460 stuurpomp / poelie locomotief geluid

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Eshe
1st Gear member
Contacteer:

Hai allemaal!

Ik rijd al een paar maandjes zonder problemen rond totdat eergisteren de 460 1.8i spontaan een soort van stoomlocomotief geluid ging maken. :roll:

Dit geluid is er altijd, zowel geschakeld als in z'n vrij, rijdend en stationair. Wel zit er een verschil in de snelheid van het tjoeke-tjoek geluid, als ik wat gas geef gaat het sneller.

Gisteren heb ik dus maar na het werk meteen even de riemen geïnspecteerd, plastic eraf en weer even laten lopen, en het geluid lijkt duidelijk van de poelie af te komen die aan de stuurbekrachtiging pomp zit (460 heeft airco). De riemen staan goed op spanning en zien er zelf nog redelijk uit. Het lijkt mij een gevalletje versleten lagers van de stuurpomp poelie.

Nou kan ik de stuurpomp wel vervangen maar wilde toch even weten of iemand hier al ervaring mee heeft of dat ik toch nog ergens anders naar moet kijken.

Alvast heel erg bedankt! :)

ps: ik heb de al even gezocht op het forum maar kon dit probleem nog niet vinden.
Volvo 164 - Volvo 460
MarioC70
6th Gear member

Kan ook uit de distributie komen het geluid
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Eshe
1st Gear member
Contacteer:

Dat dacht ik in de eerste instantie ook, Owjeej het zal de distributie toch niet zijn he, of een rolletje! Maar na goed kijken, en vooral horen, komt het geluid toch echt van de stuurpomp/poelie af.

Bijgevoegde plaatje wijst de poelie aan die ik bedoel en waar het geluid vandaan komt. (ik weet het dit is een 2.0 blok maar die kant die ik hier aanwijs als voorbeeld ziet er hetzelfde uit bij de 1.8i :) )
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo 164 - Volvo 460
Shockwave
5th Gear member

komt het geluid toch echt van de stuurpomp/poelie af.
Die loopt over de multiriem toch? Even de multiriem eraf halen en de motor starten. Als je geen vreemde geluiden meer hoort weet je het zeker.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Eshe
1st Gear member
Contacteer:

Prima ga ik doen, overigens hebben we zojuist besloten alle riemen te vervangen inc. de distributie en rollen. Nou loop ik alleen meteen weer bij het bestellen van de onderdelen tegen het volgende op;

Ik heb een 460 met airco+stuurbekracht. uit 1995 met een B18U 200 motor erin maar als ik met die gegevens probeer uit te vinden welke distri+multi+v-snaar ik nodig heb kom er van alles uit behalve een duidelijk "dat heb ik nodig!". Allemaal verschillende mm's tandjes enz. Ik weet dat ik een multiriem met 6 ribben heb en het lijkt mij, gezien het bouwjaar van de auto, dat het hier gaan om een 125 tands distributieriem. Dat kleine snaartje voor ergens onderin de motorruimte heeft geloof ik drie ribben.

Ben ik nou blond of is dit allemaal heel erg verwarrend?
En iemand een idee wat nou wijsheid/nodig is?
Volvo 164 - Volvo 460
Shockwave
5th Gear member

D-riem geeft maar 1 optie op deze link:
http://www.winparts.nl/606/motor/distri ... n/tandriem

Multiriem is iets lastiger:
http://www.winparts.nl/609/motor/distri ... lti-v-riem
Maar ik denk dat je de onderste (langste) moet hebben omdat je poelies extra moet meenemen ivm je airco en stuurpomp. Maar heel zeker weet ik dat niet...
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
MarioC70
6th Gear member

Als de foto van jou volvo is,dan is het dus geen B18Umotor zoals je aangeeft.
Op de foto is het een B20F motor,
De distributieriem heeft 127 tanden en geen 125..
Shockwave
5th Gear member

@MarioC70: in de post met die foto geeft hij ook aan dat hij weet dat het plaatje een 2.0 is, maar dat hij zelf een 1.8 heeft ;-)
Volvo 440 DL 1.8i CVT
MarioC70
6th Gear member

Ik heb er overheen gelezen inderdaad!
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Eshe
1st Gear member
Contacteer:

Shockwave, Ik mag dan wel twee Volvo's rijden maar ben nog altijd een Zij ;)

Vandaag even bij de Volvo meneer langsgeweest en hij dacht dat het een van de spanrolletjes was. Gezien hij aanzienlijk vaker een Volvo repareert heb ik een distributieriem, met 125 tandjes :) , besteld en ga ik van het weekeinde die er maar eens in zetten. Nog nooit gedaan maar de manuals die ik hier op het forum heb gevonden spreken voor zich. De komende paar dagen dus maar even met de 164 op pad! :D
Volvo 164 - Volvo 460
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Eshe schreef:Shockwave, ...
De komende paar dagen dus maar even met de 164 op pad! :D
Dat klinkt vervelend ...
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Shockwave
5th Gear member

Shockwave, Ik mag dan wel twee Volvo's rijden maar ben nog altijd een Zij
Mijn excuus schone jonkvrouw :-)
Volvo 440 DL 1.8i CVT
MarioC70
6th Gear member

riem kan niet missen,er staan streepjes op de riem en merktekens op de tandwielen,het dubbelgemerkte teken op de riem komt op de krukas en de ander op de nokkenas,er staan pijlen op de riem voor de draairichting.Rechtsom dus.
Niet te strak zetten die riem,anders gaat hij janken.
Eshe
1st Gear member
Contacteer:

Msuidgeest, Heel vervelend ;) :D
Ik moet alleen nog wel even kijken waarom ze zo hoog in het stationair blijft hangen als ik de koppeling intrap. Zal wel iets met de gas stangen van de twee strombergs zijn. Nóg een klusje van het weekeinde dus :)

Shockwave, aanvaard :D

MarioC70, ik neem hoe dan ook altijd eerst foto's van alle hoeken voor ik iets uit elkaar haal dat heeft mij al een heleboel keer gered. :)
En ik neem wel even een markeer pennetje mee om alles te markeren, riem, tandwielen e.d., voor dat de riem eraf gaat. Dan moet vast goed komen!
Volvo 164 - Volvo 460
Eshe
1st Gear member
Contacteer:

Nou de distributie riem zit erin en alles is juist gmonteerd. starten doet ie alleen opeens niet meer. foutcodes hebben we uitgelezen maar alles lijkt in orde. Iemand een idee? de startmotor gaat ook niet draaien.
Volvo 164 - Volvo 460
MarioC70
6th Gear member

Denk dat er toch iets fout gegaan is met de riem montage?
Heb je eerst geprobeerd na de riemwissel of de motor rond draaid?
Loopt de motor vast tijdens het starten?dan raken de kleppen de zuiger,is niet te hopen natuurlijk.

Heb je het zelf gedaan of met behulp van Dirk?
Eshe
1st Gear member
Contacteer:

MarioC70 schreef:Denk dat er toch iets fout gegaan is met de riem montage?
Heb je eerst geprobeerd na de riemwissel of de motor rond draaid?
Loopt de motor vast tijdens het starten?dan raken de kleppen de zuiger,is niet te hopen natuurlijk.

Heb je het zelf gedaan of met behulp van Dirk?
De montage zelf is volgens het boekje verlopen (drie verschillende manuals waaronder die hier van het forum + drie avonden rondspitten op internet)
De motor draaide goed rond na de riemwissel, de voorgeschreven vier keer rond. Motor loopt dus niet vast, ook geen andere rare geluiden overigens. De computer geeft (in stekker 2) 1-1-1 aan en dus geen probleem.
Het enige in een van de manuals dat ik niet snapte is "radio decoderen" en "vluchtige programma instellen" ofzoiets, maargoed in alle andere manuals kwam dat niet voor.

Wat de 460 nu niet doet is de startmotor laten rondlopen om te starten. De gebruikelijk tik is er wel en alles gaat op het dashboard branden zoals gewoonlijk maar daar houd het mee op. Ik hoor de gaskabel wel heen en weer gaan. Accu is goed op spanning, en alle kabels in het motorruim zijn onaangeroerd gebleven tijdens de wissel. Voor de wissel deed alles het prima maar na de wissel dus helemaal niks. Ik kan mij echt niet voorstellen dat de startmotor het zomaar heeft begeven terwijl deze het eerder op de dag en afgelopen week prima deed. In mijn optiek is de computer het probleem maar echt zeker weet ik dat niet (en de computer dus ook niet, ook niet na resetten :wink: ).

Nee, Dirk heeft hier niet bij geholpen, gezien mijn ervaring met de 164 zou ik dit prima zelf moeten kunnen doen en heb dat ook gedaan dus maar dit zijn rare kuren die ik bij de 164 niet tegen zou komen.

Heel erg maf dus! :(
Volvo 164 - Volvo 460
wpee
5th Gear member

Hmm, accu echt op spanning, geen dueren laten open staan?
Normaal koppel je de accu los, heb je deze wel met schone polen er terug op gezet en normaal de accuklem vastgezet (aangedraait)
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Eshe
1st Gear member
Contacteer:

wpee schreef:Hmm, accu echt op spanning, geen dueren laten open staan?
Normaal koppel je de accu los, heb je deze wel met schone polen er terug op gezet en normaal de accuklem vastgezet (aangedraait)
De spanning lijkt goed te zijn (en schone polen).
De deuren hebben inderdaad open gestaan vandaar dat we een andere auto als starthulp hebben gebruikt. Niets, tenminste alle lampjes gaan zoals normaal aan, gordel waarschuwing knippert de normale snelheid en de gebruikelijk tik is er ook maar de startmotor niet. :?

Ik ga zo maar eens proberen de auto te slepen en op die manier te starten, als dat lukt dan is de startmotor spontaan overleden gisteren. :(

Maar goed al met al heel erg leerzaam!
Volvo 164 - Volvo 460
wpee
5th Gear member

Ja maar kleine lampjes ed treken maar heel weinig stroom en de startmotor mega veel. Als je de radio aanhebt en deze valt uit met starten dan is je accu in ieder geval niet vol.
Overstarten gaat redelijk, maar laat eerst eens de accu's 5 minuten aan elkaar hangen en de hulpauto draaiende motor met minimaal 1500rpm
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”