Al enkele weken bekijk ik de diverse auto verkoopsites op zoek naar een leuke gebruikte Volvo van ergens halverwege de jaren negentig, óf 1986 (belastingvrij dus). Ik rij ruim een jaar in een oude Golf, die me nooit in de steek laat en eigenlijk heel goed bevalt (je kan er mee gooien en smijten, een aanhanger erachter knopen en met een ton lading uit België komen rijden (1,2 ton geremd toegestaan), de auto geeft geen krimp, gaat eigenlijk steeds beter rijden)).
Maar Ik heb nu twee Volvo's gehad (eerste was 850 20v, later een S80 T6) en ik ben verkocht. Daarnaast ga ik vanaf juni 0 kilometer woon- werkverkeer maken, omdat mijn werkplek verhuisd naar mijn woonplaats, dus hoef ook geen diesel voor de deur hebben staan. Die oude Golf kan wat mij betreft in de stalling wachten op betere tijden. Wat ik zou willen weten, aan welke Volvo ga ik het meeste plezier beleven. Met in het achterhoofd houdend, dat ik wel van een paar extra pk's hou (en koppel).
Mijn gedachten ging eerst uit naar een belastingvrije 740 (puur vanwege het feit dat ik dan geen maandelijkse bijdrage in de staatsruif hoef te doneren), maar zag later dat de 940 / 960 ook leuke motoren heeft, zoals de 2.3 LPT, of de 2.5, of 3.0 6 cilinder in de 960, dus daar ook een beetje op geselecteerd. Nu zag ik onlangs weer mijn oude liefde, de 850 en laat die nou ook leuke krachtbronnen hebben, zoals de T5, of T5R. Ik heb een kleine berekening gemaakt en kom op ongeveer 12.000 km per jaar (in de nieuwe situatie met werk). Dit kost me belastingvrij (ben uitgegaan van verbruik van 1 op 9) op lpg E 1000 per jaar, op benzine E 2400, in de belasting lpg E 2200 en in belasting benzine ruim E 3400 (dus ja, belastingvrij is zeer voordelig op lpg).
Even wat wensen op een rijtje:
Wel: Station, goed onderhouden
Niet: km stand ver boven 300.000, aanschaf boven E 3000
Wat ik nou zou willen weten, wie heeft ervaring met deze verschillende types en motoren? Welke zijn het meest betrouwbaar / duurzaam en welke hebben het meeste onderhoud / aandacht nodig? Sleutelen kan ik zelf, zolang er geen grote ingrepen nodig zijn (hoewel, zelf cilinderkop vervangen van S80). Wat kan ik voor dat geld verwachten? Is een 940 turbo op lpg met 4 ton een auto met nog vele kilometers te gaan? Gaat een 850 T5r echt enorm zuipen als je het gas diep intrapt, hoe staat dat in verhouding met een 960 3.0?
Nou ja, nogal wat verschillende vragen wellicht, maar wil me nu een keer goed oriënteren en geen impuls aankoop doen...