toerenteller 760 turbo diesel

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
sjors760
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 04.01.2012 - 21:36

hallo ik heb een 760 dat was een benzine maar heb er een diesel
in gelegd alles werkt behalve de toerenteller
by deze motor zit de toerenteller op de dynamo
kan ik die zo aan sluiten of hoe zit dat gr sjors
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

je moet dan ook een andere (diesel)toerentalmeter hebben....
hij zit aangesloten op een speciaal contact ( D+ ) dezet een pulserende spanning af, is ook bedoeld voor het laadlampje op je dashboard.

deze pulsen hebben een compleet andere frequentie dan de onstekingsfrequentie, deze is 2 pulsen per omwenteling bij een 4 cylinder, en diesel is toch 6 cylinder?.

nog een opmerking: moet je ook de dynamo zelf niet verwisselen? Een benzine dynamo is 65A, een diesel is 80A (ivm laadstroom)
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
kip88
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
Locatie: Zwijndrecht

Diesel dynamo is 55A, wisselen hoeft niet. Diesels gebruiken minder stroom omdat ze minder electronica hebben. Deze diesels hebben zes cilinders.
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

sjors760 schreef:hallo ik heb een 760 dat was een benzine maar heb er een diesel
in gelegd alles werkt behalve de toerenteller
by deze motor zit de toerenteller op de dynamo
kan ik die zo aan sluiten of hoe zit dat gr sjors
Hoe doe je dat met de type goedkeuring?
Of laat je hem opnieuw keuren!
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

wim de jong schreef:je moet dan ook een andere (diesel)toerentalmeter hebben....
hij zit aangesloten op een speciaal contact ( D+ ) dezet een pulserende spanning af, is ook bedoeld voor het laadlampje op je dashboard.

deze pulsen hebben een compleet andere frequentie dan de onstekingsfrequentie, deze is 2 pulsen per omwenteling bij een 4 cylinder, en diesel is toch 6 cylinder?.

nog een opmerking: moet je ook de dynamo zelf niet verwisselen? Een benzine dynamo is 65A, een diesel is 80A (ivm laadstroom)
Het is niet de D+ aansluiting op de dynamo,maar de W aansluiting.
B+ is de dikke rode draad vanaf de accu.
D+ is de koolborstelhouder aansluiting tevens laadstroom lampje.
sjors760
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 04.01.2012 - 21:36

de w draad is voor de toerenteller
en de dynamo hoef je niet te wisselen gaad prima zo
ben bij het rdw geweest en daar hebben ze hem om gekeurd
geen probleem
en het is een 6 cilinder ja een volkswagen motor
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”