Mijn 460 rijdt iets schokkerig met constante snelheid.

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
Blade
5th Gear member
Contacteer:

Eigenlijk al sinds ik de 460 in bezit heb schokt de auto iets. Dit is vooral bij constant gas/snelheid. Bij de grootte beurt, heb ik ook het brandstoffilter vernieuwd voor een originele en heb ik een flesje forte cleaner aan een volle tank benzine toegevoegd. Dit heeft geen enkel effect gehad op het schokken. Nu een paar maanden later en 10.000km, is het nog steeds hetzelfde maar word ook niet meer of minder.

De motorsteunen/rubbers zijn in prima staat. Het lijkt mij iets electrisch maar wat.. ?
Zal uitlezen nut hebben?
Kan de klepspeling hier mee te maken hebben? ( nog niet gecontroleerd, is dit wel nodig bij 100.000km? )

CO en lambda waardes zijn overigens perfect, en rijdt ze verder prima, geen vermogenverlies bijv.

Graag hoor ik jullie meningen.

Groet,
Poika.
Iroll
6th Gear member

Ik zou om te beginnen alle stekkerverbindingen onder de kap loshalen, contactsprayen en met wat vaseline weer vastzetten. Bougiekabels en rest van de ontsteking ook vervangen met de grote beurt? Check de luchtslang van de map sensor, die kan lekken waar hij de paravan ingaat in de bocht naar de map. Er zit ook een vernauwing in dat slangetje, is dat goed open?
Verder al eens uitgelezen via de diagnosebox?
Blade
5th Gear member
Contacteer:

Bedankt voor je reactie.

De meeste stekkers zijn inmiddels los geweest, en alles ziet er echt zgan uit.
Bougiekabels zijn niet nieuw maar in mijn optiek in prima staat, slaan ook niet over. De rotor en verdeler heb ik eraf gehad, contactpuntjes waren redelijk gecorrodeert, maar zeker niet op. Dat heb ik allemaal netjes schoon gemaakt met een fijn schuurpapiertje en wd40.

En ik denk ook dat de mapsensor slangetjes allemaal heel zijn. Die vernauwing had ik ook al gevonden bij het vervangen van de inlaat/uitlaatpakking. Blokje loopt ook niet hoog stationair, maar rond de 900/950.

Ook heb ik de 460 nog niet uitgelezen, weet jij waar ik daar meer info over kan vinden om het zelf te doen? Ik beschik helaas niet meer over de originele appratuur daarvoor.

Edit: Bougies zijn wel vervangen voor een origineel setje.
Iroll
6th Gear member

Bedoel je dat er geen diagnose box op de linker schokbrekertoren zit? Bestuurderskant dus. Of weet je niet hoe je het moet doen als langdurig egenaar?:oops:
Hier staat een howto plus codes

Ik zou trouwens de verdeelkap en rotor zeker vervangen. Deze motortjes zijn errug gevoelig wat dat betreft. De symptomen die je hebt duiden wel in die richting.
Blade
5th Gear member
Contacteer:

Jazeker dat die er wel zit. Ook wist ik ervan dat je aan de hand van de knippers een code terug kunt vinden. Maar zo heb ik het nog nooit gedaan, alleen met een originele volvo diagnose tester. Die plug je ook in diezelfde diagnosebox met een verloopje. Dezelfde tester word ook bij de 800 serie gebruikt en de s40/v40. Je moet dan wel de juiste chips erbij hebben. Rotor en verdeler zal ik eens gaan bestellen bij de dealer.

Bedankt voor de link.
Blade
5th Gear member
Contacteer:

Mario aka ramonenramon, jullie nog suggesties?
wpee
5th Gear member

Ik verwacht de inlaat pakking, ik weet niet wat voor blok het precies is,mono of multipoint maar ik denk dat hij op het einde van zijn regelbereik kan lopen, dan loopt hij te arm.
CO wordt hier alleen maar lager van, beter. lambda kan ook goed zijn.

Als je alles gehad hebt dan zoek het hier eens, is wel een typisch 440 probleem
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Blade
5th Gear member
Contacteer:

Die is 10.000 km oud..
wpee
5th Gear member

10000km moet kunnen, dan bedoel je tussen spruitstuk en kop denk ik.
en de andere pakkingen in de inlaat of breuk van slangetjes? Check even alle slangen die aan inlaatcircuit zitten, t/m rembekrachtiger aan toe.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Blade
5th Gear member
Contacteer:

Vd week merkte ik smorgens met starten dat de accu vrij leeg was, op het werk het boeltje eens gemeten. De laadspanning fluctueerde heel erg, dynamo stuk dus.

Aangezien ik het zo goedkoop mogelijk probeer te houden, maar wel goed heb ik ervoor gekozen om mijn eigen dynamo deels te reviseren.

Vanmiddag eraf gehaald, en hier om de hoek naar een plaatselijke garage geweest die er een andere regelaar + borstels in heeft gezet en uiteraard getest.

Nieuwstaat zei de monteur... ik blij en maar 40€ afgetikt.

Net er even opgezet en een stukje wezen rijden.

ten 1e slaat de motor beter aan, en het schokken lijkt ook wel weg te zijn :)

Zou dan toch de dynamo de boosdoener zijn geweest?
Blade
5th Gear member
Contacteer:

Ik ben er nu echt uit ! ik dacht aldoor dat het schokken van de motor kwam, maar blijkt toch een kromme velg vooraan te zijn geweest. je zag het zelfs aan de versnellingspook, daardoor dacht ik aan een motor probleempje.

Nu met de pictors en zgan b-merk banden, geen trilling of schokje meer waar te nemen.

Topic mag dus dicht !
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”