Bij de winterbanden wissel gemerkt dat de hele onderkant met olie was besmeurd. Nu blijkt bij de garage dat er olie bij de turbo vandaan komt. Nog niet heel ernstig maar wel iets om in de gaten te houden. Is dit nu het teken dat het begin van het eind heeft ingezet van de turbo en moet ik op heel afzienbare termijn rekening gaan houden met de vervanging van de daarvan (inclusief het bijbehorende kostenplaatje) of is dit iets waar de auto heel oud mee kan worden?
V40 uit 2004. 1.9D 115 PK motor met 210.000 op de teller.
Zwetende turbo
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
dat is niks bijzonders,het terugvoer leidinkje van de turbo lekt alleen,laat je niet wijsmaken dat de turbo stuk is.
Een nieuw rubbertje en pakking en klaar is het,dat komt zo vaak voor!
De terugvoerleiding loopt vanaf de turbo naar de carterpan toe,daar lekt hij meestal.
Is simpel op te lossen dus..
Een nieuw rubbertje en pakking en klaar is het,dat komt zo vaak voor!
De terugvoerleiding loopt vanaf de turbo naar de carterpan toe,daar lekt hij meestal.
Is simpel op te lossen dus..
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 11.07.2007 - 21:53
Ik zal eens wat meters gaan rijden de komende weken en hem daarna weer op de brug laten zetten. Dan zou dat simpel te zien moeten zijn. Aan mijn oliepijl had ik zelf nog niet al te veel gemerkt qua verbruik. Verder qua rijgedrag ook niets op aan te merken.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 11.07.2007 - 21:53
Afgelopen week de auto opnieuw op de brug gehad. Auto zat weer behoorlijk onder en het lijkt ook inderdaad bij de turbo vandaan te komen. Conclusie van mijn garage, dat wordt op termijn een nieuwe. Prijskaartje om en nabij de 1000 euro, gemonteerd en wel. Nou merk ik verder nog niets aan de auto dus rijd ik liever nog even door. Neem ik daarmee extra risico;s qua vervolgschade en kosten?
Uiteraard besef ik dat als de boel stuk draait, dat nooit op een lekker moment gebeurd, dat is sowieso een risico dat ik op deze manier neem.
Uiteraard besef ik dat als de boel stuk draait, dat nooit op een lekker moment gebeurd, dat is sowieso een risico dat ik op deze manier neem.
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
Is het punt dat MarioC70 heeft aangekaart daadwerkelijk gecontroleerd?
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 11.07.2007 - 21:53
Ik heb geen idee hoe je dat heel specifiek kan controleren. Er is me aangewezen waar de olie vandaan komt. Bij de turbo dus, maar niet heel specifiek een bepaald plekje. Niet echt een heel lekker antwoord, maar beter heb ik niet.
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
Het gaat me er enkel om dat je de turbo niet voor niets zou laten vervangen. Je kunt er natuurlijk ook een second opinion aan wagen 

2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 11.07.2007 - 21:53
Voorlopig kar ik maar gewoon door. Zoals gezegd, ik merk niets van verminderde prestaties of hoger brandstof verbruik. Het geld uitgeven kan altijd nog, van belang is dan wel om te weten of ik meer schade oploop als de boel ploft.