Advies model Volvo midden jaren 90

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Brutus850
2nd Gear member
Berichten: 84
Lid geworden op: 29.12.2009 - 09:48
Locatie: Utrecht

Beste Forum enthousiastelingen,

Al enkele weken bekijk ik de diverse auto verkoopsites op zoek naar een leuke gebruikte Volvo van ergens halverwege de jaren negentig, óf 1986 (belastingvrij dus). Ik rij ruim een jaar in een oude Golf, die me nooit in de steek laat en eigenlijk heel goed bevalt (je kan er mee gooien en smijten, een aanhanger erachter knopen en met een ton lading uit België komen rijden (1,2 ton geremd toegestaan), de auto geeft geen krimp, gaat eigenlijk steeds beter rijden)).

Maar Ik heb nu twee Volvo's gehad (eerste was 850 20v, later een S80 T6) en ik ben verkocht. Daarnaast ga ik vanaf juni 0 kilometer woon- werkverkeer maken, omdat mijn werkplek verhuisd naar mijn woonplaats, dus hoef ook geen diesel voor de deur hebben staan. Die oude Golf kan wat mij betreft in de stalling wachten op betere tijden. Wat ik zou willen weten, aan welke Volvo ga ik het meeste plezier beleven. Met in het achterhoofd houdend, dat ik wel van een paar extra pk's hou (en koppel).
Mijn gedachten ging eerst uit naar een belastingvrije 740 (puur vanwege het feit dat ik dan geen maandelijkse bijdrage in de staatsruif hoef te doneren), maar zag later dat de 940 / 960 ook leuke motoren heeft, zoals de 2.3 LPT, of de 2.5, of 3.0 6 cilinder in de 960, dus daar ook een beetje op geselecteerd. Nu zag ik onlangs weer mijn oude liefde, de 850 en laat die nou ook leuke krachtbronnen hebben, zoals de T5, of T5R. Ik heb een kleine berekening gemaakt en kom op ongeveer 12.000 km per jaar (in de nieuwe situatie met werk). Dit kost me belastingvrij (ben uitgegaan van verbruik van 1 op 9) op lpg E 1000 per jaar, op benzine E 2400, in de belasting lpg E 2200 en in belasting benzine ruim E 3400 (dus ja, belastingvrij is zeer voordelig op lpg).

Even wat wensen op een rijtje:
Wel: Station, goed onderhouden
Niet: km stand ver boven 300.000, aanschaf boven E 3000

Wat ik nou zou willen weten, wie heeft ervaring met deze verschillende types en motoren? Welke zijn het meest betrouwbaar / duurzaam en welke hebben het meeste onderhoud / aandacht nodig? Sleutelen kan ik zelf, zolang er geen grote ingrepen nodig zijn (hoewel, zelf cilinderkop vervangen van S80). Wat kan ik voor dat geld verwachten? Is een 940 turbo op lpg met 4 ton een auto met nog vele kilometers te gaan? Gaat een 850 T5r echt enorm zuipen als je het gas diep intrapt, hoe staat dat in verhouding met een 960 3.0?
Nou ja, nogal wat verschillende vragen wellicht, maar wil me nu een keer goed oriënteren en geen impuls aankoop doen... ;-)
Gebruikersavatar
volvorider
5th Gear member
Berichten: 1921
Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
Contacteer:

Kijk op blog voor aankooptips.
Heb een 850 T5 te koopn nummer 193, helaas geen station. Rond de 290.000 km
Heb 3 jaar een 960 gereden en 6 jaar een 940. De laatste is wel iets zuiniger. De 960 is verglijkbaar met de T5 qua verbruik.
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Gebruikersavatar
Brutus850
2nd Gear member
Berichten: 84
Lid geworden op: 29.12.2009 - 09:48
Locatie: Utrecht

Thanks Volvorider. Wat bedoel je met nummer 193?
Kan je vertellen welke van deze drie auto's voor jou het beste waren qua rijplezier? Of is het eigenlijk niet te vergelijken?
broker
3rd Gear member
Berichten: 269
Lid geworden op: 17.01.2005 - 21:29

Ik heb alle typen die jij noemt gereden sinds 1992. 740,940, 850 en S90.

Voor mij is die laatste de ultieme Volvo. Sinds 2002 rijd ik in een S90 en na ruim 2,5 ton verveelt me dat nog geen moment.

De 740 en 940 zijn ook prima auto's maar kunnen qua comfort niet tippen aan de 960/ s en v90. De 850 vond ik wel een goede rij-auto maar ook wat nerveus: je reed er altijd te hard mee. De 960 kan hard maar hoeft niet. Straalt gewoon veel meer rust uit.

Wat onderhoud betreft is de 960 t.o.v. de 740 en 940 ietsje duurder maar geen wereld van verschil. Het verbruik van de 6 cilinder is niet hoger dan van de redblocks zo is mijn ervaring.

En voor de rest blijft het natuurlijk ook een kwestie van persoonlijke smaak. Alle door jou genoemde Volvo's zijn niet verkeerd. En let bij aanschaf van een belastingvrije 740 goed op het koetswerk. Want die worden vaak erg door roest geplaagd.

Als je nog specifiek dingen wilt weten over de 7 en 9 serie, meldt je dan aan op de site van de Volvo 700 vereniging. Daar tref je veel kennis en tips aan.

In ieder geval succes met je beslissing.

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
Brutus850
2nd Gear member
Berichten: 84
Lid geworden op: 29.12.2009 - 09:48
Locatie: Utrecht

Dank je. Dit vind ik wel bruikbare info. Het 700 forum heb ik inmiddels gevonden inderdaad. En het 850 forum ken ik wel wat jaartjes. Wat mij van de S80 enorm tegenviel was de beroerde zitting. Ik, (twee meter lang) was gebroken op een reis van meer dan 500 kilometer. Dan zit die ouwe Golf bijna nog beter. Van de 850 weet ik dat die lekker zit, ook lange afstanden, maar kan iemand vertellen hoe dit in de 740 en 940 /960 is?
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

de stoelen van de 940/960 zijn haast gelijk met die van de 850. De 740 zijn ook vergelijkbaar, alleen iets zachter. Maar dat je in de S80 niet lekker zit, verbaasd me...

De 7/900's en de 850's hebben elk een eigen karakter. Dat moet je ervaren om te kijken wat het beste bij je past. De 850 is dynamischer, stuurt strakker en heeft een heerlijk geluid. De 700-940's zijn soepeler geveerd en rijden het lekkerste met je hoofd op de ontspannen-cruise-mode. De 960 heeft dat ook alleen zit die qua stuurgedrag tussen de 800 en de 940 in.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
volvorider
5th Gear member
Berichten: 1921
Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
Contacteer:

nr 193 is het produktie nummer het is de 193ste T5, dus een van de eerste.
@Broker heeft het al goed verwoord.
De 7/9 is een werkpaard. De 960/S/V90 is duidelijk een luxe paard.

En zoals Walter ook al aangeeft verschillende karakters. Qua verbruik ontlopen ze elkaar niet veel.
De 7/9 is veel meer old school t.o.v. de 850 Overigens de alter II is een verbetering op de eerste serie van de 850.
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Gebruikersavatar
volvorider
5th Gear member
Berichten: 1921
Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
Contacteer:

Voor mij was de 960 op of the line. Verre weg de fijnste auto. Maar daar was de prijs ok wel naar. ruim 50.000,-- oude florijnen duurder dan de 850.
Maar de 850 is wel een minder gevoelig voor onderhoud dan de 960.
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Gebruikersavatar
Brutus850
2nd Gear member
Berichten: 84
Lid geworden op: 29.12.2009 - 09:48
Locatie: Utrecht

Bedankt voor de reacties. Het is uiteindelijk een prachtige Volvo 850R estate geworden uit 1996.
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”