Pagina 1 van 1
toerenteller 760 turbo diesel
Geplaatst: 15.04.2012 - 13:16
door sjors760
hallo ik heb een 760 dat was een benzine maar heb er een diesel
in gelegd alles werkt behalve de toerenteller
by deze motor zit de toerenteller op de dynamo
kan ik die zo aan sluiten of hoe zit dat gr sjors
Geplaatst: 15.04.2012 - 14:12
door wim de jong
je moet dan ook een andere (diesel)toerentalmeter hebben....
hij zit aangesloten op een speciaal contact ( D+ ) dezet een pulserende spanning af, is ook bedoeld voor het laadlampje op je dashboard.
deze pulsen hebben een compleet andere frequentie dan de onstekingsfrequentie, deze is 2 pulsen per omwenteling bij een 4 cylinder, en diesel is toch 6 cylinder?.
nog een opmerking: moet je ook de dynamo zelf niet verwisselen? Een benzine dynamo is 65A, een diesel is 80A (ivm laadstroom)
Geplaatst: 24.04.2012 - 18:05
door kip88
Diesel dynamo is 55A, wisselen hoeft niet. Diesels gebruiken minder stroom omdat ze minder electronica hebben. Deze diesels hebben zes cilinders.
Re: toerenteller 760 turbo diesel
Geplaatst: 24.04.2012 - 18:32
door MarioC70
sjors760 schreef:hallo ik heb een 760 dat was een benzine maar heb er een diesel
in gelegd alles werkt behalve de toerenteller
by deze motor zit de toerenteller op de dynamo
kan ik die zo aan sluiten of hoe zit dat gr sjors
Hoe doe je dat met de type goedkeuring?
Of laat je hem opnieuw keuren!
Geplaatst: 24.04.2012 - 18:35
door MarioC70
wim de jong schreef:je moet dan ook een andere (diesel)toerentalmeter hebben....
hij zit aangesloten op een speciaal contact ( D+ ) dezet een pulserende spanning af, is ook bedoeld voor het laadlampje op je dashboard.
deze pulsen hebben een compleet andere frequentie dan de onstekingsfrequentie, deze is 2 pulsen per omwenteling bij een 4 cylinder, en diesel is toch 6 cylinder?.
nog een opmerking: moet je ook de dynamo zelf niet verwisselen? Een benzine dynamo is 65A, een diesel is 80A (ivm laadstroom)
Het is niet de D+ aansluiting op de dynamo,maar de W aansluiting.
B+ is de dikke rode draad vanaf de accu.
D+ is de koolborstelhouder aansluiting tevens laadstroom lampje.
Geplaatst: 24.04.2012 - 21:33
door sjors760
de w draad is voor de toerenteller
en de dynamo hoef je niet te wisselen gaad prima zo
ben bij het rdw geweest en daar hebben ze hem om gekeurd
geen probleem
en het is een 6 cilinder ja een volkswagen motor