Pagina 1 van 3
960 2.5 start helemaal niet meer.
Geplaatst: 22.04.2012 - 14:18
door Henkjan0
Gister geprobeert om de 960 te starten met startpiloot.
Startpiloot direct boven in de inlaat gespoten via een rietje in een piepklein gaatje in de dikke luchtslang.
Halfgas gegeven om de luchtklep te openen.
Helemaal geen reaktie, het lijkt wel onmogelijk. Kan startpiloot na verloop van tijd zijn kracht verliezen?
Ook nog 2 bougies getest (1 en 4); deze zijn nieuw en vonkten prima :shock:.
Ik ben even de kluts kwijt, omdat hij totaal niet op de ether reageerde.
Wie heeft de oplossing?
Geplaatst: 22.04.2012 - 15:08
door Broabander
Wat doet het precies niet/wel dan? Want als je iets moet inspuiten om de motor draaiende te krijgen is dat natuurlijk meer symptoombestrijding dan de oorzaak aanpakken!
Geplaatst: 22.04.2012 - 17:09
door arjan_de_jong
Lijkt mij voor de lmm ook niet al te best om zon goedje in te spuiten.
Worden de injectors wel aan gestuurd? (stekker los en meten)
Als jij een goede vonk hebt dan moet je toch in het benzine gedeelte kijken.
Geplaatst: 22.04.2012 - 17:17
door Henkjan0
arjan_de_jong schreef:Lijkt mij voor de lmm ook niet al te best om zon goedje in te spuiten.
Worden de injectors wel aan gestuurd? (stekker los en meten)
Als jij een goede vonk hebt dan moet je toch in het benzine gedeelte kijken.
Geen injectie zou kunnen; als ik ga meten zou ik dan steeds korte pulsen van 12 volt moeten zien?
En zit er na het brandstoffilter onder de auto nog enige vorm van filtrage?
Kunnen de injectoren na 320 dkm. zo verstopt zitten dat de motor niet meer aan wil slaan?
Geplaatst: 22.04.2012 - 18:32
door arjan_de_jong
Lijkt me sterk. Naar mijn idee zitten er in mijne ook nog de eerste met ruim 6 ton.
Kijk eerst maar of ze een signaal krijgen.
Hoe dat signaal ee uit moet zien durf ik niet te zeggen
Geplaatst: 22.04.2012 - 18:36
door wim de jong
Als er 1-2-3 injectors het niet doen, zou je nog wel wat gepruttel moeten krijgen.......hij loopt beroerd op 3 cylinders, maar hij probeert wat.
Als hij helemaal niets doet, krijgen alle injectors niets, en is het een aansturings probleem. Dingetjes om te controleren:
- hoofdkabel van/naar injectors.
- in het zekeringenkastje zit een relais, welke alle 6 de injectoren van spanning voorzien.....komt deze op? hoor je die klikken op contact?
- dan zit er nog een beveiligingsrelais net naast het gashuis, waar de luchtinlaat op de stappenmotor zit......deze moet inkomen als motor start, of draait.
Volvo 960 aut. 2.5 Bouwjaar 1994
Geplaatst: 22.04.2012 - 18:56
door Henkjan0
Hij probeerde het wel om aan te slaan, maar dat is inmiddels ook steeds minder geworden.
Als het morgen een beetje redelijk weer is ga ik de (aansturing van de) injectoren ondezoeken.
Alvast bedankt voor de input, zodat ik er weer mee verder kan

.
Henkjan.
Geplaatst: 22.04.2012 - 23:40
door MarioC70
Een vaak voorkomend probleem bij die motoren is,als ze een tijdje gestaan hebben ,soms bij een week stilstand al,zijn de klepstoters leeggelopen waardoor de motor geen compressie opbouwt,met als gevolg,niet aanslaan!
Je kunt het bij het starten al horen,als hij zeer snel ronddraait is er te weinig compressie.
Even goed doorstarten helpt vaak wel of bij een handgeschakelde de auto aanslepen.
Dat komt zomers regelmatig voor bij Volvo,s met hydraulische klepstoters die bijv twee weken op Schiphol gestald zijn.
Geplaatst: 22.04.2012 - 23:46
door arjan_de_jong
Zomaar iets tussen door. Volgens de folder van de 960 die ik heb kan de 960 automaat ook aangesleept worden? Hoe gaat dit te werk?
Ik weet bij een 850 zit aan de injectie rail een ventiel die je even in kan drukken om te kijken of er brandstof komt. Als dit op een 960 ook zit kan je dat even proberen. Daar moet echt een krachtige straal benzine uit komen.
Je hoort de benzine pomp wel de bnzine op druk zetten bij contact aan zetten?
Geplaatst: 22.04.2012 - 23:51
door Henkjan0
Klinkt heel logisch! Zelf had ik er nog nooit van gehoord.
De auto wordt nl. maar af en toe gebruikt; alleen doet hij het slechte starten dan ook al na een paar dagen stilstand. Je hoort dat het startgeluid nogal "compressieloos" is...een beetje zagerig.
Het is een automaat dus aanslepen kan niet; is een mogelijke oplossing om olie bovenin bij te vullen en dan snel starten?
Ja, vroeger hebben we wel eens Amerikanen met een automaat aangetrokken...moest je wel 80 km/u rijden. Achteraf gekkenwerk, maar dat deed je gewoon in die dagen

.
Automaat aanslepen
Geplaatst: 23.04.2012 - 11:22
door Henkjan0
arjan_de_jong schreef:Zomaar iets tussen door. Volgens de folder van de 960 die ik heb kan de 960 automaat ook aangesleept worden? Hoe gaat dit te werk?
Dit is zeer interessant. Zegt jouw folder dat een 960 2.5 met automaat ook aangesleept kan worden?
Ik heb er wat over gelezen en bij (sommige) Mercedes kan het bijvoorbeeld ook.
Hoe het moet is niet moeilijk: je gaat slepen met zo'n 50 km/u. Dan knikker je hem in de 2 en wacht je tot de oliedruk in de bak hoog genoeg wordt, zodat de motor mee gaat draaien. Wanneer de motor aanslaat zet je de bak weer in N.
Wat overigens wel steeds duidelijk wordt is dat het niet goed voor de bak is, maja dat kan een klein kind je nog vertellen... :roll:. Ik zet dit er maar vast bij, dat scheelt hopelijk weer een boel commentaar.
Geplaatst: 23.04.2012 - 15:23
door arjan_de_jong
Maar als volvo het in de folder vermeld zal zon bak er toch wel tegen kunnen. Wat ik vreemd vind dat er verder niet staat hoe je het moet doen. Zal vanaaf de folder er nog eens bij pakken.
Geplaatst: 23.04.2012 - 15:24
door MarioC70
Een automaat aanslepen gaat dus niet!
Tijdje goed doorstarten en hij slaat wel aan!
De oliedruk in de bak wordt opgebouwd door de draaiende motor en niet andersom.
Aanslepen
Geplaatst: 23.04.2012 - 15:32
door Henkjan0
Ok, ik hoor het nog als er bijzonderheden te melden zijn.
Achterwielaandrijving kan er beter tegen dan voorwielaandrijving lijkt me.
De auto is toch al min of meer afgeschreven, dus beetje klooien geeft niks.
Ik dacht trouwens om er dikkere olie in te kieperen, zodat de stoters niet zo snel leeglopen? :shock:
Doorstarten
Geplaatst: 23.04.2012 - 15:38
door Henkjan0
MarioC70 schreef:Een automaat aanslepen gaat dus niet!
Tijdje goed doorstarten en hij slaat wel aan!
De oliedruk in de bak wordt opgebouwd door de draaiende motor en niet andersom.
Ok, dit heb ik dus net gemist...dat wordt wel heeel lang doorstarten denk ik en dan
inruilen :shock:.
Geplaatst: 23.04.2012 - 17:37
door whitehorsekart
Ik zou eerst eens kijken naar het benzinerelais, dat stuurt de benzinepomp en de injectoren aan, dat wil nog wel eens problemen geven bij de 940/960. Verder: hoor je de benzinepomp lopen als je het contact aanzet?
Het relais zit bij de 904 achter de asbak, bij de 960 dacht ik ook. Linksachter, meestal een witte.
Geplaatst: 23.04.2012 - 17:52
door Henkjan0
whitehorsekart schreef:Ik zou eerst eens kijken naar het benzinerelais, dat stuurt de benzinepomp en de injectoren aan, dat wil nog wel eens problemen geven bij de 940/960. Verder: hoor je de benzinepomp lopen als je het contact aanzet?
Brandstof krijgt hij toch wel, dat merkte ik al bij het vervangen van het filter. Althans de pomp doet het zeker en onder de kap hoor je ook het eea ander aan geluiden.
Hij zit ook net tegen het aanslaan aan te hikken, maar trekt het net niet.
Vandaag al een startsessie (met starthulpaccu) van 1,5 minuut gehad. Nu is de handel weer aan het opladen en vanavond probeer ik nog een keer.
Verder heb ik nog 2 liter olie bijgevuld om zoveel mogelijk druk op te kunnen bouwen. Zit nu 1 cm. boven het max. :shock:.
Geplaatst: 23.04.2012 - 18:01
door whitehorsekart
Ik zou toch niet proberen aan te slepen: er is misschien iets mis met de ontsteking, de timing bijvoorbeeld. Heeft jouw 960 een BDP sensor achter op het vliegwielhuis? Die geeft ook af en toe problemen, of ook het draadje ernaartoe.
Geplaatst: 23.04.2012 - 19:15
door arjan_de_jong
Als het zo slecht is voor de bak waarom maakt Volvo er dan reclame mee in hun folders?
Geplaatst: 23.04.2012 - 19:41
door whitehorsekart
Dat is niet wat ik bedoel: de auto start niet omdat er iets mis is, dus aanslepen heeft geen zin.