Over Volvo adressenbestanden

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Ventus
2nd Gear member

blastaway schreef:Ten eerste valt mij altijd op dat ze mij bij naam al kennen en netjes aanspreken bij binnenkomst.
Kwestie van kenteken intikken als er iemand voor komt rijden ;)
Heeft mn vader ook al eens gehad toen hij bij een dealer kwam waar hij nog nooit geweest was, dan is het toch knap dat ze je al bij naam kennen. :D
Volvo 460 1.8i 1996 203.000km
Volvo S70 2.5 20V 1997 289.000km
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

wordt lastig als je kentelen op b.v. Lease Plan of Athlon staat, tenzij je Lies Plan of Ad Lon heet natuurlijk :lol:
Volvo for life
BlackcurrantV70
7th Gear member

Ventus schreef:
blastaway schreef:Ten eerste valt mij altijd op dat ze mij bij naam al kennen en netjes aanspreken bij binnenkomst.
Heeft mn vader ook al eens gehad toen hij bij een dealer kwam waar hij nog nooit geweest was, dan is het toch knap dat ze je al bij naam kennen. :D
Dat gaat niet op als je met Belgisch kenteken bij een NL dealer aankomt denk ik... en mij spreken ze bij Bangarage in Amstelveen ook met mijn naam aan.

Ben er een paar keer geweest voor wat kleine spulletjes en kleine reparaties.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Walter
Geartronic member
Contacteer:

Ventus schreef:
een dealer waar je nooit geweest bent kan niet met het kenteken je naam tevoorschijn toveren hoor
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

particulier geregistreerde auto's zijn uit privacyoverwegingen niet langer zichtbaar
Volvo for life
Laguna-S60
7th Gear member
Contacteer:

Laatst zei ook iemand tegen mij dat wanneer deze man bij de dealer kwam dat ze wisten wat ie in de koffie had, daar was ie erg blij mee.

Als ik iets niet wil is dat ze weten wat ik in de koffie zou hebben want dat betekend dus dat je er te vaak bent :lol:
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
RemcoT4
3rd Gear member

bart simpson schreef:particulier geregistreerde auto's zijn uit privacyoverwegingen niet langer zichtbaar
Lijkt me dat ze via het kenteken en bijvoorbeeld het Volvo Card register (of welk ander marketingsysteem van Volvo dan ook) gewoon je naam kunnen achterhalen ...of zit ik er naast? 8)
Volvo V40 T4 Polestar SUMMUM (MY13)
Volvo V50 2.0 SPORT Professional Line (MY10)
Volvo C30 1.8 SPORT Professional Line (MY10)
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

je zit er naast
Volvo for life
ovlov058
4th Gear member

Zitten ze er ook eens naast ? Ha, de Jos, neen sorry het is den Bart :oops:
S80 25D 1999 Chrysler Stratus Cabrio 2.0 16v lpg 1999
855 2.0 20V 93
Afbeelding
Walter
Geartronic member
Contacteer:

Zoals Bart S al zegt zit je er helemaal naast. De gegevens zijn van de dealer waar je klant bent en zijn niet inzichtelijk voor andere dealers. Dat was vroeger wel zo, dan kon iedere dealer in het Volvocard bestand kijken, al stonden daar alleen auto- en adresgegevens. Geen werkplaatshistorie. Door privacywetgeving kan dat niet meer.

Als de dealer weet wat je in de koffie hebt en hoe je heet, kun je dat ook zien als interesse.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

RemcoT4
3rd Gear member

Ik heb het niet over onderhoudshistorie vrienden. Ik heb het over de marketinggegevens van Volvo. Neem toch aan dat de dealers daar allemaal over kunnen beschikken en dan lijkt me een linkje tussen kenteken en naam niet al te lastig te leggen...
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Dat is niet langer toegestaan door de eerder genoemde privacywetgeving, je neemt zulks dus ten onrechte aan
Volvo for life
Walter
Geartronic member
Contacteer:

zoals ik al zei Remco, dat is echt niet zo. Bij wet verboden zelfs
Afbeelding
Mijn blog

RemcoT4
3rd Gear member

@Walter, Bart, kan een heel aardige en interessante discussie worden maar dan dreigen we heel erg off-topic te gaan. De essentie is dat er persoongegevens verwerkt worden door een bewerker (in het geval van de 'Card' Volvo), als deze voor reguliere bedrijfsactiviteiten (als omschreven in de registratie) worden gebruikt, verzameld en vastgelegd (bewerkt) dan is het in de regel niet nodig om vooraf toestemming te vragen aan de ingeschrevene (in dit geval de klant). Verder verwijs ik gemakshalve maar even naar het CBP: Klik. Neem ook aan dat Volvo een privacy-reglement heeft met een opt-out mogelijkheid, zoals te doen gebruikelijk. Dus als je het als klant niet op prijst stelt dat jouw gegevens worden gedeeld met de dealers, kun je daar bezwaar tegen maken.

"Beste Remco, wilt u koffie?", wat mij betreft geen probleem... met suiker graag! ;)
Walter
Geartronic member
Contacteer:

Maar er is 1 verschil: Volvo Card is van de importeur en niet van de dealers. Die kunnen daar dan ook niet bij, halen de klantgegevens van hun eigen klanten uit hun eigen systeem.

Als je een mailing ontvangt, komt ie of van de dealer of van Volvo NL (al dan niet uit naam van de dealer). Maar de gegevens komen nooit (lees: nooit) bij de dealer terecht waar jij als klant nog niet bent geweest. Dit is als je al Volvo rijder bent. Als jij op Volvocars.nl een proefrit oid aanvraagt, dan gaan de gegevens naar of de dealer die je zelf aan geeft of de dealer die de verantwoordelijkheid heeft over het gebied waarin je woont.
Afbeelding
Mijn blog

RemcoT4
3rd Gear member

Helder Walter!

Dus Volvo NL kan brieven sturen uit naam van de dealers. Dan is er toch sprake van uitwisseling van gegevens? Dat het Volvo Card bestand - dat ik overigens slechts als voorbeeld gebruikte, omdat ik zo snel even niet weet welke 'marketing' bestanden er ongetwijfeld nog meer zijn vanuit Volvo (of de importeur, dealernetwerk of wat dies meer zij) - niet met dealers wordt gedeeld is een keuze van de eigenaar van dat bestand. Heeft volgens mij niets met wet- of regelgeving te maken.

Althans, indien goed gemotiveerd door de bewerker mag de Wbp geen belemmering zijn deze gegevens met 'eigen' merkdealers uit te wisselen voor zoals ik schreef 'reguliere bedrijfsactiviteiten'.

Iets anders is het ter beschikking stellen van persoonsgegevens aan de plaatselijke autoschoonmaker ofzo, uiteraard tenzij in het privacy-reglement aangegeven dat dat ook met je gegevens gedaan kan worden...
MarioC70
6th Gear member

Je krijgt wel is van die brieven in de bus met de vraag of je je auto wilt verkopen,afkomstig van een of andere handelaar,hoe komen die dan aan je adres gegevens enz,ook via het kenteken dus.
Volgens iemand die ik ken van RDW verkoopt RDW bestanden met kenteken gegevens!
Hoezo wet op de privacy?
RemcoT4
3rd Gear member

MarioC70 schreef:Je krijgt wel is van die brieven in de bus met de vraag of je je auto wilt verkopen,afkomstig van een of andere handelaar,hoe komen die dan aan je adres gegevens enz,ook via het kenteken dus.
Hoezo wet op de privacy?
Schrijf je voor de grap maar eens in bij de KvK. Moet je eens opletten wat er met je gegevens gebeurd! Die kennen ook een opt-out mogelijkheid, maar pas nadat je je ingeschreven hebt en de eerste batch al de markt in is geslingerd (lees: gegevens zijn verkocht)... tja, zo gaat dat!

RDW Kenteken gegevens zijn openbaar! De link met jou als eigenaar echter niet, kan me dan ook niet voorstellen dat ze dat verkopen...
Walter
Geartronic member
Contacteer:

MarioC70 schreef:Je krijgt wel is van die brieven in de bus met de vraag of je je auto wilt verkopen,afkomstig van een of andere handelaar,hoe komen die dan aan je adres gegevens enz,ook via het kenteken dus.
Hoezo wet op de privacy?
Zo'n brief heb ik al lang niet meer gekregen. Adressen zijn wel te koop maar niet zo makkelijk als vroeger. En ze beschikken niet meer over actuele auto gegevens. Na maart 2007 is het op slot gegaan, had je daarvoor je auto al en je bent niet verhuisd, kunnen je gegevens nog ronddwalen. Heb je je auto verkocht, ben je uit die systemen verdwenen. Maar Volvo werkt hier niet mee.
RemcoC30 schreef: Schrijf je voor de grap maar eens in bij de KvK. Moet je eens opletten wat er met je gegevens gebeurd! Die kennen ook een opt-out mogelijkheid, maar pas nadat je je ingeschreven hebt en de eerste batch al de markt in is geslingerd (lees: gegevens zijn verkocht)... tja, zo gaat dat!

RDW Kenteken gegevens zijn openbaar! De link met jou als eigenaar echter niet, kan me dan ook niet voorstellen dat ze dat verkopen...
KvK gaat er commercieel mee om, die kan ik als bedrijf zo kopen met de meest mooie selecties. Mijn zus heeft dat gehad en die had er jaren later nog last van. Krijg thuis ook post geadresseerd aan het bedrijf van de eerste (!) bewoner, wij zijn sinds 2008 de derde... Maar goed, ook met deze bestanden doet Volvo NL niets
Afbeelding
Mijn blog

Walter
Geartronic member
Contacteer:

RemcoC30 schreef: Dus Volvo NL kan brieven sturen uit naam van de dealers. Dan is er toch sprake van uitwisseling van gegevens? Dat het Volvo Card bestand - dat ik overigens slechts als voorbeeld gebruikte, omdat ik zo snel even niet weet welke 'marketing' bestanden er ongetwijfeld nog meer zijn vanuit Volvo (of de importeur, dealernetwerk of wat dies meer zij) - niet met dealers wordt gedeeld is een keuze van de eigenaar van dat bestand. Heeft volgens mij niets met wet- of regelgeving te maken.
Je schrijft je in voor de Volvo Card. Dat bestand gebruikt Volvo NL. Geef je bij de Volvo Card aan bv verhuisd te zijn, dan krijgt de dealer die gegevens als mogelijke bestandsverbetering zegmaar. Maar ook alleen van de dealer waar jij een samenwerking mee hebt. Als je van Utrecht naar Maastricht verhuisd, blijf je aan Utrecht gekoppeld tot je zelf aangeeft bij de dealer in Maastricht klant te willen worden of tot je daar een onderhoudsbeurt uit laat voeren.
RemcoC30 schreef: Althans, indien goed gemotiveerd door de bewerker mag de Wbp geen belemmering zijn deze gegevens met 'eigen' merkdealers uit te wisselen voor zoals ik schreef 'reguliere bedrijfsactiviteiten'.
Nee, dit gebeurd niet. De dealers krijgen vanuit Volvo Card alleen de gegevens die ze zelf ook in het systeem hebben staan. Of het vanuit WBP zo geregeld is weet ik niet, het zijn de afspraken tussen de dealers en Volvo NL die dit regelen.
RemcoC30 schreef: Iets anders is het ter beschikking stellen van persoonsgegevens aan de plaatselijke autoschoonmaker ofzo, uiteraard tenzij in het privacy-reglement aangegeven dat dat ook met je gegevens gedaan kan worden...
Klopt helemaal.
Afbeelding
Mijn blog

Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”