Beste heren (en dames)!
Sinds kort zingt mij V70 (1999) bij insturen naar rechts. Het is een zingend/huilend geluid dat van rechtsvoor lijkt te komen. Het treedt alleen op als ik naar rechts stuur, en ook alleen als ik al op hogere snelheid gereden heb, dus na een paar minuutjes op de snelweg.
Als het eenmaal begonnen is, hoor je (meestal) ook bij lagere snelheden, maar soms ook niet. Als ik tijdens het geluid rem, dan neemt het geluid af. Ik denk daarom dat het een trilling is die gedempt wordt door de remblokken.
Ik dacht eerst dat mijn stuurbekrachtigingsvloeistof gewoon te laag stond, en dat was ook zo, dus ik heb 'm bijgevuld, motor laten lopen, paar keer op en neer gestuurd en gecontroleerd. Keurig op niveau, dus dat is het niet... Ik heb ook gecontroleerd of ie schuimt wanneer hij warm is. Direct na een ritje van een uur gekeken en geen schuim. Ik heb 'm ook naar de garage gebracht en daar laten horen, maar ze hebben daar geen idee... Fijn hè... Hij zegt, rij er maar mee door tot het erger wordt, dan kunnen we beter achterhalen wat het is. Mee eens, maar ik vraag het liever ook even aan jullie.
Iemand ideëen?
Alvast bedankt!
Jasper
Zingende stuurinrichting V70Classic
- Jasper_Simons
- 1st Gear member
XC90 3.2 Executive 2007
V70 D5 Momentum 2006
V70 2.5TDI 1999
V70 D5 Momentum 2006
V70 2.5TDI 1999
- Jasper_Simons
- 1st Gear member
Lager bedoel je? Denk het niet, dan zou die altijd moeten doen en ook bij lagere snelheden. Ik heb de lagers ook al kapot gehad en (recent) vervangen, dat klonk ook heel anders...
XC90 3.2 Executive 2007
V70 D5 Momentum 2006
V70 2.5TDI 1999
V70 D5 Momentum 2006
V70 2.5TDI 1999
- Jasper_Simons
- 1st Gear member
Een update voor de geinteresseerden:
De afgelopen dagen is het geluid steeds erger geworden en het is stilaan duidelijk geworden dat het niet van rechtsvoor komt, maar van linksachter. Raar, maar het geluid klinkt zo hard door de hele auto heen, dat het lastig is om in te schatten waar het vandaan komt.
Na een stuk rijden is de velg linksachter een stuk warmer en de auto is ook een stuk dorstiger de laatste tijd, dus daar loopt iets aan. Vanavond even op de krik en kijken wat het is: toch een lager, remschijf, of nog iets anders...
Groeten,
Jasper
De afgelopen dagen is het geluid steeds erger geworden en het is stilaan duidelijk geworden dat het niet van rechtsvoor komt, maar van linksachter. Raar, maar het geluid klinkt zo hard door de hele auto heen, dat het lastig is om in te schatten waar het vandaan komt.
Na een stuk rijden is de velg linksachter een stuk warmer en de auto is ook een stuk dorstiger de laatste tijd, dus daar loopt iets aan. Vanavond even op de krik en kijken wat het is: toch een lager, remschijf, of nog iets anders...
Groeten,
Jasper
XC90 3.2 Executive 2007
V70 D5 Momentum 2006
V70 2.5TDI 1999
V70 D5 Momentum 2006
V70 2.5TDI 1999
- Jasper_Simons
- 1st Gear member
Nog een update:
Vanmiddag de boel linksachter even uit elkaar getrokken. Het lijkt erop dat de binnenste zuiger van de remklauw linksachter niet goed terugtrekt. Met een lijmklem krijg ik 'm wel terug en als ik de andere zuiger blokkeer, dan schuift ie ook nog wel uit, maar hij loopt erg zwaar... Tijd voor een revisie of een vervanging denk ik... Deze maar een keertje aan de garage overlaten...?
Iemand nog gedachten?
Bedankt!
Jasper
Vanmiddag de boel linksachter even uit elkaar getrokken. Het lijkt erop dat de binnenste zuiger van de remklauw linksachter niet goed terugtrekt. Met een lijmklem krijg ik 'm wel terug en als ik de andere zuiger blokkeer, dan schuift ie ook nog wel uit, maar hij loopt erg zwaar... Tijd voor een revisie of een vervanging denk ik... Deze maar een keertje aan de garage overlaten...?
Iemand nog gedachten?
Bedankt!
Jasper
XC90 3.2 Executive 2007
V70 D5 Momentum 2006
V70 2.5TDI 1999
V70 D5 Momentum 2006
V70 2.5TDI 1999
- sbv
- 6th Gear member
Tja, ik zou dan de klauw vervangen, dat is redelijk snel gebeurt. Revisie kan uiteraard ook.
Vervangen is redelijk vlot gedaan alleen even netjes het remsysteem verder ontluchten na vervanging
Vervangen is redelijk vlot gedaan alleen even netjes het remsysteem verder ontluchten na vervanging
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- Jasper_Simons
- 1st Gear member
Die conclusie had ik ook al getrokken,
Ik heb vanochtend mijn klauw besteld, hopelijk is ie snel binnen.
Met mijn autovraagbaak V70 kom ik er denk ik wel uit...
Bedankt voor het meedenken!
Ik heb vanochtend mijn klauw besteld, hopelijk is ie snel binnen.
Met mijn autovraagbaak V70 kom ik er denk ik wel uit...

Bedankt voor het meedenken!
XC90 3.2 Executive 2007
V70 D5 Momentum 2006
V70 2.5TDI 1999
V70 D5 Momentum 2006
V70 2.5TDI 1999
- Jasper_Simons
- 1st Gear member
De klauw is inmiddels vervangen (uiteindelijk heb ik het laten doen, ik kreeg de remleiding niet los; messing nippel werd rond...)
Mijn rempunt ligt nu echter veel dieper dan eerst. Ik heb natuurlijk meteen de garage teruggebeld om te vragen of hij wel goed ontlucht was, en dat was volgens hen natuurlijk zo, maar ik twijfel een beetje.
Als ik nu rem, voel ik dat hij op ongeveer het oude rempunt een beetje remt, daarna niks en dan pas echt doorremmen als ik dieper doortrap. Het lijkt alsof een aantal remblokken eerst al gaat aanliggen maar geen echte druk op kunnen bouwen omdat de de blokken van een van de klauwen van verder moeten komen. Pas als deze ook aanliggen bouw je echte remdruk op en remt de auto ook echt. Als ik dan eenmaal stilsta bij het stoplicht, en nog een paar keer rem, dan komt het rempunt steeds weer hoger te liggen, maar na een stukje rijden begint de hele riedel weer opnieuw.
Ik krijg de indruk dat één van de klauwen de blokken dus te ver terugtrekt. Iemand ideeën hoe ik dit op kan lossen? Gewoon eigenwijs zijn en proberen om alle klauwen opnieuw te ontluchten ondanks dat de garage zegt dat ze het goed gedaan hebben?
Nog aanwijzingen hiervoor?
Alvast bedankt voor het meedenken maar weer!
Gr. Jasper
Mijn rempunt ligt nu echter veel dieper dan eerst. Ik heb natuurlijk meteen de garage teruggebeld om te vragen of hij wel goed ontlucht was, en dat was volgens hen natuurlijk zo, maar ik twijfel een beetje.
Als ik nu rem, voel ik dat hij op ongeveer het oude rempunt een beetje remt, daarna niks en dan pas echt doorremmen als ik dieper doortrap. Het lijkt alsof een aantal remblokken eerst al gaat aanliggen maar geen echte druk op kunnen bouwen omdat de de blokken van een van de klauwen van verder moeten komen. Pas als deze ook aanliggen bouw je echte remdruk op en remt de auto ook echt. Als ik dan eenmaal stilsta bij het stoplicht, en nog een paar keer rem, dan komt het rempunt steeds weer hoger te liggen, maar na een stukje rijden begint de hele riedel weer opnieuw.
Ik krijg de indruk dat één van de klauwen de blokken dus te ver terugtrekt. Iemand ideeën hoe ik dit op kan lossen? Gewoon eigenwijs zijn en proberen om alle klauwen opnieuw te ontluchten ondanks dat de garage zegt dat ze het goed gedaan hebben?
Nog aanwijzingen hiervoor?
Alvast bedankt voor het meedenken maar weer!
Gr. Jasper
XC90 3.2 Executive 2007
V70 D5 Momentum 2006
V70 2.5TDI 1999
V70 D5 Momentum 2006
V70 2.5TDI 1999