Zakkende binnenspiegel
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 85
- Lid geworden op: 17.04.2007 - 15:56
De binnenspiegel van mijn auto kan ik niet fixeren op de stand die voor mij wenselijk is. Zodra hij goed staat zakt hij terug in een lagere stand. Ik las dat de nieuwe auto van edraket (ook 2008) hetzelfde probleem heeft. Wie weet hoe ik/we dit kunnen oplossen?
V70 D5 Momentum 2008 M6
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Volgens mij zit dat bolletje van de spiegel in een kom geklikt. Ik denk niet dat daar iets aan vast te zetten is.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik heb het idee dat het gewrichtje op een ingenieuze manier op zijn plek wordt gehouden. Met een vloeistof ertussen. Vandaag nog eens geprobeerd toen het nog koud was en toen bleef hij keurig recht staan.
Ik denk niet dat de spiegel makkelijk uit elkaar te halen is.
Ik denk niet dat de spiegel makkelijk uit elkaar te halen is.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
De mijne wordt onder garantie vervangen. Het schijnt nogal eens voor te komen bij de Volvo's. "Iedereen" die ik er over spreek geeft aan dat het wel eens voorkomt. Er is ook een nieuw artikelnummer beschikbaar. De spiegel kost iets van 160 euro bruto ex, dan moet er ook nog software geladen worden (ja echt!). Denk dus dat de enige manier om te verhelpen is de spiegel vervangen. Als ik de spiegel meekrijg zal ik eens kijken of er iets aan te doen is zonder nieuwe te bestellen. Dat is dan weer mijn nieuwsgierigheid.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Spiegel is vervangen. Heb de oude open gemaakt en het probleem is mij volledig duidelijk. Het scharnier bestaat uit een kogelgewricht van gegoten metaal wat in een kom klikt die uit een aantal vingers bestaat. De vingers worden om de kogel geklemd met een stalen veer. De kogel (een mm of 15 in doorsnee) is gespoten met verf. In de normale stand verdwijnt de verf van de kogel waardoor er onvoldoende druk op de kogel staat en de spiegel gaat zakken. Ik denk dat er drie mogelijke oplossingen zijn (naast het bestellen van een nieuwe spiegel):
1. de kogel opnieuw spuiten met verf
2. een kunststof sluitring onder de kogel waardoor er meer druk op de kogel staat
3. de stalen veerring wat inknijpen waardoor er meer druk op de vingers komt te staan.
1 is denk ik van tijdelijke aard, de verf zal er weer afgaan waardoor de spiegel weer zakt.
Denk dat de 2e oplossing de beste is en voor langere tijd zal houden.
de 3e is wat lastiger, de veerring zal niet veel meer druk kunnen leveren.
Overigens is het lastig de spiegel onbeschadigd uit elkaar te halen. De oogjes aan het plastic breken af tijdens het uit elkaar halen, en zal dus weer in elkaar gelijmd moeten worden. Als de spiegel dus niet meer te redden is is dit natuurlijk altijd te proberen.
1. de kogel opnieuw spuiten met verf
2. een kunststof sluitring onder de kogel waardoor er meer druk op de kogel staat
3. de stalen veerring wat inknijpen waardoor er meer druk op de vingers komt te staan.
1 is denk ik van tijdelijke aard, de verf zal er weer afgaan waardoor de spiegel weer zakt.
Denk dat de 2e oplossing de beste is en voor langere tijd zal houden.
de 3e is wat lastiger, de veerring zal niet veel meer druk kunnen leveren.
Overigens is het lastig de spiegel onbeschadigd uit elkaar te halen. De oogjes aan het plastic breken af tijdens het uit elkaar halen, en zal dus weer in elkaar gelijmd moeten worden. Als de spiegel dus niet meer te redden is is dit natuurlijk altijd te proberen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95