Pagina 1 van 1
Koelvloeistof laag....
Geplaatst: 03.04.2012 - 10:46
door renezzzz
Sinds twee weken gaf onze 5 maanden oude XC60 D5 een koelwater laag indicatie. Daarbij wordt ook aangegeven dat de motor direct moet worden uitgeschakeld :shock: . Ik heb het even gecontroleerd en het blijkt dat ie op het minimum stond (dus niet echt urgent). De melding komt alleen bij een koude motor en verdwijnt vrij snel. Garage gebeld en die zei dat dit een bekend probleem is. De fout melding komt nogal snel komt bij dit type auto en dat ik maar voorbij moest komen wanneer ik tijd heb.
Vanmorgen bij de garage geweest en het was dus inderdaad een klein probleem. Even de dop van het koelvloeistof reservoir voorzichtig en langzaam open gedraaid. Er kwam direct veel lucht vrij uit het reservoir en het niveau steeg direct naar het maximum. De monteur zei dat het in principe een eenmalig probleem zou zijn. Eventueel als het terug komt kunnen ze een kleine wijziging in het koelwater cirquit aanbrengen (ontluchting).
Geplaatst: 03.04.2012 - 12:24
door mad
Herkenbaar! Ik ben ook naar de garage geweest en hetzelfde verhaal.
Geplaatst: 03.04.2012 - 18:01
door XC30
O jee, zeer herkenbaar probleem. Bij mij is er vorig jaar na 23k een volledig nieuwe motor (ook D5) ingekomen. Mijn oude motor is voor inspectie teruggegaan naar Volvo Zweden. Wat nu precies de oorzaak is weet ik niet, maar nu is het probleem weg.
Ik heb geen meter stil gestaan alleen heb ik 's-ochtends regelmatig het dopje van het koelvloeistofreservoir los moeten draaien. Verder hebben de dealer en Volvo Zweden dit correct opgepakt. Ik neem aan dat ze nu wel zo ongeveer weten waar het probleem vandaan komt.
Geplaatst: 03.04.2012 - 18:52
door BlackcurrantV70
mmmm, interessant verhaal, mijn D3 AWD is dezelfde motor als de D5 maar dan terug gtuned naar 163PK voor fiscale redenen.
Ga ik in de gaten houden.
Geplaatst: 30.07.2012 - 11:29
door mad
XC30 schreef:O jee, zeer herkenbaar probleem. Bij mij is er vorig jaar na 23k een volledig nieuwe motor (ook D5) ingekomen. Mijn oude motor is voor inspectie teruggegaan naar Volvo Zweden. Wat nu precies de oorzaak is weet ik niet, maar nu is het probleem weg.
Ik heb geen meter stil gestaan alleen heb ik 's-ochtends regelmatig het dopje van het koelvloeistofreservoir los moeten draaien. Verder hebben de dealer en Volvo Zweden dit correct opgepakt. Ik neem aan dat ze nu wel zo ongeveer weten waar het probleem vandaan komt.
Al iets meer bekend?
Geplaatst: 30.07.2012 - 20:58
door XC30
Ik heb er verder niets meer over gehoord van de dealer. Ik heb er ook niet meer naar gevraagd. En het belangrijkste, het probleem is voorbij.
Geplaatst: 19.08.2012 - 10:53
door bewiro
Motor van mijn D3 (2 liter) is bij 65k vervangen. Gebruikte vanaf levering in november 2010 slechts bij extreme koude koelvloeistof, maar overdruk in koelsysteem duide op lekkende koppakking of scheur in het blok. Het laatste was na onderzoek het geval en mijn D3 was al de 3e die mijn dealer moest vervangen. Eerste series van D3 zouden hier een probleem hebben en men was opvallend snel in conclusies dat blok moest worden vervangen. Levering van nieuw blok uurde wel even omdat men geen voorraad meer had!
Overdruk in koelsysteem is eenvoudig te zien cq voelen aan de slangen van de koeling. In mijn geval zag de monteur het gelijk na openen van de motorkap. Met nieuwe motor inmiddels 40k gereden en afgelopen winter geen overdruk meer en de slangen blijven soepel.
Ik zou het maar aankaarten bij de dealer voordat je 2 jaar garantie erop zit.
Geplaatst: 19.08.2012 - 11:43
door BlackcurrantV70
Is dit probleem verholpen vanaf een bepaald bouwjaar ?
Ik heb nu 37000km met mijn D3 AWD en 23000 met de C70 D3 en nog niks gemerkt hiervan.
Beide autos zijn van feb 2011 geleverd, dus nog een 8 maanden garantie op.
Geplaatst: 06.04.2013 - 10:52
door renezzzz
Even een update: in november afgelopen jaar is er bij de eerste beurt van de auto een aanpassing gedaan van het koelwater systeem. Er zijn nieuweslangen geplaatst die de overdruk egaliseren. Heb nu een maand of 5 met deze wijziging gereden en het lijkt erop dat het probleem weg is. Het koelwater blijft staan op 'MAX' en er is geen overdruk meer.
Volgens de dealer is dit de voorgeschreven procedure van Volvo te zijn . Als dit probleem voordoet: wijziging koelwater systeem. Als dit alsnog niet helpt: motor wisselen(?).
Na ja, alles staat op papier, ik ben niet helemaal happy (wat is de lange termijn verwachting van de motor?), maar ik kan moeilijk op dit moment een nieuwe motor eisen. Aan het eind van de garantie periode ga ik wel de discussie aan met de dealer vwb een eventueele coulance in de toekomst.
Geplaatst: 06.04.2013 - 11:00
door GinoB
vorige week ging ik redelijk snel over een klaverblad en de wagen begon over te hellen kwam er ook de melding"koelwaterstand te laag onmiddelijk stoppen"toen de wagen terug evenwijdig kwam te liggen verdween de melding en ik heb ze tot op heden niet meer terug gezien,het is 2.4D uit 2009
Geplaatst: 07.04.2013 - 12:52
door BlackcurrantV70
Ik zit nu op 55000km met de Xc60 en nog niks gemerkt hiervan, tot nu tot 55000km feilloze km.
Geplaatst: 07.04.2013 - 18:21
door P-Stone
Ik had hetzelfde probleem : bij starten met koude motor kreeg ik na een 20tal seconden bericht dat het koelwaterniveau te laag was, na enkele sec ging de melding weer weg.
Dit gebeurde een dag of 3 op rij. Even nazicht gedaan van het koelwatervat en inderdaad, het water stond onder het minimum. Ik heb wat water bijgevuld, en nu blijft het niveau mooi aan de max streep.