tunen volvo 240 2.0

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
zwientie
2nd Gear member

hoi

ik heb een witte volvo 240 sedan, met een b20 motor er in.
heb er gas op zitten.

ik wil graag dat die iets sneller optrekt, nu weet ik als ik op benzine rijd dat het zowizo al sneller gaat. maar zijn er simpele mogelijk heden om makkelijk toe te passen??

ik wil er graag foto's op zetten maar dat lukt me nog niet echt.

wie o wie kan mij helpen ?

mvg rik
Stinky
6th Gear member
Contacteer:

Je zou kleine dingen kunnen doen zoals een sportluchtfilter en een
sportuitlaat. Er bestaan verschillende nokkenassen die de prestaties
iets kunnen verbeteren. Je kunt een andere versnellingsbak proberen
of een andere maat wielen. Maar als je sneller wilt optrekken zou ik
zeggen: neem een andere auto. Een 240 is er om lekker rustig mee
te rijden en te onthaasten.
admiral
5th Gear member

zwientie schreef:hoi

ik heb een witte volvo 240 sedan, met een b20 motor er in.
heb er gas op zitten.

ik wil graag dat die iets sneller optrekt, nu weet ik als ik op benzine rijd dat het zowizo al sneller gaat. maar zijn er simpele mogelijk heden om makkelijk toe te passen??

ik wil er graag foto's op zetten maar dat lukt me nog niet echt.

wie o wie kan mij helpen ?

mvg rik
Weet je zeker dat het een B20 is. Deze term werd alleen gebruikt in de oudere volvo's en deze motoren staan rechtop in de motorruimte. Wel is de 240 met een B19 geleverd maar ik dacht maar 1 jaar (eerste productiejaar) ook deze stond rechtop. Later kwamen de B21, B23, B230 enz enz en die staan allemaal onder een bepaalde hoek.
zwientie
2nd Gear member

dank jullie

zo ver ik weet is het gewoon een b20
en op het kenteken staat ook dat het een 2.0 is
het is gewoon een 4 cilinder in lijn. en ja hij licht er recht in

weet niet waar ik het zo kan cecken want heb hier zelf nog niet na gekeken heb hem al een tijdje.
zwientie
2nd Gear member

hij komt tevens uit 1984

gr rik
Arjan.
2nd Gear member

Een B20 in een 84'er is niet echt waarschijnlijk. B21 of B23 ligt meer voor de hand (distributieriem aan de voorkant van het blok). Wat op het kenteken staat zegt niet zoveel, de RDW doet af en toe maar wat. Uit de cijfers achter YV1244 in je chassisnummer is in ieder geval te bepalen wat er oorspronkelijk in zat. Wat er nu in zit is ingeslagen op het onderblok. Als je een carburateurmotor hebt is ook wel redelijk te zeker te zeggen wat voor motor het is aan de hand van de kleur van het dopje (zwart B21A, geel B23A).

Probeer anders even een foto te uploaden naar mijnalbum.nl of een soortgelijke site en post de link even hier. Je mag hem ook naar me mailen, dan zet ik hem er even voor je bij.
admiral
5th Gear member

zwientie schreef:dank jullie

zo ver ik weet is het gewoon een b20
en op het kenteken staat ook dat het een 2.0 is
het is gewoon een 4 cilinder in lijn. en ja hij licht er recht in

weet niet waar ik het zo kan cecken want heb hier zelf nog niet na gekeken heb hem al een tijdje.
Dan is het volgens mij een B200
B-lennium
4th Gear member

Heeft je blok aan de rechter of linker kant bougie kabels? (als je er voor staat).

de B20 heeft rechts de kabels zitten (en verder niets, de in en uitlaat zitten beide links)

de B19, B21, B23 , B200, B230 blokken hebben links bougie kabels en uitlaat, rechts de inlaat (alluminium).
zwientie
2nd Gear member

hoi allen

ik zal morgen even proberen wat foto's er op te zetten en als het mij niet lukt mail ik ze naar arjan (dank je hier voor arjan)
ben net thuis maar zal morgen ook even kijken of ik het type plaatje kan vinden.
arjan jij hebt het over een dopje ? ik heb een carburateur motor met als je er voor staat de bougie kabels aan de linker kant en aan de rechter kant de inlaat van alluminium.

ik heb ook gekeken op een aantal stits van bijvoorbeeld: http://www.tinustuning.nl/ of http://www.performance-parts.nl/

leuke sites om op rond te neuzen. maar ik zal dan eerst meer moeten weten over mijn blok. ik ga morgen vroeg meteen kijken en hoop dat dan iemand mij verder kan helpen.

bedankt voor jullie reacties

mvg rik
admiral
5th Gear member

zwientie schreef:hoi allen

ik heb een carburateur motor met als je er voor staat de bougie kabels aan de linker kant en aan de rechter kant de inlaat van alluminium.
B200 dus

B20 heeft de bougiekabels rechts en de in en uitlaat links
Botje
2nd Gear member

zwientie schreef:hoi allen

ik zal morgen even proberen wat foto's er op te zetten en als het mij niet lukt mail ik ze naar arjan (dank je hier voor arjan)
ben net thuis maar zal morgen ook even kijken of ik het type plaatje kan vinden.
arjan jij hebt het over een dopje ? ik heb een carburateur motor met als je er voor staat de bougie kabels aan de linker kant en aan de rechter kant de inlaat van alluminium.

ik heb ook gekeken op een aantal stits van bijvoorbeeld: http://www.tinustuning.nl/ of http://www.performance-parts.nl/

leuke sites om op rond te neuzen. maar ik zal dan eerst meer moeten weten over mijn blok. ik ga morgen vroeg meteen kijken en hoop dat dan iemand mij verder kan helpen.

bedankt voor jullie reacties

mvg rik
Er staan leuke verjaardagkado's op die sites :D Gefeliciteerd :new-bday:
Bezig met: Volvo 164 automaat (1969)
Afbeelding
zwientie
2nd Gear member

dank je

ja dat staat er zeker op maar ik heb idd een b200 maar ik weet niet goed met welke combinatie iets mogelijk is of wat de juiste combinatie is

wie kan me verder helpen ?

mvg rik
admiral
5th Gear member

zwientie schreef:dank je

ja dat staat er zeker op maar ik heb idd een b200 maar ik weet niet goed met welke combinatie iets mogelijk is of wat de juiste combinatie is

wie kan me verder helpen ?

mvg rik
wat dacht je van een turbo, dan schiet je al lekker op
Dirk86
1st Gear member

2 dubbele webers?
Iroll
6th Gear member

Je bent er niet alleen met een turbo of dubbele webers. Als je wil tunen moet alles op elkaar aangepast zijn, anders heeft het weinig zin. Bij dubbele webers hoort een andere nokkenas en uitlaat- en inlaat spruitstuk en een dikkere uitlaatpijp. En liefst ook nog de kop flowen. Tunen van een N/A motor (= een niet turbo motor) is een duur grapje wil het echt effect hebben en dan moet je het zelf ook nog kunnen doen anders loop je erop leeg. Alleen de onderdelen lopen al flink in de papieren. En dan heb ik het nog niet eens over de turbo suggestie, daar lopen ook een paar topics over oa van een 164. Lees die even door zodat je weet wat dat allemaal wel niet vraagt.
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Rik, je kunt nog even doorsparen en als je toe bent aan een andere auto een 240 turbo aanschaffen. Of een 240 met een 2300 CC motor: die heeft meer koppel en zal wat vlotter reageren op het gaspedaal.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
patrick2wd
2nd Gear member
Contacteer:

kleinere wielen..

..trek je ook veel sneller op..
Rene68
4th Gear member

Raampjes open, lijkt het sneller....
Na 4 jaar Mercedes weer terug naar Volvo! Volvo T6 Recharge Inscription.
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”