te liggen verdween de melding en ik heb ze tot op heden niet meer terug gezien,het is 2.4D uit 2009
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8499
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Ik zit nu op 55000km met de Xc60 en nog niks gemerkt hiervan, tot nu tot 55000km feilloze km.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- P-Stone
- 2nd Gear member
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 19.06.2011 - 21:23
Ik had hetzelfde probleem : bij starten met koude motor kreeg ik na een 20tal seconden bericht dat het koelwaterniveau te laag was, na enkele sec ging de melding weer weg.
Dit gebeurde een dag of 3 op rij. Even nazicht gedaan van het koelwatervat en inderdaad, het water stond onder het minimum. Ik heb wat water bijgevuld, en nu blijft het niveau mooi aan de max streep.
Dit gebeurde een dag of 3 op rij. Even nazicht gedaan van het koelwatervat en inderdaad, het water stond onder het minimum. Ik heb wat water bijgevuld, en nu blijft het niveau mooi aan de max streep.
11/2011 tot 09/2024 : Volvo XC60 D5 Momentum 6speed manual (492.490 km). Dacia Sandero Stepway en Toyota Yaris, binnenkort Dacia Duster.
Vroeger : Toyota Avensis Verso, Toyota Picnic, Toyota Carina E, Toyoya Corolla, Toyota Tercel, VW Golf.
Vroeger : Toyota Avensis Verso, Toyota Picnic, Toyota Carina E, Toyoya Corolla, Toyota Tercel, VW Golf.